Ik genoeg kinderen die versneld hebben gekleuterd maar ook een aantal die bewust hebben gekozen om langer te kleuteren. Bij sommige had ik het idee dat ze beter een jaartje langer hadden kunnen kleuteren. Bij aantal is het zelfs heel goed geweest dat ze gewoon hun kleuter periode hebben gedaan, dus 2,5 jaar
Ik denk dat het heel erg af hangt hoe Tom “presteert” op school, op sociale vlak maar ook of hij makkelijk mee kan komen.
Denk ook dat je als ouders niet kostte wat kost versneld willen kleuteren en heel goed het advies van de juf/meester moet aannemen. Hoe graag jullie zelf ook willen. Gaan ze te snel naar groep 3 dan kunnen later wel “problemen” krijgen of op sociaal vlak of ze kunnen niet goed meer mee komen met de stof.
Tuurlijk als Tom er aan toe is waarom niet. Maar ik blijf er bij luister goed naar het advies van de juf of meester
Ik denk dat dit ook niet het antwoord is dat je wil horen :oops: maar ik denk dat je weinig ervaringen zult krijgen van mensen die dat al beslisssen voordat het kind op school zit :eh:
ik ben zelf juf op een jenaplanschool en hoewel ik absoluut niet tegen versnellen ben, wil ik wel eerst zelf ervaren hoe een kind is of reageert op nieuwe situaties/nieuwe cognitieve uitdagingen enz…
Jammer dat je zo negatief reageert trouwens :shifty:
@Guusje wrote:
1 antwoord wil ik wel geven:
april: omdat de school vroeg wil weten welke kinderen ze krijgt zodat er rekening mee gehouden kan worden bij de groepen indeling.
groepeindeling voor 2009-2010 wordt al dit schooljaar gedaan.
dus nu kennismaking en gesprek in april.
Guusje, als ik reageer, dan hoop ik wel dat je ook reageert… Want anders kun je geen gesprek voeren namelijk he
En dat is erg jenaplan trouwens, heerlijk overleggen tussen ouders (participatie!!) en onderwijzend personeel.
Bij ons is dat wel het geval namelijk.
Groep 1 en 2 zitten bij elkaar, dus bij evt. versnelling passen leerlingen van groep 1 moeiteloos in bij groep 2.
Ik vind bij versnellers wel meer dingen meespelen; is een kind sociaal vaardig genoeg?
Kan hij goed met anderen spelen?
Hoe is zijn sociaal-emotionele ontwikkeling?
Als een kind cognitief toe is aan groep 2 hoeft hij dat niet sociaal-emotioneel te zijn. Dus soms is het beter om dan juist de nadruk te leggen op 2 jaar sociaal-emotionele ontwikkeling, en mee te draaien bij bijv. groep 2 en 3 voor het cognitieve gedeelte. Dat is juist het mooie aan jenaplan.
Wat bij ons altijd een rol heeft gespeeld en nu dus heel blij ben dat de 2 middelste zijn blijven zitten :dance: Denzel is van 28september vroege leerling.
Als ze straks met 9 of 10 jaar op het voortgezetonderwijs zitten…jaa dan kan je ze de handjesniet meer vasthouden.
oh ja even ter info; Anna Sofie zit op een jenaplanschool, dus ik schrijf vanuit die ervaring he…
Anna Sofie had een jaar geleden al naar groep 3 kunnen gaan. Als wij dat hadden gewild.
Ze had dat cognitief goed aangekund, ze kon toen ook al lezen en schrijven.
Ze is nu pas naar groep 3 gegaan en fietst er nu moeiteloos doorheen. Ze voelt zich niet onzeker, ze draait lekker mee.
Guusje, even wat anders he…
Jij hebt het vaker genoemd hier; bewuste keuze voor geen psz, en je uitspraak dat een kind zeker 4 jaar thuis bij zijn moeder moet zijn, dat jullie dat heel belangrijk vinden dat er geen andere opvoeder op welke manier dan ook bij komt kijken die eerste jaren.
Nu gaat Tom straks naar school. Hoe zie je dat dan? Het contact met kinderen, een andere opvoeder erbij? Hoe zie je dat qua ontwikkeling dan?
Lijkt me heel belangrijk om bewust bij stil te staan, of niet? Juist omdat jij een heel duidelijke overtuiging hebt tov onderwijs.
Dus nou niet roepen dat je niet wilt reageren Het is een serieuze vraag.
Precies wat Lydia zich afvraagt is ook iets wat bij mij vragen oproept.
Als Tom nog nooit in een schoolse omgeving is geweest, dus op peuterspeelzaal, crèche, kinderdagverblijf of wat dan ook, omdat het jullie keuze is dat niet te doen, snap ik echt niet dat jij dan nu ook al voor hem de keuze maakt in te willen zetten op versneld kleuteren.
Want hoe jij ook vindt dat hij het zou kunnen, het is nog altijd de juf of meester die daar pas een oordeel van kan vormen zodra Tom op school zit.
En dan heeft het echt niet alleen te maken of hij het verstandelijk aan kan, maar meer of hij het sociaal emotioneel aan kan.
Bij Milou in de klas is er een meisje blijven zitten die de hoogste scores haalde qua toetsen, maar die sociaal emotioneel gewoon nog niet helemaal rijp was voor groep 3, die doet nu groep 3 nog een keer en dat gaat super.
Hoe goed je het ook denkt te doen voor Tom, loop alsjeblieft niet teveel vooruit, het zal voor hem al een omschakeling zijn naar school te gaan, als hij alleen thuis gewend is, om hem dan ook nog richting versneld kleuteren te sturen, weet ik niet of je dan meer kwaad doet dan goed.
Oh en zo jammer :naughty: dat je je aangevallen voelt, als je mensen een vraag stelt, is het toch niet zo dat je alleen antwoorden kunt verwachten die je zelf wilt horen, want dan hoef je de vraag al niet eens te stellen.
@lydia wrote:
Als een kind cognitief toe is aan groep 2 hoeft hij dat niet sociaal-emotioneel te zijn. Dus soms is het beter om dan juist de nadruk te leggen op 2 jaar sociaal-emotionele ontwikkeling, en mee te draaien bij bijv. groep 2 en 3 voor het cognitieve gedeelte. Dat is juist het mooie aan jenaplan.
Klopt maar juffen missen de expertise om dat te beoordelen. Daar is deskundigheid op het gebied van ontwikkelingsvoorsprong en hb voor nodig en die hebben de meeste basisschoolleerkrachten helaas niet voldoende in huis.
Nogmaals:
ik zoek geen advies.
En ben ook niet van plan een gesprek aan te gaan in een topic waarin ik enkel om ervaringen vroeg.
Dit is geen contact topic en al helemaal geen discussie.
Een aantal van jullie hebben een pb
Wat een decadente arogante reactie…
Wat kan jij uit de hoogte doen zeg…
Siert je niet…Bah…
Hoop dat je vind wat je zoekt al lijkt het mij sterk omdat er maar weinig ouders zijn die hun kinderen van amper 3 versneld willen laten kleuteren.
Succes er maar weer mee.
Zo dit is weer de Guus die we kennen :silenced:
Jammer dat je denkt dat je meer bent als de rest … snap niet wat je nog op KOK doet als dit typisch een KOK opmerking is :silenced:
@Gerry wrote:
@lydia wrote:
Klopt maar juffen missen de expertise om dat te beoordelen. Daar is deskundigheid op het gebied van ontwikkelingsvoorsprong en hb voor nodig en die hebben de meeste basisschoolleerkrachten helaas niet voldoende in huis.
:eh:
@mamaartje wrote:
@Gerry wrote:@lydia wrote:
:eh:
Ja, dat dacht ik dus ook al.
Want waarom zouden ouders dat wel hebben, vooral als het een kind betreft dat nog nooit in een schoolse omgeving heeft meegedraaid.
Beetje rare opmerking en ook niet echt netjes tegenover de geweldig leuke lieve en aardige juffen die hier op kok rondlopen.
Zo dan! Op deze manier heb ik geen eens zÃn om met je mee te denken…
Ik zie anderen hier wedervragen stellen en vragen naar je motivatie hier achter, ik heb nog geen veroordelende reactie gezien en je reageert zó???
Goed bezig Guusje :silenced:
Sorry hoor Guus, maar ik vind je reactie ook nogal kinderachtig. Goed de meeste antwoorden zijn geen ‘ja’ op je vraag, maar iedereen denkt wel mee en geeft goedbedoelde adviezen.
Ik schat je zeker niet dom in dus ik denk ook wel dat jij deze reacties had verwacht.
Waarom dan toch de vraag stellen en zo reageren??
kan alleen maar lachen als ik hier mee lees… Sorry
:lol: :lol: :lol:
Competentie heeft niets met al dan niet aardig zijn te maken. Op de Pabo was vroeger geen en tegenwoordig ook nauwelijks aandacht voor een ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid. Men heeft dus niet de kennis om signalen te interpreteren, men ziet aanpassingsgedrag over het hoofd etc. Dat blijkt heel vaak de realiteit.
Ik zit ook op een ander forum en daar zie je dit dus herhaaldelijk voorbij komen. Zo bijvoorbeeld het geval van een jongetje dat volgens de school gedragsproblemen had en psychiasche hulp nodig had en absoluut niet voor liep en die bij testen zeer hb bleek te zijn. Een kind bij wie bij het huisbezoek pas bleek hoe totaal ander het kind in de klas was dan thuis, tot grote verbazing van de juf, het kind dat prima leek te zitten maar bij doortoetsen op aandringen van de ouders een voorsprong van twee jaar bleek te hebben etc. etc.
Juffen hebben daarbij vaak de neiging om een voorsprong op sociaal of emotioneel gebied in te schatten als een achterstand, ze zien immers alleen dat het niet past. Daarom heb je deskundigen op het gebied van ontwikkelingsvoorsprong nodig om te kijken of hiervan sprake is, en wat de beste stappen zijn.
Ben het met Gerry eens dat als je kind serieus ‘uit de pas’ loopt het beter is een expert erbij te vragen, dan alleen als ouders en juf te proberen eruit te komen.
Guus, ik negeer je kribbige reacties even, je had vast je dag niet .
Mijn ervaring met versneld kleuteren… ze hebben er bij mij mee in hun maag gezeten. Mijn ouders vonden me sociaal emtioneel niet rijp genoeg voor de groep waar ik in zat, de juffen waren bang dat ik mezelf zou gaan leren lezen… (dat schijnt erg te zijn :mrgreen: ). Uiteindelijk in die groep gebleven en dat ging sociaal dus ook helemaal mis. Cognitief ging het goed, d.w.z. hoge cijfers. Me wel de pleuris verveeld, want het was te simpel.
Mijn advies, met die ervaring: kijk hoe het gaat op school, op ieder gebied en ga dan pas denken en overleggen over versneld kleuteren of andere varianten. Waarom nu al piekeren en overleggen over iets waar je nog helemaal niet genoeg informatie over kunt hebben om er al echt iets zinnigs over te zeggen? Kies in ieder geval voor een school waar een kind niet op ieder gebied even snel hoeft te zijn. Waar een 5-jarige kan mee gymen en spelen met de kinderen van 5, en alvast lezen met de kinderen van 6.
@Gerry wrote:
Competentie heeft niets met al dan niet aardig zijn te maken. Op de Pabo was vroeger geen en tegenwoordig ook nauwelijks aandacht voor een ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid. Men heeft dus niet de kennis om signalen te interpreteren, men ziet aanpassingsgedrag over het hoofd etc. Dat blijkt heel vaak de realiteit.
Ik zit ook op een ander forum en daar zie je dit dus herhaaldelijk voorbij komen. Zo bijvoorbeeld het geval van een jongetje dat volgens de school gedragsproblemen had en psychiasche hulp nodig had en absoluut niet voor liep en die bij testen zeer hb bleek te zijn. Een kind bij wie bij het huisbezoek pas bleek hoe totaal ander het kind in de klas was dan thuis, tot grote verbazing van de juf, het kind dat prima leek te zitten maar bij doortoetsen op aandringen van de ouders een voorsprong van twee jaar bleek te hebben etc. etc.
Juffen hebben daarbij vaak de neiging om een voorsprong op sociaal of emotioneel gebied in te schatten als een achterstand, ze zien immers alleen dat het niet past. Daarom heb je deskundigen op het gebied van ontwikkelingsvoorsprong nodig om te kijken of hiervan sprake is, en wat de beste stappen zijn.
natuurlijk ben je als leerkracht geen orthopedagoog, maar ik vind jou wel heel kort door de bocht :eh: je scheert alle leerkrachten zo wel heel erg over 1 kam zeg… :eh:
Natuurlijk worden er in ieder vak wel eens fouten gemaakt en dat is heel erg en heel erg vervelend als het over kinderen gaat, maar om nu alle leerkrachten zo te beoorden vind ik wel erg makkelijk hoor :? Ik zal niet zeggen dat ik nooit fouten heb gemaakt in mijn vak, maar gelukkig sta ik heel erg open voor de adviezen en reacties van ouders… Samen school maken heet dat toch
@Gerry wrote:
Dat is ook een manier natuurlijk. Incidenten vanuit ervaringen op een forum gebruiken om een hele groep over 1 kam te scheren :wall: tjeetje dat snap ik nou echt niet.
@mamaartje wrote:
@Gerry wrote:Competentie heeft niets met al dan niet aardig zijn te maken. Op de Pabo was vroeger geen en tegenwoordig ook nauwelijks aandacht voor een ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid. Men heeft dus niet de kennis om signalen te interpreteren, men ziet aanpassingsgedrag over het hoofd etc. Dat blijkt heel vaak de realiteit.
natuurlijk ben je als leerkracht geen orthopedagoog, maar ik vind jou wel heel kort door de bocht :eh: je scheert alle leerkrachten zo wel heel erg over 1 kam zeg… :eh:
Natuurlijk worden er in ieder vak wel eens fouten gemaakt en dat is heel erg en heel erg vervelend als het over kinderen gaat, maar om nu alle leerkrachten zo te beoorden vind ik wel erg makkelijk hoor :? Ik zal niet zeggen dat ik nooit fouten heb gemaakt in mijn vak, maar gelukkig sta ik heel erg open voor de adviezen en reacties van ouders… Samen school maken heet dat toch
Ik heb die ervaring niet, dat er niet voldoende wordt gereageerd. Er zitten bij AS kinderen in de klas met een voorsprong maar ook met een achterstand. Ik vind het juist heel goed om te zien dat elk kind daar afzonderlijk in wordt begeleidt. In die gevallen is er ook begeleiding van buitenaf.
Dat zal echt niet op elke school zo zijn, maar om nu alle scholen en onderwijzend personeel over 1 kam te scheren… Nee.