Thuisbevallen mag alleen nog in de woonkamer

Hier in de regio dan hé. Ik kreeg het vandaag te horen nadat Jan gisteren bij de VK toevallig een briefje op het bureau van de VK zag liggen. Hij vertelde dat pas later aan mij, en ik geloofde er niets van dus vanmorgen gebeld met de vk:



Het is waar. Sinds een week of 6 zijn er nieuwe regels. Het ambulancepersoneel haalt geen bevallende dames meer van de bovenverdieping af, en om te voorkomen dat je met de brandweer via het raam moet, mag je alleen nog thuis bevallen wanneer je in de woonkamer gaat bevallen.

En nee, dat is niet vanaf een bepaald gewicht, het geldt voor iedereen.



Maar ik ben nu 38 weken, en ik wist van niets. Het is dat Jan toevallig nieuwsgierig zat te zijn, anders had ik mooi voor paal gelegen met mijn klossen boven :evil:



Ik wil gewoon absoluut niet in de woonkamer bevallen, ( tja misschien ben ik een zeikerd ) dus ik mag nu alleen poliklinisch bevallen.



Voor mij is het in ieder geval een vreselijke tegenvaller :cry:



Is het in meer regio’s zo geregeld? :think: En weet iemand waar ik zou kunnen informeren naar de nieuwe regels?

Wat is dat nou zeg…



Ik begrijp dat ze een regel instellen, maar dan pas je toch een overgangsfase toe voor de dames die nu al over de 30 weken zijn bijvoorbeeld?



Ik zou er zeker bezwaar tegen maken hoor!

Hier mag je alleen op je slaapkamer bevallen als het met brancard begaanbaar is.



Wat een idiote regel dat ze niet meer willen tillen…

Maar waar dan Mamy :think: . Ik heb gepleit bij de vk, gezegd dat ik zelf verantwoording neem, maar niets helpt. Ik mag nu niet thuis bevallen :cry:



De VK heeft het 2 weken geleden al meegemaakt. Bevallende dame, ambulancepersoneel dat de dame gewoon door de brandweer uit het raam liet halen. Ze weigerden echt om haar naar beneden te halen.

Dat vertelde ze zojuist.

ik kreeg tijdens de bevalling te horen dat ik officieel niet boven mocht bevallen ivm met mijn gewicht die was 101 kilo bij het begin van de zwangeschap, ze hadden mij ook bij de 1ste controle kunnen zeggen dat ik niet thuis of altans boven mocht bevallen!!!



heb tijdens een pijnlijke wee gezecht dat ik niet eerder naar beneden ga als ik A ben bevallen



B naar het ziekehuis moet!



zo gezecht zo gedaan…helaas moest ik alsnog naar het zkh toe, dus allemaal tevreden :wink:

Pff wat een gedoe. Ik wil niet thuisbevallen maar ik zou ook zeker niet in de woonkamer willen bevallen. Je moet ook overal maar goed gordijnen hebben beneden. Ik heb aan de voorkant geen hele dichte gordijnen alleen vitrage.



Er zijn wel regio’s (en ook Belgie dacht ik) waar het heel gewoon is om in de woonkamer te bevallen en dan blijft ook je kraambed in de kraamtijd in de woonkamer. Daar vinden ze het weer apart dat je de visite in je slaapkamer ontvangt.



Maar dat het opeens op korte termijn niet meer mag is wel even balen.

Nieuwe regels zijn nu 6 weken van kracht. Ik ben nu 38 weken. Het lijkt mij dat ze dat wel even eerder konden melden toch? Geef een brief mee aan iedereen of zo, maar ik was er helemaal vanuit gegaan dat ik gewoon thuis in mijn eigen bedje zou bevallen.



De VK heeft me nog een mail gestuurd:


  • Hoi Anita,



    Je man heeft inderdaad goed gelezen. Dit is nog maar sinds een paar weken zo, hoor. De ambulance protocollen zijn veranderd. Ambulancebroeders mogen geen mensen meer naar beneden tillen. En gelukkig hoeft bij ons ook bijna nooit, maar een enkele keer hebben we een ambulance nodig.

    En om te voorkomen dat we brandweer nodig hebben om mensen van de bovenverdieping te plukken hebben we eigenlijk geen keus om te zeggen dat mensen beneden moeten bevallen.

    Daarom is onze vraag om een eenpersoonsbed op klossen beneden neer te zetten.



    Ik hoop dat het duidelijk is en dat je onze beweegreden begrijpt.



    Als je geen eenpersoonsbed over hebt, kun je er eentje lenen via de thuiszorg. Daar moet je voor betalen, maar met een briefje van ons niet.



    Je mag altijd bellen, hoor als er nog iets niet duidelijk is.



    Met vr gr *

Wat nou als je een hartinfarct krijgt in bed? :think: :evil:

Begrijp me niet verkeerd, ik snap het best(ARBO wet en zo), maar wat als je nou in een flatje op 8 hoog woont :think: moet je dan ook naar het zh om daar te bevallen? Belachelijk eigenlijk, discriminatie zelf :hand:

ja kru gezecht maar dat lijkt me vaker voorkomen dan iemand uit bed tillen door een bevalling, 99 van de 100 vrouwen kunnen zelf wel naar beneden waggelen… :think:

Ik vraag me dan af of wanneer je naar het ziekenhuis moet, omdat je niet in de woonkamer wilt bevallen, of in een flat woont de ziekenhuiskosten dan voor je eigen rekening komen.



Liefs Moirah

Jeetje Anita wat een tegenvaller !



Maar wat raar joh, een bed in de woonkamer? Wie heeft er nou

A een eenpersoonsbed over (moet je dus kopen) en B wie heeft er zoveel plek over voor een bed?



Ik vind het echt raar!! Een bed in de woonkamer…hoe lang van te voren

moet je die dan neerzetten? Opbouwen op het moment suprème lijkt

mij ook niet mogelijk…



Als dat hier zo zou zijn dan moet ik eerst nog eens gordijnen gaan aanschaffen…(lekker bevallen in de huiskamer terwijl jan en alleman

hier voorbij loopt en naar binnen piegt… :eh: :shifty: )



Vind het raar dat jij nu gewoon ‘pech’ hebt :thumbdown: :-*

@Moirah wrote:

Ik vraag me dan af of wanneer je naar het ziekenhuis moet, omdat je niet in de woonkamer wilt bevallen, of in een flat woont de ziekenhuiskosten dan voor je eigen rekening komen.



Liefs Moirah




Had ik al gechecked. Dat is dus van je verzekering afhankelijk. Mijn maatschappij is niet zo coulant :? . Thuis bevallen is immers een optie. Dat ik dat niet op die manier wil is mijn keuze.

Dus dan komt de vraag hoe je verzekerd bent. Toevallig heb ik sinds dit jaar een zeer uitgebreide verzekering, dus alles wordt vergoed.



Maar als je alleen basisverzekering hebt of minimaal aanvullend verzekerd bent, dan zal je het grootste gedeelte zelf moeten betalen. Bij mijn maatschappij althans.



Paschal: Ik heb ook geen ruimte om een paar weken een eenpersoonsbed op klossen neer te planten :? .

Ik heb ook geen overgordijnen, maar een soort vitrageachtige dingen.

Sowieso, dat ze zoiets bedenken :doh:

Ik kan er niet over uit hoor.

Wat een achterlijk gedoe zeg! :x

Hier is dat niet zo hoor (althans niet dat ik weet). Ik ben 6 weken geleden gewoon boven bevallen. :wink:

@mamy wrote:

Ik begrijp dat ze een regel instellen, maar dan pas je toch een overgangsfase toe voor de dames die nu al over de 30 weken zijn bijvoorbeeld?


Wat heeft een overgangsfase nu voor zin :think: ? Maar het even eerder melden aan alle zwangeren vanaf het moment dat de regel ingaat is wel netjes ja!

En ik neem aan dat in flatjes op acht hoog wel een lift is, dus dan zul je vast nog in je slaapkamer kunnen bevallen en in geval van geen lift, dan lijkt me poliklinisch sowieso gewenst, want ambulancebroeders zoveel laten sjouwen lijkt me niet zo slim (arbo en risico's).

Ik vind het wel een beetje een rare regel ja. Ik zou zeggen: bij een bepaald gewicht en een lastige trapopgang ja, dan niet doen, maar anders moet in de slaapkamer bevallen gewoon kunnen/mogen. Hoe vaak komt het nu werkelijk voor dat je op een brancard naar beneden moet? Als je alsnog naar het ziekenhuis moet, kun je meestal toch nog wel zelf de trap af.

Maar goed: jammer voor je dat het zo is! Misschien is een kraamhotel nog een optie?

Succes.

@Anita wrote:

Wat nou als je een hartinfarct krijgt in bed? :think: :evil:




Ja daarvan weet je ook zeker dat je die over 9 maanden krijgt :wink:



Hoewel ik het eerder als een 1 april grap zou zien, begrijp ik het heel goed van de ambu. Het is geen doen soms hoe je mensen uit huis moet takelen. Heb de meest bizarre dingen al neegemaakt.

Huh? Het is toch niet raar om in de woonkamer te bevallen?! Ik ben ook in de woonkamer bevallen, omdat wij boven allemaal schuine wanden hebben en dus niet genoeg ruimte. Hadden een huis van de thusizorg geleend, ging prima, deze heeft er ook tijdens de kraamtijd gestaan.

@Fryskefaam wrote:

Hadden een huis van de thusizorg geleend, ging prima, deze heeft er ook tijdens de kraamtijd gestaan.




:think:

Hier is het wel raar om in de woonkamer te bevallen.

DE VK vind het ook raar en vervelend maar ziet vooralsnog geen andere optie. Ze gaan nu overleg plegen met andere praktijken hier in de buurt om definitief tot een plan van aanpak te komen.



Jen, ze mogen helemaal geen mensen meer takelen blijkbaar. Zo zegt mijn vk het althans. Oké ander voorbeeld: Bed staat beneden, klaar voor de bevalling, maar hoofdje is niet ingedaald en 's nachts bereken de vliezen. Advies: Meteen plat gaan liggen want navelstreng kan klem komen te zitten. Ik heb dit probleem ook. Het hoofdje is ook hier niet ingedaald, dus wanneer mijn vliezen breken heb ik een probleem lijkt mij. Of: Plotseling scheurt de placenta in de nacht : Plat liggen benen omhoog. Tja, wordt allemaal lastig dan hé, naar beneden komen. :roll:

Of zou ik nu ook 's nacht beneden moeten slapen :o :lol:



Het klinkt gewoon erg krom allemaal.





Deerntje: Ik woon in redelijk achtergebleven gebied :silenced: :mrgreen: . Kraamhotel kennen ze hier niet.

@Deerntje wrote:

@Fryskefaam wrote:
Hadden een huis van de thusizorg geleend, ging prima, deze heeft er ook tijdens de kraamtijd gestaan.




:think:




:lol: :lol: :lol: :lol:



Had ik nog niet eerder gezien :lol: