Ik drink mijn gehele zwangerschap af en toe Shandy en moet heel eerlijk zeggen dat ik er nooit bij stil heb gestaan dat er alcohol in zit :shock: :oops:
Ik drink het al sinds ik een jaar of 10 ben en vindt het heerlijk vooral met het warme weer.
Ik zou nooit iets drinken, eten of roken om het leven van mijn ongeboren kindje in gevaar te brengen.
Het wordt niet voor niets gezegd denk ik dan altijd maar.
De alcohol in shandy stelt echt niks voor. die 5% is volgens mij, 5% bier en niet 5% alcohol.
Ik ben niet voor alcohol tijdens de zwangerschap, maar de alcohol in shandy is echt te verwaarlozen.
Ik sprak pas iemand die dagelijks een of twee espresso’s drinkt, :think: dan denk ik wel van is dat nou zo verstandig. maar daar wordt dan vaak weer niet bij stil gestaan.
http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=qena.antwoord&vraag=2850
Koda: Shandy bevalt 0,5% alcohol dat scheelt nog al met 5%
Vraag:
Valt Shandy onder de frisdranken of is het een alcoholhoudende drank? Ofwel mag shandy gegeven/verkocht worden aan kinderen onder de 16 jaar?
Antwoord:
Shandy valt wettelijk niet onder alcoholhoudende dranken omdat het Alcoholpercentage onder 0,1% ligt. Het kan in principe aan jongeren en kinderen onder de 16 verkocht worden.
De vraag rest of men een kind shandy zou moeten laten drinken. Als u uw kind bewust wilt opvoeden is dit niet aan te raden. Shandy impliceert toch alcoholhoudend te zijn. Hierdoor leer je een kind onbewust aan dat drank op sommige momenten oke is. De vraag is of u dit uw kind (op jonge leeftijd) wilt leren
dus ik zou zeggen hup na de winkel lekker in de koeler en vanavond heerlijk lang uit op de bank en genieten van je shandy…zwanger zijn kan af en toe toch zo zwaar zijn met die gevoelens van ergens zin in hebben
Inderdaad! Proost hoor Lyd! Dit alcohol percentage is zoooooo te verwaarlozen en echt niet te vergelijken met tabak of een glas bier/wijn. Dus niet te vaak of te veel en lekker even van genieten!
Grappig, sommige reacties doen me denken aan het discussietopic “de behoefte om te discussieren”. Ik stel een informatieve vraag en krijg heel wat zinvolle antwoorden :thumbup: maar het blijft blijkbaar lastig om toch niet in discussie te vervallen
@Victoria en Faizaa, om die reden is het me ook niet helemaal duidelijk waarom jullie roken en a-sociaal gedrag hier bij halen?
Je mag wel antwoord hoor, ik rook heel af en toe nog :?
Ik heb in deze zwangerschap dus 2 glazen port gedronken, en verder laat ik alle alcohol staan. Normaal drink ik wel regelmatig een glas wijn maar daar heb ik niet eens behoefte aan. Het gaat me dus ook totaal niet om de alcohol want anders nam ik echt liever een rood wijntje of rose, maar om die stomme shandy-smaak waar ik steeds zo’n trek in heb :lol:
Gek eigenlijk, dat artikel van alcoholinfo maakt nog niet veel duidelijk lijkt het :think:
@lydia wrote:
Grappig, sommige reacties doen me denken aan het discussietopic “de behoefte om te discussieren”. Ik stel een informatieve vraag en krijg heel wat zinvolle antwoorden :thumbup: maar het blijft blijkbaar lastig om toch niet in discussie te vervallen
@Victoria en Faizaa, om die reden is het me ook niet helemaal duidelijk waarom jullie roken en a-sociaal gedrag hier bij halen?
Je mag wel antwoord hoor, ik rook heel af en toe nog :?
Ik heb in deze zwangerschap dus 2 glazen port gedronken, en verder laat ik alle alcohol staan. Normaal drink ik wel regelmatig een glas wijn maar daar heb ik niet eens behoefte aan. Het gaat me dus ook totaal niet om de alcohol want anders nam ik echt liever een rood wijntje of rose, maar om die stomme shandy-smaak waar ik steeds zo’n trek in heb :lol:
Gek eigenlijk, dat artikel van alcoholinfo maakt nog niet veel duidelijk lijkt het :think:
ik heb jou gewoon antwoord gegeven op je vraag daarna in reactie op Vic haar vraag, heb ik aangegeven dat roken tijdens zwangerschap dus a-sociaal is… (volgens definitie van van dale, wat marlous mij haarfijn heeft uitgelegd… je kent het trein topic nog? )
@lydia wrote:
En daarom denk ik, bij twijfel niet doen…
@faizaa wrote:
@lydia wrote:Gek eigenlijk, dat artikel van alcoholinfo maakt nog niet veel duidelijk lijkt het :think:
En daarom denk ik, bij twijfel niet doen…
:thumbup:
Het is niet dat ik het per se wil drinken, ik wil het gewoon weten hoe het zit :mrgreen:
Caffeine is bijvoorbeeld ook heel erg slecht, en ik vraag me af of je wel rustig 3 koppen koffie op een dag kunt drinken maar niet een glas shandy.
Ik wil gewoon weten hoe dat met het percentage zit
Aha, ok…
Wat zegt jou gevoel dan… ik denk dat cijfertjes op zo’n moment niet veel tegenhouden… Vooral nu je al voorbij de 12 weken bent, de eerste 3 maanden zijn mensen toch vaak wat voorzichtiger…
wisten jullie dat er zelfs gyn’s in NL zijn (en daar buiten) die zeggen dat je gerust tijdens je zwangerschap een glaasje rode wijn mag drinken??
En lopen op dit moment zelfs verschillende studie naar.
(gewoon even ter info he, niet bedoelt om nu aan te geven dat je rode wijn mag drinken en dat alcohol niet erg zou zijn)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik al Shandy drink vanaf mijn 10e jr en ik er niet slecht van geworden ben
Shandy kregen wij altijd op verjaardagen en tijdens kerst en oud&Nieuw.
En heeeel soms in een weekend.
Even ingaand op het artikel dat ze het afraden omdat je anders als ouder zijnde alcohol goed zou keuren voor speciale gelegenheden.
ff off-topic: zeg draakje, moet jij niet eens wat anders gaan doen dan hier discussieren wat dacht je van bevallen :dance:
(PS. alvast succes ermee :-* )
haha ja dan moet ik wel weeen krijgen he en helaas tot nu toe wel gebroken vliezen maar nog geen weeen…
Maar je weet iig dat het binnen nu en 48uur(? of is dit intussen weer veranderd :think: ) gaat gebeuren :mrgreen: Dus ik :thumbup: dat alles naar wens verloopt :-*
nee klopt dat is nog steeds zo Maar hopelijk komt het niet zo ver
Ik heb geen druppel alcohol gedronken tijdens de zwangerschap.
Nu nog steeds niet ivm de bv 8)
Drink wel vaak een bavaria malt biertje, haalt het zeker niet bij een glas rosé. Ik heb net zolang gezocht naar bier waar geen 0.5% in zit.
Ik drink nu al bijna 4 jaar geen alcohol meer, was steeds zwanger :mrgreen:
Maxim :-* , ehct niks tegen jou, maar wanneer ik jou bijdrage lees en het eerste berichtje dan vraag ik me gewoon af wat het eraan toevoegd… Natuurlijk in de discussie wel/niet drinken tijdens je zwangerschap past jouw berichtje heel mooi, maar bij de oorspronkelijke vraag mis ik de link :eh:
Nog eens, niets tegen jou :-* en respect dat je al zo lang niet drinkt voor je kids
Ik geloof dat je het inderdaad ook gewoon kan drinken. Wat ik me nu wel afvraag is hoeveel % er werkelijk in zit, ik vond inderdaad op een site minder dan 0,1 dus dat wil zeggen dat het nog minder is dan je in je eerste berichtje aangaf. Als je het gaat drinken, moet je eens op de verpakking kijken hoeveel het nou werkelijk is.
Ik ben trouwens bij mijn eerste zwangerschap bij een gyn geweest die zei dat ik eens een drankje mocht nemen (had behoorlijke last van stress gehad). Niet dat ik dit vaak moest doen, maar één kon geen kwaad.
Wat ik trouwens in mijn eerste zwangerschap ook nog wel eens deed als placebo was erg lekkere druivensap in een wijnglas drinken :mrgreen: , hoe hou je jezelf voor de gek.
Ik drink het nu ook en idd geen 4 blikjes tegelijk…
Danielle