sintermaarten 11-11

Blijf het een beetje apart vinden dat het op verschilende dagen gedaan wordt.

Maar ja ik ben dan zelf niet gelovig en het is hier ook niet echt een gelovige stad. Winkels zijn hier standaard 7 dagen per week open.

@knipoogje1983 wrote:

mamamarije: afspraak genoteerd :mrgreen:

waar was je nou?! :mrgreen:

Hier wordt er maandagavond gelopen. Lars heeft vorige week op school een suikerbiet gekregen. Deze is al uitgehold, nu nog versieren.

De kleuterklassen gaan morgenochtend (vanuit school geregeld) naar het bejaardentehuis om liedjes te zingen. Dan krijgen ze wat snoepjes en gaan ze weer terug naar school. 's Middags is het feest in de stad. Alle middenstanders doen mee en dan ga ik met Lars en Elin zingen in de stad (samen met mijn schoonzusjes en de kinderen). 's Avonds mag manlief met de kinderen een klein rondje maken in de buurt en blijf ik thuis snoepjes uitdelen.

@mamaMarije wrote:

@knipoogje1983 wrote:

ja he, was het bij jullie gisteren??? volgend jaar oke :D?

@knipoogje1983 wrote:

@mamaMarije wrote:
@knipoogje1983 wrote:

ja he, was het bij jullie gisteren??? volgend jaar oke :D?

Vooruit, dat is dan op een maandag he!

Wij gaan vanavond op pad. Hier is het gewoon elk jaar op 11 novemer ongeacht op welke dag het valt. Eerst een gezamelijke optocht en dan langs de deuren.

Het lijkt er op dat het weer dit jaar mee werkt (we hebben al onweer, storm en vorig jaar vrieskou getrotseerd).

Wij hadden in de kerk een klein momentje SintMaarten. :wink:

Hier vandaag gelopen. Het was wel wat rustiger dan afgelopen jaren.

@juulke wrote:

Het lijkt er op dat het weer dit jaar mee werkt (we hebben al onweer, storm en vorig jaar vrieskou getrotseerd).

Ik zat al te denken van welk jaar hebben we niet meegelopen. Volgens mij met die storm. Vandaag was het goed te doen.

11 november is 11 november! Anders kloppen de liedjes niet! Bovendien is St Maarten een heilige, dus hoezo niet lopen vanwege het geloof??? :shock:

Hier is gewoon volop gelopen en er is niet eens sprake geweest van een andere dag.

Ik kan me ook niet herinneren dat het ooit op een andere dag is gelopen. Ook bij mijn ouders als kind niet.

hier is het op zaterdag gelopen ivm actieve winkeliersvereniging.

Vanavond is er 1 keer aangebeld… en toen waren wij met alle kids boven, was ook al vrij laat… zagen later uit het raam dat het wel om een lampion ging.

Nou ja die hebben hier dan pech (en bij meer huizen denk ik eigenlijk wel).

Ik denk er net zo over als Elka. Wij hebben dan ook gewoon vanavond gelopen, net als iedereen hier, ook de mensen die hier wel naar de kerk gaan liepen gewoon. Gisteren was mijn verjaardag en was het druk hier, denk dat ik dan sowieso niet eens had open gedaan steeds :shifty:

Hier overigens geen wink.vereniging ofzo die iets regelt, gewoon lekker met je eigen kinderen en evt. wat buurkindjes langs de deuren met eigengemaakte lampion en liedjes zingen :inlove:

Hier was het vanavond enorm druk. Zowiezo een drukke dag hier, maar vanavond lekker met Damian en Ryan gelopen. En een mega tas met snoep en fruit opgehaald.

Ik heb een tijdje aan de deur gestaan en zo’n 50 kindjes een snoepje gegeven, maar het waren er veel minder dan vorige jaren. (Soms hebben we jaren gehad dat er wel tussen de 200 en 300 kindjes aan de deur kwamen)

Maar dit jaar hebben we nu zelf een kindje en ja we moesten even langs opa en oma :lol: :inlove: Dus we zijn ook een tijdje niet thuis geweest. Vond zo de combi goed te doen.

Hier was de optocht juist groter dan in andere jaren gisteravond. Erg gezellig weer. Na de optocht nog even een rondje langs de deuren en twee stralende jochies naar bed gebracht.

Vandaag nog wat extra snoepmomenten beloofd en dan gaat de rest van de buit gewoon in de snoepjestrommel en gaan we weer naar 1 keer per dag een snoepje.

Wij hebben ook gisteravond gelopen, maar hier was het echt rustig hoor!! je zag een enkeling lopen. Maar dat maakte de pret voor ons niet minder :mrgreen: kindjes lekker snoep opgehaald en lekker pret gehad mede door het weer :smiley:

@Kimmie1976 wrote:

Hier overigens geen wink.vereniging ofzo die iets regelt, gewoon lekker met je eigen kinderen en evt. wat buurkindjes langs de deuren met eigengemaakte lampion en liedjes zingen :inlove:

Wij doen er niet aan mee, maar de winkeliersvereniging organiseert altijd een optocht, kids allemaal met lampion achter muziek aan en dan op het eind warme chocolademelk voor de lopende kids en voor de ouders kop koffie.

Daarna gaat iedereen de wijk nog in/ langs de deuren.

Onze kinderen hoor ik nooit over die optocht en laat ik dus graag passeren :angel: .

Overigens hebben we bij mijn ouders in de wijk gelopen (wel zelfde woonplaats) en daar is het altijd heel gezellig. Alle mensen die waxinelichtjes/ kaarsjes in potjes voor de deur hebben staan, uitgeholde pompoenen zie je ook steeds vaker etc etc.

Wij hebben rond haloween een optocht door de wijk. Een initiatief van de snackbar eigenaar, waar inmiddels de meeste winkels ook aan mee doen. Erg leuk en ieder jaar groter en spectaculairder.

Na afloop krijgen alle kinderen een "bloederige vinger"of wel een frikadel met ketchup.

Veel huizen langs de route worden nu ook griezelig aangekleed. Dit jaar was er oa een heksenhotel en een huis had een kerkhof in de tuin gemaakt, compleet met ledematen die omhoog kwamen uit de grond.

Alles wel met een dikke knipoog, want het is wel een kinder gebeuren.

Met st maarten zie je inderdaad steeds meer mensen die kaarsen, etc aanhebben.

Vroeger was dat in drente gebruikelijk om aan te geven dat je meedeet en dat kinderen mochten aanbellen.

Ik vind dat echt gezellig staan!

We hadden gisteren wel het perfecte weer voor st maarten!

@Elka wrote:

11 november is 11 november! Anders kloppen de liedjes niet! Bovendien is St Maarten een heilige, dus hoezo niet lopen vanwege het geloof??? :shock:

Hier is gewoon volop gelopen en er is niet eens sprake geweest van een andere dag.

Ik kan me ook niet herinneren dat het ooit op een andere dag is gelopen. Ook bij mijn ouders als kind niet.

Hier is het op zaterdag en zondag gelopen.

"vroeger’ lees: niet veel meer dan 10 jaar geleden, werd iig van Groningen tot Zwolle st. maarten op 10 november gelopen als 11 november op zondag viel. Ik vind je reactie een beetje…overdreven? Alsof het heel erg gek en nog-done is om niet op zondag te willen lopen? Dat mag een ieder toch wel zelf besluiten hoop ik?

@Mutsie86 wrote:

(Soms hebben we jaren gehad dat er wel tussen de 200 en 300 kindjes aan de deur kwamen)

HOEVEEL :mrgreen:

Zoveel kids wonen hier nog eens niet in de wijk :wink: