stemmen 12 september

stembreker zei pvdd dus mijn twijfeltussen pvdd of strategisch pvda valt nu weg…

ben erg benieuwd vanavond!

@MamavanImke wrote:

@fiep klophout wrote:
wow, dus het ging bij jou tussen de pvv en groenlinks? Of iig bij het ene hulpmiddel om je stem te bepalen kwam de pvv eruit, en bij de andere GL?? Dat zijn wel zo’n beetje de twee grootste uitersten in het politieke spectrum.

Kun je dat zelf rijmen (dat je bijvoorbeeld qua zorg heel erg pvv bent, maarqua immigratiebeleid heel erg GL) of is dat gewoon een zwaktebod van stemwijzer en/of stembreker?

Nee, bij alle stemwijzers die ik gedaan heb komt PVV eruit als nummer 1.

Alleen bij stembreker krijg je vanuit hun een sms met wat je moet gaan stemmen die dag. Zij werken met een verdeelsleutel, alle mensen die er voor kiezen om bij hun mee te doen krijgen zo’n sms.

En zo willen ze proberen een brede coalitie te krijgen. Zij gaven ook aan graag mee te gaan denken in de formatie straks.

Groen Links was daar dus niet mijn eerste uitkomst, maar het smsje van hun om daarop te stemmen.

Vanuit hun een hele berekening, maar ik kan zo 1,2,3 niet uitleggen hoe het helemaal werkt.

maar bij stembreker vul je toch zelf een aantal partijen in waar je wel op zou willen stemmen, en dan geven zij op de dag zelf aan op welke van deze je ‘moet’ stemmen? Dus dan heb je zelf groenlinks opgegeven?

@fiep klophout wrote:

@MamavanImke wrote:
@fiep klophout wrote:
wow, dus het ging bij jou tussen de pvv en groenlinks? Of iig bij het ene hulpmiddel om je stem te bepalen kwam de pvv eruit, en bij de andere GL?? Dat zijn wel zo’n beetje de twee grootste uitersten in het politieke spectrum.

Kun je dat zelf rijmen (dat je bijvoorbeeld qua zorg heel erg pvv bent, maarqua immigratiebeleid heel erg GL) of is dat gewoon een zwaktebod van stemwijzer en/of stembreker?

Nee, bij alle stemwijzers die ik gedaan heb komt PVV eruit als nummer 1.

Alleen bij stembreker krijg je vanuit hun een sms met wat je moet gaan stemmen die dag. Zij werken met een verdeelsleutel, alle mensen die er voor kiezen om bij hun mee te doen krijgen zo’n sms.

En zo willen ze proberen een brede coalitie te krijgen. Zij gaven ook aan graag mee te gaan denken in de formatie straks.

Groen Links was daar dus niet mijn eerste uitkomst, maar het smsje van hun om daarop te stemmen.

Vanuit hun een hele berekening, maar ik kan zo 1,2,3 niet uitleggen hoe het helemaal werkt.

maar bij stembreker vul je toch zelf een aantal partijen in waar je wel op zou willen stemmen, en dan geven zij op de dag zelf aan op welke van deze je ‘moet’ stemmen? Dus dan heb je zelf groenlinks opgegeven?

Nee, ik heb via hun eerst alle vragen beantwoord, toen kwamen er 5 partijen naar voren. En heb ik daarna gekozen om hun te laten zeggen wat ik vandaag moet stemmen. Je kon onderwerpen aanklikken en daar heb ik op stellingen gereageerd.

Hier huize sp/gl, maar omdat gl zo klein is geworden gaan we voor de sp. Strategischer dan dat wordt het niet.

ik zou nog niet weten waarop ik ga stemmen… :think:

Ik weet 't ook nog steeds niet :roll:

@EstHe wrote:

Hier ook nog niet :roll: Twijfel Twijfel

Ben vanmorgen meteen geweest toen ik de kinderen naar school bracht. Stembureau is op school, wel zo handig!

@Pimpernella wrote:

Ben vanmorgen meteen geweest toen ik de kinderen naar school bracht. Stembureau is op school, wel zo handig!

hier ook idd, ook ideaal :thumbup: .

hier ook, was erg handig! :thumbup:

Heb ook gestemd! hier zat die bij de peuterspeelzaal in :thumbup: Gelukkig mocht Indy vandaag heen dus kwam goed uit!!

@EstHe wrote:

Van mn 2 twijfelpartijen nog es 't programma doorgelezen.

Knoop doorhakken, ik ga nu stemmen :mrgreen: anders ga ik weer twijfelen…

Manlief heeft toch PvdA gestemd. Ik SP.

Twijfelaars, inmiddels gestemd??

Waren veel mensen bij stembureau die eigenlijk nog niet wisten wat ze zouden stemmen. Mensen die duidelijk wisten waar ze op stemden, en mensen die gewoon blanco kwamen stemmen omdat ze hun stem niet verloren wilden laten gaan.

Maar wat houd het nou in?

Blanco = stem naar grootste partij?

Niet stemmen = Stem naar grootste partij?

Ik had discussie met R. dat blanco stemmen volgens mij geen stem was voor de grootste partij maar een andere uitslag had…

Zowel blanco stemmen, niet gestemd als ongeldige stemmen worden niet meegeteld voor een partij, ook niet voor de grootste partij.

Een blanco stem wordt alléén geteld voor het opkomstpercentage. Dus eigenlijk alleen nuttig als je wilt laten zien dat je wel geeft om de politiek/het land, maar niet om de huidige partijen.

Edit; zie hier:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkiezingen/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-blanco-stemmen-bij-een-verkiezing.html

Symbolische betekenis

Wanneer u een blanco stem uitbrengt, heeft dat uitsluitend een symbolische betekenis. Uw stem heeft dan, net als wanneer u niet stemt, geen invloed op de zetelverdeling. Het is een misvatting dat een niet-uitgebrachte stem naar de grootste partij gaat. Een blanco stem wordt wel meegenomen bij het bepalen van de opkomst van de verkiezing.

Bron; http://www.rijksoverheid.nl

:slight_smile:

Oeps, tegelijk…nou ja, beter 2x een antwoord dan geen antwoord :wink:

Dank jullie!

Ik zou eerst PVV doen maar ben toch van gedachten veranderd en heb voor de SP gekozen :slight_smile:

@San 27 wrote:

Ik zou eerst PVV doen maar ben toch van gedachten veranderd en heb voor de SP gekozen :slight_smile:

Hoe dat zo?

Betere standpunten ten opzichte van

Kinderopvang

Kinderbijslag etc etc