Vegetarische recepten

haha ja Fiep, die heb ik ook vaker gehoord. gevogelte schijnt vooral voor ouderen mensen geen vlees te zijn. is vaak ook een aparte hoofdstuk in ‘klassieke’ kookboeken. als vega kreeg ik dus ook wel eens kip of kalkoen voorgeschoteld.



een tijdje geleden heb ik een recept voor pompoenrisotto overgetypt voor iemand. even kijken of ik het nog kan vinden :think:

@fiep klophout wrote:

@Anneke wrote:
Vis valt onder vlees eters?



Je hebt daar allemaal verschillende benamingen voor, wiki ze maar eens…

Maar je kunt best geen vlees eten en zo af en toe wel eens een stukje vis.



Ik persoonlijk eet geen vlees, maar heb met vis minder moeite. Vraag me niet waarom, gewoon…daarom…


voor veel mensen die principieel geen vlees eten, is de reden om eventueel wel vis te eten, dat deze niet gefokt worden en tot ze gevangen worden een gewoon leven hebben gehad.
En voor mensen die vanwege gezondheid geen vlees eten, is vis vaak geen bezwaar omdat vis lang niet zo ongezond is.


Dat zeg je nu wel, maar door de groote vis schaarste (er word vaker meer gevangen dan dat er bij komt) worden sommige vis soorten nu dus wel gefokt, en ja ook om te 'consumeren'. Met name in landen waar de mensen veel vis eten (bijv. portugal)

overigens is volgens mij vega, geen vlees vis of gevogelte.
en in vega heb je natuurlijk weer allemaal andere soorten van 'extreemheid'

Wel gek dat er nu een topic is met ‘lekkere recepten’ en een met ‘vegetarische recepten’.

Sluit het een het ander uit? :mrgreen:



Sorry, ben melig.

Aardappel, spinazie, en bloemkool curry

1 ui, in dunne ringen gesneden

2 teentjes knoflook, geperst

2 el milde curry poeder

1 tl nigela zaad (zwarte ui zaadjes/kalonji zaad)

1 blik (400 gram) gepelde tomaten

2oo ml groente boullion, heet

500 gram aardappelen, geschild en in blokjes

400 gram bloemkool, in roosjes

100 gram jonge blad spinazie

100 gram vet arme natuurlijke yogurt



bak de ui ringen op medium vuur tot ze beginnen te bruinen. voeg de knoflook, curry poeder, en zaadjes er aan toe. kook voor 1 minuut. voeg het blik tomaten er aan toe en roer het door. voeg de boullion toe en op laag vuur 5 minuten koken. ondertussen kook je de aardappelen en bloemkool voor ongeveer 6 minuten. afgieten en bij de curry saus voegen. Door roeren en langzaam laten koken voor 5 minuten. roer de spinazie erdoor, en dan de yogurt vlak voor je het opschept.



Je kan zelf naan brood maken. Of bruine rijst erbij koken.



Dit is voldoende voor 4 personen.

Aan vis kleeft tegenwoordig ook zoveel gedoe dat het ook bijna niet meer te verkopen valt als dat dit nog wel door de beugel zou kunnen.



Meeste vis is niet zo goed een soort van bio industrie - of we vissen de zeeen leeg van een of andere arme bevolking. De regering vangt geld voor de rechten en de vissers hebben niets te eten.



Maar affijn lekker recept:



pasta met roomsaus waar dan brocoli in zit, gebakken champignons, schijfjes zwarte olijven en gebakken tofu (gekruid met bijv wat boillonpoeder) :drool:

Courgettesoep



1 liter groentebouillon

2 courgettes

paar geschilde aardappelen

1 ui

2 teentjes knoflook



Alle groente in stukken in de bouillon koken, zo’n tien á vijftien minuten. Daarna met de staafmixer pureren. Half bakje Philadelphia (light) bieslook toevoegen, goed doorroeren. Afmaken met wat kerrie en peper (en eventueel zout als je de soep te zout vind). Ik gooi er vaak nog restanten groente bij die ik toevallig nog in de koelkast heb. We noemen het dan ook vaak “vuinisbaksoep” :mrgreen:



Mijn kinderen en man willen er zelf nog plakjes rookworst in, die eet ik zelf dan niet.

pasta cosi (vernoemd naar het restaurantje waar ik dit ooit at 8) )



verse tagliatelli (van de AH of zelfgemaakt)

teentje knoflook

gesnipperde ui

500 gram verse spinazie

potje rode pesto (of zelf maken)

klein potje creme fraiche

flink wat versgemalen peper en zout



je fruit het uitje met de knoflook, doet er dan de spinazie bij. Even roerbakken.

peper en zout erbij.

de rode pesto en de creme fraiche erbij doen, goed roeren en even laten pruttelen.

ondertussen kook je de pasta gaar (in ongeveer 3-4 minuten)



evt. kun je er ook nog verse champignons bij doen. Je moet dan wel wat meer knoflook gebruiken anders wordt het wat flauwig.



serveer dit gerecht met lekker vers brood en een salade (bijv. rucola met balsamicocreme, pijnboompitjes en geschaafde parmezaanse kaas)

Die pasta cosi lijkt me lekker. die ga ik zeker eens maken! Mijn gezin is niet vega, maar ik wel… dan bak ik er voor hun wel een lapje vlees bij of zo :smiley:



Vega is voor mij geen vlees, maar ook geen vis. Ik ken wel een aantal mensen die zeggen vegetarisch te zijn maar wel vis eten, ik vind dat niet vegetarisch. Ik ben een flexitarièr zoals dat volgens Google heet… ik eet wel gehakt en kleine stukjes kip, maar dat is ook het enige qua vlees. Ik ben dus zeker geen vegetarièr, net zo min dat iemand die wel vis eet dat is in mijn optiek.

evt kun je bij de pasta cosi kipfilet in stukjes bakken bij de ui en dan mee laten gaan in de rest van het gerecht. Maar dat is eigenlijk helemaal niet nodig. Mijn man, echt een vleeseter, vind dit het lekkerste gerecht wat we thuis eten 8)

:sick: :sick:



Hebben jullie weleens de vegetarische boterhamworst van de AH gegeten?

Gatver, wat een domper zeg…

Het zag er hetzelfde uit als vlees, inclusief de stukjes, dus ik begon al te twijfelen of ik het zou eten.

Als het er precies hetzelfde uitziet of smaakt als vlees dan krijg ik het ook niet weg.



Het was heel droog, bah.





Ik was de kaas, vruchtenhagel en appelstroop even beu, maar dat was van korte duur. :angel:

Mijn man en kinderen zijn wel dol op het gebraden gehakt -vegetarische versie van de ah, heb je die weleens geprobeerd?



Courgettesoep is ook superlekker met een klodder geitenkaas erin :smiley:

iemand een recept voor vega roti?

Die heb ik ook op en die was inderdaad beter te eten.

Al vind ik wel dat dit beleg sneller uitdroogt dan en plakje vlees/worst en het daardoor alsnog niet lekker is.



Heb nu de paté gehad en die vind ik wel :thumbup:



Heb nu al een aantal dagen smeerkaas, dat had ik eigenlijk al lang niet meer gegeten.

Vegetarische Lasagna



Gewoon lasagna maken zoals altijd en dan ipv gehakt, extra groenten erdoor; prei, ui, courgette, peulen of kiemen, paprika en wat je verder lekker vindt.







Snelle spitskoolschotel (2 pers)



1 spitskool

eetlepel suiker

zout

peper

3 eieren

2 uien

2 teentjes knoflook

olie



Snijd de spitskool fijn. Snipper de uitjes en fruit ze in de olie, doe de spitskool erbij en bak dit even op totdat het wat slinkt. Kluts de 3 eieren, voeg peper en zout naar smaak toe en doe het eiermengsel bij de spitskool. Blijf tijdens het bakken het ei ‘roeren’, zodat het allemaal kleine stukjes worden. Knijp de teentjes knoflook fijn (of gebruik gehakte knoflook uit een potje oid) en doe dit erbij. Strooi als laatste een eetlepel suiker (of meer of minder, naar smaak) over de schotel. De schotel is klaar als het ei gestold is, maar de spitskool nog een beetje knapperig.



Hier kun je gebakken aardappelen bij serveren, maar het is ook lekker zonder iets erbij.

Gevulde paddestoelen

2 personen



Nodig:

  • 2 portobello’s
  • bakje (kastanje)champignons
  • knoflook
  • ui
  • bakje roomkaas
  • olijfolie
  • ovenschaal
  • kaas



    Verwarm de oven voor. Snijd de champignons in heeeeele kleine stukjes (formaat als op de frikandel speciaal). Snipper de ui en fruit deze in de olie. Maak de portobello’s schoon en leg ze op hun hoed. Doe de champignonstukjes bij de ui en roerbak deze een tijdje. Voeg peper en zout toe naar smaak. Doe de roomkaas bij het champignon-ui mengsel. Roer dit een tijdje door. Pak de overschaal en leg de portobello’s erin. Doe de vulling in de portobello’s totdat ze overstromen. Snijd de kaas in plakjes en leg deze over het mengsel heen. Hoe meer hoe lekkerder. Doe de gevulde paddestoelen 10 minuutjes in de oven. KLAAR!!!



    Eet smakelijk!

Spinazietaart



Nodig:

  • springvorm of overschaal
  • bladerdeeg
  • diepvriesspinazie
  • pijboompitten, pompoenpitten of zonnebloempitten
  • eieren
  • ui
  • peper
  • zout
  • brie
  • olijfolie



    Verwarm de oven voor (200 graden). Pak een ovenschaal of springvorm of wat je handig vindt. Bedek de bodem en de zijkanten met bladerdeeg. Zorg dat de naadjes goed aansluiten.

    Ontdooi de spinazie. Snipper de ui en fruit deze in de olie. Verwarm de spinazie. Kluts de eieren, voeg er peper en zout aan toe en doe dit bij de spinazie. Bak dit geheel op totdat het ei gestold is. Doe deze vulling in je vorm. Bedek je spinazietaart met een topping naar keuze: bladerdeeg, goudse kaas of brie. Brie is het lekkerst!

    Doe in de oven voor een kwartiertje en het smullen kan beginnen!

Spruitjestaart



Nodig:

  • springvorm of ovenschaal
  • bladerdeeg
  • spruitjes
  • pijboompitten, pompoenpitten of zonnebloempitten
  • eieren
  • gekookte aardappels
  • peper
  • zout
  • nootmuskaat
  • brie of kaas
  • olijfolie



    Verwarm de oven voor (200 graden). Pak een ovenschaal of springvorm of wat je handig vindt. Bedek de bodem en de zijkanten met bladerdeeg. Zorg dat de naadjes goed aansluiten.

    Kook de aardappels en de spruitjes. Snijd de gekookte spruitjes doormidden en strooi er wat nootmuskaat over. Kluts de eieren, voeg er peper en zout aan toe.

    Prak de aardappels (niet te fijn) en meng het eiermengsel en grof doorheen. Doe hier de halve spruitjes doorheen.

    Bak dit geheel op totdat het ei iets gestold is. Doe deze vulling in je vorm. Bedek je spruitjestaart met een topping naar keuze: bladerdeeg, goudse kaas of brie. Brie is het lekkerst!

    Doe in de oven voor een kwartiertje en het smullen kan beginnen!

Chili sin Carne

Ca. 10 pers.



2 el olijfolie

2 ui

2 teentjes knoflook

2 rode paprika

2 tl. chilivlokken

2tl koriander

1tl komijn

3 peulen kardamon

300 gr linzen, rood

2x400 gr tomaten stukjes

750 mil water

2x 400 gr kidney bonen

4 el tomatenketchup

4 el tomatenpuree

1el cacaopoeder



Bak in een grote pan ui, knoflook en paprika zacht. Kruid met chili, koriander,komijnen cacao en kardamon en voeg linzen, gehakte tomaten, tomatenpuree,ketchup en kidney beans toe. Houd gedurende ca.25 min tegen de kook aan.Roer vaak. Bij teveel vocht-deksel schuin op de pan. Deze voorbereidingen kun je een dag van tevoren doen.





Chili con Queso



2 el zonnebloemolie

1cup uien

2teen knoflook

3 geroosterde paprika

1 jalapeno chiles

240 gr tomaten uit blik

480 gr geraspte kaas

1 cup zure room

tortilla chips



Verwarm de olie in een solide pan met dikke bodem.

Voeg gesnipperde ui en knoflook toe en laat zachtjes garen, maar niet bruinen. Voeg de Chillies en tomaten(beetje (veg) gehakt) en de kas toe, Warm alles door en blijf verwarmen todat de kaas gesmolten is. Voeg tot slot de zure room toe ( Levert ca. 1 Liter dipsaus op)

Curry van pompoen, te eten met rijst en/ of in een wrap



Een lief, klein pompoentje van de biologische kraam, in blokjes snijden en bakken met (rode) ui, knoflook, bouillonblokjes en wat water. Laten stomen. Zodra de stukjes pompoen wat zachter zijn geworden kan je het prutje bakken met andere groenten, als paprika, champignon, aubergine… wat je maar lekker vindt! En dan lekkere kruiden toevoegen! Kerrie, paprikapoeder, chili, peper, massala, koriander hmmmm… Daarna een flinke schep crème fraiche toevoegen en cashewnootjes.

zo dat zijn wat succes recepten van hier :slight_smile: En ik ben niet eens vegetarier :wink: Nou ja part time misschien dan? :smiley: