Unieke hoeveelheid sneeuw in Limburg
DE BILT - Op veel plaatsen in Zuid-Limburg ligt vrijdagochtend meer dan 40 centimeter sneeuw. Dat meldde het KNMI op basis van een groot aantal weermeldingen uit de provincie.
Foto: ANP
Dit is een unieke hoeveelheid sneeuw, aldus het meteorologische instituut. „We kunnen niet exact zeggen wanneer dit voor het laatst is gebeurd�, aldus een zegsvrouw. „Maar statistisch gezien valt er in Nederland eens in de halve eeuw meer dan 35 centimeter sneeuw.� Meldingen van meer dan 20 centimeter sneeuw komen volgens de KNMI-statistieken gemiddeld eens in de tien jaar voor.
Het KNMI moet de meldingen overigens nog wel verifiëren. De cijfers van de officiële metingen worden vrijdagmiddag verwacht.
Rijkswaterstaat: trucks niet de weg op
DEN HAAG - Rijkswaterstaat adviseert vrachtwagens met klem niet in Limburg en Noord-Brabant de weg op te gaan als dat niet nodig is. Dat heeft een zegsvrouw vrijdag gemeld.
Foto: Aneo Koning
De wegbeheerder doet deze oproep vanwege de hevige sneeuwval die in het zuiden van het land wordt verwacht. Het risico is te groot dat trucks vast komen te zitten in de sneeuw, stelt de woordvoerster. Het is de eerste maal dat Rijkswaterstaat deze winter zo’n oproep.
De oproep is gedaan in overleg met Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO.
De verkeersdienst van de ANWB waarschuwt verkeer voor sneeuw en gladheid op de wegen.
Vooral in Limburg en de Achterhoek kunnen sneeuwval en de daarmee gepaard gaande ijzel overlast veroorzaken voor de weggebruikers. In Limburg kan vrijdagochtend tussen de 10 en 20 centimeter sneeuw vallen.
Het winterse weer levert vrijdag vooralsnog geen files op. Dit komt doordat de meeste mensen vakantie hebben en dus niet vroeg de weg op gaan.
@klavertje4 wrote:
Rijkswaterstaat: trucks niet de weg op
DEN HAAG - Rijkswaterstaat adviseert vrachtwagens met klem niet in Limburg en Noord-Brabant de weg op te gaan als dat niet nodig is. Dat heeft een zegsvrouw vrijdag gemeld.
Foto: Aneo Koning
De wegbeheerder doet deze oproep vanwege de hevige sneeuwval die in het zuiden van het land wordt verwacht. Het risico is te groot dat trucks vast komen te zitten in de sneeuw, stelt de woordvoerster. Het is de eerste maal dat Rijkswaterstaat deze winter zo’n oproep.
De oproep is gedaan in overleg met Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO.
De verkeersdienst van de ANWB waarschuwt verkeer voor sneeuw en gladheid op de wegen.
Vooral in Limburg en de Achterhoek kunnen sneeuwval en de daarmee gepaard gaande ijzel overlast veroorzaken voor de weggebruikers. In Limburg kan vrijdagochtend tussen de 10 en 20 centimeter sneeuw vallen.
Het winterse weer levert vrijdag vooralsnog geen files op. Dit komt doordat de meeste mensen vakantie hebben en dus niet vroeg de weg op gaan.
dit is wel grappig. mijn man is vrachtwagenschauffeur maar iedereen in dat bedrijf is gewoon aan het werk onder het mom van: alles wat gelost kan worden vandaag, is in elk geval gelost. En hoewel het hier el slecht is, zit manlief vandaag meer richting het noorden.
alleen deed hij er vandaag 20 minuten om op zijn werk te komen, ipv de normale 5
hier ligt echt heel veel sneeuw!!! denk dat er vanavond niemand bij ons komt eten en we hebben voor 8 personen eten in huis haha dus al sneeuwen we in, wij lijden geen honger!
pfff hier is weer niks bij gevallen. Vanmiddag gaan we richting Amersfoort. Hoop dat het daar wel te rijden is! Las trouwens dat de A2 bij Eindhoven ook is afgesloten…
Ik denk dat we hier rond de 20cm zitten en het sneeuwt nog steeds! Als ik voor het pad schoon had kon ik achter weer beginnen, dus ik ben er maar mee opgehouden. Iedereen staat voor de ramen te kijken, auto’s komen vast te zitten. Als wij de einde jaarstrekking winnen kopen we maar een hummer ofzo
Tussen Hardinxveld, Zwijndrecht en Rotterdam is nog niks gevallen
Tjemig, er lag al véél, nu ligt er héél veel!
Ik moet straks nog even gaan werken, ik ga maar een helikopter regelen denk ik…
Wat een ellende.
Opzich wel leuk hoor, alleen niet als je eruit moet.
Het strooizout is hier ook op, dus alles blijft gewoon liggen, ook op de weg, anders maakt het me niet zoveel uit.
Gelukkig heeft Robin gisteren ook vakantie gekregen dus hoef ik er de komende 2 weken in ieder geval niet door voor school.
Het dooit hier hardstikke hard, het groene komt er alweer doorheen, jammer!
sneeuwt nog steeds
mijn vader is met de meetlat naar buiten gegaan we hebben hier nu 33cm en het sneeuwt nog steeds.
ik heb kippengaas op het balkon zodat de kids niks naar onder kunnen geven en dat ziet er nu zo uit.
mijn man kon vanmorgen niet eens weg naar zijn werk.
hij heeft een hele grote bus, maar die was tot aan de bovenkant van de wielen ingesneeuwd, hij is een half uur bezig geweest het weg te scheppen.
het ligt hier allemaal vol met sneeuw duinen en verschil tussen weg, sloot stoep is niet meer te zien.
deze is ook leuk , ben gister avond nog met de bezem over deze ladder gegaan. dit is dus deze nacht gevallen. terwijl er gister al bijna net zoveel lag.
helelmaal niks meer hier… ja heel klein poederlaagje…
maar wil wel graag nieuwe laag sneeuw
@Sabrina84 wrote:
deze is ook leuk , ben gister avond nog met de bezem over deze ladder gegaan. dit is dus deze nacht gevallen. terwijl er gister al bijna net zoveel lag.
oeh die achtergrond :inlove: wie sjön os limburg is :inlove: :inlove:
ga morgen naar mijn vader in het zuiden, en dat wordt zo te zien voor het eerst in nano’s leven dat ik hem kan laten zien wat écht sleeen is, zoals ik dat vroeger deed :drool:
Mijn ouders zitten ook vast in Eindhoven en Heeze, ze zouden vanavond naar Haarlem komen, met mijn broer, maar zoals het nu naar uit ziet komen ze niet weg.
helaas gisteren al wel de boodschappen gedaan voor drie dagen voor 10 man.
wie duimt er mee dat we de kerst toch samen kunnen doorbrengen :thumbup: :thumbdown: :thumbup: :thumbdown: :thumbup:
wow wat een hoop sneeuw daar!
nog wat mooie achtergrond en een ingesneeuwd picknickbankje
…