Vegetarische recepten

Hallo allemaal,



Is het niet leuk om ook een onderdeel te maken met alleen vegetarische recepten?



Aangezien in geen vegetarier ben begin ik niet 8) Maar Mark en ik hebben besloten beduidend minder vlees te gaan eten in ons leven dus dan is het handig te weten wat we in de plaats kunnen gaan maken wat vullend en voedzaam genoeg is…



Dus, wie oh wie??

Goed plan! :thumbup:

Zeer goed plan…



:inlove:

ieks, zonder zo’n lekker mals stukje vlees bedoel je dus? :hand: moet er niet aan denken :sick:

Leuk plan :thumbup:

Tjek 8)

@fiep klophout wrote:

ieks, zonder zo’n lekker mals stukje vlees bedoel je dus? :hand: moet er niet aan denken :sick:


En dan alleen maar bonen en kaas eten!? :hand:

Mag vis wel of niet?

Vis is niet echt vegetarisch, maar het kan vallen onder het “minder vlees eten”

Vis is gezonder dan vlees, denk ik. :think:

nou kom maar op… wie weet kan ik er nog lekkere dingen voor mijn man uit halen (en voor ons dan dus ook he)



Ik moest wel lachen… er is een sticky lekkere gerechten en een sticky vegetarische gerechten… zijn die niet lekker dan?? hihi… :wink:

Pasta met spinazie



Uitje fruiten in de pan, spinazie erbij en een potje kruidenkaas (paturain of een ander merk). Lekker door elkaar roeren.

Ondertussen de pasta koken.

En le voila ! Smakelijk eten.



Wij nemen er nog een lekker stukje zalm bij maar dat hoeft uiteraard niet.

Ratatouille met rijst



1 Aubergine, in stukken gesneden

2 Courgette, in stukken gesneden

2 Rode paprikas, in stukken gesneden

2 Rode uien, in stukken gesneden

Bakje kastanje champignons, in stukken gesneden

6 teentjes knoflook, ontvelt maar heel gelaten

2 blikken gepelde plum tomaten

3 eetlepels goede olijf olie

1 theelepel gedroogde thijm

1 theelepel gedroogde oregano

Zout en zwarte peper naar smaak





In een schaal alle (in gelijke stukken) groenten (behalve de tomaten) en knoflook en kruiden en olie doen, goed mixen, in een grote braad slee doen, en op hoog in de oven roosteren. Af en toe om roeren.

Na ongeveer een half uur de rijst opzetten. 5 minuten voordat de rijst klaar is de blikken tomaten bij de geroosterde groenten doen, en omroeren.

Rijst op je bord, en een flinke schep geroosterde groenten erover.

Hier kan je eventueel blokjes feta over kruimelen.

Gister gegeten:



Rijst met kokosmelk en chilisaus



-Rijst koken

-Quorn stukjes bakken samen met groenten die je lekker vindt ( bv tauge, paprika, gourgette, ui, kool )

  • Dan wat kokosmelk erbij en vervolgens chilisaus.
  • Vlak voor je het opschept nog even wat gehakte cashewnoten door de mix doen.



    Ipv rijst kun je ook woknoedels nemen, ook erg lekker.

Mijn favoriete vlees vervangers zijn:

Grote champignons

Aubergine

Courgette

Quorn stukjes of Quorn gehakt



Dus alle gerechten waar ik kip in zou gooien, kook ik vaak met 1 of een combinatie van het bovenstaande.

Heb voor morgen tofu in huis maar totaal geen inspiratie… iemand een ideetje ?

Mijn favoriete vleesvervangers zijn vooral grove groente…

Aubergine, Courgette, champignons …



Vis valt overigens gewoon onder ‘vlees eters’.



Wij eten vaak macaroni zonder gehakt,

Builtjes, en dan saus, liefst zelfgemaakt.

Met tomaten, ook gewone grove tomaten in de saus,

champignons, paprika, ui…



Of aardappel schotel met kaas & tomaten.

Die heb ik toen gevonden op internet! Erg lekker!



Ingredienten

4 el olijfolie

1 kg aardappels, geschild en in plakken

1 grote ui, gehakt

1 teen knoflook, gehakt

1 blik tomaten, gehakt

2 tl oregano

2 tl basilicum

1 laurierblad

75 ml witte wijn

250 gram geraspte kaas naar keuze

zout en peper

Bereiding

Verhit de olijfolie in een grote braadpan en fruit daarin de ui tot hij glazig ziet. Voeg de knoflook toe en fruit even mee. Doe dan de tomaten met sap, de kruiden, de witte wijn, de aardappels en een scheut water erbij. Laat het geheel afgedekt op een laag vuur ca. 45 minuten stoven. Roer er dan van het vuur af voorzichtig de kaas doorheen en serveer direct. (Laat het nadat de kaas erin zit niet meer koken, aangezien de kaas dan aan de pan gaat kleven).

Vis valt onder vlees eters?



Je hebt daar allemaal verschillende benamingen voor, wiki ze maar eens…

Maar je kunt best geen vlees eten en zo af en toe wel eens een stukje vis.



Ik persoonlijk eet geen vlees, maar heb met vis minder moeite. Vraag me niet waarom, gewoon…daarom…



Maargoed, de echte vega gerechten zullen inderdaad geen vis bevatten.



Verder kijk ik mee voor de recepten…

Ik kom niet verder dan alleen het vlees vervangen voor iets anders…

Niet echt origineel dus…maar ook best lastig met een gezin dat vlees eet.

@Anneke wrote:

Vis valt onder vlees eters?



Je hebt daar allemaal verschillende benamingen voor, wiki ze maar eens…

Maar je kunt best geen vlees eten en zo af en toe wel eens een stukje vis.



Ik persoonlijk eet geen vlees, maar heb met vis minder moeite. Vraag me niet waarom, gewoon…daarom…


voor veel mensen die principieel geen vlees eten, is de reden om eventueel wel vis te eten, dat deze niet gefokt worden en tot ze gevangen worden een gewoon leven hebben gehad.
En voor mensen die vanwege gezondheid geen vlees eten, is vis vaak geen bezwaar omdat vis lang niet zo ongezond is.

Ik eet zelf geen vis, en verwacht idd ook als ik een vega maaltijd bestel, dat ik dan geen vis voorgeschoteld krijg. Maar inmiddels kijk ik nergens meer van op :? ('heeft u ook een vega soep?' ' Ja hoor, ik heb kippensoep'....)

O echt…? :lol: :lol:



Haha, die denken alleen aan koe, varken… kip is een vogel dus uhm… geen vlees?



Moet zeggen dat de keren dat ik vis eet erg schaars zijn, eigenlijk best ongezond aangezien ze aanraden toch 1 á 2 keer in de week vis te eten.



Als ik uit eten ga en de keuze uit de vegetarische gerechten is heel beperkt (soms gewoon maar 1) dan ga ik nog weleens voor de vis.





Kreeg laatst een ‘foldertje’ in de bus van een restaurant waar het menu op stond.

Ze hadden ook vegatarische gerechten… :eh:

: )