Ik ben ziek, en ik heb het koud, ik moet zo eerst Yari naar de psz brengen en als ik het daarna nog steeds koud heb dan ga ik hem echt aanzetten.
Hopelijk doet ie het al, wij hebben blokverwarming.
Maar normaal gesproken doe ik voor oktober nog niet de verwarming aan, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
We gaan niet in de kou zitten, maar eerder is meestal gewoon niet nodig, maar daar zal dit jaar niets van komen denk ik.
Nee, de verwarming is nog niet aan geweest.
Maar had het zondag in een t-shirt wel fris dus heb sinds gisteren lange mouwen aan.
De heren ook.
Pas als al die warme kleding niet meer helpt, dan word het tijd voor de verwarming.
Maar uit principe doe ik het in Augustus ook nog niet.
En als je het weer in de gaten houd dan zie je dat het weekend rond de 22/23 graden word.
Maar het is lastig hoor, dat heb ik eigenlijk altijd met seizoens overgangen.
ik snap dat nooit dat je uit principe niet de kachel aan doet omdat het augustus is… als het 16 graden is in je huis, dan doe je toch je verwarming aan, ook al is het augustus? :eh:
al wordt het in het weekend 22/23 graden… dat is het nu niet
ik heb het liefst de kachel niet aan… ik zou 16 graden prima vinden… maar mijn man vindt het dan veel te koud en mn oudste ook…
Als het een aantal dagen later weer warm word buiten, dan red ik me die paar dagen wel met een extra trui of vest.
Vind het zo zonde om dat ding op te stoken voor dat eventjes.
En inderdaad, uit principe niet.
Als het echt niet anders kan, oké.
Maar ik geloof niet dat het in Augustus zo fris kan zijn dat ik me niet meer kan redden met een dikke trui en deken.
Maar misschien ligt het ook aan het soort huis dat je hebt?
Het ligt zeker aan het soort huis dat je hebt.
Flats en appartementen zijn door de regel veel “warmer” dan gewone woningen. Daarbij is de mate waarin je huis geïsoleerd is ook heel belangrijk. Dat kan dus te maken hebben met de leeftijd van je woning, oude woningen zijn vaak minder goed geïsoleerd.
Ons huis was altijd ontzettend warm. De zon staat aan de voorzijde en zodoende had ik na wat warme dagen nog vaak een dag of 10 profijt van die warmte als het daarna koud werd. Nadeel was dat het in de zomer bloedjeheet was.
Nu we ons huis hebben verbouwd ligt dat anders. We konden een partij isolatie op de kop tikken, met een hogere isolatie waarde (r-waarde) dan verplicht. We hebben dat gebruikt voor zowel de muren als het dak. En dat kunnen we merken! Als het buiten 28 graden is, is het bij ons binnen 19 graden. Heerlijk. Daarintegen is het dus nu snel koud als je geen verwarming aan hebt op koude dagen. Als ik nu de verwarming een uurtje aandoe, is het lang warm hier.
Dus ja, ik zet de verwarming gerust aan. Ik doe niet aan principes voor verwarming, koud is koud. Wij doen ook wel eerst een vest aan, maar onder een deken gaan zitten overdag doe ik niet.
Wel zorg ik al op tijd dat de pantoffels weer in de hal staan, en de kinderen weer op een speelmat spelen, in de ochtend een badjas aan en een dikke pyama 's nachts. Scheelt voor hen ook in warmte gevoel.
De verwarming staat nu al een uurtje aan, na het luchten aangedaan, gaat straks weer uit… Voordeel vind ik ook dat het vocht wat uit het huis gaat.
hihi een heel verhaal over een verwarming…ik heb echt tijd teveel zou je denken haha.
Hier nog geen verwarming aan hoor… het is buiten wel koud, maar binnen gaat het wel vind ik… :think: Meestal ( maar het ligt er ook aan hoor ) gaat de verwarming zo eind september aan, als het echt kouder begint te worden alweer… De kids hebben trouwens wel kleding met lange mouwtjes aan nu. ( al wilde Elise dr ballerina’s aan, dus die heeft ze eronder aan, onder een legging )
Hier echt nog niet , dan maar dikke trui aan en dekentje op de bank
loop vandaag gewoon weer in een t shirtje… kids wel een longsleeve en hub ook.
Geloof dat ik door de laatste zw.schap wat warmbloediger ben geworden… was altijd zo’n koukleum :lol: .
Al was ik gisteravond wel blij met de gistermiddag gekochte sloffen :thumbup: .
@klavertje4 wrote:
ik snap dat nooit dat je uit principe niet de kachel aan doet omdat het augustus is… als het 16 graden is in je huis, dan doe je toch je verwarming aan, ook al is het augustus? :eh:
Vind ik ook :think: En overdag met een dekentje op de bank....dat zou ik nooit doen...vind dat ook helemaal niet prettig.
's Avonds een dekentje vind ik prima, maar overdag zit ik nooit zo lang stil dat dat praktisch is denk ik 8)
Wij wonen in een vrijstaand huis met grote tuin rondom...daarom is het denk ik een stuk kouder in huis, en nee...ik ga absoluut niet in de kou zitten omdat het nog maar augustus is! Kou is kou.
Maar als het een beetje koud is, trek ik zelf gewoon sokken aan of sokken en sloffen en een vest of vest met longsleeve. ( of trui) waarom al de kachel aan met een beetje kou? Terwijl een trui/ vest voldoet, en ik de rest van de maanden al genoeg te stoken heb, net zoiets, heb ze nu nog niet gezien maar net als winterjasssen heel vroeg voor dat de echte kou is begonnen.
16 graden aan de ontbijttafel, mét trui aan en de meiden hebben het gewoon koud. Tuurlijk doe ik dan een uurtje de verwarming aan…gewoon omdat dat veel prettiger is!
Het was hier nog 19,5 graden in huis zonder dat de verwarming al heeft aangestaan.
Maar nu voor het eerst aangezet, de oudste zit te rillen van de koorts. Maar voor mezelf is een dikke trui erover en een dekentje 's avonds op de bank vooralsnog genoeg.
Maar ik vond het vandaag buiten wel erg koud aanvoelen. Brrr.
Mijn vriend zegt dat als je nu de verwarming al aanzet je het de rest van de winter koud blijft hebben met 20 graden in huis.
Toen ik mijn verwarming aan had gehad zondag was het buiten kletsnat van de regen. En wij ook. Dan krijg ik het gewoon niet warm van een trui of dekentje op de bank. Waterkou is voor mij heel iets anders dan gewoon kou.
Nu is het bijvoorbeeld droog maar qua temp kouder dan zondag. En ik pieker er niet over om de verwarming aan te doen.
maar uhm iedereen mag toch lekker zelf bepalen wanneer ze de verwarming aan zetten, dikke jassen aantrekken etc.?
Hier in huis (ouder groter hoekhuis) is het lekker warm, dus komt de verwarming niet aan.
Maar als het ergens anders toch veel kouder is, waarom dan niet als je dit lekker vind de verwarming aanzetten?!
Lekker laten gaan, ieder voor zich gewoon…
hier heeft manlief net de verwarming even aangeslingerd… hij zei ook: kan dan nog wel augustus zijn, maar als ik het niet meer warm krijg met sokken, sloffen en een vest erbij aan… dan gaat die gewoon even aan.
Heeft een halfuurtje aangestaan en het is hier nu heerlijk behaaglijk en tegen de tijd dat het minder wordt zijn wij waarschijnlijk wel onderweg naar boven.
Ik heb de laatste dagen de tuindeur wel weer dicht, want ik zag van het weekend de temperatuur wel zakken in het huis (van zo’n 24-25 graden naar 20 graden) Vandaag was het overigens in huis weer zo’n 21-22 graden.
De verwarming hier dus nog niet aan. Dat doet hij overigens automatisch en als het goed is gaat hij dat nu pas doen als het kouder wordt dan 16 graden :lol: Van mij hoeft hij nu nog niet te stoken en ook nog niet per ongeluk (stel dat ik de tuindeur wel open zou laten staan en het wordt kouder dan 19 graden, want zo zetten wij hem normaa gesproken)
Mijn zomerjas zit overigens in de was (hangt inmiddels al een dag droog aan de waslijn :roll: ), maar voor mijn dunne winterjas was het echt nog te warm gisteren. Poeh, was wel even zweten op de fiets en ik fietste echt niet hard (daarom juist ook). En voor de jas open was het toch echt weer te koud.
Toch maar mijn zomerjas weer pakken morgen :mrgreen: (ook al is hij dus nog niet gestreken )
:-* Liefs, Evelien :vlinder:
:-* Liefs, Evelien :vlinder:
Nou de CV kan uit binnekort want het word weer zomers weer rond 27 graden zag ik vanmorgen. :inlove:
@Rooike wrote:
Nou de CV kan uit binnekort want het word weer zomers weer rond 27 graden zag ik vanmorgen. :inlove:
logisch, want volgende week is er geen enkele regio met vakantie meer
Geloof dat het alleen zaterdag warm wordt… en dan al weer minder…
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
Wij hebben de kachel ook niet aan staan maar lig de laatste tijd wel wat vaker onder mijn fleecedekentje. En heel soms, maar meestal in het weekend doen we even een klein half uurtje de electrische openhaard :lol: aan. Die geeft zoveel warmte, dat je hem na een half uurtje uit kan zetten en dan blijft het de hele avond heerlijk in huis.