Waarom onderhand moeten verantwoorden?

Ik snap het :slight_smile:

Persoonlijk hadden wij ook niet echt een voorkeur. De ene week dacht ik dat het leuker zou zijn een jongen te krijgen, en de andere week vond ik een 4e meisje erbij toch wel erg leuk. Het wisselde nogal.

Toen wij het nog niet wisten vond ik het zelf niet erg als mensen vroegen wat wij het liefste zouden willen of wat we dachten dat het zou worden. Maar wel als ze opmerkingen gingen maken bijvoorbeeld over dat het zielig voor mijn man zou zijn als we weer een meisje zouden krijgen enz. :twisted:

Omdat iedereen nu weet dat wij het wel weten maar voor ons houden, zijn mensen vooral aan het vissen en speculeren, en voorals nog weet ik het prima voor me te houden! :angel:

Kan me een geweldige opmerking herinneren van een oud collega van mij die het spuugzat was dat ze bij haar 2e zoon op het schoolplein aleen maar hoorde:

“Ach, weer een jongen? Nou als het maar gezond is toch?”

Na een tijdje had ze daar 1 opmerking op terug (en meteen omdraaien en weglopen natuurlijk) “Nou, ik had anders liever een gehandicapt meisje gehad”

Uiteraard werd dat niet gewaardeerd (is het is grof,maar als niemand positief kan zijn terwijl zij wel blij is met 2 zonen,kan ik me het ook wel voorstellen).

@Cin. wrote:

Nou net vroeg iemand aan mij: waar gaat je voorkeur naar uit?

Wilde bijna boos worden, maar zei toen: ik hoop op een labrador.

Heb nog nooit iemand zo zien staan, met een bekkie vol tanden :lol: 8)

jippie, je hebt hem gebruikt :lol:

@mandy_d. wrote:

Kan me een geweldige opmerking herinneren van een oud collega van mij die het spuugzat was dat ze bij haar 2e zoon op het schoolplein aleen maar hoorde:

Hoe is überhaupt het idee ontstaan in de maatschappij dat 2 jongens niet leuk zijn?
Het lijkt wel aangeleerd gedrag.

@Pé wrote:

@mandy_d. wrote:

Hoe is überhaupt het idee ontstaan in de maatschappij dat 2 jongens niet leuk zijn?

Heb geen idee. Ik weet natuurlijk niet hoe het geweest zou zijn als ik 2 meiden zou hebben,maar heel eerlijk, dat mijn eerste een jongen werd,werd ik wel heeel erg blij van. Dat de 2e ook een jongen werd moest ik even aan wennen (omdat ik een hele vreemde droom/ingeving kreeg over onze dochter),maar durf nu echt hardop te zeggen dat mocht er ooit (bij alle toeval) een 3e jongen komen,ik daar heel gelukkig van zou worden.

@mamaMarije wrote:

@Cin. wrote:

:lol: :lol: :lol:

@Pé wrote:

@mandy_d. wrote:

Ik denk dat deze mensen dit in haar situatie zelf zou zouden ervaren, eigenlijk is het hun 'tekort koming' heeft het niets met de wens van aanstaande moeder te maken.
Sommige mensen kunnen zich nu eenmaal heel slecht voorstellen dat iemand anders in dezelfde situatie iets anders zou wensen/willen dan dat ze zelf zouden doen. In feite mag je op dergelijk moment dus blij en er bewust van zijn dat je deze 'tekort koming' niet hebt. :wink:

@Marda wrote:

@Pé wrote:
@mandy_d. wrote:

Ik denk dat deze mensen dit in haar situatie zelf zou zouden ervaren, eigenlijk is het hun 'tekort koming' heeft het niets met de wens van aanstaande moeder te maken.
Sommige mensen kunnen zich nu eenmaal heel slecht voorstellen dat iemand anders in dezelfde situatie iets anders zou wensen/willen dan dat ze zelf zouden doen. In feite mag je dus blij en er bewust van zijn dat je deze 'tekort koming' niet hebt. :wink:

Helemaal gelijk! Dat heb je weer mooi omschreven Marda!

Maarre die opmerking inderdaad wat jij opschreef: zielig zijn voor je hubbie, vind ik echt een nare opmerking!
Snap ook echt niet dat sommige mensen dit zouden zeggen, recht in je gezicht.

Maar mijn zus en haar kraam hadden toen haar 3de was geboren ook een gesprek. Mijn zus heeft dan een jongen, een meisje en nog een jongen.
Haar kraam vond ook dat ze blij moest zijn dat ze tenminste 1 meisje er tussen had zitten, want dit was toch veel leuker. Mijn zus beaamde dit in volle glorie.
Kan je zeggen dat ik toen wel een beetje boos was! Waaom?
Ik had Levi, en was zwanger van Yari. Ons 2de wondertje, onze 2de zoon.
Dit wist mijn zus ook goed, dat ik zwanger was van een jochie en er erg blij mee was. En dan waar ik bij ben verklaren samen met de kraam dat je echt iets mist als je "alleen maar" jongens hebt en geen meisje vond ik erg cru. Of ja het deed mij pijn toen, dat mensen echt soms zo kortzinnig konden denken.
Op dat moment kwam het zo over :wink:

@Marda wrote:

@mamaMarije wrote:
@Cin. wrote:

:lol: :lol: :lol:

:mrgreen:

@Cin. wrote:

@Marda wrote:
@Pé wrote:
@mandy_d. wrote:

Sommige mensen kunnen zich nu eenmaal heel slecht voorstellen dat iemand anders in dezelfde situatie iets anders zou wensen/willen dan dat ze zelf zouden doen. In feite mag je dus blij en er bewust van zijn dat je deze 'tekort koming' niet hebt. :wink:

Helemaal gelijk! Dat heb je weer mooi omschreven Marda!

Maarre die opmerking inderdaad wat jij opschreef: zielig zijn voor je hubbie, vind ik echt een nare opmerking!
Snap ook echt niet dat sommige mensen dit zouden zeggen, recht in je gezicht.

Maar mijn zus en haar kraam hadden toen haar 3de was geboren ook een gesprek. Mijn zus heeft dan een jongen, een meisje en nog een jongen.
Haar kraam vond ook dat ze blij moest zijn dat ze tenminste 1 meisje er tussen had zitten, want dit was toch veel leuker. Mijn zus beaamde dit in volle glorie.
Kan je zeggen dat ik toen wel een beetje boos was! Waaom?
Ik had Levi, en was zwanger van Yari. Ons 2de wondertje, onze 2de zoon.
Dit wist mijn zus ook goed, dat ik zwanger was van een jochie en er erg blij mee was. En dan waar ik bij ben verklaren samen met de kraam dat je echt iets mist als je "alleen maar" jongens hebt en geen meisje vond ik erg cru. Of ja het deed mij pijn toen, dat mensen echt soms zo kortzinnig konden denken.
Op dat moment kwam het zo over :wink:

Erg cru inderdaad.. WederomL Ik denk niet dat jij iets mist,, maar dat zij iets missen, namelijk op de eerste plaats respect voor jou en je gevoelens, en daarnaast inlevingsvermogen en voorstellingsvermogen. Dat is pas gemis als je het mij vraagt, zeker voor een kraamverzorgster!

ik hoor nu nog wel eens opmerkingen dat het eigenlijk wel sneu is dat ik 3 jongens heb en geen meisje :eh: :eh:

@klavertje4 wrote:

ik hoor nu nog wel eens opmerkingen dat het eigenlijk wel sneu is dat ik 3 jongens heb en geen meisje :eh: :eh:

kan je nagaan hoe sneu ik dan wel niet ben :lol:

(moet je de volgende keer gewoon antwoorden… nou, ik ken er iemand met 4 zoons, nou dat is pas sneu, dan valt 3 toch best wel weer mee? :wink: )

@mamaMarije wrote:

@klavertje4 wrote:

kan je nagaan hoe sneu ik dan wel niet ben :lol:

(moet je de volgende keer gewoon antwoorden… nou, ik ken er iemand met 4 zoons, nou dat is pas sneu, dan valt 3 toch best wel weer mee? :wink: )

hahaha :lol:

Ook meisjes kunnen halve jongens zijn hoor :roll: heb hier een dreumesje en als ze iets weg heeft van mij (en dat heeft ze) zal ze echt geen meisje meisje zijn. Want dat is vaak wat er wordt gedacht. Oh lekker een meisje erbij om mee te tutten. Yeah right!

Wel lachen dat je die van die labrador hebt gezegd hahaha.

Toen we hier hoorden dat we na Mats een meidje zouden krijgen zei ook iedereen: “Ohhh wat leuk! Wat zul je blij zijn! Nu heb je alle soorten! Een koningskoppel!” En weet ik veel wat nog meer…

En ik kon dat eigenlijk alleen maar beamen. Want ja… ik vond het geweldig om nu een meid te krijgen! En stiekem hoopte ik dat van tevoren ook wel een beetje. Nee, is was met een jongen niet minder blij geweest maar dat we er een meid bij kregen, ja daar was ik wel helemaal vol van. :inlove:

Ik lees hier een hoop opmerkingen die ik ook niet tof zou vinden. Maar ik zou mijn schouders ophalen of inderdaad zo’n labradorantwoord geven.

Een collega kreeg na haar 2 zoons weer een zoon. En als mensen vroegen of ze dat niet “jammer” vond dan zei ze: "Ja, we hebben daarom al een advertentie bij “ruilen” op marktplaats gezet.

@Matsjo wrote:

.

Een collega kreeg na haar 2 zoons weer een zoon. En als mensen vroegen of ze dat niet “jammer” vond dan zei ze: "Ja, we hebben daarom al een advertentie bij “ruilen” op marktplaats gezet.

Vin’k ook erg goed :thumbup: :lol: :mrgreen:

@Matsjo wrote:

Toen we hier hoorden dat we na Mats een meidje zouden krijgen zei ook iedereen: “Ohhh wat leuk! Wat zul je blij zijn! Nu heb je alle soorten! Een koningskoppel!” En weet ik veel wat nog meer…

En ik kon dat eigenlijk alleen maar beamen. Want ja… ik vond het geweldig om nu een meid te krijgen! En stiekem hoopte ik dat van tevoren ook wel een beetje. Nee, is was met een jongen niet minder blij geweest maar dat we er een meid bij kregen, ja daar was ik wel helemaal vol van. :inlove:

Ik lees hier een hoop opmerkingen die ik ook niet tof zou vinden. Maar ik zou mijn schouders ophalen of inderdaad zo’n labradorantwoord geven.

Helemaal niks mis mee hoor, dat jij het wel kon beamen!

Mag toch ook? Net zoals dat ik dus geen voorkeur heb, mag ook.

Maarre die opmerking van jou collega: geniaal! :thumbup:

@Matsjo wrote:

bedenk me nu trouwens… dat de opmerkingen niet alleen irritant zijn voor moeders die het niks uitmaakt… maar juist voor moeders die wel een (lichte) voorkeur hebben heel erg vervelend zijn.

Want wat als je na 2 jongens/meiden juist wel graag een meisje/ jongen had ‘gewild’ en het is weer een jongen/meisje… dan is zo’n vraag als ‘had je niet liever een j/m’ gewild best heel pijnlijk.

Ik gooi de labrador erin, maar voor iemand die het stiekum wel had gewild… wat moet je dan antwoorden zonder je eigen gevoel geweld aan te doen.

@Matsjo… mochten jullie dan ooit een 3e willen… dan komt vast de ‘maar je hebt toch al 1 van allebei’ te horen :lol: .

Uiteindelijk hebben mensen om je heen ook altijd een gevoel bij jou/ je kinderen en hun eigen idee wat zij graag zouden willen.

Ik weet van mijn moeder dat ze het heel erg leuk had gevonden als er een meisje bij ons tussen had gezeten, maar zich eigenlijk ook ingesteld op een 4e jongen. Alleen bij de 3e dacht ze echt dat het een meid zou zijn.

Ik vind zo’n labrador-antwoord eigenlijk onnodig fel als iemand alleen maar vraagt of je voorkeur hebt… Je kan dan toch ook gewoon antwoorden dat je echt geen voorkeur hebt?

Hier wist iedereen dat ik bij de tweede al hoopte op een meisje,en men ging er dus weer vanuit dat ik nu ook wel weer voorkeur zou hebben. Dat was niet echt zo (ik had vooral voorkeur voor een jongen en een meisje, allebei nog eentje haha!), maar ik vond de plaatsvervangendeteleurgestelde reacties na de echo wel irritant hoor… Dan kan ik me een dergelijk fel antwoord wel goed voorstellen.

En idd, bij de tweede was dat best vervelend soms, zeker toen we het net wisten, ik moest echt even aan het idee wennen.

@Lune wrote:

Ik vind zo’n labrador-antwoord eigenlijk onnodig fel als iemand alleen maar vraagt of je voorkeur hebt… Je kan dan toch ook gewoon antwoorden dat je echt geen voorkeur hebt?

Heb hem hier ook nooit direct gebruikt hoor… maar als de vraag niet bepaald neutraal gesteld wordt, als het antwoord al voor je ingevuld is of als het de 30e op een dag was… ja dan gooide ik hem er weleens in.

Overigens dan wel een beetje grappend ‘nee joh, we hoopten eigenlijk op een labrador, maar hebben op de echo al gezien dat het weer een kindje is’.