Ben ik nu de enige die het te veel informatie voor een kleuterklas vindt?
Wel als je het als juf zo brengt naar een klas vol kleuters ja. Niet elke kleuter is daar aan toe.
Maar in context tussen moeder en dochter toch niet!
Precies, niet iedere kleuter (en ouder van een kleuter) is daar aan toe.
Als het gewoon tussen moeder en dochter blijft is het zeker geen probleem, mooi zelfs.
Het is natuurlijk lastig en ik heb geen idee hoe je dat met een vrije opvoeding moet doen. Je kunt natuurlijk ook niet zeggen dat het allemaal heel normaal is, het heet een clitoris etc en dan erbij dat ze het niet tegen anderen mag zeggen :think:
Ik heb laatst nog zo'n moeder-zoon gesprek gehad nav het doktertje spelen met een buurmeisje (tja plassertjes worden soms ook ziek). Ik had zoiets gezegd dat het voor jezelf is en papa, mama en zusjes. Ging hij vervolgens steeds zijn piemel aan zijn zusje laten zien :)
Als mijn kind van rond de 6 jaar met die woorden thuis komt met ook nog de mededeling dat het lekker voelt als je je daar aanraakt dan schrik ik en ga ik ook naar juf. Dan denk ik niet aan een ouder die seksuele voorlichting heeft gegeven maar heb ik in eerste instantie seksueel misbruik in gedachten. Omdat ik vind dat die woorden in combinatie met lekker en fijn bij een kind niet passen. Dat is een grote mensen verhaal.
Alle respect voor mensen die de woorden vagina, penis, clitoris, voorhuid ed in combi met lekker gevoel naar hun kind gebruiken. Maar dat is mijn inziens niet gemiddeld. Dus als je je kind daarover wilt vertellen maak dan ook duidelijk dat het binnenshuis hoort. En niet een leuk gesprekje in de klas.
Misschien schiet je naar mijn idee door, door dat je zelf een ervaring hebt die ik hier misschien benoem? Als je nu al zo in detail uitlegt, wat doe je dan als ze 16 is en vragen heeft? doe je het dan voor? Of beschrijf je wat je zelf lekker vind? Ik weet het niet hoor en hoe meer ik er over nadenk des te meer ben ik ervan overtuigd dat het te open is.
Als mijn kind van rond de 6 jaar met die woorden thuis komt met ook nog de mededeling dat het lekker voelt als je je daar aanraakt dan schrik ik en ga ik ook naar juf. Dan denk ik niet aan een ouder die seksuele voorlichting heeft gegeven maar heb ik in eerste instantie seksueel misbruik in gedachten. Omdat ik vind dat die woorden in combinatie met lekker en fijn bij een kind niet passen. Dat is een grote mensen verhaal.
Meen je dat? Mogen jouw kinderen dat lekkere gevoel niet hebben? Omdat er een vagina of penis bij te pas komt?
Dat is toch gek? Dat gevoel is er nu eenmaal. Volwassenen associeren het met sex, kinderen met een lekker gevoel, alleen maar een lekker gevoel.
Daar is toch niets mis mee?
Ik vind het schokkend dat je dat soort praat linkt aan sexueel misbruik. :shock:
Het ligt toch eerder aan jouw geslotenheid over het onderwerp (ze mogen het lekkere gevoel al niet hebben) dan aan de openheid van ts?
:shock:
Ze mogen dat gevoel wel hebben en dat benoem ik ook maar dan in taal die ik vind passen bij kinderen. En voor mij horen woorden als clitoris, penis, vagina en voorhuid ed daar niet bij. Misschien wel afzonderlijk maar niet in combi met elkaar en de woorden fijn en lekker gevoel erbij.
Ik kan mij niet voorstellen dat ik tegen mijn zoon zeg. Trek je voorhuid maar even weg zodat je je penis kunt wassen. Als je dat vaker doet achter elkaar dan geeft dat een lekker gevoel.
Het is de toon die de muziek maakt. En als ik volwassen woorden gebruik is het geen kinderliedje meer.
Van de tekst zoals die in de openingspost staat krijg ik een vervelend gevoel. Terwijl dat juist is wat de TS wil voorkomen door haar eigen ervaring.
Ariel, ik denk niet dat het zo gebracht wordt. Eerder als een jongen vaak aan zijn piemel zou zitten en gaat zitten zuchten oid en dan onder het mom dat aan je piemel zitten een lekker gevoel kan zijn, maar dat je dat doet als je alleen bent.
Lune, ik vind niet dat je te open bent geweest en ik vind het echt opmerkelijk dat een juf dat wel vind.
ook ik vindt het voor deze leeftijd wel wat te veel informatie mijn dochter is ongeveer van de zelfde leeftijd en wil haar deze gehele dikke van dale nog niet om de nek hangen lekker kind zijn en heeft ze vragen komt ze en praten we er over op een manier wat bij de leeftijd hoord.
en open zijn we echt wel maar vindt het gewoon te als mijn dochter met deze woorden uitschool zou komen sta ik daar ook gelijk op de stoep en ook ik zou dan denken aan misbruik hoe gek het ook lijkt voor sommige.
zie het dan al helemaal voor me ben je ergens op visite zit dochter lief bv bij een man op schoot en zegt dan ik heb ook een clitoris en als ik er aan kom is dat lekker nou sorry dit kan voor mijn gevoel en gedachten echt gevaarlijke situatie’s geven.
of dochter lief die op school verteld papa heeft mij gewassen of in bad gedaan hij heeft ook mijn vagina gewassen en ging over mijn clitoris en dit voelde heel fijn.
sorry mijn mening dit gaat mij voor deze leeftijd nog even te ver
hmmm lastig, aan de ene kant snap ik wel dat je het ter sprake hebt gebracht…
aan de andere kant snap ik ook wel dat andere ouders en juf er minder blij mee zijn dat het door de klas gaat…
Als ouder bespreek je dat toch liever zelf met je kind denkt ik, op het moment dat je kind er aan toe is. Net als het geheim van sinterklaas, dat weten sommige kinderen ook al eerder maar weten ook wel dat dat niet de hele klas door hoeft omdat er ooknog kinderen geloven.
Ik wil dus zeggen dat het voor de kinderen die er niet aan toe zijn wellicht een opmerkelijk verhaal is. Ook vind ik dat op deze leeftijd kinderen nog niet alles uit de dikke van dale hoeven te weten, dat komt wel!
Ik was mijn dochter aan het masseren en toen ik haar beentje deed zag ik dat haar schaamlipjes wat rood waren, ik vroeg dus of ze er jeuk had, dat had ze, en of ik even mocht kijken. Het zag er niet helemaal schoon uit dus ik heb het even met een washandje schoongemaakt, ze begon keihard te giechelen toen ik haar clitoris aanraakte. Dus heb ik haar verteld hoe t heet, gevraagd of ze zich daar ook weleens aanraakt en iets gezegd als dat voelt fijn he. Ja dat wist ze wel. Nou ja, prima vond ik.
Waaro wilde je haar meteen vertellen hoe het heet en vragen of ze zich daar aanraakt en bevestigen dat dat fijn voelt? Er is niets mis mee, maar kinderen van 6 hoeven dat niet te weten. Ik kan niet uit je verhaal opmaken dat zij dat vroeg en/of dat ze verbaasd was dat dat fijn voelt.
Misschien komt het omdat mijn kind nog niet in die leeftijdscatogorie zit,
maar dat deze woorden en leeftijd ook deels gelinkt worden aan misbruik.
Als ouder vind ik dat je verantwoordelijkheid hebt over het welzijn van je kind, en ook over seksuele voorlichting, natuurlijk hoef je niet meteen alles te vertellen over hoe het gaat, waarom het zo gaat. Maar dit is in mijn ogen best onschuldig.
Soms zijn kinderen van deze leeftijd al ‘zover’, dat ze er achter zijn dat ‘dat ding’, lekker voelt. Als je daar over heen wrijft. En waarom zou je het dan niet mogen benoemen wat het is. Zo zijn ze bewust, en misschien vind de ene ouder het TE bewust, maar ik zou bijv. dit niet meteen aan misbruik linken, als mijn dochter thuis komt dat ze ‘weet’ dat het lekker voelt en hoe het heet. Dan vraag ik gewoon hoe ze aan deze informatie komt?
Ik lees dit topic nu voor de tweede keer, ik las het gister en ik was echt helemaal verbaasd. Verbaasd over jouw stukje maar ook over de eerste reacties. Ik begon helemaal aan mij zelf te twijfelen, of ik niet veel te preuts ben…
Je schrijft nergens dat je kind er naar vraagt, jij bent degene die aan een 6 jarig kind vraagt of ze het wel eens aanraakt en of ze dat fijn vind…
Ik vind dat je te open bent geweest en ik kan het heel erg goed begrijp dat de lerares er wat van zegt en dat andere ouders er niet blij mee zijn.
Als ze er zelf mee komen ben ik degen die hun uitlegd hoe het zit. maar de ts vraagt er zelf naar en vind dat te ver gaan.
Ook ik begrijp de reactie van Ariel. Als mijn kind van 6 (duurt nog even, maar goed) naar mij toe komt en zegt dat het lekker aan voelt als je aan de clitorus zit, dan zou ik ook meteen het ergste denken.
Als een kind daar nog nooit over gepraat heeft, is het erg vreemd als ze daar ineens over beginnen.
Ik heb ook een zoon die al een jaar op zijn drie knuffeltjes ligt te kontje draaien en respecteer dat ook. Gelukkig ben wel op de hoogte over de seksuele ontwikkeling bij kinderen.
Ik weet niet meer exact hoe het gesprekje ging, het is al een tijdje terug weer. De juf kwam er na de kerstvakantie mee terwijl het voor de kerstvakantie voorgevallen was, in de klas al.
Volgens mij gaf mijn dochter zelf iets aan als dat het fijn voelt en heb ik dat beaamd. Voor mij voelde het iig als een heel gewoon en natuurlijk lopend gesprekje, hoewel ik in eerste instantie ook twijfelde of ik het uberhaupt al moest benoemen zo. Na nog meer gegiebel en met in gedachten dat vanaf 7 jr een soort natuurlijk schaamtegevoel op komt zetten en zulke gesprekjes dus minder vanzelfsprekend gaan en de situatie zich wellicht nooit meer zo voor zou doen, besloot ik het op dat moment te vertellen. Ik vind het niet teveel informatie voor een kind, de enige nieuwe info was het naampje, dat het lekker voelt dat wist ze allang Ik vind de bevestiging dat dat normaal is juist goed.
Ik denk dat het zowiezo goed is om ook de clitoris en de functie daarvan te benoemen, alleen de leeftijd waarop zal idd varieren per kind. Ik zou er ook niet blij mee zijn hoor, als mijn kind iets dergelijks van een vriendinnetje hoort, maar dat is voor mij juist ook een reden om er open over te zijn en als de situatie zich voor doet voor te lichten. Ik heb ze nog nooit om tafel gezet en ik vind sommige reacties hier wat kort door de bocht, natuurlijk vertel ik mijn jongens niet dat als ze die voorhuid bewegen dat lekker is, maar als ze (toen ze kleiner waren) eraan zaten bevestigde ik rustig dat dat lekker voelt (en vertelde erbij dat dat iets is wat ze in hun eigen kamer ofzo mogen doen maar niet met andere mensen erbij).
Overigens heeft mijn dochter het ook niet met haar vriendinnetjes gehad over ht lekkere gevoel, maar puur gegiechel om het grappige woord. Ik kan me ook niet voorstellen dat een kleuter dat op die manier (die hier eerder genoemd werd) zou vertellen aan anderen.
Daarnaast vind ik de link naar misbruik vreemd. Je denkt toch niet werkelijk dat een dader aan het kind gaat vertellen dat dat je clitoris is en dat dat lekker zou moeten voelen (wat het ws ook nog eens helemaal niet doet bij misbruik…).
Overigens las ik ook dat iemand tegen een kind gezegd heeft dat doktertje spelen met vriendjes niet mag… dat vind ik zelf dan ook weer niet goed. Er is niets mis met doktertje spelen mits de kinderen zich aan bepaalde regels houden (elkaar geen pijn doen, niet een groot leeftijdsverschil enz).
En als mijn dochter 16 is… ga ik er vanuit dat er weinig vragen meer zijn eigenlijk. Vragen worden gewoon beantwoord. Het voordoen neem ik aan dat je niet serieus bedoeld :?
Ik vind hem moeilijk. Aan de ene kant, ja vertellen doe ik ook. Maar woorden als clitoris gebruik ik bij Sara nog niet. Ik vertel het in voor haar begrijpelijke taal en maak het ook niet te bijzonder/speciaal. Het is een gewoon iets.
Als Sara met zo’n verhaal thuis zou komen dan zou ik het met haar bespreken. En daarna zou ik met de moeder van het betreffende kind even spreken en vertellen waar sara mee thuis kwam en of ze dit herkent oid.
Ik vind het zo raar dat deze moeder de juf als buffer heeft gebruikt. Je kunt het toch als volwassen mensen onderling even bespreken? En vooral ook vragen waar het weg komt?
Maar ik vind het woord clitoris een heel normaal woord. Hoe zou ik het anders moeten benoemen? Knopje, klitje?? Als I.S. met dÃe woorden thuis zou komen, dan pas zou ik gaan denken aan eventueel misbruik.
Clitoris is een volwassen woord die voornamelijk gebruikt wordt door volwassenen die niets bijzonders van plan zijn, gewoon educatief. Pas als een verbastering, of een ander woord aan te pas komt (zoals, je geheime plekje o.i.d.) zou ik daar aan denken.
Verder zou ik er zelf inderdaad niet over beginnen of het lekker is of niet. Maar als I.S. het zou vragen, zou ik daar wel eerlijk antwoord op geven. Ik ga niet liegen tegen mijn kind. Dus als zij iets als lekkers ervaart, so be it. Het is de waarheid en niet anders.
Als mijn kind met het woord clitoris, fijn gevoel enz thuis komt, is dat voor mij een ideaal moment om te beginnen over sexuele voorlichting. Ik zou daar niet van schrikken en ik zou al helemaal niet naar een juffrouw toe stappen! In mijn ogen vind ik dat enorm overdreven en is dat eigenlijk als ouder je kop in het zand steken want er zal echt wel een dag komen dat je kind met dit soort uitspraken en woorden en intresse thuis komen. En dan kan en wil je het als ouder nog zo in de hand houden, soms is het niet anders. Dan moet je er als ouder zelf over beginnen als de kinderen daar nog niet mee zijn thuis gekomen.
Verder vind ik het zeggen tegen een kind dat het dit niet mag vertellen op school erg verkeerd. Juist het zeggen dat het een geheimpje is, is voor mij de verkeerde kant, want stel dát je kind wordt misbruikt. En die volwassene zegt dat het een geheimpje is? Dan heb jij je kind verteld dat het dit soort onderwerpen niet bespreekbaar mag maken met klasgenootjes of anderen.
Wij hebben de kinderen overigens wel gezegd dat ze niet tegen andere kindjes hoeven zeggen hoe een baby in/uit de buik komt, en daarbij ook de reden verteld; dat niet iedereen dat aan kinderen verteld en dat daarom sommige kinderen er van kunnen schrikken. Dat hebben we oa gedaan omdat ik weet dat bij ons op school de tendens is kinderen dat laat te vertellen omdat het niet in de kinderlijke wereld past.