@Smurf78 wrote:
Als ik dit zo lees krijg ik het vermoeden dat je het gevoel hebt dat je kind hb is. Of zit ik er naast? Ben wel benieuwd waar je dat op baseerd zonder dat je kind op een kdv oid is geweest. Maar misschien is het al getest?
We zijn bij de ortho geweest om vast te stellen of ze inderdaad een ontwikkelingsvoorsprong heeft of niet. Die heeft ze. Ze is niet getest, dus we weten niet tot in de details hoe en wat. dat gaan we in de toekomst waarschijnlijk wel doen.
Of ze mb of hb is, is pas echt over een paar jaar vast te stellen.
En ja, we zijn er keihard tegenaan gelopen dat pz de expertise niet heeft. En met het verslag van de ortho in de hand de voorsprong ontkent. (concreet een incident, haar niveau van puzzelen thuis verteld, 50 -70 stukjes, daar hebben ze haar een gelaagde puzzel laten doen, 4-9-16 stukjes. Allemaal apart en bij 16 stukjes gaf dochter er de brui aan, ging wat lukraak neerleggen, zei dat ze het moeilijk vond. Zie je wel, dit kan ze nog niet was de conclusie. Dat ze dit niveau al driekwart jaar achter zich heeft werd gewoon aan de kant geveegd.) Daarom zijn we gestopt met de pz. Tot vreugde van dochter.
Hb geeft echter geen garantie op toekomstig succes op school, werk of wat dan ook.
Wat wi lje hiermee zeggen? HB heeft een behoorlijk aantal mogelijke valkuilen, zoals stranden op de uni omdat je nooit hebt leren leren, om er maar eentje te noemen (ik ken wel wat hb'ers).
Bovendien hebben kinderen die hb zijn regelmatig een achterstand op sociaal emotioneel vlak.
Nope, ze hebben juist vaak een voorsprong. Die wordt echter meestal niet herkend, men ziet geen aansluiting en denkt achterstand. En ja, dit is door onderzoek bewezen. Het praatje van de achterstand is echter erg hardnekkig. En heel nadelig voor de kinderen omdat ze gedwongen in een situatie blijven waarin ze nooit aansluiting zullen vinden en dat komt de sociale ontwikkeling inderdaad niet ten goede.
Verder hebben hb kinderen vaak andere interesses, passen daardoor niet in de groep. Ook als op school geen pestklimaat heerst kunnen hb'ers met een behoorlijk beschadigd zelfbeeld van school af komen.
Je kunt in het huidige schoolklimaat vele malen beter mb (meerbegaafd) zijn dan hb. Wij hopen dan ook dat het allemaal meevalt en dat ze gewoon gaat passen op een normale school in een normale klas zonder versnellingen of wat dan ook. Gelukkig is ze niet zover dat ze al kan lezen (zoals twee jongere meisjes die ik ken), maar ze begint toch al aardig te kunnen optellen.
Wat we nu doen is ervoor zorgen dat ze regelmatig tussen andere snelle peuters terecht komt, zodat ze aansluiting heeft. En we wachten af.