Vegetarische recepten

Vega hapje, nacho chippies met dressing en roomkaas uit de oven:



Nodig voor de dressing:



Sweet chilisaus

beeetje mosterd

beeetje balsamico azijn,

beetje mayonaise

peterselie

basilicum



Verder nodig:



zakje zon gedroogd tomaatjes

Nacho chips

Roomkaasje met knoflook (lidl/aldi) (zo’n ring is dat)



Maak de dressing van een heel flesje chili saus. Voeg bij de saus, op gevoel/smaak, een beetje mosterd en azijn toe. Breng het op smaak met de kruiden en verdik het eventueel met een beetje mayonaise.



Neem een grote ovenschaal en begin met een laagje nacho’s. Dan een laagje dressing, dan een laagje verkruimelde roomkaas en in stukjes gesneden zontomaat) Herhaal dit totdat alles op is.



Dan zo’n 15 minuten in de oven op 200 graden (Pas op dat de tomaatjes niet verbranden.



Als het klaar is dan alles nog even lekker omscheppen zodat de dressing mooi naar boven komt.



Dan lekker in de schaal laten zitten, op tafel, wijntje erbij, happen maar!

lekkere ideeen allemaal! Sinds ik zwanger ben vind ik vlees hartstikke vies, dus ben nu ook even vegetarier. mijn vriend eet nooit vlees, dus als ik het wel doe moet ik het altijd apart klaar maken. Wij koken veel pasta gerechten met tomatensaus en kaas, maar ook van die goed gevulde groetensoepen en groentetaarten doen het erg goed. Ik maak dan meestal ook geen vlees er bij.



Ik denk dat ik die nacho’s en die chilie sin carne een ga proberen.



:smiley:

ik heb van de week iets heerlijks op… mijn collega noemt het ‘kindereten’, omdat het niet pittig is (zij is Indonesische)



knoflook fruiten in olie of boter… (ik had 3 tenen)



paprika erbij (ik had 1 rode)



4 geklutste eieren roerbakken erbij



en in hele dunne reepjes gesneden spitskool erdoor roerbakken (als het ei al gestold is)



Op smaak maken met zoute ketjap of een bouillionblokje…



Dit met rijst eten…



hier werd door alle 3 mijn mannen (ook de jongste) gegeten alsof ze 3 dagen niks op hadden. Snel, lekker en kleurrijk

@Nefarious wrote:

Ratatouille met rijst



1 Aubergine, in stukken gesneden

2 Courgette, in stukken gesneden

2 Rode paprikas, in stukken gesneden

2 Rode uien, in stukken gesneden

Bakje kastanje champignons, in stukken gesneden

6 teentjes knoflook, ontvelt maar heel gelaten

2 blikken gepelde plum tomaten

3 eetlepels goede olijf olie

1 theelepel gedroogde thijm

1 theelepel gedroogde oregano

Zout en zwarte peper naar smaak





In een schaal alle (in gelijke stukken) groenten (behalve de tomaten) en knoflook en kruiden en olie doen, goed mixen, in een grote braad slee doen, en op hoog in de oven roosteren. Af en toe om roeren.

Na ongeveer een half uur de rijst opzetten. 5 minuten voordat de rijst klaar is de blikken tomaten bij de geroosterde groenten doen, en omroeren.

Rijst op je bord, en een flinke schep geroosterde groenten erover.

Hier kan je eventueel blokjes feta over kruimelen.




Ik denk dat wij deze morgen proberen… Op hoeveel zou ik de oven moeten instellen? 200 of zo?

Je kan ook gewoon het vlees uit je recepten halen … pasta’s en rijst gerechten kunnen prima zonder vlees. je hebt ook vegetarisch gehakt van quorn.



Wat ik merk is dat mensen graag vlees willen vervangen voor mij terwijl ik het zelf niet eens mis… :stuck_out_tongue:



Wat ik echt heerlijk vind zijn wraps!

Lekker veel groenten, stop erin wat jezelf lekkervind, een lekker saus maken en eventueel stukjes vleesvervanger.



O nog even een tip. Leg GEEN vleesvervangers op de BBQ tenzij je houd van beton&bordkarton :mrgreen:

Je kan het wel in zilverfolie leggen en dan op de bbq dan wordt het nog wel wat maar anders echt niet proberen.

Althans dat is mijn ervaring…

ik heb een tijdje terug het boekje ‘de dunne vegetarier’ van antoinette herzenberg (of hoe heet ze… van tv) gekocht. Echt een aanrader!



En onze natuurvoedingswinkel heeft mixen waar je burgers van kunt maken. Ik vind zelf de notengehaktmix het lekkerst. Het is een mix waar je water aan toe kunt voegen en dan maak je er ballen of burgers van. Het lijkt een klein beetje op gehaktballen vind ik… Binnen 5 min gebakken, voor nood vind ik het vooral ideaal.

Oh ja, dat is idd een leuk boek! ZIj heeft ook Vegaterranean ofzoiets geschreven met eigenaren van een beroemd hotel/restaurant. Geweldig boek ook.

En de dikke vegetarier natuurlijk. Ik zag laatst ook een versie voor kinderen (kleine vegetarier?), zag er ook leuk uit!

Leuk topic! Mijn man is vegetarisch dus altijd handig zulke recepten.



Hij is trouwens dol op het spul van Tivall van de AH. Moet zeggen dat zelfs ik die erg lekker vind.

Ik vind de groenteballetjes daarvan wel lekker voor door douscous ofzo, en broodjes falafel maken we ook weleens daarvan (al blijft zelfgemaakt gewoon lekkerder).



Hebben jullie nog leuke nieuwe recepten?

Ben een beetje inspiratieloos op het moment wat koken betreft.

Van de week wel een heel lekker recept van AH gegeten;



Doe schijfjes aardappel in een ovenschotel, beetje zout en boel olijfolie erover, in de oven roosteren.



Fruit een ui, doe daar walnoten bij en wat balsamicoazijn. Leg rauwe andijvie op een bord, doe walnoot/ui mengsel erover, plakjes port salut erop en serveren met de aardappelschijfjes :drool:

kost wel wat werk maar erg lekker!



Gevulde pompoen van Claudia Roden



Ingrediënten :

1 oranje pompoen van ongeveer 6 kilo

1 eetlepel suiker

Zout

2 uien grofgehakt

125 ml neutrale olie

800 gram langkorrelige rijst

¼ theelepel saffraanpoeder of ½ theelepel saffraandraadjes

3 zure appels

Sap van ½ citroen

60 gram rozijnen

1 grote bos koriander gehakt



Neem een scherp mes en snijd een deksel uit de bovenkant van de pompen van ongeveer 20 cm doorsnede, met het steeltje er nog aan. neem een mesje en een lepel en schraap de vezels en de pitten uit de pompoen. Snijd wat vruchtvlees van het deksel en de rand. Bestrooi de pompoen van binnen met een beetje suiker en zout en zet hem op een dubbelgeslagen stuk folie in een grote braadslee.



Maak de vulling: fruit de uien in 2 eetlepels olie tot ze goudgeel zijn. Breng een flinke pan met water aan de kook. Doe de rijst erin, breng aan de kook en laat de rijst vervolgens 12 minuten zachtjes koken. De rijst moet nog niet helemaal gaar zijn. Giet af en kom in een kom. Meng het saffraanpoeder met 2 eetlepels kokend water. Meng door de rijst.

Schil de appels, haal het klokhuis eruit en hak ze in stukjes. Meng met het citroensap. Doe de stukjes appel, de gebakken ui, de rozijnen, de rest van de olie en de koriander bij de rijst. Meng zorgvuldig en breng op smaak met peper en zout.

Vul de pompoen met het rijstmengsel en zet het deksel erop. Giet 2 cm water in de braadslee bij de pompoen en zet die ongeveer 2 ½ uur in een voorverwarmde oven op 190c.

@Zeemeermin wrote:

Ik heb vanavond bananensoep gegeten ala Sonja Bakker.

Was echt de moeite waard. Doe ik jullie plezier met een recept?




je doet me er zeker een plezier mee!! dus als je het recept wil melden?



gister de spruitjestaart gegeten die ik hier eerder voorbij zag staan…

zelfs voor iemand die geen spruitjes lust, vond ik hem erg lekker!

Ik zal ook even een recept toevoegen wat ik erg lekker vind.



Oosterse pompoensoep



1 pompoen van 1-1,5 kg

1 grote of 2 kleine winterpenen

2 uien

1 rode peper

1 blik kokosmelk

bouillonblokjes

gemalen korianderpoeder

oregano

zout en peper



Was de pompoen, peper en pe(e)n(en), snij ze in blokken en verwijder de pitten van de pompoen. Pel de uien en snij deze in grote stukken. Doe de groente in de pan, giet hier heet water in totdat het geheel net niet onder staat. Voeg bouillonblokjes en wat oregano en korianderpoeder toe. Laat het geheel 2-3 uur koken.

Voeg het blik kokosmelk toe en pureer de soep.

Breng op smaak met zout en peper.



Eventueel serveren met stokbrood.

Hier een recept wat ik met regelmaat maak :slight_smile:



Ik ben geen vega, maar eet slechts 2 keer in de week vlees en als ik het eet is het alleen maar biologisch en het meest rood gevogelte.



Ingrediënten

1 ui, gesnipperd

2 eetlepels olijfolie

300 gram preireepjes. (dus gesneden)

350 ml bechamelsaus

1/2 pot gegrilde paprika’s

250 gram lasagnebladen

100 g geraspte kaas



Bereiden

Verwarm de oven voor op 200 °C. Fruit de ui in de olie, voeg de prei toe en bak hem al omscheppend 5 minuten mee. Schep de helft van de bechamelsaus door de groenten en breng op smaak met zout en peper. Snijd de paprika’s in grove repen. Verdeel een dun laagje bechamelsaus over de bodem van de ovenschaal en leg er 2 lasagnebladen op. Verdeel er eenderde van het preimengsel en wat repen paprika over en dek weer af met 2 lasagnebladen. Maak zo nog 2 lagen en eindig met lasagnebladen. Schenk er de rest van de bechamelsaus over. Bestrooi de lasagne met de oude kaas en bak de lasagne in 20-25 minuten goudbruin en gaar in de oven.

Aangezien het blijkbaar de tijd van het jaar is voor dadelsoep eet ik het al het hele weekend en niet alleen thuis :wall:

maar wel vegetarisch :wink:



nodig:



1 1/4 liter groentebouillon

400 gram winterwortel (in plakjes gesneden)

200 ontpitte dadels (in kleine stukjes)

3 teentjes knoflook (in plakjes gesneden)

2 theelepels gemalen komijn

1 theelepel indiase chilipoeder

1 grote ui (in blokjes gesneden

Eetlepel bloem

creme fraiche



Doe een scheut olie in de pan.

Ui, knoflook en winterwortel fruiten.

Komijn en chilipoeder toevoegen, eetlepel bloem erdoor roeren, paar minuten op middelmatig vuur laten staan, wel blijven roeren.



Bouillon erbij.

Aan de kook brengen.

Dadels erbij doen en een minuut of 10 zachtjes laten pruttelen.

Soep in blender/keukenmachine of pureren met staafmixer.

Opdienen met een lepel creme fraiche en evt garneren met wat groenigs.



Leuk: gasten laten proeven en laten raden wat het eigenlijk is.

Het lijkt vooral op pompoensoep, maar dat is het vooral niet 8)

@blue_fairy wrote:

ik heb een tijdje terug het boekje ‘de dunne vegetarier’ van antoinette herzenberg (of hoe heet ze… van tv) gekocht. Echt een aanrader!



En onze natuurvoedingswinkel heeft mixen waar je burgers van kunt maken. Ik vind zelf de notengehaktmix het lekkerst. Het is een mix waar je water aan toe kunt voegen en dan maak je er ballen of burgers van. Het lijkt een klein beetje op gehaktballen vind ik… Binnen 5 min gebakken, voor nood vind ik het vooral ideaal.




Er is ook een website bij devegetariër, ook een aanrader :thumbup:



Ik zoek vaak inspiratie op het web… de blog van BlueBelle vind ik ook erg goed. (even googlen, want het is enigszins commercieel)

thanks! dat wordt vanavond ons recept!

owww de bananensoep was heerlijk!!! sophie en nichtje hebben er ook heerlijk van gesmult! die komt zeker vaker op het menu!

Sloppy joe (vegetarisch)

Nodig:



1 cup linzen

4 cups water

2 kleine gesnipperde uien

1 scheut olijfolie

1 blik gepelde tomaten (de tomaten gehakt en de saus apart houden)

1 flinke scheut stroop, maple siroop of honing

1 scheut (appel)azijn

3 eetlepels mosterd

2 tenen knoflook, geperst

kruiden naar smaak (komijn, salie, peper, zout, basilicum)

1 brood , zo’n lekker rond oerbrood, of een turks brood is hier lekker voor.



Bereidingswijze:


  • Kook de linzen met wat zout (ongeveer 30 á 35 minuten)


  • Fruit de ui in een aparte pan met wat olijfolie. Voeg de tomaten toe en warm even samen op.


  • Zet het gas uit en voeg alle andere ingrediënten toe, behalve de tomatensaus en het brood. Meng alles goed door elkaar en laat staan tot de linzen gaar zijn.


  • Giet de linzen bij het mengsel en meng het goed door elkaar. Kijk even hoeveel linzen je wilt toevoegen; het gerecht moet een beetje vloeibaar blijven.


  • Voeg de tomatensaus toe en kook het mengsel nog een paar minuten en serveer het vervolgens heet met brood.





    Ik geef eerlijk toe als ik dit maak dat ik linzen uit blik gebruik uit de natuurvoedingswinkel omdat ik niet altijd zin heb om de linzen te koken :smiley:

    Ik gebruik dan 1 blik.

Klinkt heeerlijk!



Lijkt een beetje op dit recept; echt favoriet hier:

http://www.kiind.nl/articles/103/Herfstige_schotel.html

Ik ben op zoek naar een heerlijke vegetarisch kerst voorgerecht :mrgreen: