Thuisbevallen mag alleen nog in de woonkamer

Ik wilde per se in het zkh bevallen en 2 uur na de bevalling zat ik alweer thuis.

:lol:

@monique wrote:

zelfs in afrika moet je in het ziekenhuisbevallen.

een vriendin van mij heeft daar een jaar gezeten en moest ook naar het ziekenhuis om te bevallen.

Ik heb er ook een half jaar gezeten en ik wil niet vervelend doen, maar een enkeling bevalt daar in het zkh. De meerderheid bevalt daar in de bush bush (met helaas alle gevolgen van dien).

Alleen: als ze idd van de thuisbevallingen af willen dan zouden ze ook de poliklinische bevalling zonder medische indicatie gratis(=dwz onderdeel van de basisverzekering) moeten maken, want het is toch eigenlijk belachelijk dat je x promoot, maar ook iedereen voor x laat betalen terwijl y ‘gratis’ is :roll:

Niet alleen in Belgie beval je in het ziekenhuis hoor, vrijwel in elk ander land.Ik weet buiten Nederland in elk geval geen land waar je thuis kunt bevallen. Ik denk dat ze er ook vanaf willen, mede door de redenen die Cell al noemde, maar ook omdat er steeds minder kraamverzorgenden komen (ze kunnen nu de uren al niet meer garanderen) en het aantal verloskundigen die in opleiding zijn neemt ook af. Ik ben het er ook mee eens dat ze ziekenhuisbevallingen volledig moeten vergoeden.

Overigens heb je in het buitenland vaak wel de keuze of je een verloskundige bij je ziekenhuis bed wilt of een gyn en de bevallingsruimtes daar zijn vaak al gemoedelijker ingericht dan hier. Steeds vaker zit er ook een soort van kraamhotel naast het ziekenhuis (aparte vleugel, maar wel verbinding met het ziekenhuis). Relaxte omgeving, maar wel de ok om de hoek.

@femmie wrote:

@monique wrote:
zelfs in afrika moet je in het ziekenhuisbevallen.

een vriendin van mij heeft daar een jaar gezeten en moest ook naar het ziekenhuis om te bevallen.

Ik heb er ook een half jaar gezeten en ik wil niet vervelend doen, maar een enkeling bevalt daar in het zkh. De meerderheid bevalt daar in de bush bush (met helaas alle gevolgen van dien).

ik dacht al dat je dat zou zeggen en dat is ook zo.

maar als “rijke” zoals mijn vriendin daar is en heb ik het niet over de mensen die in de bush bush wonen maar over de andere bevolking (hoe moet ik het uitleggen) word wel gewoon in het ziekenhuis bevallen.

snap je wat ik bedoel?

ik bedoel de mensen die niet in de bush bush wonen…

Hoi Allemaal!!

Ik ben nu bijna 30 weken zwanger en weeg op dit moment 104 kg, mij is altijd verteld dat als je boven de 100-105 kg weegt bij je bevalling dat je dan inderdaad beneden moet bevallen, nu wil ik heel erg graag thuis bevallen en heb het er vanmorgen met de VK nog over gehad wat ik nu moet doen, ik zie net als vele anderen het bevallen in de huiskamer niet zo heel erg zitten, maar aan de andere kant, je bent wel lekker thuis en je kruipt na je bevalling wel lekker in je eigen bedje, dus ik moet er nog heel hard over nadenken en misschien beval ik dan toch maar in de huiskamer op de tafel, een bed in de woonkamer hoeft toch niet?? Alleen om te bevallen?? Ik bedoel na je bevalling moet je toch naar boven om te douchen, dus kan kan je toch wel in je eigen bed?? Of mag dit ook niet? Aan de andere kant is het ziekenhuis ook wel fijn natuurlijk… maar weet iemand ook wat de kosten zijn van poliklinisch bevallen zonder medische indicatie, ik geloof dat wij wel aanvullend verzekerd zijn, maar zou dat uitmaken?? Zijn er ook dames die werkelijk in de huiskamer bevallen zijn?? en hoe was dat?? Ben erg benieuwd hoor!

Liefs Liesje

Eigenlijk vind het niet zo gek deze nieuwe regels…sorry. :oops:

De ARBO is er niet voor niets en okay soms overdrijven ze…maar er moet gewoon rekening gehouden worden met de “werkbaarheid” voor het ambulancepersoneel.

Er kijkt niemand van op dat er in verplegghuizen “ijzeren dames” worden gebruikt…vinden we allemaal terecht. Want die rug van de verzorgster is belangrijker.

Waarom geldt dat dan niet voor het ambulancepersoneel bij bevallende dames?

De kern van het probleem ligt in onze hormonen en onze eigen gevoelens. We willen gewoon graag thuis blijven, in je eigen bedoeninkje. Wat opzich ook logisch is. Want je huis is je veilige haven…en als je iets pittigs moet doorstan als een bevalling is ook logisch dat je dan op een plek bent waar je je veilig voelt.

HEt enige is dat je wel bereidt moet zijn tot een concessie. Als er dan gezegd wordt bevallen in de woonkamer…dan wordt het de woonkamer. We praten dan ook echt maar over de fase vanaf 8 cm tot de geboorte zelf. Daarvoor kun je je hele huis doorbanjeren en verblijven waar jij je prettig voelt. Na de bevalling ga je gewoon weer lekker naar boven.

Moraal van mijn verhaal…wij, als bevallende vrouwen, hebben recht op onze eigen voorkeuren (zoals een thuisbevalling), maar het medische personeel heeft ook recht op een veilige en werkbare “werkplek”.

HEt is dus niet óf zus óf zo…nee het is een kwestie van geven en nemen. :wink:

zullen ze dit ook gaan zeggen tegen mensen die bv een hartaanval krijgen? ja sorry meneer maar u heeft hem niet beneden gekregen dus we halen u niet op !!! :wall: :wall: te zot voor woorden dit :thumbdown:

kijk dat bedoel ik dus…hormoontjes! :wink:

Een hartaanval is een acute aandoening en daar is beslist geen eigen keuze bij gemoeit! Bij een thuisbevalling wel…

iedere keer word er een hartaanval bij gehaald vind dat zo lachwekkend…

je kan toch niet een bevalling gaan vergelijken met een hartaanval :? :think:

een bevalling staat gepland en een hartaanval niet.:wink:

@Loekie wrote:

Een hartaanval is een acute aandoening en daar is beslist geen eigen keuze bij gemoeit! Bij een thuisbevalling wel…

maar ben wel lief hoor :angel: :mrgreen:

@Loekie wrote:

Vraag het mij na mijn bevalling nog eens, zonder de hormoontjes en mijn antwoord zal zeker hetzelfde zijn :mrgreen:

@liesje25 wrote:

Hoi Allemaal!!

Ik ben nu bijna 30 weken zwanger en weeg op dit moment 104 kg, mij is altijd verteld dat als je boven de 100-105 kg weegt bij je bevalling dat je dan inderdaad beneden moet bevallen, nu wil ik heel erg graag thuis bevallen en heb het er vanmorgen met de VK nog over gehad wat ik nu moet doen, ik zie net als vele anderen het bevallen in de huiskamer niet zo heel erg zitten, maar aan de andere kant, je bent wel lekker thuis en je kruipt na je bevalling wel lekker in je eigen bedje, dus ik moet er nog heel hard over nadenken en misschien beval ik dan toch maar in de huiskamer op de tafel, een bed in de woonkamer hoeft toch niet?? Alleen om te bevallen?? Ik bedoel na je bevalling moet je toch naar boven om te douchen, dus kan kan je toch wel in je eigen bed?? Of mag dit ook niet? Aan de andere kant is het ziekenhuis ook wel fijn natuurlijk… maar weet iemand ook wat de kosten zijn van poliklinisch bevallen zonder medische indicatie, ik geloof dat wij wel aanvullend verzekerd zijn, maar zou dat uitmaken?? Zijn er ook dames die werkelijk in de huiskamer bevallen zijn?? en hoe was dat?? Ben erg benieuwd hoor!

Liefs Liesje

:lol: :lol: Heb je al wel eens op de tafel gelegen??? Geloof me om te bevallen wil je niet op tafel liggen hoor.

Volges mij kun je een bed huren bij diverse instanties.

Zelf ben ik twee keer in het ziekenhuis bevallen. De eerste omdat ik dat wilde maar dat lukte alleen maar als ik bij de VK in de auto naar het ziekenhuis ging. Omdat ik al persdrang had. Volgens mij had ik beter thuis kunnen bevallen dan was Max er minimaal een uur eerder geweest.

Bij Victor moest ik in het ziekenhuis omdat hij een nierafwijking had.

Het is me bij beide wel goed bevallen :think:

Helaas is dat nachtje er blijven niets voor mij. Bij Max heb ik gewoon niet geslapen en bij Victor ben ik om 2300 uur naar huis gegaan. Zonder Victor want die moest blijven. Maar om 0700 waren we weer op de afdeling :mrgreen:

Je mag tegewoordig meteen na de bevalling al naar huis, dus dan kan je ook in je eigen bed . Heb je die rommel ook niet in huis :slight_smile:

Ha meiden!!

Bedankt voor jullie reacties!! Ik be nog steeds aan het nadenken haha!!

Ach heb nog 10 weken de tijd als het goed is!!

Doei doei

@Ellen69 wrote:

Vraag het mij na mijn bevalling nog eens, zonder de hormoontjes en mijn antwoord zal zeker hetzelfde zijn :mrgreen:

Dan wacht ik tot 9 maand ná de bevalling…dan ben je pas alle hormoontje kwijt! :wink: :mrgreen:

Maar weet je wat nu grappig is…ik heb last van diezelfde hormoontjes…en denk er echt heel anders over! :wink: :mrgreen:

@ariel wrote:

@liesje25 wrote:
Hoi Allemaal!!

Liefs Liesje

:lol: :lol: Heb je al wel eens op de tafel gelegen??? Geloof me om te bevallen wil je niet op tafel liggen hoor.

Volges mij kun je een bed huren bij diverse instanties.

ik ben twee keer op tafel bevallen, en eerlijk gezegd, het ligt m.i. beter dan een bed.. is lekker stevig, en voor de VK op een goede hoogte..

ik zou het echt niet anders meer doen hoor, ook omdat je je niet druk hoeft te maken over een evt doordrenkt matras... gewoon een oud matras (bij iemand van zolder) op maat maken en vast zetten met spanbanden...

@Loekie wrote:

@Ellen69 wrote:

Dan wacht ik tot 9 maand ná de bevalling…dan ben je pas alle hormoontje kwijt! :wink: :mrgreen:

Maar weet je wat nu grappig is…ik heb last van diezelfde hormoontjes…en denk er echt heel anders over! :wink: :mrgreen:

:mrgreen: en dat is precies de reden waarom ik denk dat het niet de hormoontjes zijn maar simpelweg een mening over iets. En iedereen kan een andere mening hebben met daarvoor zijn of haar eigen beweegredenen.

@stillewater wrote:

Je mag tegewoordig meteen na de bevalling al naar huis, dus dan kan je ook in je eigen bed . Heb je die rommel ook niet in huis :slight_smile:

die rommel ruimt de kraamverzorgster wel weer op… dus daar hoef je je niet druk om te maken :wink: