thuis of in het ziekenhuis bevallen?

@kaya wrote:

@pearlie wrote:
hier geen keuze ivm te hoog bmi, maar ik vind het ook niet erg. Ik beval ook liever in het ziekenhuis gewoon een veilig gevoel.

Ik heb ook een te hoog BMI maar dat is hier geen reden om in het ziekenhuis te bevallen, wel moet je beneden bevallen ivm eventuele complicaties en dat je daardoor met spoed naar het ziekenhuis moet.

vind ik altijd zo bijzonder… ja je mag niet boven bevallen, dus regel maar een bed beneden en als je dat niks vindt… dan moet je zelf dokken voor een poliklinische bevalling.

En in andere plaatsen is het ‘gewoon’ een indicatie en krijg je het allemaal vergoed.

Ons werd bij de oudste overigens ook geadviseerd een bed beneden te zetten… wij hebben 2x een draai in de trap en dat zou niet handig zijn met ‘evacuatie’… niet gedaan, want bevallen in de woonkamer leek me niks (en moest uiteindelijk toch naar het zhuis).

Ik ga sowieso in het ziekenhuis bevallen, want hier is het niet gebruikelijk om thuis te bevallen…

Dus ik ben heel benieuwd of het hier allemaal veel beter is geregeld dan in nederland of niet… Ik zal het jullie over 3 maanden komen vertellen… :lol:

Bij de eerste ben ik in het ziekenhuis bevallen en dat was ok en bij de 2e thuis en dat was eigenlijk toch veel fijner. Het was gewoon echt heel prettig dat je na zo’n zware klus je in je eigen bed kon gaan liggen, al je spullen bij de hand had etc.

Madre, ik begin langzaam ook meer een gevoel voor thuis bevallen te krijgen. Waren jouw bevallingen vergelijkbaar?

Ons bed hoeft trouwens niet omhoog, als we er een stevige matras op leggen vindt de vk het goed :slight_smile:

ik ben van tygo in het zh bevallen was 42 wkn dus moest sowieso wel

maar tygo is ook nog met hulp van de pomp gehaald

en nu ik dus ervaring heb in de pijn enzo denk ik dat ik bij een 2de ook graag in het zh wil bevallen

heb geen zin als dat het niet wil vlotten om dan nog een eind te moeten rijden naar een zh

hier wijken ze uit naar hardewijk of almere

dus denk dat ik bijvoorbaad al mijn keuze maak

hier bij de 1e thuis, geweldig! de verloskundige kwam, vliezen braken, helder gelukkig, niet heftig, kraamzorg toch gebeld want we hadden al 7 cm ontsluiting, die was er 6 uur, Elise half 7. 's middags weer een ander en de volgende dag weer kraamhulp die ik al had, geweldig. gevoel alsof ik alles onder controle had gehad, geen complicaties en geen bende gezien.

Bij jesse braken vliezen, meneer had in het vruchtwater gepoept. balen, ziekenhuis dus. weeën kwamen na breken meteen op gang, heftig in ziekenhuis, arts kwam na half uur, 4 cm. ( 3 uur 's nachts ) uur later trok ik het echt niet meer na een weeën storm, verpleegkundige was er alleen verder niemand gezien, arts was alweer weg. kreeg toch persweeën kwart over 4, toch snel arts halen, 4.32 was meneer er. lag aan allerlei apparatuur, ze vonden dat dit moest en dat niet, het was een zooitje, later nog 6x gebeld voor hielprik want dat was niet duidelijk geregeld… zo’n zakelijk zooitje in ziekenhuis…

Ik teken voor een thuisbevalling, de 3e als die er ooit mag komen komt ook zeker thuis!!! ( mits er weer iets met poepen / vruchtwater gebeurd )

Bij een tweeling hoef je nergens over na te denken, de beslissing wordt met de 1e echo al gemaakt. :wink:

Ik had zeker niet thuis willen bevallen, maar het ziekenhuis vond ik ook niet echt leuk, mijn bevalling was gewoon een ramp en dat hadden ze in het ziekenhuis kunnen voorkomen door mijn dossier goed te lezen en volgens mij waren de vk bijna bang om de gyn te bellen of zo. Ze zeiden steeds dat die niet kwam, maar later bleek uit de papieren dat ze helemaal niet gebeld hebben.

(korte samenvatting: zou keizersnede krijgen, op de dag zelf werd door de dienstdoende mensen ineens besloten dat ik natuurlijk ging bevallen, wat helemaal niet kon. Uiteindelijk na 20 uur toch keizersnede gekregen)

@angelbaby wrote:

Bij een tweeling hoef je nergens over na te denken, de beslissing wordt met de 1e echo al gemaakt. :wink:

Ik had zeker niet thuis willen bevallen, maar het ziekenhuis vond ik ook niet echt leuk, mijn bevalling was gewoon een ramp en dat hadden ze in het ziekenhuis kunnen voorkomen door mijn dossier goed te lezen en volgens mij waren de vk bijna bang om de gyn te bellen of zo. Ze zeiden steeds dat die niet kwam, maar later bleek uit de papieren dat ze helemaal niet gebeld hebben.

(korte samenvatting: zou keizersnede krijgen, op de dag zelf werd door de dienstdoende mensen ineens besloten dat ik natuurlijk ging bevallen, wat helemaal niet kon. Uiteindelijk na 20 uur toch keizersnede gekregen)

Jeetje zeg! Dat geklungel en al die ‘slechte’ ervaringen met het ziekenhuis was dus bij mij een reden om thuis te bevallen!

Ons bed stond trouwens ook niet op klossen of kratten. We hebben een waterbed en probeer maar eens een bed met 800 liter water op klossen te krijgen. :lol: Van de VK moest er een apart bed in de woonkamer, maar ik heb gezegd dat ze de boom in kon. Ik ben twee keer bevallen op het waterbed met deur erop en daar weer een matras op. De hoogte was precies goed voor zowel de vk als de kh. :wink:

Er zijn toch echt mensen die ook met een tweeling gewoon, bewust, thuisbevallen hoor. Je hebt natuurlijk altijd een keuze :wink:

Ik wilde graag thuis bevallen.

Helaas wilde Yessi er niet uit en moest ik met 10 cm ontsluiting en persweeen toch nog naar het ziekenhuis.

Uiteindelijk met de pomp gehaald.

Bij Dani koos ik er weer voor om thuis te bevallen (onder luid protest van hub). Dit keer liep alles op rolletjes en 2,5 uur na de eerste wee lag Dani lekker bij mij in ons eigen bedje!

Heerlijk, lekker in je eigen omgeving, onder je eigen douche.

@Frischling wrote:

Er zijn toch echt mensen die ook met een tweeling gewoon, bewust, thuisbevallen hoor. Je hebt natuurlijk altijd een keuze :wink:

Ik zou sowieso in het ziekenhuis bevallen zijn, gezien ik dus die keizersnede zou krijgen, maar ik heb nog nooit van iemand gehoord dat je die optie hebt. (en ik ken inmiddels vrij veel tweelingen)

Ook via google vind ik alleen verhalen van mensen die per ongeluk thuis bevallen zijn en er dus niet voor gekozen hebben. (ken zo ook iemand die bevallen is, terwijl ze op de ambulance wachtten)

Waar kan ik ergens terug vinden dat je ook de optie hebt om bewust thuis te bevallen?

Dat is gewoon een gegeven. Je bent niet verplicht om waar dan ook te bevallen. Het is een keuze. Nergens staat per wet vastgelegd, dat je bij bepaalde gevallen in het ziekenhuis MOET bevallen.

Wat wel zo is: je moet een vk hebben/vinden die je thuis wil begeleiden als je er iemand bij wil hebben.

Wat wel mooi is om te bekijken: zoek op YouTube eens op “home birth twins”

Mijn overbuuf is van het weekend in twee uurtjes bevallen van de tweede.

Kijk, dat zijn opbeurende verhalen :mrgreen:

@Frischling wrote:

Wat wel zo is: je moet een vk hebben/vinden die je thuis wil begeleiden als je er iemand bij wil hebben.

En in sommige gevallen (zoals o.a. na een sectio :wink: ) zal je dus zeer waarschijnlijk geen VK vinden die een thuisbevalling wil begeleiden. Ik heb altijd graag thuis willen bevallen, zou het een 3e keer (ondanks dat de 1e een sectio was) ook wel aandurven. Helaas is er dus geen VK die dit risico aandurft.... Helaas...

@Sproetje wrote:

Hier zijn nummer 2 en 3 ook heel makkelijk geboren, de 3e ook in 2 uur ongeveer (van 1e wee tot op de buik). Nog meer opbeurende verhalen dus :lol: .

@mamaMarije wrote:

@Sproetje wrote:

Hier zijn nummer 2 en 3 ook heel makkelijk geboren, de 3e ook in 2 uur ongeveer (van 1e wee tot op de buik). Nog meer opbeurende verhalen dus :lol: .

Lol, bij mijn zus was de 2e ook echt retesnel. Dus ze is bang dat dat nu weer gebeurd. Zo erg dat de kraamverzorgster er nog niet eens was maar ze al persweeen had:lol:

@Sennapen wrote:

Lol, bij mijn zus was de 2e ook echt retesnel. Dus ze is bang dat dat nu weer gebeurd. Zo erg dat de kraamverzorgster er nog niet eens was maar ze al persweeen had:lol:

Ondanks dat ik weet dat het snel was bij ons… kijk ik toch terug op een hele relaxte bevalling. Als ik dan mijn verhaal van toen teruglees denk ik ook: dat moet niet nog sneller!

Ik had krap een halfuur weeen toen ik begon te spugen… voor mij een teken dat ik echt een eind onderweg ben. VK gebeld en manlief zei dit ook… VK keek in mijn papieren van 1e bevallingen en antwoord was: dan kom ik er NU aan.

Deze keer bel ik gewoon direct :lol:

Nee we zullen het wel zien… denk dat voor bevallen wel geldt: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst (en als dat wel zo is, dan wil ik graag weer zo bevallen als bij nummer 3… alleen dan zonder de naweeen :mrgreen: ).

oh ja en voor wat betreft aanwezigen… bij de 2e was ik nog veeeeels te gezellig toen we in het zhuis kwamen volgens de verpleegkundige.

Ze lieten ons even met rust en manlief had nog net tijd om de VK van de gang te plukken, verpleegkundige kwam binnenlopen toen het hoofdje al geboren was ‘ja even kijken hoe het er voor staat’ … commentaar van de VK: nou het hoofdje in elk geval niet meer :o

1x persen later was meneer er helemaal.

@ICL wrote:

@Frischling wrote:

En in sommige gevallen (zoals o.a. na een sectio :wink: ) zal je dus zeer waarschijnlijk geen VK vinden die een thuisbevalling wil begeleiden. Ik heb altijd graag thuis willen bevallen, zou het een 3e keer (ondanks dat de 1e een sectio was) ook wel aandurven. Helaas is er dus geen VK die dit risico aandurft.... Helaas...

Ik ken wel vk die dit aandurven. Ze zijn schaars denk ik, maar ze zijn er wel gelukkig!

@Frischling wrote:

Dat is gewoon een gegeven. Je bent niet verplicht om waar dan ook te bevallen. Het is een keuze. Nergens staat per wet vastgelegd, dat je bij bepaalde gevallen in het ziekenhuis MOET bevallen.

dat vraag ik me echt af, eigenlijk. volgens mij hzijn vk's toch ook echt niet helemaal vrij in welke bevalling ze willen doen en welke niet. Een vk kan toch ook niet -zonder gevolgen- te veel risico's nemen, lijkt mij? geen idee wat daar precies over vastgelegd is, maar dat dat puur de keus van een vk zou zijn om een thuisbevalling wel of niet aan te durven, ongeacht wat voor complicaties er zijn, dat geloof ik eigenlijk niet :think: Al is het maar omdat er bevallingen zijn, waar bij voorbaat al bekend is dat de zorg die een vk thuis kan bieden, niet toereikend zal zijn om moeder en kind gezond door de bevalling te loodsen.