Ik vind net 6 echt te jong om te weten wat de functie is van een clitoris en hoe een baby in de buik komt.
Gewoon een antwoord ok, maar de echte sexuele voorlichting komt later, want vertellen dat ze het niet mogen vertellen, maak je er helemaal een geheimzinnig iets van.
Waarom vind je het dan te jong?
Ik heb me hier echt in verdiept en het is juist heel erg goed (volgens seksuologen) om hier niet pas over te gaan praten op een leeftijd dat het voor kinderen allemaal een beetje beschamend/lastiger wordt (wat al vanaf 7jr zo is, zeker als je daarvoor nooit voorlichting hebt gegeven). Nu is het allemaal heel gewoon, vanzelfsprekend. Het wordt pas geheimzinnig als ik mijn dochter geen antwoord zou geven op haar vraag hoe die baby nou in mijn buik kwam.
Ik begin dan ook met een zaadje&eitje verhaal, maar als zij vraagt hoe dat zaadje in mijn buik bij het eitje komt, en ‘dat doet papa’ niet voldoende antwoord is… Wat zou jij dan doen? Juist door er open over te praten maak je het een normaal gespreksonderwerp en niet iets wat niet besproken wordt of geheimzinnig is. En een kind van zes begrijpt prima dat haar vriendinnetjes dit nog niet weten en de papa en mama dat zelf willen vertellen hoor
Toevallig zag ik een programma van een kinder sexualoog of zo iets. Dat ging ook over wat wel of niet te vertellen. Daaruit kwam idd ook dat het vanaf jonge leeftyd al goed is dingen gewoon te vertellen hoe ze zijn ipv overal om heen te draaien en andere benamingen te geven.
Mijn zoontje is 3 jaar en weet wat mama heeft en hijzelf en papa en ook dat de baby uit de buik komt. Als hij me dingen vraagt geef ook ik daar wel gewoon antwoord op
Bij ons thuis vroeger werd nergens over gesproken ik vind het van belang open te zijn tegen hem dat als hij straks ouder is ook gewoon met die dingen naar ons toe kan komen. Waarom ergens een taboe van maken denk ik dan.
Dus ik vind zeker niet dat je te ver bent gegaan. Vind het zelfs vreemd dat een juf je daar op aanspreekt als ik heel eerlijk ben. Is toch jou keuze wat je ze wil vertellen.
Ik vind zeker niet dat je te ver bent gegaan, maar juist goed heb gehandeld. Wel kan ik mij die andere ouder ook indenken: als mijn kind thuis komt met een heel verhaal hoe iets werkt, zou ik (misschien…) ook naar de juf gaan om te vragen wáár hij deze info vandaan heeft. En dan niet beschuldigend oid, maar toch voor mijn gevoel.
Want ja, er zijn toch ook ouders, of familie, of bekenden die wel tegen een kind zeggen, dat ze dit maar bij hem/haar moeten doen, want dat geeft een lekker gevoel… en die het terug doen… En zo’n kindje ziet het als normaal, en heeft het erover op school… En vervolgens wordt daar niet op ingegaan…
Tja, in zo’n geval wordt er vermoed ik, gezegd dat er ingegrepen had moeten worden, waarom had niemand wat gehoord? Wat gevraagd?
Nu is dat wel gebeurd, en had de juf meteen kunnen zeggen dat dit voorlichting was, dus juist goed bedoeld…
Mijn zoon heeft nog niet zo expliciet naar dingen gevraagd, maar wel wat jongens en meisjes hebben, en mannen en vrouwen (ik geef dan verschillende benamingen en hij mag zelf weten hoe hij het noemt…) waar baby’s vandaan komen, en hoe er dan dan in komt? (nog niet hoe hij eruit komt, maar die vraag verwacht ik wel snel…)
Overigens: met het antwoord dat papa en mama naakt vrijen, en dat alleen volwassenen dit doen was voldoende dit keer, nu nog bedenken hoe ik dit moet uitbreiden als hij er weer naar vraagt…
Ik schrik echt enorm van hoe snel mensen de link naar misbruik leggen. Dat staat toch echt geheel los van de seksuele opvoeding die ts beschrijft? Waarom schrikken als een kind van die leeftijd aangeeft iets ‘lekker’ te vinden? Volgens mij speelden wij ook doktertje toen, dat ging heel erg ver, maar dat is een ontwikkeling die een kind nu eenmaal doormaakt. Kun je heel krampachtig tegen houden, of je stelt je open zoals Lune doet, en geeft je kind de juiste informatie.
Door je kind te leren wat wel en niet ‘normaal’ is binnen seksualiteit (tussen aanhalingstekens omdat de meningen daarover verschillen) wapen je je kind ook juist tegen misbruik, voor zover mogelijk. Een kind dat zijn/haar eigen lichaam kent en weet dat bepaalde dingen fijn en lekker zijn en voelt dat er ruimte is om zulke dingen te bespreken, zal ook sneller naar je toe komen als er gekke dingen gebeuren dan een kind dat nergens iets vanaf weet en zich door een vreemde laat vertellen dat ‘wat we nu doen heel normaal is en ons geheimpje blijft’ etc en niet de openheid thuis heeft/voelt om daar iets over te zeggen.
Mijn kind heeft nog lang niet die leeftijd, maar hij is wel al erg bezig met zijn lichaam, het verschil tussen meisjes en jongens, en onze openheid is dusdanig dat ik me voor kan stellen dat er ooit een gesprek plaats vindt hier zoals bij ts het geval was.
D. ik wil wel even inhaken op wat jij zegt over sexueel misbruik. helaas heb ik het ondervonden toen ik slechts 11 was. Mijn ouders zijn altijd heel open geweest over sexsualiteit en toch heb ik het meer dan 5 jaar verborgen kunnen houden voor ze omdat ik die jongen zeer goed kende en hij dreigde mij en mij familie wat aan te doen.
Dus helaas gaat het niet altijd op (zelfs heel vaak niet) hoe goed je je kind ook voorlicht
Natuurlijk gaat het ook niet altijd op, maar het is zeker wel een factor die van grote invloed is. Helaas kan je het nooit helemaal uitsluiten natuurlijk.
Ik heb zelf in therapie gezeten nav misbruik oa bij een seksuologe en me met haar hulp er erg in verdiept. Nu is het per kind natuurlijk verschillend wat je wanneer verteld maar de algemene tendens is wel dat het heel belangrijk is dat er open over gesproken kan worden thuis, en dat dat mogelijk wordt gemaakt door er voor het kind 7jr wordt normaal over te praten, dat een kind zeker van zijn zaak is (en dus weet wat er nu gebeurd dat mag niet en niet twijfelt van he, is dit nu wel of niet normaal), zeker van zichzelf is en nee durft te zeggen. Kinderen die onzeker zijn, niet voldoende aandcht krijgen thuis worden eerder slachtoffer en zo kan ik nog een heel rijtje opsommen.
Idd Lune daar heb je wel gelijk in :thumbup: .
Wij zijn er hier trouwens wel open zoals ik eerder al schreef, zo ben ik ook opgevoed en vindt dat erg belangrijk!
Ik ben een beetje gaan googelen op sexuele opvoeding en er word idd veel gezegd dat dit de leeftijd is voorsexuele voorlichting en dat ze het liefst alles moeten weten rond hun 7e jaar, dat had ik eigenlijk niet gedacht.
Ik snap dat ze veel vragen hebben op deze leeftijd, maar ik heb nog niet hoeven uitleggen hoe een baby nou in een buik komt.
Ik vraag me ook af hoe je zoiets uitlegt aan een kleuter.
Vertel je dan echt dat een piemel in de vagina gaat enz enz?
En dan, als ie dan vraagt waarom doen ze dat?
Zeg je dan dat ze dat lekker vinden?
En hoe leg je dan uit dat zij dat niet mogen doen?
Ik zou bang zijn dat ze dan heel voorlijk word en misschien heel vroeg met sex begint.
ja, dat snap ik wel, dat is ook wel iets wat bij mij is opgekomen hoor. Toch is mij iig echt verteld dat dit juist een manier is om dat te voorkomen, meisjes die geen voorlichting hebben gehad gaan veel vaker over de grenzen zeg maar.
Ik vind ‘kleine mensen, grote gevoelens’ een heel goed boek over dit onderwerp.
Wij hebben in eerste instantie verteld dat een baby ontstaat uit een zaadje van de papa, eitje van de mama. Dat was een tijdje voldoende. Dan komt de vraag hoe dat zaadje dan bij het eitje komt; dat doet de papa. En dan komt het ‘maar hoe dat ie dat dan’. En dan vertel je idd gewoon hoe het gaat en dat grote mensen dat fijn vinden, maar ook dat dat iets is voor grote mensen. Ik merkte geen verschil in doktertje spelen achteraf Maar ik weet wel dat het voorkomt, kinderen die dat dan gaan uitproberen. En dat lukt niet. Nou ja, dan weten ze ook weer dat dat idd echt voor grote mensen is. Wij hebben ook wel verteld dat het echt zeer kan doen om iets in je vagina te doen als je nog klein bent, dus dat dat niet mag (bij doktertje spelen).
@Lune wrote:
En dan vertel je idd gewoon hoe het gaat en dat grote mensen dat fijn vinden, maar ook dat dat iets is voor grote mensen. Ik merkte geen verschil in doktertje spelen achteraf Maar ik weet wel dat het voorkomt, kinderen die dat dan gaan uitproberen. En dat lukt niet. Nou ja, dan weten ze ook weer dat dat idd echt voor grote mensen is. Wij hebben ook wel verteld dat het echt zeer kan doen om iets in je vagina te doen als je nog klein bent, dus dat dat niet mag (bij doktertje spelen).
Ja precies, en dan proberen ze het als kleuters en dan lukt het niet en doet pijn en dan heb je de poppen aan het dansen. Want dan is er een 6 jarig jongetje die beschuldigd word van sexueel misbruik bij de kleuters. Is het dan ook jammer dan, dan weten ze dat ook of moet zo’n jongetje direct van school en is iedereen in rep en roer… Was hier een poos geleden niet een topic ofzo over op kok?
Een paar jaar geleden kwam een 6 jarig vriendinnetje ook met zulke woorden thuis van mama en haar vriend. Daar bleek wel degelijk iets aan de hand te zijn. Gelukkig woont het meisje bij haar vader.
Kaylee weet inderdaad precies hoe dat gaat nou, door het boek wat ik voor haar bij de bieb had gehaald. Ze werd er vooral erg giechelig van Maar ook haar verteld dat dat idd voor grote mensen is.
Kaylee weet ook dat ik ongesteld word, dat alle vrouwen ongesteld worden en waarom dat is. Want ook daar vroeg ze naar.
Tsjah, Kaylee is een meisje dat alles van begin tot eind moet weten (bijvoorbeeld, op school hoorde ze van de juf dat de aarde draait… en vervolgens hebben we een uur achter de pc gezeten icm google, omdat ze absoluut wilde weten WAAROM dat zo was en met alle uitleg erbij ;)).
En dan heb ik liever dat ze gewoon de uitleg op een normale manier van mij hoort (of van haar vader natuurlijk), dan van iemand anders, of nog erger, dat ze zelf antwoorden gaat zoeken en er ik-weet-niet-wat van maakt.
Wat ik hier eerder in het topic las, over misbruik en het niet mogen vertellen op het schoolplein wat ze weet etc… Daarover hebben we een ander gesprek gehad hier, op een andere dag waarin verteld werd dat als iemand dat met haar wil doen, ze dat ALTIJD aan iemand anders mag vertellen, ook als diegene zegt dat het een geheim is. (dat is wel de hele korte samenvatting he ;)).
Volgens mij kan ze dat echt wel scheiden hoor…
Maar het zal wel van het kind afhangen ook denk ik… Moet eerlijk zeggen dat ik ook niet had verwacht dat ik dit soort gesprekken met een kind van 4 zou hebben :shifty: Jayden mag wel iets langer wachten met vragen
@ariel wrote:
Want dan is er een 6 jarig jongetje die beschuldigd word van sexueel misbruik bij de kleuters. Is het dan ook jammer dan, dan weten ze dat ook of moet zo’n jongetje direct van school en is iedereen in rep en roer… Was hier een poos geleden niet een topic ofzo over op kok? .
Ja inderdaad… ik herinner me dat ook en heb toen ook iets gezegd erover. Weet het niet meer precies.
In elk geval is zo’n poging voor ouders heel schokkend, voor kinderen, ookal is er een kind dat zich bezeerd heeft (wat me sterk lijkt, want het gaat toch gewoon niet lijkt me?) was het ws gewoon een uitprobeerseltje.
In zulke gevallen is de reactie van de mensen eromheen vele malen schokkender en traumatiserender voor kinderen dan het incident zelf.
Kijk, als een kind zich agressief gedraagt en een ander kind dwingt, dan is het voor het slachtoffr natuurlijk naar. Maar dan is er dus wel iets omt e onderzoeken bij het dadertje. Want het is niet normaal dat een kind van zes dat doet. Zo’n kind heeft ws zelf een slechte ervaring, wordt wellicht verwaarloosd en heeft hulp nodig.
Ik vind dit wel een onderwerp voor de website. Die houd nu op bij ‘peuters’ maar op het forum is plaats voor kleuters en schoolgaande kinderen. Een deskundige visie hierop met boekentips etc op de website zou ik echt een super aanvulling vinden!
Nou, ik vind wel dat je goed gereageert hebt hoor.
Laatst zei mijn dochtertje van 3 dat ze ook een piemel heeft, en daar bedoelde ze haar clitoris mee, ik heb toen gezegt dat het geen piemel is maar dat ik snap dat ze het er op vind lijken (ze heeft alleen de piemel van haar broer gezien, en die is uuhms nogal klein hahaha).
Toen was het voor haar klaar, het was van haar kant ook niet echt een vraag… Maar als ze wel komt met de vraag wat dat dan is, tja, dan zeg ik toch gewoon wat het is? En of ze dan 4, 6 of 12 is, als ze met de vraag komt is ze klaar voor een antwoord.
Hier op school is ook grensoverschijdend (seksueel) gedrag geweest door kleuters onderling. Gelukkig is hier niemand van de leerkrachten en ouders in paniek geraakt en heeft de school dit erg goed opgepakt (o.a. door de hele school een weerbaarheidscurcus te geven). Dat geeft mij als ouder ook een fijner gevoel, dat de school niet in paniek raakt -en bijvoorbeeld een 6 jarig KIND van school stuurt- maar op een rustige manier hulp zoekt voor de slachtoffertjes (dader is in mijn ogen ook slachtoffer) en daarnaast ook gelijk wat voor de hele school doet aan weerbaarheid/grenzen aangeven.
Het staat overal geschreven dat het beter is zo vroeg die voorlichting liefst voor 7 jaar.
Maar ik blijf er een raar gevoel over hebben.
Kleuters en sex/sexuele voorlichting,… ik vind het vreemd.
Ze hebben die gevoelens nog niet eens, dat komt later.
Volgens mij kun je het wel uitleggen, maar begrijpen doen ze het niet denk ik.
Ik doe het denk ik toch anders, gewoon op mijn eigen gevoel.
Beetje bij beetje, normaal antwoorden maar wel op hun niveau.
Ik denk dat er dan ook nog na hun 7e jaar open gesprekken zullen blijven en dat er nog genoeg tijd zal zijn.
Ik denk ook niet dat ik de mijne al voor zn 7e voorgelicht kan hebben.
Hij vind het nu nog interessant om te horen dat ie een hart heeft en hoe zn longen werken.
Juist als je gewoon antwoord geeft op vragen zal je zien dat je een heel eind op weg bent voor het 7ejr
En natuurlijk begrijpen kinderen de gevoelens erachter niet en wat seks inhoudt, maar het technische gebeuren begrijpen ze prima. Hier is het vooralsnog vooral gericht op het baby’s maken zeg maar, en als ze dan vragen maar waarom ga je dan vrijen dan benoem je wel dat dat fijn is, maar idd, dat snappen ze toch nog niet echt.
Lees het boekje Kleine mensen, grote gevoelens anders eens! Niet zo dik, lekker geschreven en super duidelijk!
Wij hebben op school eens een lezing gehad van een pedagoog. Zij raadde ten sterkste aan om voor te lichten voor de kinderen naar school gaan. Uiteraard op kindernivo!
Ook al hebben kinderen dan nog niets gevraagd, je kunt er toch al een boekje over lezen dat geschikt is voor die leeftijd, net zoals je een boekje voorleest over de boerderij, over dieren of over auto’s. Want zo normaal moet het zijn.
Wanneer kinderen op school dingen van vriendjes horen die soms helemaal niet kloppen , dan kan er toch schade ontstaan.
Ik was het daar wel mee eens eigenlijk.
@Vicky wrote:
Kaylee weet ook dat ik ongesteld word, dat alle vrouwen ongesteld worden en waarom dat is. Want ook daar vroeg ze naar.
Hier weet hij ook hoor dat mama ongesteld is… bij noemt het mama ben je besteld :mrgreen: ja als ik naar de winkel bescherming ga kopen en de vraag komt mama wat is dat heb ik het uitgelegt. Niks mis mee toch
Vicky: ik heb het boekje wat jij hebt gebruikt ook besteld (hoop morgen binnen) het klonk zo lekker duidelijk!