sneeuw

ik ben gek op sneeuw, liefst heeeel veel sneeuw

maar ik zit em nu toch te knijpe als ene ouwe dief…ik vlieg volgende week zondag op edinburgh airport, en mn zus moet mij daar met de auo weg komen halen vanuit dumfries…

gisteren was schiphol ontregelt, maar edinburgh zit dus nog steeds potdicht en …rijden van dumfries naar edinburgh is een onmogelijkheid op dit moment

ga ik ook es naar mn zus zucht…

ik wordt er heeeel nerveus van :oops:

@Veertjeg wrote:

Jeetje, wat een drama toch in nederland, hahahaha…

Beetje sneeuw en het hele land ligt overhoop… :mrgreen:

Wij hebben al ongeveer een maand een halve meter sneeuw liggen, maar het leven gaat hier gewoon door hoor… :inlove:

vind dat ook altijd enorm bizar…

Hoe kan het dat de NS de treinen met 1 vlok sneeuw al met een uur vertraging heeft rijden? Hoe doen ze dat dan idd in Finland… of in Zwitseland. Daar hebben ze toch ook openbaar vervoer!?!

En dan roepen: we zijn klaar voor de winter! Moet je kijken wat een chaos na zo’n korte tijd met een ‘beetje’ sneeuw al :shock:

Maar hier is hub net ook met 20 km per uur zo de ijsbaan afgegleden. Hij reed dus al langzaam, remde ongeveer 200 meter voor de rotonde al af (zeg maar dat je je normaal doodergert ‘man dat ding is nog km’s ver weg’ :wink: ) en nog ging de auto ipv stop zo rechtsaf de weg af… en hij reed nog niet eens op de rotonde.

Ook daar: hoe doen ze dat in andere landen!?! Wij zijn ook wel op wintersport geweest vroeger en daar ligt heel veel sneeuw, maar de wegen zijn vrij! Waarom kan dat hier niet?!?!

Dat gebeurt in die landen ook niet met kilo’s zout per vierkante meter… hier wel en het zout is op en direct de wegen niet meer schoon…

Kristalkindje, hoe zijn de wegen jullie kant op?

Wij hebben vanmiddag een verjaardag in Appingedam. Vorig jaar ook al niet geweest ivm de sneeuw :roll: maar als de provinciale weg van Groningen naar Appingedam ook zo bagger zijn… dan weet ik nu al dat ik niet fijn in de auto zit daarheen… lekker langs het water :thumbdown:

(vind snelheid aanpassen geen probleem, maar als hub hier al met een slakkengangetje de weg afglijdt… ik hoef dat kanaal niet in).

@Veertjeg wrote:

Wij hebben al ongeveer een maand een halve meter sneeuw liggen, maar het leven gaat hier gewoon door hoor… :inlove:

Hahaha. Maar ja, winterbanden zijn hier niet verplicht, wij hebben niet van die mooie stokjes langs de weg, zodat je dan toch nog gewoon kan zien waar de weg is en hoe die loopt en niet van die voorzieningen tegen de dakgoot en op het dak…

Enneh…het belangrijkste…er moeten hier op hetzelfde moment veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer mensen tegelijkertijd de weg op om op de plaats van bestemming te komen. Anders zou het leven hier ook gewoon doorgaan :). Ik heb in Zweden ook nog nooit in de file gestaan. Hooguit een beetje drukte bij Malmö :mrgreen:.

Mijn broer woont in Helsingborg (is getrouwd met een Zweedse). Ik heb begrepen dat het daar wel meevalt met de sneeuw. Maar dat is dan ook net wat Zuidelijker.

:wink:

@mamaMarije wrote:

@Veertjeg wrote:

Hoe kan het dat de NS de treinen met 1 vlok sneeuw al met een uur vertraging heeft rijden? Hoe doen ze dat dan idd in Finland… of in Zwitseland. Daar hebben ze toch ook openbaar vervoer!?!

En dan roepen: we zijn klaar voor de winter! Moet je kijken wat een chaos na zo’n korte tijd met een ‘beetje’ sneeuw al :shock:

Maar hier is hub net ook met 20 km per uur zo de ijsbaan afgegleden. Hij reed dus al langzaam, remde ongeveer 200 meter voor de rotonde al af (zeg maar dat je je normaal doodergert ‘man dat ding is nog km’s ver weg’ :wink: ) en nog ging de auto ipv stop zo rechtsaf de weg af… en hij reed nog niet eens op de rotonde.

Ook daar: hoe doen ze dat in andere landen!?! Wij zijn ook wel op wintersport geweest vroeger en daar ligt heel veel sneeuw, maar de wegen zijn vrij! Waarom kan dat hier niet?!?!

Dat gebeurt in die landen ook niet met kilo’s zout per vierkante meter… hier wel en het zout is op en direct de wegen niet meer schoon…

Wij hebben vanmiddag een verjaardag in Appingedam. Vorig jaar ook al niet geweest ivm de sneeuw :roll: maar als de provinciale weg van Groningen naar Appingedam ook zo bagger zijn… dan weet ik nu al dat ik niet fijn in de auto zit daarheen… lekker langs het water :thumbdown:

(vind snelheid aanpassen geen probleem, maar als hub hier al met een slakkengangetje de weg afglijdt… ik hoef dat kanaal niet in).

Met één vlok sneeuw :mrgreen:

Nee, met heel extreme sneeuw rijden ze de winterdienstregeling dan gaan er veel intercitys uit en rijden de stoptreinen door.

Dit is om de wissels te ontlasten en Prorail de tijd te geven om eventuele storingen op te lossen.

Ja er is vertraging máár er word wél gereden.

Dit is wat ze in oktober getest hebben en gewoon werkt en steeds gewerkt heeft.

Vergis je niet hoor, in het buitenland kunnen ze óók niet tegen heel extreem weer op.

Maar dat vertellen de riooljournalisten van de Telegraaf er natuurlijk niet bij :mrgreen:

@Wijnanda wrote:

@Veertjeg wrote:

Hahaha. Maar ja, winterbanden zijn hier niet verplicht, wij hebben niet van die mooie stokjes langs de weg, zodat je dan toch nog gewoon kan zien waar de weg is en hoe die loopt en niet van die voorzieningen tegen de dakgoot en op het dak…

Enneh…het belangrijkste…er moeten hier op hetzelfde moment veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer mensen tegelijkertijd de weg op om op de plaats van bestemming te komen. Anders zou het leven hier ook gewoon doorgaan :). Ik heb in Zweden ook nog nooit in de file gestaan. Hooguit een beetje drukte bij Malmö :mrgreen:.

Mijn broer woont in Helsingborg (is getrouwd met een Zweedse). Ik heb begrepen dat het daar wel meevalt met de sneeuw. Maar dat is dan ook net wat Zuidelijker.

Het is ook niet te vergelijken vind ik, de bevolkinsdichtheid is hier toch wel dusdanig, het is eigenlijk net een mierenhoop vergeleken met andere landen.

Neem Ierland nou, iets meer dan 3 miljoen inwoners in een land wat 3 keer zo groot is als Nederland ongeveer, ik weet niet hoe dat met zweden en finland zit maar die landen zijn ook zoveel groter.

@mamaMarije wrote:

@Veertjeg wrote:

snelheid een beetje aanpassen dan is het hier prima te doen hoor, ben zelf net heen en weer gereden naar nieuweschans, wil prima, binnenwegen zijn wit maar berijdbaar als je niet te hard rijd en gas terugneemt ipv hard remmen enzo, maar de doorgaande wegen zijn vrijwel schoon

@mamaMarije wrote:

Maar daar is niet zo’n enorm druk en vol railsnetwerk als hier in Nederland. Het gaat eigenlijk altijd goed, maar ja, als er een kink in de kabel is, is het dus ook meteen goed mis. Niet zo gek natuurlijk.

Oké, achterstalling onderhoud…daar zouden ze wel meer aan moeten doen. En geld investeren in wat moderne apparatuur. Maar de NS en Pro Rail kunnen daar niet zoveel aan doen. Er moet wel geld voor zijn…

Maar wat ook niet erg handig is (en ik weet niet hoe dat in andere landen geregeld is), is dat ze alles gesplitst hebben. Zo heb je NS, je hebt Pro Rail…infrastructuur wordt weer door iemand anders geregeld. En iedereen heeft zijn eigen toko. Er zou wel wat beter gecommuniceerd moeten worden.

@mamaMarije wrote:

Ook hierin is de drukte in Nederland een groot probleem. De strooiwagens moeten er wel door kunnen komen. Dat ging gisteren dus niet. Automobilisten denken dan alleen aan zichzelf en geven die grote wagens niet de ruimte. Tja, dan houdt het ook een beetje op.
En zoals gisteren...het bleef de hele dag sneeuwen. het heeft geen zin als het blijft sneeuwen om te gaan strooien. Daar valt niet tegenop te strooien.

het is hier weer begonnen met sneeuwen!

als je je auto al wegkrijgt is het redelijk te rijden op de grote wegen, maar er moet niet teveel meer bij gaan vallen hoor…haha.

gisteravond wel sneeuwballen gevecht gehouden met mn buren…vet lachen! Sanne in het donker ook mee naar buiten laten gaan…die zakte op sommige plekken tot dr knieen in de sneeuw weg. Dikke lol natuurlijk!

Zometeen proberen boodschappen te doen… :shifty:

@~Melanie~ wrote:

@Wijnanda wrote:
@Veertjeg wrote:

Het is ook niet te vergelijken vind ik, de bevolkinsdichtheid is hier toch wel dusdanig, het is eigenlijk net een mierenhoop vergeleken met andere landen.

Neem Ierland nou, iets meer dan 3 miljoen inwoners in een land wat 3 keer zo groot is als Nederland ongeveer, ik weet niet hoe dat met zweden en finland zit maar die landen zijn ook zoveel groter.

In Zweden wonen momenteel geloof ik 9 miljoen mensen, waarvan de meeste in Stockholm en in Skåne. En het is volgens mijn 14 keer zo groot als Nederland. (Precieze cijfers weet ik even niet, daar zou ik voor moeten Googelen) Het is echt niet te vergelijken met Nederland.

Volgens mijn schoonzusje bestaat er in het Zweeds dus niet eens een woord als file :mrgreen:.

En in het treinnetwerk zitten nergens zoveel wissels als hier in Nederland.

Nee hoor, echt…we/ze doen het allemaal zo slecht nog niet in Nederland. Ik vind het echt heel knap georganiseerd allemaal met zo’n enorme drukte. Het komt toch altijd weer goed. En overal zijn goedlopende calamiteitenplannen voor.

Petje af hoor!

@Kristalkindje, dankjewel, dan gaan we straks gewoon op pad :thumbup:

Wat rustiger aan was sowieso al het plan, dus dat komt goed. Mochten we stranden… kan ik je man dan bellen om ons te halen met de trekker? :mrgreen:

@Wijnanda, tja weet niet hoe het in de Randstad gaat met schuiven en strooien… maar hier ging manlief donderdag (het sneeuwde tegen die tijd een uur of 2 en bijna 10 cm sneeuw) vanuit zijn werk in Groningen de A28 op.

Kan mooi achter 3 sneeuwschuivers (die gezien de laag sneeuw op de snelweg voor het eerst aan het schuiven waren) aansluiten.

Prima, schiet niet op, maar je rijdt wel op een sneeuwvrije weg, dus dan maar langzaam, kom je ook wel thuis toch? :thumbup:

Maar wat schetst zijn verbazing? Bij Eelde (grensgevalletje Groningen/Drenthe) gaan alledrie de schuivers de weg af en verder is er dus helemaal niks geschoven.

Strooien heeft idd nog niet zoveel zin, maar onder die sneeuw lag al ijs… dus ze rijden zo met z’n allen ruim 10 cm sneeuw in met een onderlaag van ijs, waar echt nog niks aan gedaan was.

Wijzelf denken dat Drenthe het daar blijkbaar over moet nemen met schuiven, maar dat dus (nog?) niet gedaan had op dat moment

Tja toen ging het tempo naar nog lager, maar nog steeds… je komt wel thuis, hij heeft geen ongelukken gezien gelukkig, dus het was uiteindelijk wel te doen… maar ik vind 20/30 km per uur op de snelweg niet getuigen van goed schuifbeleid eigenlijk :shifty: (en als het nou in 10 min. was gevallen, maar dat was ook duidelijk niet het geval).

@mamaMarije wrote:

Maar wat schetst zijn verbazing? Bij Eelde (grensgevalletje Groningen/Drenthe) gaan alledrie de schuivers de weg af en verder is er dus helemaal niks geschoven.

Strooien heeft idd nog niet zoveel zin, maar onder die sneeuw lag al ijs… dus ze rijden zo met z’n allen ruim 10 cm sneeuw in met een onderlaag van ijs, waar echt nog niks aan gedaan was.

Wijzelf denken dat Drenthe het daar blijkbaar over moet nemen met schuiven, maar dat dus (nog?) niet gedaan had op dat moment

Dat was mij ook al opgevallen....al langer trouwens. Ik werk in Haren (Gn) en vaak is het zo dat regio Assen en een deel van de A-28 nog niet gestrooid/geschoven is. Maar ga ik er bij afslag Eelde af, dan is de weg opeens mooi schoon, evenals de dorpen Glimmen en Haren.
Assen/Drenthe hanteert waarschijnlijk een ander (zuiniger) strooibeleid dan Groningen.

Assen strooit/schuift bijna helemaal niet meer. Ze geven aan alleen de hoofdwegen nog te strooien, maar dat doen ze dus ook echt niet! :snooty: Of ze bedoelen met "hoofdweg" de weg voor het gemeentehuis, want werkelijk waar, de rest van de wegen daar was en is niks aan gedaan.

En als het zout zo goed als op is, waarom gebruiken ze dan geen zand? Of zou dat ook al op zijn? :roll:

Ik deed er gisterochtend bijna een half uur (normaliter 7 minuutjes) over om vanuit mijn woonwijk de A-28 te bereiken. De terugweg was nog erger, want de platgereden sneeuw was inmiddels op alle wegen in ijs veranderd. Gevolg was dat ik voor een stoplicht zowat niet meer weg kon komen. Mijn banden kregen geen grip meer op de ijsbaan. Kreeg het Spaans benauwd. Was blij toen ik eindelijk thuis was!

Sneeuw is mooi en sfeervol. Ik vind het prachtig voor de kinderen. Maar zelf heb ik een hekel aan al die ongemakken die het met zich mee brengt.

@mamaMarije wrote:

@Kristalkindje, dankjewel, dan gaan we straks gewoon op pad :thumbup:

Wat rustiger aan was sowieso al het plan, dus dat komt goed. Mochten we stranden… kan ik je man dan bellen om ons te halen met de trekker? :mrgreen:

.

hahahaha ja bellen mag, maarre of we t redden kan ik niet beloven, wij gaan zo naar nieuweschans en hopen zelf dat we niet insneeuwen tussen de vikingen op het midwinterfestival hihi

mijn zoon staat daar met zn baas als vikingsmid te smeden :lol:

wauw het verschil was wel heel erg hoor… in Groningen zijn de wegen gewoon schoon!

Alleen de straat waar onze vrienden wonen was niet schoon, maar dat was prima te doen nog steeds.

Terug naar huis zei ik al tegen mijn man: let je dan wel op als we er weer bijna zijn? En echt erg… we zijn van de snelweg af (die nu wel keurig helemaal schoon is) en we rijden gewoon weer op ijs :?

Kristalkindje, leuk festival geweest?

Hahahahahahaha, wat een reacties… :mrgreen:

Klopt klopt, jullie hebben helemaal gelijk! Er wonen indd maar 9 miljoen mensen in zweden, en ze hebben inderdaad niet echt een woord voor file… :think: Hoewel ik toch echt wel ns in de file heb gestaan hoor rondom stockholm… (en mn vriend maar klagen als het een beetje druk is in de spits, hij gelooft mij gewoon niet als ik vertel hoe erg het in nederland is, denkt dat ik lieg… :mrgreen: )

Maarrrr, hier worden dus wel elke nacht alle openbare wegen schoongemaakt, met grote ruimers die alle sneeuw op een grote hoop gooien en bovendien wordt er gestrooit met zout en van die kleine steentjes… Op het moment dat er hier 1 cm sneeuw valt zie je de hele nacht overal knipperende lichten van die wagens, denk dat ze in dat opzicht hier gewoon beter voorbereid zijn… En de afgelopen jaren is er toch ook wel sneeuw gevallen in nl dus misschien moeten ze maar ns investeren in sneeuwruimers en strooiwagens… :think:

Denk dat nederland de sneeuw gewoon niet serieus neemt, terwijl het dus wel serieus begint te worden nu…

Nog een voorbeeldje: bij ons in de stad op het grote plein is het nooit glad… waarom? Daar hebben we namelijk VLOERVERWARMING… Hahahahahaha, wat een verschil he? :shock:

Emmen is puinhoop. Maar hier wordt niet meer gestrooid behalve op de grote wegen naar de buitendorpen toe…

Ik vind de sneeuw echt leuk, maar de doorgaande wegen mogen ze van mij wel iets meer aan doen. Wat ik overigens ook erg irritant vind, zijn mensen die niet even de moeite nemen om hun stoepje te vegen en/of strooien…

@Coba wrote:

Emmen is puinhoop. Maar hier wordt niet meer gestrooid behalve op de grote wegen naar de buitendorpen toe…

Ik vind de sneeuw echt leuk, maar de doorgaande wegen mogen ze van mij wel iets meer aan doen. Wat ik overigens ook erg irritant vind, zijn mensen die niet even de moeite nemen om hun stoepje te vegen en/of strooien…

Denk dat dat ook onbegonnen werk is…heb het hier vandaag wel gedaan,maar gevolg is wel dat er weer een pak sneeuw op de parkeerplaatsen en straat voor de stoep beland of je belast de stoep van de buren er mee…die gaan het op hun beurt weer doorschuiven…

Wij hebben nog geen echt pad…er liggen wat losse stenen nu met grote gleuven er tussen…daar breek je je enkels op…tenzij we het pak sneeuw juist laten liggen…dan is het wel een stabiel looppad.

Vannacht gaat het weer sneeuwen…kan morgen weer opnieuw beginnen…geen doen…en wat hebben we er aan als slechts 2 huizen op de hele straat de stoep vrij maakt…als ik een groter stuk stoep vrij moet maken ben ik minimaal 2 uur per dag bezig straks…nu loop je gewoon over een dik pak sneeuw…loopt altijd nog beter dan op bevroren hopen sneeuw,omdat iedereen zijn sneeuw op een berg opzij schuift…

@Veertjeg wrote:

Denk dat nederland de sneeuw gewoon niet serieus neemt, terwijl het dus wel serieus begint te worden nu…

Nog een voorbeeldje: bij ons in de stad op het grote plein is het nooit glad… waarom? Daar hebben we namelijk VLOERVERWARMING… Hahahahahaha, wat een verschil he? :shock:

:shock: Wat een idee! Kunnen ze hier ook wel doen maar dan op de wegen en fietspaden. Tis hier een drama op het moment. De wegen hier in de wijk zijn gewoon een ijsbaan. Een rotonde nemen op de ringweg rondom de wijk is helemaal ‘leuk’ (even voor alle duidelijkheid, NIET DUS 8)’ : je weet van te voren niet welke afslag te auto voor je neemt! :mrgreen:

@Veertjeg wrote:

Hahahahahahaha, wat een reacties… :mrgreen:

Klopt klopt, jullie hebben helemaal gelijk! Er wonen indd maar 9 miljoen mensen in zweden, en ze hebben inderdaad niet echt een woord voor file… :think: Hoewel ik toch echt wel ns in de file heb gestaan hoor rondom stockholm… (en mn vriend maar klagen als het een beetje druk is in de spits, hij gelooft mij gewoon niet als ik vertel hoe erg het in nederland is, denkt dat ik lieg… :mrgreen: )

Maarrrr, hier worden dus wel elke nacht alle openbare wegen schoongemaakt, met grote ruimers die alle sneeuw op een grote hoop gooien en bovendien wordt er gestrooit met zout en van die kleine steentjes… Op het moment dat er hier 1 cm sneeuw valt zie je de hele nacht overal knipperende lichten van die wagens, denk dat ze in dat opzicht hier gewoon beter voorbereid zijn… En de afgelopen jaren is er toch ook wel sneeuw gevallen in nl dus misschien moeten ze maar ns investeren in sneeuwruimers en strooiwagens… :think:

Wacht effe hoor, denk je dat we hier geen sneeuwruimers en strooiwagens hebben?

@~Melanie~ wrote:

Wacht effe hoor, denk je dat we hier geen sneeuwruimers en strooiwagens hebben?

proest, ja dat wel, alleen geen zout :doh: (of althans, te weinig zout…)