Er is wel degelijk verschil tussen een winkel (priveterein) en openbaar waar iedereen dus binnen de wet kan doen en laten waar die zin in heeft.
Het is belachelijk als een winkel aanstoot neemt aan het geven van borstvoeding, maar zolang het hun winkel is heb je je maar aan te passen.
En als een winkel het wel accepteerd is dat fijn en makkelijk, en als ze je zelfs een beetje helpen is dat helemaal geweldig, maar dat is nog altijd niet iets waar je automatisch recht op hebt.
ik heb ook wel eens in een kleding zaak gevoedt toen Lieke nog erg klein was en manlief net in pak gehesen stond, we waren de enige in de zaak maar ik heb nog steeds even gevraagd of het oke was.
En wat is daar mis mee? Met even vragen of het oke is?
Kindje bijna zes weken, misschien wel regeldagen etc. etc.
Zonder twijfel zijn het regeldagen....maar los daarvan is hij geen krachtige drinker...rustig aan dan breekt het lijntje niet zeg maar..hihi..
Daardoor loopt de BV nu al 6 weken volledig op verzoek...ik maak ook maar kleine beetjes aan en kolven slaat nog niet echt aan..als hij slaapt,dan slaapt hij goed..wakker maken lukt moeizaam....andersom hetzelfde........dus idd op voorhand in de auto voeden (wat ik wel bij elke rit moet doen) is geen garantie dat hij voldaan is...een paar goede voedingen per dag, maar verder veel voorafjes, toetjes en tussendoortjes.....nauwelijks een goede voeding te noemen.....en dan ben je zo een paar uur verder...
''s avonds wordt er flink geclusterd en dan slaapt meneer een nacht door....snachts wakker maken zijn we mee gestopt...heeft geen zin...hij groeit goed.
Thanks trouwens Yvonne!
Tja...bouwmarkten zijn niet de ideale plek om te staan voeden...maar dat zijn vaak ook de plekken waar ze nou net geen koffiehoek hebben........dus echt een keuze geven ze me niet daar....
Jammer...mensen geven juist daar vaak veel geld uit en hebben tijd nodig om te beslissen...dan zou je ze juist even een rustplek moeten kunnen geven......(even los van de mogelijkheid BV te geven)....
Gemiste kans dus...zeker omdat ze vaak allemaal van 9 tot 9 open zijn....
Op onze meubelboulevard zit 1 La Plaz.....daar stond afgelopen weekeind een rij voor de deur van (zonder overdrijven,nou ja een beetje dan) 100 man!
Zoek dan maar eens een tafeltje.......
Als "tegenstander" zou je kunnen denken dat ik niets in een bouwmarkt te zoeken heb met een beeb van 6 weken in regeldagen...tja, dat is een gedachte.....maar je huis niet verkopen omdat je op het punt van bevallen staat loop je financiele risico's mee die ook weer z'n weerslag hebben op je kids....allemaal keuzes dus...
Dus....er moet geshopt en verhuisd worden...
Maar als je zover moet gaan om BV te mogen geven zonder dat in het openbaar te kunnen doen,moet je je afvragen waar we nu mee bezig zijn.....
Het is maar BV.....niets smerigs verder...dus wat is het probleem eigenlijk....
Dat zou ik wel eens willen weten...
WAT is nu precies het grote probleem? Die 2 vierkante cm huid die je ziet bij een Borstvoedende moeder??? Maakt dat het zo ongepast?
Zomers lopen vrouwen in topjes waarbij je meer huid en borst ziet dan als ik BV sta te geven hoor........
Ik draag vestjes en topjes....dus met hoofd van beeb ervoor zie je bij mij niets!
@anjelique! wrote:
[
Je pakt toch ook niet je plasbuis en gaat in een flesje piesen… of nog beter gezegd, dat laat je je kind toch niet doen?
Ja, dat zal de weerzin wel zijn. Borstvoeding geven is hetzelfde als in het openbaar plassen :wall: . Tot nu toe kon ik je standpunt nog wel begrijpen, maar deze vergelijking vind ik ronduit onsmakelijk.
Wat ik me wel eens afvraag… wat is nou eigenlijk precies het probleem bij voeden in het openbaar?
Kijk, op de grond in de Kruidvat, dat zou ik ook niet doen of op prijs stellen als het mijn kruidvat was, maar dat komt omdat je dan in de weg zit. Ik stel het net zomin op prijs als er vlak voor de ingang van de supermarkt twee beppende karretjes de ingang staan te blokkeren… :evil: maar dat is voor mij hetzelfde: het probleem is dan dat je mensen letterlijk in de weg zit.
Maar op een plek waar je niet in de weg zit/staat en iemand zegt er dan toch iets van… is het dan echt dat bv geassocieerd wordt met sex?
Ik heb mijn dochter bijna drie jaar lang bv gegeven, oke, de laatste periode niet meer in het openbaar (omdat het dan niet echt meer nodig was).
Maar ik kan me eigenlijk niet meer herinneren of ik toen ooit ben gevraagd op te houden. Mezelf kennende straalde ik ook wel uit dat ze dat niet zouden moeten proberen :mrgreen:
maar eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de reactie als je dan vraagt waarom niet…
Tenslotte: - bv is geen sex en behalve dat er een B aan te pas komt, associeer ik dat er ook niet mee (tenslotte, je vagina gebruik je ook om mee te plassen en om sex mee te hebben, maar dan denk je toch ook niet gelijk aan sex iedere keer dat je plast?> dat we niet plassen in het openbaar heeft volgens mij te maken met het feit dat dat gewoon smerig is, terwijl je baby in leven houden in het openbaar… da’s niet smerig!)
- iedereen eet in het openbaar, dus waarom je baby niet?
- een keihard krijsende baby is waarschijnlijk voor meer mensen vervelend dan een tevreden drinkende baby.
Dus: what’s the big deal, zou ik willen vragen aan mensen die er wel problemen mee hebben. Want ook niet elke lunchroom stelt het op prijs als je gaat zitten voeden (misschien omdat je baby niet betaalt: meegebrachte consumpties mogen niet genuttigd worden, hihi).
Zoals al meer mensen zeiden: het is maar borstvoeding hoor. Nou ja, nog een paar weekjes, dan ‘mag’ ik ook weer voeden in het openbaar… zal de reacties weer peilen!
Jeeh, nog niet gezien dat hier zo’n discussie over was.
Ik kan me grotendeels wel in de mening van Angelique vinden eigenlijk.
een fles geven, een fruithapje eten en ook BV hoort wat mij betreft niet in een winkel. en nee, zelf in een winkel lopen met een broodje/ijsje/patatje ook niet.
BV kan in theorie overal maar moet het daarom ook overal kunnen?
een beebje dat de fles krijgt, krijgt dat ook niet midden in een winkel a la minute.
voeden, verschonen, andere verzorgingsdingen: op een rustige, geschikte plek, niet in een winkel.
(blijft dat een winkeleigenaar ook vriendelijk kan vragen of je ergens anders wilt voeden)
@elisaatje wrote:
een beebje dat de fles krijgt, krijgt dat ook niet midden in een winkel a la minute.
Je kunt je afvragen of de baby daar wel zo blij mee is :eh: (dat wordt vaak ook wel duidelijk naarmate hij langer moet wachten

het is idd wel eens kwetsend te lezen dat mensen het vies,raar,aanstootgevend of provocerend vinden dat je bv geeft (in t openbaar).....het geeft me t gevoel dat ik met iets smerigs bezig ben ipv iets gezonds,instinctiefs en natuurlijks.....jammer..
Dit is een gevoel die je krijgt maar wat niet gezegd is volgens mij.
anjelique! schreef:
[
Je pakt toch ook niet je plasbuis en gaat in een flesje piesen.. of nog beter gezegd, dat laat je je kind toch niet doen?
Ja, dat zal de weerzin wel zijn. Borstvoeding geven is hetzelfde als in het openbaar plassen . Tot nu toe kon ik je standpunt nog wel begrijpen, maar deze vergelijking vind ik ronduit onsmakelijk.
De verzorging die je beeb of kind nodig heeft misschien?
En voor de rest allemaal zgn. noodzaken gelezen, maar het blijven keuzes. Het kan anders, maar dat vind mama dan geen pretje etc. etc.
Ik blijf erbij, als je baby wilt drinken, of het uit de fles of borst is, dan zoek je daar een geschikt plekje voor op. Denk dan ook vooral aan het kindje en niet aan je eigen gemak :wink:
Oja, gelukkig wordt er begrepen dat je niet zomaar op de grond gaat zitten voeden, want idd je zit gewoon in de weg!
Als je zwanger en moe bent doe je dat toch ook niet? Dan ga je ook een plekje zoeken.
als ik kijk naar de kop van het toppic is het eerste wat ik me erbij bedenk is dat ze het nog niet eens zeker wist of ze uberhaupt aan het voeden was toch :think: .
ws deed ze het zo dat bijna niemand het zag, om zo even gauw haar kindje te voeden zodat ze daarna een leuk/mooi boek kon uitzoeken.
en wat is daar nou verkeerd aan :think:
en dat betekent dus niet ze ze ponificaal haar shirt omhoog trekt en zo van kijk mij voeden…
of zie ik dat verkeerd Gerry?
en de kinderen die een flesje(limonade oid) drinken krijgen mogen dat ook niet meer in de winkel hebben…?
ik blijf van mening dat winkels geen openbare plekken zijn, en net zoals een winkeljuf je fatsoenlijk kaan vragen elders je te begeven kun je in die incidentele noodgevallen ook gewoon even in de winkel vragen of het een probleem is en of men eventueel een stoel voor je heeft.
Wat is er mis met gewoon even vragen of je even kunt voeden…?
Nou, ik vind het gewoon overbodig. Ik vraag toch ook niet of ik even mijn neus mag snuiten, of dat ze bezwaar hebben dat ik even nies? :think:
Is dit net zo`n vergelijking als die van mij?
Ik snap hem namelijk nu niet, en die van mij had blijkbaar ook uitleg nodig.
En om antwoord te geven, bij niezen verontschuldig je je en als je je neus gaat snuiten ga je ook naar het toilet oid of je doet het uit het zicht (DAT is namelijk echt niet smakelijk als we dat toch “ter discussie brengen”)
Tsjee, dus bij jou in de winkel mag ik ook niet mijn neus snuiten? :think: Nou, dan verschillen we behoorlijk van mening!
@anjelique! wrote:het is idd wel eens kwetsend te lezen dat mensen het vies,raar,aanstootgevend of provocerend vinden dat je bv geeft (in t openbaar).....het geeft me t gevoel dat ik met iets smerigs bezig ben ipv iets gezonds,instinctiefs en natuurlijks.....jammer..
Dit is een gevoel die je krijgt maar wat niet gezegd is volgens mij.
anjelique! schreef:
[
Je pakt toch ook niet je plasbuis en gaat in een flesje piesen.. of nog beter gezegd, dat laat je je kind toch niet doen?
Ja, dat zal de weerzin wel zijn. Borstvoeding geven is hetzelfde als in het openbaar plassen . Tot nu toe kon ik je standpunt nog wel begrijpen, maar deze vergelijking vind ik ronduit onsmakelijk.
Op het moment dat je de vergelijking van BV geven trekt met piesen in het openbaar...JA dan is er wel degelijk gezegd dat BV iets smerigs is ja!!!!
Dus daar kan ik verder kort over zijn.....
Verder zie je (welliswaar netjes verpakt) steeds terugkomen dat je moeten zoeken naar een "geschikte plek" en "in alle rust" (voor wie? Mijn beeb heeft geen last van andere mensen) en dat het "ongepast" is......
WAT is er nu zoooooo ongepast aan BV geven? Waarom moet dat op een geschikte plek en bestaan die plekken wel?????
Dus nogmaals JA....met termen als 'ongepast' en 'niet wenselijk' denk ik al gauw dat het dus iets heeeeel ergs moet zijn om aan te zien dat iemand z'n baby voed....
Zal vast niet de enige zijn die dit zo oppakt.....
Begrijp me niet verkeerd, jij hebt en winkel en hebt alle recht mensen toe te laten en/of te weigeren....het is JOUW toko.....je kan je afvragen of het wegsturen van een klant die even BV geeft tijdens het winkelen wel zo handig is........die klant (en vriendenkring) ben je kwijt dan...en dat alles om die ene andere klant die er misschien niet tegen kan??
Wellicht zou jij nooit iemand wegsturen of zal het in je winkel niet snel gebeuren,maar mocht ik een keer negatief benaderd worden betekend dat voor mij meteen einde oefening......ik kan mn geld dan ook wel aan iemand geven die minder kortzichtig is....(daargelaten dat ik op dat moment even geen andere keuze heb dan in die winkel voeden).
Nu weegt Elias nog niet veel,maar ik ben maar een klein meisje (mwah, ahum) en kan hem straks niet meer staand voeden.....dan zal ik wel iets anders MOETEN zoeken....Joas werd zo'n beer dat zelfs stoelleuningen niet meer voldeden als steun..hihi...
Maar idd ik blijf me afvragen wat er nu zo ongepast aan is...ik blijf erbij dat je het niet kan vergelijken met eten en drinken van volwassenen.....
Leg je krijzende beeb maar eens uit dat hij nog 10 minuten moet wachten tot we iets gevonden hebben waar het wel mag..laat staan je jengelende peuter die niet snapt waar de haast ineens vandaan komt om weg te lopen..."goh mam, gaan we nu weeeeeeeeeeeeer ergens wat drinken???.....ik wil naar huuuuiiiiisssssss!!!"
Kwestie van tijd voordat hij dat gaat zeggen....
Hihi....
@Biebels wrote:
Tsjee, dus bij jou in de winkel mag ik ook niet mijn neus snuiten? :think: Nou, dan verschillen we behoorlijk van mening!
Hihi…idd…wat is er mis met neus snuiten???
Oke,oke…je moet er geen extra kracht achter zetten om het record slijmsnuiten te verbreken,maar ff voorzichtig voorkomen dat je bul uit je neus loopt mag toch wel?
Dan mag ik dus niet naar buiten als mn beeb BV wil…EN als ik verkouden ben…m.a.w. mag ik nog maar 2 maanden per jaar veilig de winkel in…hihi…nou,dat zal goed zijn voor mn banksaldo…geef ik niets meer uit…hhmm, misschien niet eens een gek idee…hihi…laat maar komen die koude winter dan!
Maar ff ontopic…ja het staat een winkeldame vrij het NETJES te vragen of aan te geven dat ze het liever niet heeft…alleen denk ik dat als de beeb eenmaal in gang is je het toch niet meer kunt stoppen…zorg dan voor een bordje “gelieve niet te voeden hier”…voorkom je misverstanden mee…
Op het moment dat je de vergelijking van BV geven trekt met piesen in het openbaar...JA dan is er wel degelijk gezegd dat BV iets smerigs is ja!!!!
Dus daar kan ik verder kort over zijn.....
Had me al een keer uitgelegd, maar zal het nu op een andere manier doen.
Piesen is iets heel normaals, dit komtl door te drinken :wink:
IK bedoelde er niets smerigs mee, en vooral dat bv smerig zou zijn heb ik absoluut niet gezegd.
Wat ik bedoel is dat je niet overal direct aan de behoefte van je kind kan voorzien. Als je baby een schone luier moet kan je dat ook niet overal geven. Ik heb wel eens een vrouw gehad die zei; ik red het echt niet tot thuis, krijgt hij luieruitslag.. maar dan denk ik toch echt dat degene iets beter moet nadenken en moet kunnen begrijpen dat je niet de poeplucht van je kind kan achterlaten in een winkel.
En ik snap echt niet dat jullie er zo`n probleem mee hebben dat bij mij in het pashokje wordt gevoed en niet op de grond. Degene waar ik het aan gevraagd heb die zie ik allemaal nog regelmatig terug.
En ik vind het trouwens wel een verschil even je neus afvegen of echt snuiten, dat heb je van huis uit toch wel mee gekregen? Net dat je even je handen wast daarna, want dat kan je toch ook niet midden in de winkel doen? Dus je moet wel naar de wc (en nee, in een keuken snuiten is uit den boze he :mrgreen: )
@anjelique! wrote:
En ik vind het trouwens wel een verschil even je neus afvegen of echt snuiten, dat heb je van huis uit toch wel mee gekregen? Net dat je even je handen wast daarna, want dat kan je toch ook niet midden in de winkel doen? Dus je moet wel naar de wc (en nee, in een keuken snuiten is uit den boze he :mrgreen: )
Moet ik me hier iets van aantrekken? :think: Nee, laat maar, ik sluit af…
@mandy_d. wrote:
Maar ff ontopic…ja het staat een winkeldame vrij het NETJES te vragen of aan te geven dat ze het liever niet heeft…alleen denk ik dat als de beeb eenmaal in gang is je het toch niet meer kunt stoppen…zorg dan voor een bordje “gelieve niet te voeden hier”…voorkom je misverstanden mee…
En dit soort dingen bedoel ik nou, de hele Nederlandse middenstand moet rekening houden met de enkele voedende mama’s die ze misschien zelfs wel nooit in hun winkel zullen krijgen. Die voedende mama’s zijn zwaar in de minderheid.
Als het normale bedrijfsleven er al enorm veel moeite mee heeft te bedenken dat er vrouwen in dienst zijn die na hun zwangerschapsverlof misschien wel zouden willen kolven, denk je dan echt dat een willekeurige winkelier rekening houd met het feit dat er ooit een mama komt die wil voeden? Nee die zullen idd bordjes ophangen… :wall:
Ja als je het overbodig vind te vragen of je even kunt voeden dan kan het gebeuren dat je een vervelende reactie krijgt van een winkelier die er om wat voor reden dan ook niet van gediend is in zijn winkel. Klandizie ten spijt.
Terwijl je als je het even vraagt misschien wel eens heel verassend geholpen zou kunnen worden…
@inkie wrote:
Ja als je het overbodig vind te vragen of je even kunt voeden dan kan het gebeuren dat je een vervelende reactie krijgt van een winkelier die er om wat voor reden dan ook niet van gediend is in zijn winkel. Klandizie ten spijt.
Terwijl je als je het even vraagt misschien wel eens heel verassend geholpen zou kunnen worden…
Uiteraard, vragen staat vrij. Maar ook dat kan een voor jou vervelende reactie opleveren. Bij een vraag heeft de andere partij namelijk de mogelijkheid om ja te zeggen, maar dat zou ook heel goed een “nee” kunnen worden.
Verder beschouw ik voeden als zoiets normaals dat ik het niet nodig vind om daar toestemming voor te vragen. Als ik behoefte heb aan speciale faciliteiten, zal ik dat wél vragen van een medewerker. Praktijkvoorbeeld: Claudia was een jaar oud en we waren op zoek naar een nieuwe autostoel bij een babypark. Omdat ze snel was afgeleid tijdens het drinken, heb ik gevraagd of ik in een andere ruimte even kon voeden. Maar dat was dus puur omdat ik wist hoe het drinkgedrag van mijn dochter op dat moment was en ik het in dát opzicht nodig vond om even ergens achteraf te gaan zitten en dus niet met de gedachte dat sommige mensen misschien wel eens aanstoot zouden kunnen nemen aan het voeden.
@inkie wrote:
ik blijf van mening dat winkels geen openbare plekken zijn, en net zoals een winkeljuf je fatsoenlijk kaan vragen elders je te begeven kun je in die incidentele noodgevallen ook gewoon even in de winkel vragen of het een probleem is en of men eventueel een stoel voor je heeft.
Wat is er mis met gewoon even vragen of je even kunt voeden…?
Die rustige hoekjes en stoelen staan daar dus gewoon. Ik zat in een rustig hoekje op een stoel, met een lege stoel ernaast, dus ik zat ook niet iemand in de weg die die stoel even wou gebruiken om een boek te bekijken. Dat doe ik daar trouwens regelmatig ook. Ja, ik had het kunnen vragen, maar eerlijk gezegd, of ik nou met baby op schoot een boek zit te bekijken of met baby op schoot zit te voeden, je ziet evenveel borst. Daar ben ik namelijk op gekleed en er zit ook nog eens een baby voor. Ik kan iets met het argument dat je niet eet in een boekwinkel, maar dat hele aanstoot nemen? Triest.
Ik heb zelf het idee dat de voedende vrouwen hier te veel in de oppositie zitten… wat Inkie ook al zei, als je vraagt kan je misschien een verrassend antwoord krijgen