U geeft hoop ik toch geen borstvoeding?

@Gerry wrote:

Angelique, mijn tweejarige zie je dus niet met een tuitbeker, rietjesbeker, snoep in de handjes of in de mond in een winkel. Dat vind ik inderdaad niet kunnen want dan kan ze dingen smerig maken. Heel normaal. Maar als ik op een stoel in een rustig hoekje even mijn baby wat te drinken geef geeft dat echt nergens vlekken of vieze vingers. En iets te zien was er niet, je kunt je daar uitstekend op kleden. Het enige waaraan je merkt dat er een kindje aan het drinken is, is de houding. Op het moment dat ik door heb hoe ik hem kan voeden in de draagzak zonder te hoeven gaan zitten, voedt ik hem ook rustig in het kruidvat of zo hoor. Maar goed, als deze mevrouw naar me toe was gekomen met het argument dat ze niet wil dat er gegeten wordt in haar winkel, dan was het een heel ander verhaal geweest, want het was duidelijk dat een flesje kunstvoeding wel gekund zou hebben, gezien de nadruk en toon op het woord borst.




gerry ik ben het met je eens dat de juffrouw haar boekje te buiten ging in jou situatie, en ik snap de reactie daarop om een nurse-inn in haar winkel te houden ook wel, maar denk dat dat geen goede manier is om bv populairder te maken, en ik ben nog steeds van mening dat bv niet overal en altijd gegeven zou hoeven te worden.



Had je ook boos geworden als ze had gevraagd op vriendelijke manier of je wellicht even in het pashokje zou willen voeden?

Inkie, de meeste boekwinkels hebben geen pashokje :wink: . Een op een normale manier aangeboden alternatief was prima geweest, zolang het maar niet de wc is, want dat vind ik geen plek voor eten. Een nurse-in, liever niet. Ik denk dat dat hier niet zou helpen. Daar zie ik het nut meer van in in een restaurabt of cafe, waar iedereen ook wat kan bestellen zodat het duidelijk wordt dat je klant bent.

@Gerry wrote:

Inkie, de meeste boekwinkels hebben geen pashokje :wink: . Een op een normale manier aangeboden alternatief was prima geweest, zolang het maar niet de wc is, want dat vind ik geen plek voor eten. Een nurse-in, liever niet. Ik denk dat dat hier niet zou helpen. Daar zie ik het nut meer van in in een restaurabt of cafe, waar iedereen ook wat kan bestellen zodat het duidelijk wordt dat je klant bent.




Stomme boekwinkels ook, geen eens een pashokje :thumbdown:

Nee idd een wc is geen alternatief, maar ik denk dat deze juffrouw zowiezo niet van plan was een alternatief aan te bieden. Een een jochie van 5 maanden vind ik dan ook nog een verschil met een meiske van bijna anderhalf. Lieke kan tenslotte best even wachten op haar eten, een jochie van 5 maanden kan dat veelal niet.

Nou, dan geloof ik dat we het wel met elkaar eens zijn hoor! Demonstratief voeden vind ik namelijk ook niet echt mijn stijl. Mijn flash-actie zou alleen een reactie zijn op botte opmerkingen. :wink: En ik ga ook niet op de grond in de Kruidvat zitten om te voeden, want daar is helemaal geen plaats :mrgreen: . Maar als er ergens een zitje is; waarom niet? Mocht iemand dan aanbieden dat ik ergens anders kan zitten, dan kan ik altijd nog bedenken of ik daar gebruik van wil maken. Maar zo’n botte opmerking die Gerry naar haar hoofd kreeg… :naughty:

@anjelique! wrote:

kwam er een andere vrouw aanlopen en eigenlijk direct zei dat ze best wel even in het pashokje kan voeden en niet midden in de winkel.
Best een aardige oplossing, zou ik in een kledingzaak ook direct doen, voedt ook een stuk relaxter. Weet je, ik als bv’ende moeder, ga ook het liefst niet vol in beeld zitten (al is het maar vanwege tocht op de borsten wat niet lekker voelt :wink: ) en flashen doe ik al helemaal niet (lang leve de bv hempjes) dus als er een mogelijkheid is om het discreet te doen zal ik dat zéker doen. Ook in een restaurant ga ik in een hoekje zitten, of draai ik me even om. Maar het gaat mij om de benadering. Actie - reactie. Had die boekwinkelmedewerker gezegd: “goh, kunt u misschien even achter in de winkel gaan zitten, hier heeft u een stoel” dan had ik dat met plezier gedaan. Met de opmerking “u geeft toch zeker geen borstvoeding” is de (negatieve) toon al gezet.
Er zijn zoveel plekken waar je kan voeden, waarom moet het dan echt overal kunnen? Die logica zie ik niet.
En oh ja, iemand schreef dat een kind ook niet altijd een fles in de winkel krijgt... begrijp ik. Maar daar zit vaak het grote verschil tussen bv en kv. Bv is meestal op verzoek, en de gemiddelde bv moeder gaat daar in mee. Niet alle, maar wel veel, kv gevoede kinderen krijgen op gezette tijden en is dus wat makkelijker in te plannen qua voedingsmomenten.
Toch vind ik de toon waarop Gerrie aangesproken werd ook niet goed We kunnen toch wel als fatsoenlijke mensen met elkaar omgaan, met respect voor elkaar.


Idd, dat vind ik ook wel.

Wat me opvalt is dat er dus wel aardig over eens zijn dat een toilet geen plek is om te voeden (eten).

En er zijn genoeg winkeltjes waar echt geen zitje is, dus dan kan je toch ook denken dat je eerst naar een grotere keten gaat waar je wel rustig kan voeden en later nog eens terug gaan naar die winkel?
Want als je toch bv op verzoek geeft, dan is het nou eenmaal wat "lastiger" om dus zomaar altijd overal heen te gaan. Dan kan je je ook wel aanpassen aan je kindje. Wat ook al veel gezegd wordt, dat is ook rustiger voor het kindje en jezelf.

@anjelique! wrote:

En er zijn genoeg winkeltjes waar echt geen zitje is, dus dan kan je toch ook denken dat je eerst naar een grotere keten gaat waar je wel rustig kan voeden en later nog eens terug gaan naar die winkel?

Want als je toch bv op verzoek geeft, dan is het nou eenmaal wat “lastiger” om dus zomaar altijd overal heen te gaan. Dan kan je je ook wel aanpassen aan je kindje. Wat ook al veel gezegd wordt, dat is ook rustiger voor het kindje en jezelf.


Weet je, ik heb er erg veel moeite mee dat mensen voor iemand anders gaan denken. Sommigen vinden blijkbaar toch dat voedende moeders zich aangepast zouden moeten gedragen. Het voelt voor mij bijna alsof de voedende moeder in een soort keurslijf wordt gedwongen. Ik laat in ieder geval niemand voor mij bepalen dat ik eerst naar de ene winkel zou moeten gaan omdat het “gepaster” is om daar te gaan zitten voeden als dat zo uitkomt en dan pas de andere winkel kan bezoeken om “de medemens de aanblik van het voeden te besparen” :roll: Dat zou toch werkelijk waar te zot zijn??? Ik ben volwassen en prima in staat om zelf in te schatten wat ik handig en gepast vind, waarbij ik het belang van mijn kind en mij voorop stel. En al voed ik dan in de Kruidv*t of waar dan ook, dat is míjn beslissing en niet die van iemand anders. Staat het je niet aan? Sue me!!! Ik zou geen leven meer hebben als ik bij iedere stap die ik neem constant na moest denken over wat de ander er misschien van vindt (been there, done that, no more; daar word je echt doodmoe van :?). Want waar hebben we het nou toch over, gewoon over voeden, niets meer en niets minder!



En nee, als je voedt op verzoek hoeft het niet lastiger te zijn om zomaar overal altijd heen te gaan want je hebt je borsten immers gewoon bij je!

@gerry

je kunt toch niet zomaar dat doen waarvoor de natuur alles geregeld heeft… :shock:

en met een blote melk-machine daar gaan zitten :shock:



die zijn toch alleen bedoeld voor andere dingen, daar waar je in de boeken winkel, beslist enkele boeken over kunt kopen :shock: :mrgreen: :inlove:













ik zou zelf daar ook niet meer naar toe gaan, immers zaken genoeg waar je boeken kunt kopen, en je geld kunt achterlaten :mrgreen:

Ik laat in ieder geval niemand voor mij bepalen dat ik eerst naar de ene winkel zou moeten gaan omdat het "gepaster" is om daar te gaan zitten voeden als dat zo uitkomt en dan pas de andere winkel kan bezoeken om "de medemens de aanblik van het voeden te besparen"


Het gaat erom dat je ergens voed waar daar plek voor is, en dat is niet de grond van een winkel.. vind het echt nog steeds te zot dat dat maar normaal moet zijn.

Je pakt toch ook niet je plasbuis en gaat in een flesje piesen.. of nog beter gezegd, dat laat je je kind toch niet doen?

Vrouwen die bv geven die hebben hun borsten bij hun en vrouwen die flesvoeding geven hun flessen.. dus zie daar absoluut geen argument in.

@Yvonne Z. wrote:

Sommigen vinden blijkbaar toch dat voedende moeders zich aangepast zouden moeten gedragen.




Ja natuurlijk, iedereen hoort zich in meer of mindere mate aan te passen in de maatschappij, waarom zou je je ineens van niemand meer wat aan hoeven treken en kunnen doen en laten waar je maar zin in hebt enkel en alleen omdat je bv geeft?

En bv op verzoek hoeft echt geen beperking te zijn voor een sociaal leven buiten de 4 muren van je huis, maar betekend toch ook echt niet dat je op stel en sprong je blouse open moet trekken bij het eerste beste signaal. Een beetje ervaren bv-mama weet precies wanneer de honger op komt zetten, en kan dan nog rustig 5 minuten besteden aan het zoeken naar een plekje waar comfortabel gevoed kan worden.

het probleem zit hem dan mi meer in de moeders die die eerste signalen nog maar even negeren want ze willen nog naar die winkel en nog naar die winkel en tegen de tijd dat het kindje dan echt honger heeft moet het ter plekke gebeuren, maar dat heeft weinig met rekening houden met je kind te maken.



En het gaat er mij echt niet om dat ik geen voedende moeders wil zien, en ik vind de toon van de boekwinkeljuf ook behoorlijk fout, maar nog steeds vind ik niet dat bv geven je het recht geeft om alle normale fatsoensnormen maar aan je laars te lappen.

Maar wie heeft het daar dan over, Inkie? We hebben het hier over uitersten: flashen en op de grond zitten voeden óf een aversie tegen bv. Maar daar ging het in dit voorbeeld toch helemaal niet om?

Ok, ik heb heel rebels gezegd dat ik als reactie zou gaan flashen 8) , maar dat is natuurlijk gewoon grootspraak.

Biebels waar ik me in dit soort discussies aan stoor is de toon die door sommigen gezet wordt.

Ik vind beide uitersten namelijk niet oke. Waarom zou je in vredesnaam LAST hebben van een vrouw die waar dan ook zit te voeden? Beats me, maar er zijn er blijkbaar genoeg die er erg veel moeite mee hebben.

En waarom zouden voedende vrouwen met niemand rekening hoeven te houden? Beats me also, maar wederom zijn er vrouwen die dat blijkbaar vinden.



Aan beide kanten behoort naar mijn idee een stukje naar het midden geschoven te worden. Mensen om de voedende vrouwen heen zouden hun fatsoen moeten houden en de vrouw in haar waarde laten.

De voedende vrouw zou echter hetzelfde moeten doen, haar fatsoen bewaren en haar omgeving in hun waarde laten.



En net zoals ik de wc geen geschikte plek vind vind ik de grond van het kruidvat of een andere winkel geen geschikte plek om zomaar te gaan zitten voeden.

Als je zo makkelijk de stad in kunt dan kun je net zo makkelijk zorgen dat je op tijd in die gezellige broodjeszaak bent zodat je beide in alle rust een hapje/slokje kunt nemen.

Dat heeft niks te maken met moeten en mogen, maar gewoon met een beetje normaal doen.

@inkie wrote:

Aan beide kanten behoort naar mijn idee een stukje naar het midden geschoven te worden. Mensen om de voedende vrouwen heen zouden hun fatsoen moeten houden en de vrouw in haar waarde laten.

De voedende vrouw zou echter hetzelfde moeten doen, haar fatsoen bewaren en haar omgeving in hun waarde laten.


Daar ben ik het absoluut mee eens. Ik vind het alleen verbazingwekkend dat in iedere discussie die ik tot nu toe heb gelezen over voeden in het openbaar (en die begon met een incident waarbij een voedende moeder op een abnormale manier werd weggestuurd) het gedrag van voedende moeders aan het einde van het liedje helemaal wordt uitgekristalliseerd. Ik vind dat het wel het wel in perspectief moet worden gezet. Ten eerste is het nou niet zo dat je struikelt over de in het openbaar voedende moeders, want A: vrouwen die borstvoeding geven zijn nog steeds behoorlijk in de minderheid en B: van die voedende moeders zijn er ook nog eens veel die moeite hebben met voeden in het openbaar en dat dus niet doen.

Als je de keren dat een voedende moeder zich niet naar behoren gedraagt naast de keren zet dat een voedende moeder niet in haar waarde wordt gelaten en op een abnormale manier wordt weggestuurd, dan komt het laatstgenoemde zonder twijfel veel en veel vaker voor.



Daarnaast houd ik er absoluut niet van om door iemand anders te worden “gestuurd” (het woord betutteling zingt nu rond in mijn hoofd en daar word ik nogal opstandig van… :wink: ) Zoals ik eerder al aangaf, ben ik oud en wijs genoeg om zelf beslissingen te nemen en ik verwacht dat men daar op z’n minst vertrouwen in heeft en het niet bij voorbaat al nodig vindt om in te grijpen. En dat mis ik behoorlijk in deze hele discussie: het vertrouwen dat een voedende moeder over het algemeen zelf weet wat wel en niet kan.

Al voedend heb ik deze discussie gevolgd…dit is een beetje een gebed zonder einde denk ik…



Ik denk dat ik een zgn. demonstratieve voeder ben…althans in de ogen van sommige hier.



Voorbeeld: 2 weken geleden hebben we de sleutel van ons nieuwe huis gekregen en over 2 weken moeten we erin…

Dusssssssssss…ik ren me rot…MET beeb van krap 6 weken.



Elias is een rustig mannetje,maar BV loopt totaal niet op schema…meneer kan rustig 4 uurtjes slapen na een voeding,maar hij kan ook makkelijk om het uur tot half uur vragen…

Tja…daar sta je dan in een bouwmarkt met beeb en peuter terwijl je honderden euro’s uit staat te geven…

Beeb is net in de auto nog gevoed,maar na 15 minuten verf uitzoeken gaat de bom af…meneer loopt paars aan van het krijzen…

Tja…moet ik dan op stellen sprong, mn kar laten staan, peuter (in de peuterpuberteit) achter me aan dirigeren en z.s.m. de winkel verlaten om ergens een gelegenheid te zoeken waar je kan voeden???

Dan kan ik werkelijk niets meer…onze bom (beeb) kan namelijk zomaar een half uur later weer afgaan…soms van honger,soms alleen voor troost…

Geloof me…dat is geen doen! Er is niet zomaar op elke straathoek een gelegenheid waar je wel kan voeden…en dan nog…op die manier duurt en potje verf kopen de hele middag…lekker gezellig voor mn peuter…

Dusss…topje gaat gewoon naar beneden in het gangpad bij de verf, spuuglap om het restje borst te bedekken en drinken maar…

Met 5 minuten is m’n beeb weer rustig en kan ik verder met de kas van de bouwmarkt spekken…



Tot zover heb ik nog geen commentaar gehad…en al was dat wel zo, m’n kind gaat voor!



Tja…thuisblijven tot de BV wel op schema loopt vind ik onzin!

lekker gezellig ook voor m’n peuter…NOT!

Ik sta gewoon midden in de winkel stil in een gangpad starend naar de schappen te voeden…ik KAN en WIL niet heen en weer blijven lopen tussen winkel en eetgelegenheid of auto omdat andere mensen zo bekrompen zijn…

Ik voed discreet,maar wel volledig op verzoek…maar het leven gaat gewoon door en ik moet ook door…dus niet thuis op de bank.





Mn peuter heeft dringend nieuwe schoenen nodig…weinig tijd,maar schoenen kopen hoeft niet lang te duren…waar het niet dat in de schoenenwinkel de BOM afgaat…tja…kan je de winkel uitlopen en je rot zoeken naar een plek om te zitten (waar ook mensen zitten die er aanstoot aan geven)…maar aangezien mn peuter al aan het passen was (alsof dat al geen uitdaging is, schoenen kopen met een peuter) had ik wederom geen keuze…dus op het bankje in de schoenenwinkel…

Het feit dat de dame er niets van heeft gezegd heeft haar 50 euro opgeleverd doordat we bij haar schoenen hebben gekocht…



Misschien ben ik een demonstratieve voeder, misschien zou ik thuis kunnen blijven zolang de BV nog niet op schema loopt (waar ik uberhaupt niet in geloof)…maar ik ben mama van zowel een beeb als peuter…dus moet keuzes maken voor hun beide…



Gelukkig ging de bom niet af toen we bij de notaris zaten om te tekenen voor de sleutel…beebje lag heerlijk te slapen in de maxi-cosi…maar anders had ik echt niet weg kunnen lopen bij de notaris om te gaan voeden…m.a.w. ik denk dat een aantal mama’s wel erg licht denken over BV geven…“voeden op verzoek” gaat niet samen met “voeden op geschikte plekken”…dat werkt alleen als je op het moment van voeden je al in zo’n plek bevindt…als die al bestaan…

Kijk; voorbeelden zoals Renzosmam en MandyD nu geven bedoel ik dus.

Als het moet, dan moet het, vrouwen gaan heus niet zomaar voeden in een winkel om te flashen en daarom vind ik de reacties van inkie en Anjelique dus wat overdreven.

Het is gewoon jammer dat er gereageerd word alsof pontificaal de borst naar buiten geslingerd word om te provoceren…

Heb ik dat letterlijk ergens gelezen? Nee maar dat maak ik er wel uit op als ik dingen lees zoals: ‘fatsoensnormen’ en ‘normaal’ doen…

Ik vind het vanzelfsprekend dat als je de mogelijkheid hébt om een discrete plek te nemen maar als dat niet kan om wat voor reden dan ook, dan kan het gewoon niet…

Mellie, je slaat wat mij betreft de spijker precies op de kop :thumbup:

ff kortaf…bom is weer afgegaan en ligt op schoot…



het is idd wel eens kwetsend te lezen dat mensen het vies,raar,aanstootgevend of provocerend vinden dat je bv geeft (in t openbaar)…het geeft me t gevoel dat ik met iets smerigs bezig ben ipv iets gezonds,instinctiefs en natuurlijks…jammer…



t makkelijkste nu zou zijn bv op te geven en op fv over te gaan vanwege de verhuizing…maar daar pieker ik niet over!!!

heb joas 9 maanden gevoed en ga t niet opgeven nu omdat elias nou eenmaal minder makkelijk drinkt dan joas deed…

elias wijkt geen seconde van mn zijde…waar we ook heengaan…dus voeden in t openbaar is onvermijdelijk…



het woord zegt t al…openbaar…voor IEDEREEN dus…dus ook voor beebs die bv nodig hebben!!!

even een positief voorbeeld…



de keukenzaak! in een meubelwinkel,waar mn schoonmoeder ook werkt, keuken inmeten ben je al gauw ruim 2 uur zoet mee…maar op einde kwam elias (toen 2 weken oud)…werd me gewoon een bank IN de showroom aangeboden om te voeden…beide keren dat we daar waren!

tja…misschien omdat ze weten dat mn schoonma r werkt,maar nog vind ik dat een mooi positief voorbeeld.

keuken kopen is iets spannends en duur…daar moet je ff de tijd voor nemen…en dat kregen we ook…met beeb erbij…

@mandy_d. wrote:

Misschien ben ik een demonstratieve voeder, misschien zou ik thuis kunnen blijven zolang de BV nog niet op schema loopt (waar ik uberhaupt niet in geloof)…maar ik ben mama van zowel een beeb als peuter…dus moet keuzes maken voor hun beide…




Ik zou je absoluut geen demonstratieve voeder willen noemen, je bent in mijn ogen gewoon een (voedende) moeder. Toen ik je ervaringsverhaal las m.b.t. het voeden tijdens je bezoek aan de bouwmarkt schoot er eigenlijk van alles door me heen. Kindje bijna zes weken, misschien wel regeldagen etc. etc. Je voedt idd niet om het borstvoeden te showen, maar om je baby tegemoet te komen aan één van zijn primaire behoeften. En dan denk ik: wie ben ik om te zeggen dat je eerst een andere gelegenheid zou moeten opzoeken??? Ik ben niet op de hoogte van de ins en outs van de moeder en haar baby en dan lijkt mij dat ik ook niet kan beoordelen wat in haar geval haalbaar en “gepast” zou zijn.



Meid, je bent een kei, je doet het geweldig, echt waar! Ik hoop van harte dat je je niet laat ontmoedigen door deze discussie en lekker kunt blijven genieten van de bv!