Thuisbevallen mag alleen nog in de woonkamer

ik kan denk ik niet eens in het ziekenhuis bevallen, ik ging bij julia van 2 naar 10 cm in 20 minuten! we zijn in twintig minuten nog niet eens in een ziekenhuis, en beneden… hier geen optie!

@Paschal75 wrote:

@Anita wrote:
Colle, heb je een split level woning?



Garage kan ook heel gezellig zijn. Heb je in ieder geval het voordeel dat je direct de auto ingeladen kan worden en geen ambulance hoeft af te wachten :lol:


en geen ramen dus ook geen last van pottenkijkers :lol: :mrgreen: :lol: :mrgreen:




sorry wij hebben wel ramen…hele grote… :shifty:

Alsof iedereen ruimte heeft om een bed op klossen in de woonkamer te zetten na de 37e week…waanzin dit!



Daarbij…ik voelde me prettig in die kleine ruimte (de slaapkamer)…misschen had ik me zelfs prettiger gevonden in nog kleinere ruimtes (nu ik erover nadenk…zowel bij Joas als Elias zat ik tijdens mn weeen veel op het toilet en in de badkamer)…

Joas in het ZH voelde ik me niet fijn in die grote ruimte…maar bij Joas had ik geen keuze…ik vluchtte daar ook veel in de badkamer van het ZH…thuis bij Elias deed ik hetzelfde…

HAD ER NIET AAN MOETEN DENKEN om in die grote open woonkamer te moeten bevallen…de akoestiek was ook geweldig daar…dan galmt dat gegil zo lekker door…harde vloer,geen gordijnen…hahaha…leuk voor de buren!



Nee hoor…laat een bevallende vrouw alsjeblieft lekker kiezen waar zij zich het prettigst voelt (voor zover mogelijk)!



(dit is vast bedacht door iemand die nooit zal hoeven bevallen…een man zeker!?)



(goh…dieren kruipen ook weg in moeilijke situaties…wat is de natuur toch sterk!).

Ik blijf het ook een rare regeling vinden, maar ik vind het helemaal vreemd dat ze zo mensen op kosten jagen, want als je geen plaats hebt voor een extra bed in de woonkamer of als je geen gordijnen ofzo hebt dan moet je dus poliklinisch bevallen.

Geef die mensen dan een regel zoals bij medische indicatie dat ze die kosten niet hoeven te betalen.

sorry maar ik vind het belachelijk. :evil: zou er ook echt niet blij mee zijn.



In mijn huiskamer lijkt me ook niks, vooral niet overdags met al die grote ramen.



alhoewel ik denk ik liever in mijn huiskamer beval dan in het ziekenhuis. sowieso zou ik beide keren het ziekenhuis niet eens gehaald hebben zo snel ging het.

Ik heb het 2 dagen laten bezinken. Maar ik ben nog steeds boos en teleurgesteld.



Ik heb de praktijk zojuist een mail gestuurd, een beetje emo, maar ja, ik ben nu eenmaal zwanger :mrgreen:









Hallo Jolanda,







Ik heb even 2 dagen nodig gehad om het te laten bezinken allemaal.







Eigenlijk vind ik het te zot voor woorden dat jullie daar NU pas mee komen.



Twee weken geleden toen ik op de praktijk was voor een afspraak bij Thea, hebben wij nog uitgebreid gesproken over bevallen op de slaapkamer. Toen ging het gesprek over airco op de SLAAPKAMER!. Er is toen geen woord gevallen over bevallen in de huiskamer.



Mijn man zag donderdag toevallig op jouw bureau een briefje liggen waar het verhaal over bevallen in de woonkamer op stond. Ook jij hebt donderdag niets gezegd over bevallen in de woonkamer. Als hij het niet gelezen had, hadden wij nooit wat geweten!



Ik vind het bijna schandalig dat jullie nu, met 38 weken zwangerschap, van mij verwachten dat ik alles nog omgooi om in de woonkamer te gaan bevallen.



Mijn slaapkamer is helemaal klaar. Ik was helemaal klaar!







Mijn woonkamer is niet bevallingsproof. Ik heb geen ruimte voor een bed en de rest wat erbij komt kijken, geen overgordijnen, kinderen, huisdieren en geen bed, maar zou dat nu halsoverkop moeten regelen.







Daarbij komt dat jullie verwachten dat ik na de bevalling, en hoogstwaarschijnlijk hechten, naar boven kom om te gaan douchen. De baby moet naar boven om aangekleed te worden etc, etc. Ik voel me gewoon niet prettig dan. Ik dacht dat het juist de bedoeling is dat de kraamvrouw zich op haar prettigst voelt, en dat de omstandigheden zo zijn, dat ze in de voor haar prettigste omstandigheden kan bevallen.







Als ik niet beval in de woonkamer moet ik poliklinisch bevallen. Ik neem aan dat ik de kosten daarvan op jullie kan verhalen?! Ik wil helemaal niet poliklinisch bevallen, ik wil thuis bevallen. In mijn eigen slaapkamer waar IK mezelf het prettigst voel.







Ik ben heel erg boos en teleurgesteld door de hele gang van zaken.



Wat mij betreft zou ik overstappen naar een andere praktijk, helaas is dit onmogelijk, aangezien er geen andere praktijk is!







Ik beval doordeweeks gewoon thuis, in mijn eigen bed. Wanneer jullie besluiten om mij dan niet te begeleiden tijdens de bevalling, stel ik voor om gezamenlijk naar een andere oplossing te zoeken.







MVG Anita …







Nu is het maar afwachten denk ik.

Maar het zit mij allemaal niet lekker hoor. Ik wilde gewoon zo probleemloos mogelijk bevallen, zonder allerlei toestanden op het laatste moment :? . Het was anders geweest als ik dit allemaal eerder geweten had natuurlijk.

Wauw! Wat een stoere actie!

You go girl!

Ik hoop zo dat ze een beetje bijdraaien en dat jullie eruit komen.



:-*

:thumbup: Goed van je hoor! Wat een achterlijk idee, om in de woonkamer te moeten bevallen en dat ze dat pas op het laatste moment zeggen.

Dan had ik in de schuur moeten bevallen, want onze woonkamer is op de 1e verdieping.

Thanx dames, zojuist een mail ontvangen van mijn VK :dance:







Hoi Anita,



Ik heb net je mail gelezen. We vinden het echt heel jammer en vervelend hoe het allemaal gelopen is.

En ik wil je dan ook als eerste mijn excuses aanbieden dat ik dit niet met jullie heb besproken afgelopen keer tijdens de controle.



Aan de andere kant ben ik blij met je reactie, omdat wij ook helemaal niet blij zijn met deze ontwikkelingen rond de thuisbevallingen in Nederland. Dit is voor onze regio ook nieuw. Ondanks dat het in het westen van het land al jaren zo gebeurd.



We begrijpen je reactie volkomen en hebben daar ook over gesproken in de groep. Ook hebben we contact hier over gehad met de praktijken in de regio. Die gaan er allemaal wat verschillend mee om.

Toen het ambulanceprotocol was aangepast voelden wij ons gedwongen om hier iets mee te doen. Wij willen voorkomen dat we voor onmogelijke situatie’s komen te staan die medisch niet verantwoord zijn.

Maar we beseffen ook dat dit gelukkig maar weinig voorkomt. Ons advies is om op de beneden verdieping te bevallen om deze situatie’s te voorkomen.

Wat ons betreft beval je gewoon lekker thuis in je eigen bed boven. Je bent alle keren vlot bevallen en we verwachten geen bijzonderheden.



Ik had dit graag ook aan je uitgelegd, maar we kunnen je telefonisch niet bereiken.



Als je hier nog vragen over hebt of je wilt je ongenoegen uit spreken dan hoop ik dat je contact met ons opneemt zodat ik daar over met je kan praten voordat je gaat bevallen.



Met vr gr



Jolanda






Zo, ik ben blij en gerustgesteld, en dat heb ik ook gemaild!

wat een fijn atwoord!

je mag gewoon lekker boven bevallen :dance: :dance:



volgens mij woon ik in het westen noord holland…

en ik heb hier dus nooit van gehoord :think:

alleen met bepaalde trappen of bovenverdiepingen die niet voldoen aan de eisen zoals bijv een wenteltrap waar geen brancard van af kan of als je geen warm water boven hebt oid…

Ik vind het ook een fijne mail, ik ben blij dat ik het aangekaard heb.



Monique, dat huiskamer bevallen had ik ook nog niet eerder gehoord hoor, en heel mijn familie woont in het westen :wink:



Maar goed, ik ben ECHT heel erg blij en gerustgesteld!!

Ohhhh fijn, wat een opluchting zeg! :dance: Goed van je hoor, dat je die mail hebt gestuurd, en wat een fijn antwoord :dance:

Ik vertelde dit gisteren aan Ruud en weet je wat hij zei…



Dat hij laatst ergens een stukje had gelezen dat ze dit doen omdat ze gewoon niet zo blij zijn met het hele “voor velen inmiddels ouderwetse” traditie gebeuren van thuisbevallen.

We zijn 1 van de weinige landen waarbij dat gebruikelijk is.



Na vele onderzoeken is bovendien gebleken dat het aantal vrouwen wat thuis wil bevallen, thuis begint maar alsnog naar het zkh moet schrikbarend hoog is, iets van 8 op de 10 ofzo.



Klaarblijkelijk willen ze eigelijk van het hele thuis beval systeem af en hopen ze met zulke maatregelen een x aantal vrouwen op voorhand te bewegen af te zien van thuis bevallen.

Omdat men zich hier nog steeds met hand en tand verzet tegen de afschaffing van thuisbevallingen, maar de ziekenhuisbevallingen dus echt in de meerderheid zijn, denken ze het zo voor elkaar te gaan krijgen.



Maaaar… als jij boven ligt en er zou iets gebeuren waardoor je niet zelfstandig naar beneden kan, dan zijn ze verplicht om je te helpen hoor en de brandweer bellen mag alleen als er trappen zijn van een hele stijle hellingshoek en of je hoger zit dan 2 trappen.

Dus lekker laten kletsen en goed dat je erover hebtgesproken en gewoon boven gaat liggen.



:thumbup:

Dat heb ik idd ook gehoord cell, dat binnen nu en een paar jaar de thuisbevallingen ten einde zijn MAAR het is thuis veel goedkoper bevallen dan in een zkh (tenzij je met spoed via een ambu naar het zkh moet, maar dat komt dan weer niet zo vaak voor) EN de vk’s zijn hier flink op tegen, want die zien hun beroep afgevlakt worden, dus zo’n vaart zal het voorlopig nog niet lopen verwacht ik.



Nederland is soms gewoon een beetje raar in hun denkwijze enzo, maar ze zullen na enkele rekensommetjes toch in hun handjes klappen dat zoveel vrouwen in nederland thuis WILLEN bevallen

Anita, wat een goed bericht zeg!!! Zal je nu lekker gerustgesteld zijn :-*

Ja Cell, ik geloof ook wel wat je zegt. Ik ben 4 maal thuis begonnen, en alle keren bevallen in het ziekenhuis. Vandaar dat ik er ook zo op gebrand ben om thuis te bevallen deze laatste keer, in de omstandigheden die IK prettig vind.



Maar waarom willen ze sowieso van het thuis bevallen af? :think:

Jaaaaaaaaaaaaaaaa Anita,

toppie zeg :thumbup: :thumbup:

Goed dat je het hebt aangekaard.

En ook dat ze je niet dagen op antwoord laten wachten.

@Anita wrote:



Maar waarom willen ze sowieso van het thuis bevallen af? :think:




Nou, ik denk dat ze ervan af willen omdat er dus zoveel vrouwen alsnog halverwege hun bevalling naar het zkh moeten en dit geen pretje is en daarbij heeft Nederland gewoon 1 van de hoogste cijfers op het gebied van zuigelingensterfte.

Dit heeft natuurlijk geen hoofdoorzaak in thuisbevallen, maar de risico’s op meconium bevallingen thuis, kindjes die achteraf toch een glucose dip hebben en bijna in coma raken of kinderen die een mogelijk dodelijke bacterie bij zich dragen en hiervoor thuis al dan niet te laat behandeld worden, is gewoon groter dan bij een bevalling in het ziekenhuis.



Er is al jaren discussie over, zeker omdat in omringende landen het zorgniveau anders maar wel als beter word gezien.

Zo beval je in belgie standaard in het ziekenhuis, maar blijf je daar ook 5 dagen zodat ze zeker weten dat jij en de baby gezond naar huis gaan.



Hier komen veel moeders en kinderen binnen 3 dagen alsnog weer terug in het zkh door geelzien, uitdroging, ontstekingen, bacteriele infecties met alle gevaren van dien en meer van zulks.



Dus ik snap het ook wel, maar ja ik ben dan ook zo iemand die al bij baby 1 zei… ziekenhuis, vind het zo ontzettend niet meer van deze tijd en vaak ook onverantwoord om thuis te bevallen, maar hey thats me :shifty:

zelfs in afrika moet je in het ziekenhuisbevallen.

een vriendin van mij heeft daar een jaar gezeten en moest ook naar het ziekenhuis om te bevallen.

@femmie wrote:

Dat heb ik idd ook gehoord cell, dat binnen nu en een paar jaar de thuisbevallingen ten einde zijn MAAR het is thuis veel goedkoper bevallen dan in een zkh (tenzij je met spoed via een ambu naar het zkh moet, maar dat komt dan weer niet zo vaak voor) EN de vk’s zijn hier flink op tegen, want die zien hun beroep afgevlakt worden, dus zo’n vaart zal het voorlopig nog niet lopen verwacht ik.



Nederland is soms gewoon een beetje raar in hun denkwijze enzo, maar ze zullen na enkele rekensommetjes toch in hun handjes klappen dat zoveel vrouwen in nederland thuis WILLEN bevallen


Nou dan doen wij het nog wel een keer samen :wink: :lol: 8)

Ik moet namelijk niet denken aan een ZH bevalling na mijn 2 superthuisbevallingen :inlove:



Fijne mail Anita,top dat je nu met een gerust hartje kan genieten van je laatste loodjes :dance: :thumbup: :-*