Versneld kleuteren

dus als ik dit topic goed begrijp, herkent ongeveer iedereen zich in het beeld dat geschetst wordt van een hb-kind…? dan moeten we misschien de norm maar eens omhoogschroeven of de h weghalen uit het begrip… :think: 8)

Denk het Fiep, want ook ik herken dingen maar koppel dat zeker niet aan hb.

Normen moeten maar flink verhoogd worden denk ik zo.

Nou wordt het beeld wel geschetst door een stelletje kokkers.

Zo schets ik het beeld van mijn oudste, die volgens mij vooral niet hb is.

En zo staan er hier nog wat beelden, maar ik zie hier nergens de officiele lijst staan waaraan je hb kunt herkennen :wink:

Spreken vanuit eigen observatie is natuurlijk zo subjectief als wat.

Je weet pas zeker of je kind hb is als het ook daarop is getest :wink:

Ik vind het trouwens wel opvallend dat er (even in het algemeen) gezegd wordt dat het onderwijs slecht is omdat kinderen tegenwoordig een lager nivo hebben dan pakweg 30 jaar geleden. Ik vind dat zelf nogal een gedurfde uitspraak. Want zo werkt dat natuurlijk niet.

Ik denk niet dat het onderwijs per definitie slechter is, ik denk dat er een heleboel zaken zijn die ervoor zorgen dat de onderwijskracht zijn werk niet meer goed kan uitvoeren.

Kijk naar het voorbeeld van olivia. Of denk aan ouders die met zeer grote regelmaat op een agressieve manier verhaal gaan halen. Of ouders die al voordat het kind naar school gaat denken dat de juf het niet weet en niet kan. Om over de drukke agenda van het kind nog maar te zwijgen.

Dit schoot me even te binnen tijdens mijn werk, en het is een beetje OT, sorry :oops:

@fiep klophout wrote:

dus als ik dit topic goed begrijp, herkent ongeveer iedereen zich in het beeld dat geschetst wordt van een hb-kind…? dan moeten we misschien de norm maar eens omhoogschroeven of de h weghalen uit het begrip… :think: 8)

Volgens mij zeggen hier niet zo veel mensen dat ze een hb kind hebben toch? :think:

Enne…de mijne is erop getest hoor :dance: :dance: :dance: :wink:

we hadden ooit een onderwijs-contact-topic :wink: Misschien toch wel weer leuk, ik zoek m even op en dan quote ik je bericht daar even.

Nee, juist omlaag geschroefd toch? Dan zouden echt alleen de ‘top’ overblijven.

Als ik zie wat Olivia doet/kan, wat andere 3-jarigen ook doen, dan is het toch

juist geen sprake van hb. Je hebt nu eenmaal verschillende mate van intelligentie,

maar de term hb wordt snel gebruikt.

Zo kan hb niet op jonge leeftijd worden vastgesteld en dan alleen nog

door officiële instanties en niet door de eigen moeder.

@hanneke wrote:

Ik vind het trouwens wel opvallend dat er (even in het algemeen) gezegd wordt dat het onderwijs slecht is omdat kinderen tegenwoordig een lager nivo hebben dan pakweg 30 jaar geleden. Ik vind dat zelf nogal een gedurfde uitspraak. Want zo werkt dat natuurlijk niet.

Ik denk niet dat het onderwijs per definitie slechter is, ik denk dat er een heleboel zaken zijn die ervoor zorgen dat de onderwijskracht zijn werk niet meer goed kan uitvoeren.

Kijk naar het voorbeeld van olivia. Of denk aan ouders die met zeer grote regelmaat op een agressieve manier verhaal gaan halen. Of ouders die al voordat het kind naar school gaat denken dat de juf het niet weet en niet kan. Om over de drukke agenda van het kind nog maar te zwijgen.

Dit schoot me even te binnen tijdens mijn werk, en het is een beetje OT, sorry :oops:

helemaal mee eens. Behalve dan dat ik geen Olivia heet :wink:

@hanneke wrote:

@fiep klophout wrote:

Volgens mij zeggen hier niet zo veel mensen dat ze een hb kind hebben toch? :think:

Nee, maar veel herkennen de voorbeelden van kinderen die wel hb zijn.

@hanneke wrote:

Het is neit meer OT, want ts schrijft niet meer mee. We hebben nu gewoon een gesprek…

Bovenstaande ben ik het mee eens. Vidn het ook wel een engige ontwikkeling…

@hanneke wrote:

Olivia,zou er iemand zijn die graag wil dat zijn kind hb is ? Dat kan i me echt niet voorstellen!!

Want ookal kan het gewoon prima gaan met zo’n kind, je blijft je hele leven een uitzonderingsgeval, en dat valt zeker niet mee.

Ja hoor, er zijn toch wel ouders die graag iets bijzonders willen. Als een

kind wat slim is, dan willen ze gelijk dat t getest wordt op hb.

Kan het niet zo goed lezen, dan is het gelijk dyslectisch.

En als je kind ‘iets bijzonders’ heeft of wat gevoelig is, dan is het een

‘nieuwetijdskind’.

Het lijkt wel of de term dan een soort statussymbool is, ter verhoging

van de status van de ouders.

(even een kok-verantwoord zinnetje: geldt natuurlijk niet voor alle ouders)

@Madre wrote:

@hanneke wrote:
@fiep klophout wrote:

Nee, maar veel herkennen de voorbeelden van kinderen die wel hb zijn.

maar het gaat vooral om nog erg jonge kinderen, waarbij de ontwikkeling

nog zo onregelmatig is en alle kanten op kan gaan. Waar nu een voorsprong is,

kan het straks gemiddeld zijn.

Ik neem aan dat Hannekes kind een stuk ouder is?

@Kroes wrote:

@hanneke wrote:
Olivia,zou er iemand zijn die graag wil dat zijn kind hb is ? Dat kan i me echt niet voorstellen!!

Want ookal kan het gewoon prima gaan met zo’n kind, je blijft je hele leven een uitzonderingsgeval, en dat valt zeker niet mee.

‘nieuwetijdskind’.

Lekker spuit 11, maar ik denk dat sommige mensen het heel fijn en bijzonder vinden dat hun kind hb is.

Kunnen ze pronken he…

etiketjes die geplakt worden verhogen je status niet.

Wel datgene wat je zelf bereikt…

Maar ik snap wel wat je bedoelt hoor Kroes.

Er zijn overigens dingen waarvan ik wel merk dat het “minder” wordt met kinderen.

Bekijk de handschriften eens van een 16-jarige… Is maar een klein voorbeeldje hoor.

@hanneke wrote:

@fiep klophout wrote:

ik had het, zoals lydia al zei, over 'je kind herkennen in het beeld dat geschetst wordt van een hbkind', niet over hb-kinderen hebben.

hoe dan ook; ik herken nano er helemaal niet in 8) is ie de enige bijzondere van kok :mrgreen:

@fiep klophout wrote:

@hanneke wrote:
@fiep klophout wrote:

ik had het, zoals lydia al zei, over 'je kind herkennen in het beeld dat geschetst wordt van een hbkind', niet over hb-kinderen hebben.

hoe dan ook; ik herken nano er helemaal niet in 8) is ie de enige bijzondere van kok :mrgreen:

Men schetste hier toch beelden van haar eigen kinderen?? :think: Ik dacht dat men hun kind herkende in andersmans kind (wat een zin!!!!)Nou, zal ik wel verkeerd gelezen hebben dan. zit ondertussen te werken, dus dan krijg je dat soort dingen.
:D

@Kroes wrote:

@hanneke wrote:

‘nieuwetijdskind’.

ik denk dat ouders graag een excuus hebben voor bepaalde afwijkendheden van hun kinderen.

En ja, je heet geen Olivia, sorry :oops: :oops: (ik zit op mijn werk, dus ben er maar half bij).

Mijn zoon is 7, en per toeval eigenlijk getest een maand geleden. Voor die tijd dachten we wel dat hij afwijkend was van het gemiddelde, nu weten we dus in hoeverre, maar vooralsnog doen we er dus niets mee eigenlijk, omdat er gelukkig ook geen aanleiding voor is. (hopelijk blijft ie het zo goed doen, maar dat is natuurlijk afwachten)

@hanneke wrote:

@fiep klophout wrote:
@hanneke wrote:
@fiep klophout wrote:

Men schetste hier toch beelden van haar eigen kinderen?? :think: Ik dacht dat men hun kind herkende in andersmans kind (wat een zin!!!!)Nou, zal ik wel verkeerd gelezen hebben dan. zit ondertussen te werken, dus dan krijg je dat soort dingen.
:D

nou wat ik lees, is dat er ouders zijn die hun kind, dat volgens hen of volgens test hb is, beschrijven en dat daar opvallend veel reacties op komen met herkenning van andere ouders.
ik vind het iig opmerkelijk, los van welke 'conclusies' je daar uit trekt.

sluit me bij je aan fiep hoor!

Als 1 op de 30 kinderen hb is, en zo veel mensen eigenschappen van hb in hun eigen kinderen herkennen dan klopt er volgens mij iets niet met het begrip ‘hb’ :think:

Kwam overigens net dit lijstje tegen op de website van een vereniging van ouders met een hb kind.

Items in checklists bij vermoeden van hoogbegaafdheid

• zijn aanzienlijk sneller in het begrijpen en verwerken van nieuwe stof dan gemiddelde leerlingen,

• hebben gemakkelijker inzicht in complexe leerstof,

• zijn intellectueel nieuwsgierig, ze stellen veel vragen,

• hebben een zeer goed geheugen,

• hebben een grote en rijke woordenschat,

• zijn taakgericht en geconcentreerd, als de motivatie er is of gewekt is,

• kunnen perfectionistisch zijn, stellen hoge eisen aan zichzelf en vaak ook aan anderen,

• kunnen zeer creatief denken,

• zijn in staat om al heel jong verbanden te leggen,

• hebben een zeer groot, bijna overdreven, rechtvaardigheidsgevoel,

• bekijken de wereld door een heel andere bril dan hun leeftijdsgenoten,

• experimenteren graag,

• zijn kritisch ten opzichte van alles, dus ook van regels, gewoonten en tradities,

• hebben belangstelling voor veel dingen; hebben een brede waaier van interesses,

• kunnen moeilijk keuzen maken, veel is er interessant en/of belangrijk,

• zijn gevoelig voor gevoelens en behoeften van anderen, en houden daar meestal rekening mee, ook ten koste van zichzelf,

• doorzien sociale patronen en herkennen emoties bij anderen,

• zijn jonger dan anderen gericht op allerlei vragen, ook levensvragen, (Wat gebeurt er als je dood bent? Waarom maken mensen oorlog?),

• zijn goed in staat/geneigd zichzelf te vermaken en kunnen dat lang volhouden, dit alles bij voldoende interesse en motivatie,

• nemen initiatief en geven leiding, al dan niet geaccepteerd door leeftijdsgenoten,

• vooral voor hoogbegaafde leerlingen in de onderbouw van de basisschool geldt, dat zij tekenen op hoger niveau dan leeftijdsgenoten ,meer details, eerder perspectief, maar een hekel hebben aan inkleuren,

• vroeg gericht zijn op letters en woorden, kind vraagt naar letters en leert zichzelf lezen,

• vroeg gericht op cijfers en getallen,

• interesse hebben in onderwerpen die op deze leeftijd niet gebruikelijk zijn, zoals zaken die in het Jeugdjournaal en Klokhuis aan de orde komen.

Eisblume!!!

Een banner, een banner, een banner :dance:

super zeg!

Moest even primair reageren hoor :mrgreen: