Hoi
In april gaan we op tom zijn school praten over eventueel versneld kleuteren.
Hij gaat naar Jenaplan dus daar is wel (denk)ruimte voor…
Eerder starten mag blijkbaar niet…dus hij kan pas in januari terecht.
Heeft er hier op kok iemand ervaring mee :think:
Begrijp ik je nu goed dat je al voordat Tom de eerste schooldag heeft gehad, wilt praten over versneld kleuteren.
Ga je dan zelf niet een beetje euh, snel?
Ik heb er geen ervaringen mee, kinderen zijn allebei wel behoorlijk slim, maar niet zodanig dat ze een klas overslaan ofzo.
Succes met de zoektocht.
Wat is dan de reden dat je hem versneld wilt laten kleuteren?? :think:
Wat is versneld kleuteren?
@Esther75 wrote:
Begrijp ik je nu goed dat je al voordat Tom de eerste schooldag heeft gehad, wilt praten over versneld kleuteren.
Ik heb er geen ervaringen mee, kinderen zijn allebei wel behoorlijk slim, maar niet zodanig dat ze een klas overslaan ofzo.
Succes met de zoektocht.
ik kan me eerlijk gezegd ook geen enkele reden voorstellen waarom je nog vóór de eerste schooldag een gesprek zou aanvragen over versneld kleuteren. want al zou je vermoeden dat je kind echt echt echt heel erg slim is, kloppen, waarom dan niet eerst het eerste kleuterjaar aankijken en dan beslissen of ie niet wat sneller naar groep 3 zou kunnen?
Gaat tom naar psz?
Het speelt pas over een jaar? Of al deze maand.
Je zoontje is een redelijk late leerling. En als ik het goed begrijp wil je graag dat hij na de zomervakantie direct doorgaat naar groep 2 en dan als hij iets langer dan anderhalf jaar op de basisschool zit naar groep 3 gaat.
Tja ach als de school aangeeft dat het kan en hij is sociaal er aan toe dan kan ik het geen probleem vinden. Victor is van september, dat scheelt maar 4 mnd. Hij is dus vroeg en kleutert maar kort. Persoonlijk vind ik dat vervelend. Ik gun hem de sociale groei die hij maakt in dat extra jaar kleuteren eigenlijk wel. Toch denk ik dat school hem wel door laat gaan. Misschien is jou kind wel zo inteligent sociaal en emotioneel rijp dat hij dat prima aan kan. Waarom dan niet?
Maar waarom daar al in april over praten? Je weet nog niet hoe hij het op school gaat doen. En een kdv of psz is heel iets anders dan school.
Kleuterklas overslaan gaan ze echt niet meteen doen.
Ik zou er als ik jou was echt mee wachten tot ie op school heeft laten zien wat ie kan en als ie uitblinkt dan zien ze dat gauw genoeg.
Je kunt niet in de toekomst kijken en weet nog helemaal niet hoe hij zal reageren als ie echt op school zit en met de hele klas moet meedraaien.
K zou r wat voorzichtig mee zijn.
@fiep klophout wrote:
@Esther75 wrote:Begrijp ik je nu goed dat je al voordat Tom de eerste schooldag heeft gehad, wilt praten over versneld kleuteren.
Succes met de zoektocht.
ik kan me eerlijk gezegd ook geen enkele reden voorstellen waarom je nog vóór de eerste schooldag een gesprek zou aanvragen over versneld kleuteren. want al zou je vermoeden dat je kind echt echt echt heel erg slim is, kloppen, waarom dan niet eerst het eerste kleuterjaar aankijken en dan beslissen of ie niet wat sneller naar groep 3 zou kunnen?
Hier sluit ik me persoonlijk helemaal bij aan.
Tom kan dan nu op dit moment wel lijken heel erg snel te gaan in zijn ontwikkeling, dit is natuurlijk geen garantie dat dat over ruim een jaar nog zo zal gaan.
Als ik het goed begreep uit andere berichten gaat Tom niet naar een vorm van Voorschool (peuterzaal of andere vorm van opvang zoals KDV).
Ik denk dan ook dat als hij 4 is hij al genoeg nieuws voor zijn kiezen krijgt door het spelen in een grote groep. Het leren omgaan met ritme's en sociale omgang in een grote groep. Vergis je niet, zoiets heeft een flinke impact op de ontwikkeling van een kind, het is zo wezenlijk anders dan één op één met mama of papa bezig zijn.
Ik sluit me dan ook aan bij de anderen hier: Waarom NU al bezig zijn met evt versneld kleuteren, terwijl hij nog niet eens de kans heeft gehad om "normaal" te kleuteren...?
ow wat is dit weer typisch voor kok.
ik vroeg om ervaringen niet om commentaar en bemoeienis.
ik heb helemaal geen zin nog om nu normaal hier over te praten. :thumbdown:
mensen die hier wel ervaring mee hebben mogen mij pben.
snelkleuteren kan je nu nog niet weten
wanneer wordt je zoon 4 jaar
gezellige reactie guus…
jammer dat je meteen zo aangevallen reageert als mensen de moeite nemen te reageren op je vraag, ook al is het niet precies het antwoord waar je naar op zoek was.
ik krijg geen antwoord ik krijg oordelen naar mn hoofd
daar zit ik niet op te wachten
Sorry,
Ik heb geen ervaring en had er ook nooit van gehoord.
Ben nu ook wel benieuwd of er wel iemand ervaring mee heeft en of het wel bestaat.
Ik ken alleen het lang of kort kleuteren doordat ze een vroege of late leerling zijn, maar heb er nooit van gehoord dat er meteen al een klas over wordt geslagen in de kleuterklas.
Volgens mij zit dat op alle scholen bij elkaar, groep 1 en 2 ?
Dus kinderen uit groep 1 krijgen zowiezo de mogelijkheid om dingen op te pikken uit groep 2.
he ja…gezellig! :?
1 antwoord wil ik wel geven:
april: omdat de school vroeg wil weten welke kinderen ze krijgt zodat er rekening mee gehouden kan worden bij de groepen indeling.
groepeindeling voor 2009-2010 wordt al dit schooljaar gedaan.
dus nu kennismaking en gesprek in april.
Mijn neefje heeft versneld gekleuterd en qua leerstof ging dat allemaal prima, maar in groep 3 en vooral 4 bleek dat hij sociaal emotioneel toch niet helemaal aansloot op zijn oudere klasgenoten. Hij vind het moeilijk om aansluiting te vinden en de oudere kinderen vinden zijn gedrag kinderachtig. Dat heeft geresulteerd in een kind dat dwars lag en niet meer naar school wilde. Op vrijdagmiddag brulde hij al dat hij volgende week mooi niet meer ging. Echt heel verdrietig om dat te zien.
Over versneld kleuteren is in zijn geval pas na een 1/2 jaar gepraat omdat school eerst wilde zien hoe kinderen zich inpassen in een groep en dat ging daar prima (want hij zat bij leeftijdgenoten). Daarbij vloog hij door leerstof, was zeer leergierig, en liep ver vooruit met 4 jaar op de oudste kleuters.
Hij heeft uiteindelijk toch een jaar overgedaan althans, hij zit weer in groep 4, bij kinderen die maximaal 1 jaar ouder zijn. Hij doet de lessen mee, maar met meer verdieping en hij krijgt ook leerstof aangeboden van groep 5. Hij is nu weer veranderd in het lieve sociale ventje dat hij altijd was.
Mijn advies; laat Tom eerst onbevangen kleuteren zonder al te veel verwachtingen aan hem op te hangen. Zeker omdat Tom nu ook niet op een psz of kdv zit. Het kan best intimiderend of schokkend zijn om ineens in een groep te moeten functioneren, zeker voor een kind van 4 die ook nog eens heel erg bezit is om zijn eigen ik te ontdekken en te vormen.
Als het zo is dat Tom versneld zou kunnen kleuteren zal de school daar ook zelf mee komen of kun je dat na een half jaar bespreken.
Niels is van augustus dus hij kleutert maar 2 jaar. hij zit nu in groep 3 en kan het qua leren uitstekend aan (krijgt zelfs voor lezen verdiepingsstof) maar merk ook wel dat hij erg jong is. sommige kinderen zijn in oktober al 7 geworden. Ik zou persoonlijk niet zo snel gaan voor nog minder kleuteren met als reden de sociaal emotionele factor.
@Guusje wrote:
ow wat is dit weer typisch voor kok.
ik vroeg om ervaringen niet om commentaar en bemoeienis.
ik heb helemaal geen zin nog om nu normaal hier over te praten. :thumbdown:
mensen die hier wel ervaring mee hebben mogen mij pben.
:eh:
Oh wat grappig…ik dacht bij de vraag namelijk…wat is dit weer typisch voor Guus.
Maar heb geen eens zin om een normaal antwoord te geven bij zulke reacties…snap dat dus echtttttttttt niet
Ik denk dat je gewoon wedervragen krijgt…
Jij noemt het oordeel, ik zie het als verbazing die mensen hier uiten.
Afgezien van het feit of Tom later wel of niet wat klassen kan gaan overslaan is het natuurlijk erg raar om dat nu al te willen bespreken met de school.
Zij kunnen, denk ik, geen beeld vormen van Tom in het uur dat dat gesprek gaat duren.
Daarbij denkt ‘men’ pas aan versneld kleuteren als het kind dus al op de kleuterschool zit.
Tom is amper 3, dus vandaar dat mensen vraagtekens bij je vraag zetten.
Maar ik ben wel erg benieuwd hoe dat gesprek zal aflopen. Wellicht dat ze er bij de aankomende school van Tom wel open voor staan…