thuis of in het ziekenhuis bevallen?

Vk’en zijn ook vrij om te zeggen, dat ze een bevalling wel of niet willen begeleiden natuurlijk.

Er zijn vk’en die gewoon een thuisbevalling na een sectio begeleiden. Of een tweelingbevallign thuis.

@Frischling wrote:

Vk’en zijn ook vrij om te zeggen, dat ze een bevalling wel of niet willen begeleiden natuurlijk.

Er zijn vk’en die gewoon een thuisbevalling na een sectio begeleiden. Of een tweelingbevallign thuis.

ja, dat geloof ik. Maar ik geloof niet, zoals jij in in jouw reactie die ik net quotte zei, dat je ALTIJD de keus hebt om thuis te bevallen, mits je een vk vindt, die daar ook achter staat. Of ja, dat geloof ik wel, maar ik geloof dus dat er best wat gevallen zijn, waarbij je nooit een vk zal vinden die dat wil doen, omdat ze het simpelweg ook niet mogen. Dat een tweeling en een eerdere sectio daar niet onder vallen, dat geloof ik wel.

Maar soms MOET je dus wel in een zh bevallen.

@Frischling wrote:

Ik zou me zo voor kunnen stellen, dat in Nederland de VK-en die bereid zijn dit thuis te begeleiden, echt op één hand te tellen zijn. Opzich ook logisch, omdat er aan zo’n bevalling gewoon aanzienlijk meer risico’s kleven dan bij een “normale” bevalling.

Ennuh, mocht je (als het bij mij uiteindelijk goed gaat voor nr. 3) in de buurt van A’dam een VK weten die een thuisbevalling na een sectio wil begeleiden, dan houd ik me aanbevolen :wink: .

@fiep klophout wrote:

@Frischling wrote:

ja, dat geloof ik. Maar ik geloof niet, zoals jij in in jouw reactie die ik net quotte zei, dat je ALTIJD de keus hebt om thuis te bevallen, mits je een vk vindt, die daar ook achter staat. Of ja, dat geloof ik wel, maar ik geloof dus dat er best wat gevallen zijn, waarbij je nooit een vk zal vinden die dat wil doen, omdat ze het simpelweg ook niet mogen. Dat een tweeling en een eerdere sectio daar niet onder vallen, dat geloof ik wel.

Maar soms MOET je dus wel in een zh bevallen.

Dan kan je er nog voor kiezen om zonder vk te bevallen. Je hebt altijd zelf de keuze waar je wilt bevallen. Maar soms kan het dan idd betekenen, dat je het zonder vk doet. En er zijn vrouwen die daarvoor kiezen. Of neit alleen omdat ze geen vk kunnen vinden, soms ook gewoon omdat ze geen vk willen.

Je kan hier eens kijken:

http://www.onderwaterbevallen.nl/page/page.aspx?id=6bbc74e6-b080-4561-bb4e-181fdf6946c0

@Frischling wrote:

Dan kan je er nog voor kiezen om zonder vk te bevallen. Je hebt altijd zelf de keuze waar je wilt bevallen. Maar soms kan het dan idd betekenen, dat je het zonder vk doet. En er zijn vrouwen die daarvoor kiezen. Of neit alleen omdat ze geen vk kunnen vinden, soms ook gewoon omdat ze geen vk willen.

Maar dan ben je wel heel onverantwoord bezig als je het dan maar op eigen houtje gaat doen. Dat advies geven ze niet voor niets. Bijvoorbeeld de helft van alle tweelingzwangerschappen eindigt in een keizersnede. Vaak ook dat de 1e baby gewoon geboren kan worden en dat de 2e met een keizersnede komt. Zit je dan thuis in je eentje of met een eigenwijze vk die de adviezen voor een ziekenhuis negeert… Ben ook benieuwd hoe verzekeringen daarop reageren.

Om het nog maar niet te hebben over de apparatuur die je mist voor na de geboorte. Helemaal gezien tweeling vaak te vroeg komen en veel tweelingen eerst in een couveuse moeten.

Maar dit wordt wel een heel andere discussie dan waar het topic eigenlijk over gaat.

Inderdaad. En we verschillen ook nogal van mening merk ik :wink:

@Frischling wrote:

Zal ook wel komen omdat wij waarschijnlijk hele andere ervaringen hebben met bevallen. En je eigen ervaring kleurt tenslotte toch je mening.

Als ik thuis was bevallen waren mijn kindjes er nu niet meer en ik zelf misschien ook wel niet. Als ik “gewoon” bevallen zou zijn, zou ik misschien anders denken. (met gewoon bedoel ik in dit geval vaginaal en zonder grote ingrepen van gyn)

Snap je?

Ik snap, dat jij dat zo ziet ja;-)

Frischling, waarom wou jij eigenlijk zonder vk bevallen?

Geen aanval hoor, maar ik vraag het me gewoon af.

Was je niet bang voor eventuele complicaties waarbij je medische hulp zou moeten krijgen?

Omdat ik juist bang was voor complicaties door onnodig ingrijpen. Ik verwachtte een grote baby (ze was 5,4 kilo) en ik vertrouwde er niet op, dat de vk op MIJ vertrouwde.

Het voelde voor mij veilig als ik het zonder iemand anders zou doen.

Oke, knap van je om zoveel vertrouwen in je eigen lichaam te hebben.

Ik denk niet dat ik het zou kunnen.

Ik had er dan waarschijnlijk voor gekozen om een vk op de achtergrond mee te laten kijken en indien nodig (zuurstoftekort baby bijv.) in te laten grijpen.

@angelbaby wrote:

@Frischling wrote:

Zal ook wel komen omdat wij waarschijnlijk hele andere ervaringen hebben met bevallen. En je eigen ervaring kleurt tenslotte toch je mening.

ik denk dat daar de crux wel zit idd. Het is goed om soms out of the box te denken, maar míjn ervaring heeft mij geleerd dat als ik mijn eerste bevalling zonder genoeg hulp had moeten doen (bv door te besluiten in afrika te bevallen ipv hier), dat dan ik of nano er niet meer geweest was. Ik snap dat iemand die bevallingen heeft gehad die helemaal goed gegaan zijn, dan kan denken: dat kan ook thuis, en zelfs zonder vk, als het moet. Maar als er dan gezegd wordt dat je ALTIJD de keuze hebt, dan strookt dat niet echt met mijn ervaring. (ervan uitgaand dat wel elke a.s. moeder de gezondheid/levenskans van beide betrokkenen bovenaan heeft staan in het prioriteitenlijstje)
Ik denk dus wel dat als je genoeg vertrouwen hebt in je lichaam en jezelf, én als er verder geen complicaties zich aandienen, er allicht meer mogelijk is dan standaard aangenomen wordt. Zoals Frischlings bevalling laat zien. Maar ik denk dat het een vaststaand feit is,dat dat niet voor elke bevalling is weggelegd.

Ik wilde bij beiden het liefst thuis bevallen, maar het mocht niet. Rationeel was het verstandiger om in het ziekenhuis te bevallen, maar emotioneel vond ik het maar niks. Ik wilde het liefst in mijn vertrouwde omgeving zijn. Gaan en staan waar ik wilde in plaats van in dat kamertje moeten blijven.

Ik wilde in het ziekenhuis bevallen, vond het een prettig idee dat hulp bij de hand zou zijn als het niet allemaal goed zou gaan.

En zo is het ook gegaan, om 11 uur zijn we naar het ziekenhuis vertrokken (ik in de auto met de vk) en sjoerd erachteraan. Dat was op zich niet zo’n pretje, toch een ritje van 20 minuten, maar goed.

Eenmaal daar kon ik al snel gaan persen (dat duurde wat lang, maar na een knip…) is jolijn om 01.23 uur geboren.

Ik vond de begeleiding daar helemaal super, mijn vk deed de bevalling, geassisteerd door een verpleegster. En we werden daarna alleen gelaten om bij te komen en te genieten van ons kindje. Ik vond het heel fijn, zoals het ging. Om 5 uur waren we thuis.

Ik wilde heeeeeeel graag thuis bevallen en toen dat niet mocht was ik dan ook zwaar teleurgesteld. Ik had de ziekenhuishoofdstukken in het boek Veilig Bevallen overgeslagen want ik ging er echt van uit dat ik het thuis ging doen.

De bevalling in het ziekenhuis was behoorlijk zwaar en ik was daarom best blij dat ik daarna nog een paar dagen daar kon blijven om aan te sterken. Daar dag en nacht de verpleging kon bellen voor hulp als ik dat nodig had.

Maar al zou ik ooit weer een keer zwanger zijn dan zou ik toch graag thuis willen bevallen.

In het ziekenhuis, omdat ik antibiotica moest hebben ivm streptokokken. Vond het idee vreselijk, wilde zo graag thuis bevallen. Maar uiteindelijk is het me onwijs meegevallen, ze waren allemaal zo lief voor ons. Alles ging in goed overleg, heb het grootste gedeelte alleen met manlief doorgebracht op ons verzoek. Uiteindelijk zijn mijn vliezen gebroken, kan je vertellen dat ik toen helemaaaaal blij was dat ik in het ziekenhuis was, wat een bende :mrgreen: !!

Bij een eventuele 2e wordt het weer ziekenhuis (heb w.s. ook geen keus). Hoor regelmatig dat mensen met persweeen nog in de auto moeten naar ziekenhuis. Dat lijkt me vreselijk!