:lol: ja helemaal mee eens.
Nee, ik zeg tegen de artsen waar wij nu komen geen u. Kinderarts is een jonge vent, mijn leeftijd, huisartsen zijn ook jonge vlotte mensen die ik redelijk ken. Mijn vorige ha was een oudere man tegen pensioen aan en ik kwam daar al als kind, dus hem sprak ik wel aan met u. En tegen een agent…? Nee, denk niet dat ik dat nodig vind eigenlijk, het ligt een beetje aan de situatie en hoe je zelf bejegend wordt ook denk ik. Je pikt toch vrij snel wel op of iemand het echt zal storen als je jij zegt en dan zal ik dat niet doen.
@Pé wrote:
@Lune wrote:@Pé wrote:Volgens de etiquette is het de oudere, of hogere in rang die daartoe het initiatief neemt.
hier ooooh belachelijk!! Hogere in rang… t moet niet gekker worden zeg :doh:
Daarom heb ik dus echt principieel iets tegen u zeggen
Zeg jij tegen een arts of tegen een agent geen U dan? :shock:
Dan zou ik me eerst moeten afvragen of die agent hoger in rang is dan ik, en verder vind ik niet perse dat ik een agent of arts met u moet aanspreken. Met een arts heb je toch ook een vertrouwensband en ikzelf gebruik u alleen tegen mensen met afstand (dus dan zou die agent weer kunnen).
Maar nee, beide spreek ik gewoon met je aan.
En etiquette voor tafelmanieren gebruiken we ook niet atlijd thuis hoor (buitenhuis wel zoveel mogelijk)
Laatst m'n spiraal door de gyn laten inbrengen, hij was op zijn hoogst 35 jaar oud, nou sorry hoor dan hoef ik voor mijn gevoel geen u meer te zeggen.
In deze situatie zou ik bewust voor 'u' kiezen, juist om afstand te scheppen :mrgreen:
Bij ons is JE standaard en U de uitzondering op de regel. Mensen, die ik goed ken tutoyeer ik- anderen spreek ik met U aan. Dus de verkoopster in een winkel waar ik niet vaak kom, de assistente van de ha, de buschauffeur… Ik geloof dat kinderen het meest leren door hoe je het voordoet, dus ik hoop dat ze het zo van ons overnemen.
Wat oom& tante betreft hebben wij nooit moeilijk gedaan en toch zegt J meestal oom X of tante Y Al zou niemand het erg vinden als J alleen de voornaam zou gebruiken…
@eisblume wrote:
Bij ons is JE standaard en U de uitzondering op de regel. Mensen, die ik goed ken tutoyeer ik- anderen spreek ik met U aan. Dus de verkoopster in een winkel waar ik niet vaak kom, de assistente van de ha, de buschauffeur… Ik geloof dat kinderen het meest leren door hoe je het voordoet, dus ik hoop dat ze het zo van ons overnemen.
Wat oom& tante betreft hebben wij nooit moeilijk gedaan en toch zegt J meestal oom X of tante Y Al zou niemand het erg vinden als J alleen de voornaam zou gebruiken…
hoe spreken leerlingen jou aan?
Bij mij (niveau 2!) zeggen ze U tegen mij…
Ik zeg er lekker niets van :mrgreen:
Op mijn werk is het U, al slipt er in de bovebouw nog wel eens een JE uit, en dan zeg ik altijd heel onthutst (maar met een grote glimlach) dat ze vast U bedoelen We lachen erover en klaar, de volgende 2 weken is’t weer netjes U.
Ik sta er vooral om bekend dat ik ze te pas en te onpas ‘graag’, ‘asjeblieft’ en ‘bedankt’ wil laten zeggen :shifty:
@Roos wrote:
Laatst m’n spiraal door de gyn laten inbrengen, hij was op zijn hoogst 35 jaar oud, nou sorry hoor dan hoef ik voor mijn gevoel geen u meer te zeggen.
In deze situatie zou ik bewust voor 'u' kiezen, juist om afstand te scheppen :mrgreen:
Haha, precies mijn gedachten.
@Pé wrote:
@Roos wrote:Laatst m’n spiraal door de gyn laten inbrengen, hij was op zijn hoogst 35 jaar oud, nou sorry hoor dan hoef ik voor mijn gevoel geen u meer te zeggen.
Voor je het weet lig je over gezellige Italiaanse restaurantjes te kletsen terwijl die knul even een spiraaltje plaatst... :lol:
@Roos wrote:
@Pé wrote:@Roos wrote:Laatst m’n spiraal door de gyn laten inbrengen, hij was op zijn hoogst 35 jaar oud, nou sorry hoor dan hoef ik voor mijn gevoel geen u meer te zeggen.
Voor je het weet lig je over gezellige Italiaanse restaurantjes te kletsen terwijl die knul even een spiraaltje plaatst... :lol:
Fijn toch, een beetje afleiding is niet gek.
maar bij ons was het onderwerp dat ik al de 5de was van die dag en dat 'ie in ieder geval warm gedraaid was.
Dat gaf mij in ieder geval meteen meer vertrouwen in hem :wink:
Nou… een agent is een " ordehandhaver" en heeft op het moment dat hij of zij je aanspreekt wel behoorlijk meer gezag dan jijzelf.
Beleefd en met respect de agent met U aanspreken kan in dat geval heeeeel veeeeel verschil maken tussen een evt berisping of prent.
Dus dat vind ik echt gewoon kinderachtig, dat er mensen zijn die menen dat een agent niet met u hoeft te worden aangesproken puur omdat hij of zij jonger is dan jijzelf.
Nou snap ik ook wel waarom het steeds moeilijker word om als agent nog iets gedaan te krijgen. Je bent tegenwoordig eerder minnetjes als agent dan iemand met respect en wat aanzien omdat je graag de orde handhaaft en probeert het leven voor iedereen geriefelijk te houden door de raddraaiers in de wereld aan te pakken. :eh:
zeg niet dat ik agenten niet met u aanspreek… zou eigenlijk niet weten wanneer ik voor het laatst eentje gesproken heb (behalve mijn neef dan).
Denk haast tijdens mijn selectieprocedure voor de politie academie… oh nee tijdens mijn stage bij de politie natuurlijk :wall: (je zou het kunnen vergeten :lol: ).
Maar ook daar zit het hem niet in het woordje u.
Heb dus tijdens mijn stage met heel veel agenten, officieren etc gewerkt en weet je… het zijn ook gewoon mensen!
Mensen die beleefd benadert willen worden als zij hun werk uitvoeren.
Maar ik denk op de oudere generatie agenten na er eigenlijk weinig bij hebben gezeten die echt u genoemd willen worden vanuit respect.
Een agent met je/jij aanspreken op een verder beleefde manier is toch niet direct hetzelfde als geen respect hebben en hem/haar voor rotte vis uitmaken :shifty: .
Denk dat ik zelf over het algemeen toch mee ga in hoe ik word aangesproken. Als iemand mij u noemt dan zal ik zo antwoorden. Noemt iemand me je/jij dan is die ander het vaak ook.
Gok dat een agent van mijn eigen leeftijd of iets ouder waarschijnlijk zelf ook snel je/jij tegen mij zal zeggen in bijv. een verzoek om te blazen. Een jongere agent zal waarschijnlijk sneller u zeggen en is dan voor mij ook gewoon een u terug.
Overigens zeg ik zelf tegen best veel mensen u, maar de vaste medewerkers in de winkels hier, die ik minimaal 2x in de winkel zie, de juffen op school, arts, VK etc zijn allemaal je/jij voor mij.
Ik snap best dat je en jij ook beleefd kan worden uitgesproken. Maar helaas ervaar ik dat dus niet zo. Vooral de generatie van rond de 20 nu vind ik eerder geringschattend praten in termen van je en jij als het om gezagdragers gaat.
Zo doen ze hier regelmatig lichtcontroles… gaan ze staan op de twistvlietbrug op vrijdagavond of met koopavond.
Dan word je aangesproken op het ontbreken van fatsoenlijke fietsverlichting en dan zeggen de jij en jij’ers eerder dingen als " jemig, moet je me nou alweer hebben, ga dieven pakken"
En zulks meer.
Nou dat zou ik dus op die leeftijd NIET in mijn kop gehaald hebben he.
Tuurlijk zijn het mensen, ze vegen ook gewoon hun achterwerk af als ze naar de wc zijn geweest. Maar het werk wat zij doen is al pittig genoeg. U aanleren bij je kinderen naar gezagdragers toe vind ik wel bijdragen aan de mentaliteit om die mensen ook naar behoren hun werk te kunnen laten doen inplaats van dat grenzen wegvallen en ze meer en meer te maken krijgen met brutale snotapen die ook daadwerkelijk vinden dat die meneer niks over hun ontbrekende licht hoeft te zeggen want hij is immers niks meer of minder dan zij zelf…
Nee, ik kan me echt niet vinden in die vrijheid… dat vind ik te vrij.
@Cell wrote:
Ik snap best dat je en jij ook beleefd kan worden uitgesproken. Maar helaas ervaar ik dat dus niet zo. Vooral de generatie van rond de 20 nu vind ik eerder geringschattend praten in termen van je en jij als het om gezagdragers gaat.
Zo doen ze hier regelmatig lichtcontroles… gaan ze staan op de twistvlietbrug op vrijdagavond of met koopavond.
Dan word je aangesproken op het ontbreken van fatsoenlijke fietsverlichting en dan zeggen de jij en jij’ers eerder dingen als " jemig, moet je me nou alweer hebben, ga dieven pakken"
En zulks meer.
maar dat zit hem dus echt in de rest van de houding!
Die vind ik ook echt onacceptabel. Die lichtcontrole is gewoon onderdeel van hun werk en daar horen ze niet zo op aangesproken te worden.
‘dat ze jou (niet jij dus hoor Cell :lol: ) alweer moeten hebben’ had je ook op het idee kunnen brengen gewoon je licht eens te maken denk ik dan, dat had je zelf kunnen bedenken (maar dat is dan vaak weer het probleem denk … dat nadenken :silenced: ).
Zoals gezegd… ik ben nog nooit staande gehouden door een agent oid (zal je zien dat ik deze week een keer mag gaan blazen ) en gok erop dat ik toch gewoon automatisch u zal zeggen, maar ik kan niet hard stellen ‘omdat iemand agent is/ bij de politie werkt moet hij/zij met u aangesproken worden’.
@Cell wrote:
Nou dat zou ik dus op die leeftijd NIET in mijn kop gehaald hebben he.
Ook nu nog niet hier trouwens hoor.
Zo spreek je iemand niet aan. Wat je ook van zijn werk vindt… je kan wel normaal blijven doen.
Maar eigenlijk krijg je nu een beetje kip/ei…
Gok er zo maar op dat die kids in Cell haar voorbeeld dus geen 'gewone’beleefdheids/omgangsvormen aangeleerd hebben gekregen :lol:
@Cell wrote:
Nou… een agent is een " ordehandhaver" en heeft op het moment dat hij of zij je aanspreekt wel behoorlijk meer gezag dan jijzelf.
Beleefd en met respect de agent met U aanspreken kan in dat geval heeeeel veeeeel verschil maken tussen een evt berisping of prent.
Dus dat vind ik echt gewoon kinderachtig, dat er mensen zijn die menen dat een agent niet met u hoeft te worden aangesproken puur omdat hij of zij jonger is dan jijzelf.
Nou snap ik ook wel waarom het steeds moeilijker word om als agent nog iets gedaan te krijgen. Je bent tegenwoordig eerder minnetjes als agent dan iemand met respect en wat aanzien omdat je graag de orde handhaaft en probeert het leven voor iedereen geriefelijk te houden door de raddraaiers in de wereld aan te pakken. :eh:
Ik vind deze reactie wel wat overtrokken, er is toch een heeeeel groot verschil tussen geen u zeggen en iemand respectloos behandelen? Voor mij heeft het overigens ook niets met leeftijd te maken hoor, iemand die 10 of 20jr ouder is als ik… tja, ik vind het niet nodig om diegene met u aan te spreken. Want diegene staat niet boven mij. En natuurlijk heeft een agent een hoop te vertellen en zeker als ik me niet normaal gedraag, maar als ik de weg vraag aan een agent of gevraagd wordt te blazen zie ik echt niet de noodzaak in om u te zeggen; wel om respectvol te zijn, uiteraard. En zoals ik zei, je kunt het ook wel aan iemands toon en houding merken, zodra ik zou opmerken dat diegene dat echt niet op prijs stelt ga ik wel over naar u hoor.
@~Melanie~ wrote:
Maar eigenlijk krijg je nu een beetje kip/ei…
Gok er zo maar op dat die kids in Cell haar voorbeeld dus geen 'gewone’beleefdheids/omgangsvormen aangeleerd hebben gekregen :lol:
dat denk ik dus idd ook.
Daar zijn vast een heleboel meer dingen in gedrag en handelen waar ik me bij die ‘kinderen’ aan zou ergeren en niet alleen die houding en grote mond.
Zie het nu al bij 2 jochies bij de oudste in de klas. Heb nu al zo’n ‘stoere’ gangster rapper houding aangenomen. Zijn potdorie 7! En dat incl. meer dan grote mond naar alles en iedereen, een arsenaal aan scheldwoorden waarvan ik de helft niet kende tot ik het 1 van hun hoorde uitbraken :shock: … voor hun is respectvol je/ jij’en al een te ver van hun bed show.
Hmm zie nu dat ik nogal een stel tussenliggende reacties gemist heb Beetje druk met andere tussendoor. Anyway… ben het met Cell eens dat dergelijke opmerkingen echt niet kunnen tegen een agent (of wie dan ook), maar naar mijn idee heeft dat niets met het jij te maken.
tja… we zijn het niet eens, prima. Ik leer mijn kinderen om het om te draaien… je begint met U en als je merkt dat mensen dat niet nodig vinden, dan mag je gaan je-en en jij-en.
Dat is net even een andere insteek.
@Cell wrote:
tja… we zijn het niet eens, prima. Ik leer mijn kinderen om het om te draaien… je begint met U en als je merkt dat mensen dat niet nodig vinden, dan mag je gaan je-en en jij-en.
Dat is net even een andere insteek.
Maar omdat ik geen u tegen neef agent zeg, tegen een grijze ome agent vast weer wel, wil natuurlijk niet zeggen dat mijn kinderen dat ook mogen.
Zij krijgen gewoon de nornale beleefdheidsvormen mee, netals die ik van mijn ouders heb meegekregen.
Dus u tegen ouderen, hoeft niet tegen familie/vrienden en kenissen.
Opstaan in de bus voor een ouder iemand en dat soort dingen.
Maar ook ik blijf erbij dat u zeggen niets maar dan ook helemaal niets met respect van doen heeft.
Melanie zei het ook al zo mooi:
Daarbij vind ik ook dat 'U' zeggen helemaal niets met respect te maken heeft, het is gewoon een vorm van beleefdheid.
Ik ben prima in staat om op heel beleefde wijze iemand respectloos te bejegenen bij wijze van spreken, die twee hebben echt niets met elkaar te maken.
En we kunnen toch allemaal zelf wel per situatie aanvoelen of er u of geen u gezegt hoeft te worden.
Ook op het werk, op de werkvloer waar klanten komen zal de directeur in vele gevallen met u willen worden aangesproken en op kantoor zonder klanten wordt 'ie getutoyeerd .