Wat besteden jullie aan de verjaardag van je kind?

Jeetje, wat een bedragen. :think: Ik kijk nooit naar wat ik uitgeef voor een kinderverjaardag, maar ik kom echt niet aan de 600,-. Wij vieren standaard de kinderverjaardagen 's middags van 3 tot 5, dat is lang genoeg voor de kids (en ons :wink: ) We hebben meestal zoā€™n 25 man op visite. Even denkenā€¦



Taart: 25,- (o.a. de hema taart waar je zelf wat mee kan ontwerpen)

kado: wisselend, maar meestal rond de 50,-

drinken, hapjes e.d.: 50,-



en dat was het wel. Dus rond de 125/150 euro. Slingers e.d. hebben we al een paar jaar en we gebruiken wel kartonnen bordjes. Maar meestal hebben we die nog over van vorig jaar.

Dit jaar komt het kinderfeestje voor Gwen er nog bij. Ze mag 4 of 5 kindjes uitnodigen, maar we houden het niet thuis.

Ik heb geen idee wat het alles bij elkaar kost, maar ergens tussen Ć¢ā€šĀ¬ 200 en Ć¢ā€šĀ¬ 250 halen wij hier ook wel. Maar de verjaardag voor familie is voor Bo en Nikkie samen, want Nikkie is volop in de zomer jarig en dan is iedereen meestal weg. Dus vieren we haar verjaardag tegelijk met die van Bo.



De verjaardag met familie en vrienden zal misschien wat duurder uitvallen, omdat we altijd iets te eten serveren. Iedereen komt van ver en blijft dus ook meestal lang. Ik wil niemand naar huis sturen met een lege maag! Maar het meeste maak ik wel zelf (pan soep, tostiā€™s, pizzaā€™s, saldes zoiets) Ik denk dat dit alles bij elkaar zo rond Ć¢ā€šĀ¬80-90 zal zijn. O ja, en twee taarten van de Hema, dus dat zal zoā€™n Ć¢ā€šĀ¬ 30 samen zijn.



Het kinderfeestje zal alles bij elkaar zoā€™n Ć¢ā€šĀ¬15-20 gekost hebben, denk ik. Cupcakes + versierspulletjes + pannekoeken + cdā€™tjes gebrand (als weggeefcadeautje, ik ben niet zo van de snoepzakjes)



Het kado hebben wij niet echt een vast bedrag voor. Maar ergens tussen de Ć¢ā€šĀ¬ 50 en Ć¢ā€šĀ¬ 100 per kind komen we meestal wel op uit.



Volgens mij als je wil bezuinigen, is de grootste klap te halen bij het cadeau voor het kind. MP afspeuren, ruim voor de tijd in de opruiming al aanschaffen, iets overnemen van familie/vrienden of neem eens een kijkje op een 2e hands kinderkledingbeurs. Vaak bieden ze daar ook speelgoed aan. Ik heb voor weinig al 2 Sint-kadootjes op zolder staan die van zoā€™n beurs vandaan komen.

ik heb geen idee eigenlijk

taart maak ik zelf

slingers

heb toen kai geboren werd stoffe slingers gekocht voor 24 euro maar doe daar dus de rest van alle verjaardagen mee

cadeau bedrag is wisselend

drinken kinder verjaardag schenken we geen alcohol

hapjes

traktatie op de peuterspeezaal zelf cakjes gebakken dus kost ook niet veel

en nog geen kinderfeestje scheel ook

dus denk dat ik rond de 100 euro kom

afhankelijk van hoe duur het cadeau is



onze verjaardag is wel wat duurder want dat vieren we samen in 1 keer en doen we vaak met eten erbij bbq ofzo vinden we gewoon leuk en erg gezellig.

BTW Anne s fiets koste 279euro, dus das al bijna de helft van onze 600 euro, en ze had nog stelten erbij van ons.



Wij hebben het kinderfeestje gewoon thuis gehouden voor 13 kinderen. Geknutseld, oud hollandse spelletjes, etc.



En wij zijn vrij royaal met lekkernijen en eten, dus dan loopt het wel lekker op.

Ach we kunnen het missen en snap dat het goedkoper kan en bij sommige wel zal moeten.

Het ligt er natuurlijk ook aan, zoals gezegd, wie het breed heeft, laat het breed hangen.



Al vind ik het persoonlijk altijd wel ergggg jammer dat er vaak blijkbaar nogal een groot budget is voor traktatiesā€¦ als je ziet met wat de kinderen soms thuis komen, traktaties die soms wel richting 3 of 4 euro per kind gaanā€¦



Maar kinderen vanaf een jaar of 6 beginnen ook besef van waarde te krijgen en zo riep ons niekje dit jaar dus al dat ze niet " alleen maar wat lekkers" wilde trakteren want dat deden de andere kindjes ook niet.

Nou hadden we bij lobbes voor 20 ct per kind een scrapbook pakketje gedaan, er zitten 24 kindjes in de klas, Peter mocht ookā€¦ nou dus had er 28 besteld, dus 5,60 en wat spekkies eraanā€¦

Dus toch iets leuks en relatief nog goedkoop.

Maar Peter kwam laatst thuis met een traktaties die alles behalve goedkoop was en dat zet je toch al snel een maatstaf waar anderen niet altijd aan kunnen voldoen.



Vind persoonlijk dat wat je thuis wilt besteden, je zelf moet weten, maar je op school wel een beetje rekening mag houden met kinderen onderling en het effect van " het elkaar de ogen uitsteken"

Vooral rond de 6 en 7 begint dat besef en dat is dan heel sneu als kinderen met bv een moeder in de bijstand, dat allemaal niet kunnen bolwerken.



Eerlijk gezegd mis ik dan vaak een stukje solidariteitā€¦ maar goed, wie ben ikā€¦ :shifty:

@mama van anne wrote:



Ach we kunnen het missen en snap dat het goedkoper kan en bij sommige wel zal moeten.




Wij ook, vind niet perse dat omdat je geld hebt je het ook zo moet uitgeven. :slight_smile:



Snap je punt hoor, maar het komt over alsof mensen met minder dus minder lekkere hapjes en minder mooie kadoā€™s hebben enzo. Alsof dat feest minder leuk is omdat het minder kost.

Ja, eerlijk gezegd snap ik dat echt niet zo goed. Ik zou dan zoveel liever pak m beet 100 euro minder uitgeven en dat overmaken naar een goed doel, bijv eentje die mijn kind dan uit mag kiezen, zoiets :slight_smile:

Al dat geconsumeerā€¦ :lol:



En met Cell ben ik het ook eens. Wij hebben er op school afspraken over gemaakt, waar iedereen zich gelukkig netjes aan houdt, maar in de lagere klassen kregen wij idd weleens knutsels meeā€¦ Hadden moeders voor ieder kindje een vilten diertje gemaakt. De kosten van zoiets zullen geen 4 5 euro per kind zijn, maar het tikt wel aan en de tijd die erin zitā€¦ :shock: Daar kunnen de meeste ouders niet tegenop boksen.

Hoop dat de jongens hier tot aan groep 8 blijven ā€˜zeurenā€™ om zelfgemaaktge cakejes als traktatie :mrgreen:



Zal vast wel niet, maar tot nog toe willen ze niks anders :lol:

De oudste was op maandag jarig, ideaal, op zondag samen staan mixen en bakken :thumbup: Met fondant de leeftijd erop, in een bak met paar ballonnen er aan en iedereen wist dat hij jarig was.



Mijn moeder kwam hier laatst en had een bak meeā€¦ werd er helemaal nostalgisch vanā€¦ de tupperware bak MET stickertjes er nog op waar wij vroeger mee trakteerden :lol:

ik wil eigenlijk niet weten wat ik aan de verjaardagen uitgeef, elke keer weer ver over het budgetā€¦



maar wat mij helpt is het spreiden van de kosten, de cadeaus op tijd kopen.

niet te gek doen met de hapjes, ik heb meestal veel te veel, vind het zo moeilijk inschatten.

we zijn geen taartliefhebbers, dus bakken cakejes en brownies, slagroomsoesjes er evt. bij.

ook op school willen de kids trakteren op cakejes.

kinderfeestje, gewoon thuis, zaterdagochtend, eerst koekversieren, dan spelletjes, tussendoor ook ergens de cadeautjes uitpakken en tot slot een pannenkoek eten en de gasten gezamenlijk naar huis brengen.



(en de gastenlijsten zijn redelijk beperkt, liever een klein cluppie, met aandacht voor iedereen, ipv hollen vliegen rennen voor een grote groep)



gr Louwina

@mamaMarije wrote:



Mijn moeder kwam hier laatst en had een bak meeā€¦ werd er helemaal nostalgisch vanā€¦ de tupperware bak MET stickertjes er nog op waar wij vroeger mee trakteerden :lol:




Ik heb de mand die mijn moeder vroeger mee naar school nam als klein meisje. Daar doe ik de uitdeeldingen in. :smiley:



We tracteren op school meestal op een zakje chips met een kleinigheidje erbij. Geen megatroep wat al uit elkaar valt als je er naar kijkt. zo hadden we een keer houten tollen van de hema of stempels ook van de hema. Doosje van 6 en dan heb je iets voor 6 kids :smiley: . Ik geef dan liever iets meer uit. Maar het zal zeker geen paar euro per kind kosten.



We kopen een kadoo voor de jarige van ongeveer 100 euro. Zowel voor ons als voor de kids. Een fiets is duurder dan 100 euro dus die krijgen ze niet voor hun verjaardag. Max heeft wel een keer een ds gehad maar van ons 100 euro en van opaā€™s en omaā€™s enzo de rest.



De feestjes voor famili en vrienden is altijd op de dag zelf. En met eten voor iedereen. De meesten komen na hun werk dus gezellig eten :thumbup: Uitdeelzakjes op die dag doe ik niet. Taart is er altijd. Of zelfgemaakt of van de bakker. De prijs maakt geen verschil. Hapjes en drankjes zijn er ook maar op de kinderverjaardag niet zo veel doordat er gegeten word met elkaar.



De kinderfeestjes doe ik buiten de deur. Dit jaar was het naar de bios en mc donalds voor Victor. Beetje duur maar dat kwam doordat Victor ineens meer kindjes uitnodigde dan eerst :lol: ( en daar was ik heel blij mee. Het duurde even voor hij zich zo veilig in de klas voelde dat hij kindjes durfde uit te nodigen. Tja jarig in de eerste schoolweek is ook niet zo handigā€¦) Max wilde naar een ijshockeywedstrijd. Die kaartjes hadden we gratis. c hips, drinken en lekkers mee. Vooraf hadden we thuis pizza gegeten en de spelregels uitgelegd.



Met 150 euro kom ik er niet. Maar het dubbele haal ik ook niet denk ik. Al zal het best in de buurt komen. Maar dat komt omdat iedereen blijft eten.

We hebben wel een behoorlijk budget voor feestjes, maar ik let er wel op dat een tractatie op school maximaal 50 cent per kind kost. ā€œGekochteā€ tractaties is sowieso niet mijn ding.



En waar je geld aan uit geeft, is persoonlijk denk ik. Wij geven best veel geld uit aan feestjes en vakanties bijvoorbeeld, maar ik vind het bijvoorbeeld weer erg zonde om geld uit te geven aan een auto. Ieder zijn ding denk ik dan.

@lowietje wrote:



(en de gastenlijsten zijn redelijk beperkt, liever een klein cluppie, met aandacht voor iedereen, ipv hollen vliegen rennen voor een grote groep)


Wij hebben altijd een grote groep en omdat ik idd het vliegen en rennen ook vreselijk vindt, zetten we alles op een lange tafel en mogen ze het zelf pakken :-)
Alleen de eerste ronde schenk ik voor ze in en de rest is "zelf sevice" :mrgreen:
Werkt prima bij ons en inmiddels ook bij vele andere in de groep.

Anne had trouwens waterijsjes uitgedeeld op school, zij was vlak voor de zomervakantie jarig en het was lekker warm, de ijsjes waren ook nog in de aanbieding, dus totaal niet duur.



En nee, ik zeg echt niet dat een goedkoper feest minder leuk of zo is, juist het tegenovergstelde wilde ik zeggen. Het kan natuurlijk kei leuk zijn, wij doen het gewoon op onze manier en vieren 1 verjaardag in het jaar en dat is die van Anne.



Zoalng ze gelukkig is met 1 euro van de tandenfee, of een keer grabbellen op de rommelmarkt voor een paar cent, vinden wij het best.

Ik heb echt geen idee wat het totaal bedrag is van een kinderfeestje :oops: Het kadootje is het bedrag eigenlijk niet. Ouders en schoonouders doen meestal wel het duurdere kado, overigens geef ik ook aan dat de kadoā€™s best van mp mogen komen. Nieuw en zeker bij duurdere kadoā€™s vind ik onzin. Scheelt zoveel. Of er moet een hele mooie aanbieding zijn :wink:



De kids zijn nu natuurlijk ook nog klein, dat scheelt natuurlijk ook. Voor Siep vind ik het al helemaal moeilijk om nog wat te kunnen bedenken.



Het duurste bij ons zit hem denk ik in de boodschappen. Ik schik toch altijd wel even bij het afrekenen al koop ik echt niet de duurste dingen. Tejo is midden in de zomer jarig, dus de bbq aansteken is wel erg leuk. :thumbup: En vlees is gewoon duur. Omdat ik het eerst toch invries kijk ik van te voren (1 a 2 weken) wel naar aanbiedingen.



Wat drank betreft haal ik niets bijzonders in huis, alleen wat we meestal toch altijd wel hebben en heb daar dus alleen wat meer van in huis. Ojee, nu jok ik een beetje. We hebben vrijwel nooit cola in huis, maar dan wel :wink: (maar ook niet heel veel op=op)



Toch eens iets waar ik op moet letten :think:



Traktaties heb ik pas 1 keer hoeven doen (jammer genoeg :smiley: ) Als uitnodiging (foto papier) had ik tejo in cars (bliksem) en dat wilde ik ook als vlaggetje met tekst op het prikkertje in de cupcakes doen.

Zit dus ook veel werk in, maar vind ik gewoon leuk.



Ik zag als opmerking al de vilten diertjes staan. Heeft mijn buuf laatst gedaan. Vilt had te goedkoop (restjes) op de kop getikt en dat naaien is voor haar gedachtenloos (bijna neem ik aan dan) voor de tv 's avonds :wink: Eigengemaakt hoeveel werk dat dan ook is, vind ik veel leuker dan gekocht. Tenminste als het niet echt een onderdeel is van de traktatie.



En kinderfeestjes ben ik straks ook niet van plan om daar veel voor uit te geven. Vroeger deden we ook altijd spelletjes. Alleen toen ik 12 werd was het niet meer zo leuk :wink:

Maar goed, ook daar moet ik mij natuurlijk nog in gaan verdiepen. Ik heb nog ff :wink:



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

@dragon wrote:

@lowietje wrote:


(en de gastenlijsten zijn redelijk beperkt, liever een klein cluppie, met aandacht voor iedereen, ipv hollen vliegen rennen voor een grote groep)


Wij hebben altijd een grote groep en omdat ik idd het vliegen en rennen ook vreselijk vindt, zetten we alles op een lange tafel en mogen ze het zelf pakken :-)
Alleen de eerste ronde schenk ik voor ze in en de rest is "zelf sevice" :mrgreen:
Werkt prima bij ons en inmiddels ook bij vele andere in de groep.


Hier hebben we meestal een klein clubje en dan vind ik het idd heerlijk om ook tijd voor iedereen te hebben, dat de jarig ook tijd heeft voor zijn visite etc.

Maar eens in de zoveel tijd kan en komt ineens iedereen :lol: en dan schenken wij het eerste rondje en verder verwijs ik iedereen graag naar onze open keuken waar ze mogen pakken qua drinken en wat er op tafel staat wat ze willen.

Werkt idd prima en zo gaat het bij anderen eigenlijk ook.
Vind het dan zelf ook kleine moeite om even anderen te vragen of ze ook wat willen en dan als 'gast' een rondje op me te nemen en dat uit de keuken terug mee de kamer in te brengen.

wij hebben gisteren gevierd en ik ga het niet eens natellenā€¦



het was gewoon ontzetten leuk, aan het einde bleven een boel nog voor home-made champignonnensoep en broodjes, hartstikke leuk en gezellig.

Kind lekker verwend en mama was helaas wƃĀ©l aan het rennen en vliegenā€¦



iedreen was weg en ik zeg tegen P ik lust wel een bakkie koffieā€¦ zegt ie koffie? dat je daar nog plek voor hebt, ik zeg ja, en ik wil ook nog een stukje appeltaart :angel: heb dus geen tijd gehad om tussendoor gezellig mee te happen van alle lekkere hapjes die ik had gemaakt.





Op mijn eigen verjaardag zou ik eerder proberen te bezuinigen dan op die van mijn kinderen, zijn gewoon zulke bijzondere dagen :inlove:

ow en taart maak ik al jaaaaaren zelf, voor Lys kocht ik altijd taart, eerst hema, later bakker, vorig jaar hier bij een taart mama en dit jaar zelf.

Tsja het zet me aan het denken,

de vorige verjaardagen: eten voor de familie(8 personen) en onszelf = 50,00

drank voor familie en vrienden( 25 personen) ook voor tijdens het eten(lees wijn en bier): 50,00

taart (zelfgemaakt) 10,00 voor 2

tractatie school x 35 ( microfoon = stoepkrijt+ dropveter+ mandarijn+ crepepapier en aluminumfolie = 0.40 ct) = 14,00

hapjes = kaas, chips, worst, ananas, etc. = 25,00



dus hier ook rond de 150,00 zonder het kado. Was vorig jaar een 2e handsfiets die incl. opknapbeurt 50,00 euro koste.



Tsja 200,00 voor een verjaardagā€¦ moet wel kunnen vind ik maar ja als je er 3 hebt en je viert het zo uitgebreid is het wel een boel geld als ik het zo zie staan!



Natas

Ik hou heel bewust de verjaardag van mijn zoon heel klein. Zijn eerste feestje hadden we iedereen uitgenodigd, om naderhand tot de conclusie te komen dat je dat voor hem niet hoeft te doen. Voor hem zijn een handjevol (twee handjes vol wellichtā€¦) mensen van belang, ik heb zoveel liever dat hij zƃĀ­jn Grote Dag doorbrengt met die mensen dan dat er 25 man staat die tig flessen wijn achterover tikken omdat er ā€˜weer een feestjeā€™ is, no offence.



Veel mensen uitnodigen doe ik dus niet, dat weiger ik, en ik denk dat ik daarmee de kosten heel erg weet te drukken. Een goedkope taart bij de Hema, zelf een pan soep maken en bij Aldi stokbroodjes en fris halen, kost me hooguit 25 euro. Cadeau is de grootste kostenpost, maar alles bij elkaar blijf ik met gemak onder de 100,-. En niet willen bezuinigen? Tsja, het is hier niet echt een optie omdat het geld er gewoon niet is, maar ik mag toch hopen dat we allemaal beseffen dat hoe bijzonder en memorabel een dag wordt nƃĀ­et zit in het geld dat eraan wordt gespendeerd? :slight_smile:

@D. wrote:

ik heb zoveel liever dat hij zƃĀ­jn Grote Dag doorbrengt met die mensen dan dat er 25 man staat die tig flessen wijn achterover tikken omdat er ā€˜weer een feestjeā€™ is, no offence.



maar ik mag toch hopen dat we allemaal beseffen dat hoe bijzonder en memorabel een dag wordt nƃĀ­et zit in het geld dat eraan wordt gespendeerd? :slight_smile:




mooi verwoord en helemaal mee eens.



Ik betrap me er ook vaak op dat ik dingen met feestjes e.d. nogal eens doe puur omdat anderen het zo verwachten of omdat het zo ā€˜hoortā€™, zonder er echt over na te denken waar nu eigenlijk de essentie ligt en daar naar te handelen. Het komt ook een beetje door de maatschappij waarin we leven en de norm die er lijkt te zijn, ik twijfel ook nog wel eens aan mezelf als ik er niet in mee wil gaan. Vooral met kinderen op basisschoolleeftijd krijg je er mee te maken omdat ze van dichtbij zien wat er op andere plaatsen, bij andere kinderen thuis gebeurd. Bijvoorbeeld ''mam, waarom mag ik geen 15 kindjes uitnodigen net als ā€œā€¦ā€ en waarom gaan wij niet met het kinderfeestje naar het pretpark?" Want of het nu om geld, of personen of uitbundigheid gaat, het lijkt als ik om me heen kijk wel alsof ā€˜meerā€™ als beter wordt beschouwd, en ā€˜beterā€™ afhankelijk is van het geld dat er wordt ingestoken. Ik probeer mijn kinderen te leren dat dat niet het belangrijst is en het daar niet omdraait. Soms lastig, maar ik denk ook heel waardevol.

Ik vind sommige reacties wel overtrokken zeg.



Er wordt hier gevraagd wat je uitgeeft aan de verjaardag van je kind en ik zeg dat dat eerlijk en dan wordt er meteen maar vanuit gegaan dat wij (niet met naam) te gek doen en dat ons Anne niet zou weten wat waarde en normen zijn en niet het verschil kan inzien dat ze met kleine dingen gelukkig moet zijn.



Ik vind dat een beetje raar bekeken hoor, zo ga je jezelf in een slachtoffer positie zetten wat nergens voor nodig is.



Wij hebben Anne s feest gewoon thuis gehouden, terwijl andere kinderen naar binnenspeeltuinen etc gaan. Het was een super leuk feest voor Anne en voor ons. Ik ga niet mee met de rest door te zeggen dat wij ook ergens naartoe moeten, en ik ga ook niet mee met de rest dat ze maar 5 kindjes mag uitnodigen als ze 5 jaar wordt.



Mensen die het niet nodig vinden of het geld er niet voor hebben om een nieuwe fiets te kopen zijn super blij met een tweedehandse van 50 euro. Wij hebben ook voor een 2e handse gekeken zoals zoveel is hier in huis. Maar wij vonden dat we voor een mooie 2e handse erg veel moesten betalen en dat we voor bijna hetzelfde geld een nieuwe konden kopen.

Tja ze heeft 3 versnellingen op haar fiets zitten, nee is niet nodig, maar wij hebben beide een elo bike en Anne mocht ook wel wat extra s op haar fiets hebben voor als we door de bossen etc gaan. Das toch onze keus, dan zijn wij toch niet meteen mensen die geen gezellig besloten feestje kunnen geven (jullie weten nieteens hoe veel (weinig) man er waren op het volwassen feest) en ook niet hoeveel en of er uberhaupt alcohol werd gecshonken. En wij doen dit ook niet om andere de ogen uit te steken.

Wij houden gewoon 1 keer per jaar een leuk feest omdat WIJ dat leuk vinden. Ik krijg hier een beetje het idee dat ik niet had mogen zeggen hoeveel wij eraan besteden want dan ben je fout bezigā€¦zo komt het op mij over en dat vind ik niet fijn en ook niet terecht. Net zo min zou het terecht zijn dat ik zou zeggen dat een feest van 150 euro niks voor zou stellen.



Sorry maar ik moest het even kwijt.



Anne is voor ons een heel groot geschenk zoals ieder kind dat is voor de ouders