U geeft hoop ik toch geen borstvoeding?

Het grote probleem ligt volgens mij bij het feit dat niet iedereen dezelfde locaties ‘gepast’ vind om bv te geven :think:

Zo was mijn schoonzusje erg geshokt dat er iemand op de parade zo maar bv gaf :roll: En mijn schoonbroer vond het tot voor kort alleen ‘gepast’ om thuis te voeden (gelukkig denkt zijn vrouw daar heel anders over en krijgt FLINT dus ook gewoon in het openbaar bv 8) ).

Ik hoor hier ook vaak dat je dan maar beter naar een eetgelegenheid kunt gaan om te voeden, maar vrienden van ons vinden het juist storend als ze ergens op een terasje zitten om dan met een bv-gevende moeder geconfronteerd te worden(nee, ik ga de discussie niet meer met ze aan… :roll: ).

Dus als ik rekening zou houden met wat mijn omgeving ‘gepast’ vind, dan kom ik helemaal nergens meer :wink: Dus zo stond ik van de zomer zelfs tijdens de grachtenparade van de Gayprade Jasper te voeden. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet gewoon vraag of het mag wanneer ik ergens binnen ben, zeggen ze nee(wat mij nog nooit is overkomen overigens), dan ga ik daar toch gewoon niet meer heen 8)

Logisch toch, dat je ook het antwoord ‘nee’ of ‘liever niet’ kunt krijgen in een winkel? :think:

De winkel/eetgelegenheid/wat dan ook is van de winkelier. Als je het vraagt en die meneer/mevrouw wil het liever niet hebben, dan doe je het dus niet daar.

Dat geldt net zo goed voor roken, eten, drinken, snoepen/ijsjes etc. is wat mij betreft niet meer dan logisch en normaal.

Super als een winkelier zegt: ‘natuurlijk, hier heeft u een stoel’ maar dat vind ik toch echt service en geen recht.

Inderdaad, als je je aan iedereen aan moet passen is er overal wel iemand die het niet gepast vindt…

MAar dat is toch ook juist het hele punt uiteindelijk:

Het gaat er niet om of je ergens wel of niet mag voeden, het gaat erom dat sommigen vinden dat het niet gepast is en dat anderen (waaronder ik) dat niet begrijpen.

Als je op de grond zit om wat dan ook te doen, zit je in de weg en is dat dus irritant. Heeft niks met bv te maken.

Maar als je niet in de weg zit en mensen hebben er toch problemen mee, dan heeft dat dus te maken met een soort ‘fatsoen’ of iets dergelijks, dat zij dat niet gepast vinden… en dan ga ik ook steigeren! Want wat is nou eigenlijk het probleem? Zoals je hier kunt lezen zijn er niet veel vrouwen die echt open en bloot hun tiet uit hun bloes trekken en die eerst nog even de hele zaak ronddragen voordat ze gaan voeden… je ziet over het algemeen inderdaad niet meer borst dan je doorgaans ziet bij een laag uitgesneden truitje. Dus wat is dan het probleem? WAAR nemen die mensen nou precies aanstoot aan?

Ik bedoel, dat je geen poeplucht wilt in je winkel, daar kan ik wel inkomen, maar wederom is dat echt wel een stuk smeriger dan een etende baby…

Overigens: als ik elke keer als ik bv wil geven ergens iets moet gaan drinken (nog afgezien van het feit dat ook daar mensen zijn die er aanstoot aan nemen), vliegt mijn huishoudgeld er wel erg snel doorheen! Terwijl een voordeel van bv toch juist is dat het gratis is…

:think:

@GroeneVrouw wrote:

Maar als je niet in de weg zit en mensen hebben er toch problemen mee, dan heeft dat dus te maken met een soort ‘fatsoen’ of iets dergelijks, dat zij dat niet gepast vinden… en dan ga ik ook steigeren! Want wat is nou eigenlijk het probleem?

Precies, dat snap ik ook niet. Als je nou alleen ergens komt omdat er een stoel staat zodat je makkelijk kunt voeden en nooit iets koopt of zo, dan kan ik me dat voorstellen. Met voeden wordt er niks smerig, er is niks te zien, het enige dat gebeurt is dat iemand ergens zit terwijl er een baby even drinkt.

Voeden in een pashokje vind ik dan ook weer zo raar. Dat zou van Angelique wel mogen… Er zullen ineens maar een paar klanten komen die iets willen passen. En dan mogen wachten omdat er iemand aan het voeden is.

Gister moest ik met spoed weg, naar de Spoed Eisende Hulp met mijn oudste. Dan is het ook in alle haast wat spullen pakken, jongste in de auto met dekentje eroverheen (geen tijd om zelfs maar jasje aan te doen) en rijden. Zitten we daar te wachten, begint de jongste te piepen… Tja, het was idd voedtijd :mrgreen: En dan krijgt hij ook gewoon hoor, ideaal juist dat je het altijd bij je hebt! En ik kon ook niet zo weglopen om ‘een geschikte plek’ te zoeken :roll:

Maar normaal voed ik gewoon thuis, of bij een eetgelegenheid. Nooit problemen mee gehad! (Ja, ik voed dus op verzoek)

Voeden in een pashokje vind ik dan ook weer zo raar. Dat zou van Angelique wel mogen... Er zullen ineens maar een paar klanten komen die iets willen passen. En dan mogen wachten omdat er iemand aan het voeden is.

Wat maakt het nou uit of iemand iets aan het passen is en daar op moeten wachten of dat iemand daar aan het voeden is? Verder is er geen plek bij ons in de winkel (behalve dan op de grond.. maar dat blijf ik echt niet goed vinden)
Je hoeft niet perse naar een eetgelegenheid, maar een rustige plek, dat is ook al meermalen gezegd.
Vind ook de ervaring van Miranda79 een goed voorbeeld dat er niet teveel van uit gegaan hoeft dat het dus overal moet gebeuren. Vind dat zij het heel discreet doet (om het maar zo te noemen)

Maar Angelique, even voor de duidelijkheid…

Mogen mensen bij jou alleen in het pashokje voeden omdat er verder nergens plek is of omdat het dan niet te zien is voor anderen?> Met andere woorden, is het praktisch of is het een fatsoensding?

Dat maakt natuurlijk nogal verschil; als ik geen plek had in de winkel zelf maar wel in het pashokje zou het me ook logisch lijken als mensen daarheen gingen… maar als het erom gaat dan anderen er weleens aanstoot aan zouden kunnen nemen (in een kinderkledingzaak waarbij je dus verwacht dat mensen weten hoe dat werkt met kinderen/baby’s), vind ik persoonlijk een ander verhaal…?

Het grote probleem ligt volgens mij bij het feit dat niet iedereen dezelfde locaties 'gepast' vind om bv te geven
Zo was mijn schoonzusje erg geshokt dat er iemand op de parade zo maar bv gaf En mijn schoonbroer vond het tot voor kort alleen 'gepast' om thuis te voeden (gelukkig denkt zijn vrouw daar heel anders over en krijgt FLINT dus ook gewoon in het openbaar bv ).
Ik hoor hier ook vaak dat je dan maar beter naar een eetgelegenheid kunt gaan om te voeden, maar vrienden van ons vinden het juist storend als ze ergens op een terasje zitten om dan met een bv-gevende moeder geconfronteerd te worden(nee, ik ga de discussie niet meer met ze aan... ).

Dus als ik rekening zou houden met wat mijn omgeving 'gepast' vind, dan kom ik helemaal nergens meer Dus zo stond ik van de zomer zelfs tijdens de grachtenparade van de Gayprade Jasper te voeden. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet gewoon vraag of het mag wanneer ik ergens binnen ben, zeggen ze nee(wat mij nog nooit is overkomen overigens), dan ga ik daar toch gewoon niet meer heen

niets meer aan toe te voegen! je kan dan idd nergens terecht!!!!!!!!

Miranda? Alles oke met Jayden? niets ernstigs hoop ik??

--

vraagje: waarom zou je in winkels wel moeten vragen of je mag voeden en gaan we er met zn allen vanuit dat het in een eetgelegeheid wel zomaar mag??????
kortom....ik vraag t dus nergens..ik doe t gewoon als t moet....
zou mooi worden zeg, als iemand nee zegt...bepaald diegene dat ik mn beeb niet mag voeden.....trust me als ik een betere plek weet dan vroeg ik het niet...tis dus vaak n kwestie van geen keuze hebben...

vandaag weer openbaar gevoed..kwamen gezellig wat oude mensen naast me zitten op t bankje....een andere vrouw die r ook ff zat maakt nog een "koetjes kalfjes" opmerking over t voeden....
vond t bankje in t winkelcentrum bij de Kiddieland (automaten voor kids en draaimolens)......joas 2 munten in zn handen geduwd en hobbelen maar in t bootje........
je zit wel erg in t zicht,maar een bankje in t winkelcentrum zitten vaak precies op de drukke punten.....

daarna de v&d in.....en ja hoor....daar ging de bom weer af zodra hij zn ogen opendeed...5 minuten na de voeding buiten....dus alsnog ff een bakkie koffie met n gebakje...een perensap en elias zn mamamelk......

ik voed me rot in t openbaar.....

hmmm...lijkt wel alsof ik niets anders doe dan shoppen....das gelukkig niet waar...heb een enorme hekel aan shoppen..doe t alleen als t moet...vanwege de verhuizing moet t dus ff erg veel deze weken....
ben blij als ik weer eens thuis mag voeden....

o, nog n rare plek...tijdens een infogesprek op een kdv.....zoek n kdv voor mn oudste voor 1 dag....in t kantoortje van de bedrijfsleidster moest r ook gevoed worden......dus al pratend de bv gedaan..was geen probleem. had haar al gewaarschuwd dat ik mn beeb mee ging nemen,dus dat die misschien honger kan krijgen had ze kunnen weten....
dus ik vraag t niet....ik meld t alleen....

Toch snap ik het probleem niet helemaal. Ik heb de hele discussie met verbazing gelezen… :think:

In het geval van Gerrie, waar het allemaal om begonnen is: Ik vind het een rare reactie van de desbetreffende winkeldame. Ik ken de winkel niet, maar ik begrijp dat er zitjes zijn. Dus dan snap ik het probleem van deze winkeljuf echt niet.

Maar waarom schieten er zoveel mensen in de verdediging?

Ik voed nu mijn derde kind zelf en ik heb, zoals ik al schreef, op heel veel plaatsen gevoed. Maar het is echt niet zo dat ik vind dat het dan maar overal zomaar moet. Ook ik heb op verzoek gevoed (en zelfs nu nog wel), maar dat wil niet zeggen dat mijn kids à la minute de borst kregen als ze begonnen te huilen. Ook thuis moesten ze wel eens wachten. Daar krijgen ze echt niets van en pech voor de andere mensen, baby’s huilen nu eenmaal.

Daarbij haalt iemand steeds aan dat ze nog een peuter heeft; ja, ik heb ook nog twee kindjes erboven. Die moeten zich idd af en toe ook aanpassen.:think:

Bv is gewoon, natuurlijk, absoluut niet smerig, heel erg handig en gezellig én goed voor je kindje en jezelf. En laten we met zijn allen lekker in het openbaar blijven voeden, want het IS de normaalste zaak van de wereld. Maar ik vind het ook normaal dat je een “rustig plekje” zoekt. Tijdens het voeden wordt er ook een hormoon aangemaakt en die moet er ook voor zorgen dat de moeder rustig blijft zitten tijdens het voeden, dat is ook de natuur en dus ook niet voor niets. Waarmee ik niet wil zeggen dat je je totaal moet afzonderen, maar je zoekt toch even een relatief rustige plek. Voor jezelf én voor je kindje.

Dat is toch ook niet meer dan normaal? Dat doe je voor jezelf en niet voor anderen. En soms is het beter om even te vragen, niets mis mee toch? We leven met elkaar op deze wereld, laten we dan ook rekening met elkaar houden. Wie respect zaait zal het ook oogsten! :wink:

Ik heb trouwens nog NOOIT commentaar gekregen omdat ik een kind aan het voeden was. Gelukkig :thumbup:

Met Jayden alles goed Mandy: hij had een spontane bloedneus die na een half nog niet stopte: dus dan mag de arts me vertellen wat ik moet doen. Gelukkig was ie gestopt bij aankomst :mrgreen:

Maar ik las mijn stukje net terug en schreef EET gelegenheid, maar dat bedoelde ik niet alleen. OOk op een bankje ergens (Misschien bedoel ik wel zitgelegenheid :mrgreen:

Ik denk ook dat het is hoe je ermee omgaat? Ik heb namelijk nooit problemen gehad, en heb mijn oudste ook bv gegeven (maar niet vaak in het openbaar). Ik meld het altijd even als ik ga voeden, niet dat iemand ineens denkt: wat doe die nou, pakt haar (.) te voorschijn?’ Kan je iemand ook mee in verlegenheid brengen natuurlijk. Zelfs ik zou ff niet weten waar ik moet kijken als ik met iemand in gesprek ben, en diegene haalt haar (.) tevoorschijn :mrgreen: Maar achteraf zou ik het juist heel stoer vinden, haha

Maar ik bedenk me net dat ik hetzelfde had als @nneke: had een mentorgesprek van Jayden op het KDV, en had Tyrone mee. Hij werd wakker en had dus honger, en dan zeg ik dat ik even ga voeden… Geen probleem hoor!

vraagje: waarom zou je in winkels wel moeten vragen of je mag voeden en gaan we er met zn allen vanuit dat het in een eetgelegeheid wel zomaar mag??????
kortom....ik vraag t dus nergens..ik doe t gewoon als t moet....
zou mooi worden zeg, als iemand nee zegt...bepaald diegene dat ik mn beeb niet mag voeden.....trust me als ik een betere plek weet dan vroeg ik het niet...tis dus vaak n kwestie van geen keuze hebben...

Wat ook al door iemand anders wordt gezegd, het is gewoon netjes ;)
Je loopt toch ook niet zo naar het toilet ergens als je denkt dat het daar zal zijn. Want ja.. als je moet moet je.. (neeeee, ik vind bv niet smerig!! dus zoek hier niets achter)

Waarom meld je het wel en vraag je het niet? Want hierboven wordt aangegeven dat je begrijpt dat mensen in verlegenheid worden gebractht ala je je borst tevoorschijn haalt. Kom ik weer met het punt dat er hele tijd "verdedigd" wordt dat je geen of nauwelijks borst ziet.. dus dat vind ik apart dat het nu opeens wel zo is :wink:

Ik denk dat het gewoon aan de verschillende mensen ligt. Wat ik ook al eerder aangaf zijn er zelfs mensen die vinden dat je overal je kindje moet kunnen verschonen. Dus ook midden in een winkel. Dat moet dan ook.. maar ik vind dat dat dan ook wel even kan wachten en een geschikte plek voor gevonden kan worden.

En nu stop ik, want ik blijf in herhaling vallen :wink:

Neehoor, je hebt wel een aantal punten: Maar ík meld het altijd even omdat ik nu eenmaal niet mijn borst kan ontbloten zonder dat je wat ziet. Zeker als je in gesprek ben met iemand, zal diegene het zien. Dáárna, als Tyrone drinkt, zie je niks mee nee, want dan zit ie ervoor. Het gaat dus (in mijn geval, misschien dat anderen het anders doen) alleen om het aanleg moment.

Ik zag een tijd gelegden ook iemand (toevallig 8) ) bij de kruidv*t op een krukje voeden. Ik liep zelf gewoon buiten, dus langs de winkel. Toen dacht ik wel ff: het is een drukke winkelstraat, ik neem aan dat er best een geschikter plekje is om te voeden… (een bankje of stoel dus, en géén krukje die ergens anders voor is bedoeld)

In dat opzicht verlang ik naar de Noorse mentaliteit. Voeden is daar gewoon een dagelijks ding, of dat nou thuis is of in het openbaar. Nederland heeft daarin echt nog een lange weg te gaan :frowning:

Mocht je lid zijn van de VBN, dan zou je kunnen overwegen om de video “Borstvoeding de beste start” eens te lenen. Deze geeft een prachtig beeld van hoe het óók kan (met inderdaad Noorwegen als lichtend voorbeeld)…

Het lijkt me leuk om voor nu af te sluiten met Hathor the Cow Goddess over voeden in het openbaar: http://www.thecowgoddess.com/?cat=19 .

@anjelique! wrote:

Ik denk dat het gewoon aan de verschillende mensen ligt. Wat ik ook al eerder aangaf zijn er zelfs mensen die vinden dat je overal je kindje moet kunnen verschonen. Dus ook midden in een winkel. Dat moet dan ook… maar ik vind dat dat dan ook wel even kan wachten en een geschikte plek voor gevonden kan worden.

En nu stop ik, want ik blijf in herhaling vallen :wink:

Ja, en ik kom dus nog steeds geen begrijpelijke argumenten tegen. Verschonen op een speciale plek is logisch aangezien dat een kwestie van hygiene is, zeker omdat babies nog wel eens net willen gaan plassen als de luier uit is. Dat is dus totaal niet te vergelijken met borstvoeding geven. Dus wat is nou eigenlijk je probleem? Ik vermoed dat het niets met een rustig plekje te maken heeft, maar dat jij het uit het zicxht wilt hebben. Ben daar dan duidelijk in. Persoonlijk vind ik het ontzettend jammer dat er mensen zijn die een aan de borst drinkende baby aanstoot vinden geven.

Voeden in een pashokjwe zou ik persoonlijk nooit doen. Dat kan iemand omzet kosten.
Daarbij haalt iemand steeds aan dat ze nog een peuter heeft; ja, ik heb ook nog twee kindjes erboven. Die moeten zich idd af en toe ook aanpassen.

dat is heel mooi dat jouw kindjes zich wel aanpassen en dat dit jouw opvatting is...maar niet iedere peuter is hetzelfde en niet iedereen heeft dezelfde ideeen over opvoeding... :think:

kortom; als ik met volle kar in een winkel sta, nog echt wat dingen moet hebben en mn beebje loopt paars aan van t krijzen (nee, geen signalen genegeerd, net 15 minuten daarvoor gevoed in de auto en beeb lag in diepe slaap) dan kan ik niet op stellen sprong de winkel verlaten....eer dat je met peuter en al de winkel uit bent (met of zonder artikelen) ben je zo 10 minuten verder...(als je peuter meewerkt)...........als je dan na de voeding weeeeer terugmoet de winkel in omdat je;
a; je kar gewoon hebt laten staan om snel weg te zijn
b; de helft niet hebt kunnen kopen
dat is oervervelend voor een peuter...en niet haalbaar...daar worden ze nogal opstandig van namelijk......dus kies ik voor gemak..ff 5 minuten beebje voeden in de winkel...beebje tevreden, peuter tevreden, mama tevreden.......win-win wat mij betreft.....

heb trouwens door waarom elias zo overstuur raakt....hij kan niet tegen warmte...hij zweet zich rot, is drijfnat overal en zit onder de warmteuitslag......voeden maakt hem rustig..vandaar dat hij zoveel bv vraagt na een autorit...hij is uitgedroogd dan en ik hem dus vaak onderweg extra moet voeden...trek m geen jasje meer aan en voorlopig alleen loszittende boxpakjes..geen broeken en propperige shirts meer....liever een deken ipv jas of pak........en zo warm kleed ik hem niet eens, ik kan ook slecht tegen te warme kleding....dat zal hij wel van mij hebben dan...

maar los daarvan...ff laten krijzen tot we ergens zitten vind ik geen optie....dat is een opvatting in onze opvoeding....uiteraard gooi ik niet meteen mn borst eruit bij t eerste huiltje (wat er vaakk niet is,die waarschuwingshuil)..daar gaan eerst wat andere troostmanieren aan vooraf...maar t wordt al snel duidelijk wat hij wil.....en dan ga ik niet wachten....6 weken vind ik te jong om geduld aan te vragen...kan je niet verwachten van zo'n kind....

ach weet je......ik denk dat iedereen gewoon lekker moet doen wat hij/zij wil.......dus ik voed mn kind gewoon waar ik wil en denk dat mogelijk is...en een ander doet t op zijn manier.....ook als ik in de auto voed kijken mensen wel eens op.....tja, dat hou je toch...
anjelique! schreef:

Ik denk dat het gewoon aan de verschillende mensen ligt. Wat ik ook al eerder aangaf zijn er zelfs mensen die vinden dat je overal je kindje moet kunnen verschonen. Dus ook midden in een winkel. Dat moet dan ook.. maar ik vind dat dat dan ook wel even kan wachten en een geschikte plek voor gevonden kan worden.

En nu stop ik, want ik blijf in herhaling vallen

Ja, en ik kom dus nog steeds geen begrijpelijke argumenten tegen. Verschonen op een speciale plek is logisch aangezien dat een kwestie van hygiene is, zeker omdat babies nog wel eens net willen gaan plassen als de luier uit is. Dat is dus totaal niet te vergelijken met borstvoeding geven. Dus wat is nou eigenlijk je probleem? Ik vermoed dat het niets met een rustig plekje te maken heeft, maar dat jij het uit het zicxht wilt hebben. Ben daar dan duidelijk in. Persoonlijk vind ik het ontzettend jammer dat er mensen zijn die een aan de borst drinkende baby aanstoot vinden geven.

Als je goed leest en je oordeel even aan de kant zet dan zie je eigenlijk dat je zelf vooroordelen hebt, ik zeg dat absoluut niet.

Even een hart onder de riem voor alle in het openbaar voedende moeders; een prachtig filmpje waar ik kippenvel en waterige oogjes van kreeg :oops: :

http://nl.youtube.com/watch?v=7zIt62iEKtU

Edit: En hier nog zo eentje:

http://www.youtube.com/watch?v=8IwVb0agfOQ

Ow Yvonne, wat mooi gevonden :clap: :thumbup: . Vooral die 2e vind ik erg mooi… hoe borstvoeding diverse werelden combineert, en er binnen alle culturen en religies toch blijkbaar heel positief wordt omgegaan wordt met voeden in het openbaar. Dat geeft de voedende moeder weer hoop :lol: !

Mooi…

En waar ik nog aan moest denken: De Maagd Maria wordt toch algemeen gezien als schoolvoorbeeld van kuisheid… en zij voedt in het openbaar in vrijwel iedere kerk die je tegenkomt, op die prachtige gebrandschilderde ramen :lol:

Dus! Eat that, moraalridders!

geweldig, hele mooie filmpjes! Ik vind van die tshirtjes of rompertjes ook erg leuk trouwens, toch maar eens naar op zoek.