Wij hebben goed nagedacht over hoe wij onze kinderen seksueel willen voorlichten, met name omdat ik nare ervaringen heb die ik oa ook wijt aan het totale gebrek aan seksuele opvoeding vroeger in mijn gezin.
Nu deed zich laatst een situatie voor, die ik een uitgelezen kans vond om net even wat meer uit te leggen als voorheen gedaan. Ik was mijn dochter aan het masseren en toen ik haar beentje deed zag ik dat haar schaamlipjes wat rood waren, ik vroeg dus of ze er jeuk had, dat had ze, en of ik even mocht kijken. Het zag er niet helemaal schoon uit dus ik heb het even met een washandje schoongemaakt, ze begon keihard te giechelen toen ik haar clitoris aanraakte. Dus heb ik haar verteld hoe t heet, gevraagd of ze zich daar ook weleens aanraakt en iets gezegd als dat voelt fijn he. Ja dat wist ze wel. Nou ja, prima vond ik.
Tot ze op school aan haar vriendinnetjes vertelde hoe dat daar allemaal heet. Reuze grappig natuurlijk dat je nog meer (schaam)lippen hebt en clitoris is ook al zo’n grappig woord… :lol:
Ik vind daar niets mis mee, maar een van de ouders is dus komen klagen op school dat ze daar echt niet blij mee waren, waarop de juf nu een gesprekje met mij aanknoopte.
Ik heb gezegd dat ik er weinig aan kon doen dat ze dit deelt met vriendinnetjes, maar dat ik ook echt niet begrijp waarom het zo’n probleem is. Moet ik dan maar niets zeggen en doen alsof t hele gebied vagina (of nog veel erger vind ik dat, zoals sommige vriendinnetjes het ‘spleetje’ of plassertje noemen) genoemd wordt tot ze … 11 of 12 is?
De juf vond het ‘wel erg open’ en zei iets van dat zulke jonge kinderen nog niet alles hoeven weten, zelfs na mijn uitleg over hoe dat zo kwam. Ik ga zoiets ook niet out of the blue vertellen, maar met dit voorval… ja, dan dus wel.
Maar ik ben dus wel benieuwd! Wat vinden jullie?
(ze is trouwens in het najaar zes geworden! Haar vriendinnetjes zijn veelal net ietsje jonger omdat zij in het najaar jarig is en de grote meiden allemaal naar de eerste gingen. Ze zoekt wel echt de oudsten van bijna zes of inmiddels ook zes uit).
Nou ik vind het een prima gesprekje hoor. Hoezo ‘te open’? Dingen heten zoals ze heten en ik vind het juist zeer educatief.
Hoe je het ook wend of keert, kinderen van elke leeftijd hebben hun eigen seksualiteit en ontwikkeling hierin. En leren kennen van je lichaam en hoe dat allemaal heet hoort erbij.
Ik denk dat het eerder ligt aan hoe (erg) de ouders zich over dit onderwerp schamen en ik vind dat het jouw probleem niet is. Je meisje bespreekt woorden die ze grappig vind met haar vriendinnetjes. Dat hun ouders daar niet mee om weten te gaan hoort niet op jouw bordje gelegd te worden. En dat is precies wat de juf ook had moeten zeggen.
Jonge kinderen hoeven idd nog niet alles te weten, maar ik neem aan dat je niet precies hebt uitgelegd hoe ze zichzelf een orgasme bezorgt. lol Maar bevestigen dat aanraking daar best prettig kan zijn, is net zoals je bij een jongen erkent dat hij best aan zijn piemel mag zitten, maar niet in het openbaar.
Je dochter doet niets onbehoorlijks en jij ook niet. Ik vind het juist een prachtig voorbeeld hoe je er open, maar niet te ver voor hun ontwikkeling, mee om kunt gaan/bespreken.
Ik vind het alleen maar hartstikke goed dat je zo open bent!! Zelf dacht ik eerst van: jee, nee, daar zou ik dan niet over zijn begonnen maar dat is waarschijnlijk nog het stukje preutse ik ergens diep in mezelf. Ik hoop dat ik er ook zo open over kan zijn als mijn jongens er aan toe zijn.
Prima gedaan, helemaal niet te ‘te open’…
Hier doe ik het ook zo hoor. Geen gemuts eromheen.
Je hebt het beestje gewoon bij de naam genoemd, ik snap eigenlijk neit dat de juf dat ‘te open’ noemt.
Nou ik zou het ook zo doen hoor supergoed gedaan :thumbup: .
het is gewoon een onderdeel van je lichaam net als een voet of een buik en daar draai je toch ook niet omheen?
Ik vind het ook niet te open hoor…
Kaylee wilde laatst weten hoe baby’s in de buik kwamen, hoe ze daar groeiden en hoe ze er weer uit kwamen (haar woorden). Dus heb ik een boek bij de bieb gehaald waarin alles beschreven wordt (boek heet “kunnen papa’s ook kindjes krijgen?” geloof ik, zoiets iig). Voor kinderen vanaf 5 jaar. Er wordt best veel in besproken, maar geen uitgebreide details
Moet zeggen dat ik haar er wel heb bijgezegd dat ze met vragen ALTIJD bij papa en mama terecht kan, maar dat ze niet over het hele schoolplein moet gaan verkondigen wat ze weet, juist omdat ik bang was voor reacties zoals jij nu gehad hebt inderdaad…
Toen ik een nicht van mijn vriend vertelde dat Kaylee het wilde weten en zij vroeg “wat heb je gezegd dan?” en ik zei “nou euh, gewoon de waarheid?”. Nou haar gezicht sprak boekdelen :shifty: Zij was het er niet mee eens geloof ik…
Maar ja, het kind vraag het en ik heb liever dat ze de GOEDE antwoorden dan van mij of Sydney hoort, dan dat ze zelf op zoek gaat en met verzonnen dingen thuiskomt. Toch :think:
Ja, dat vind ik dus ook hoor.
Wij hebben het boekje "ik vind jou lief’ . Mijn dochter kijkt daar dus ook regelmatig in en stukje bij beetje wordt dat ook voorgelezen. Bij het hoofdstuk ‘vrijen’ ofzoiets, staat een plaatje van twee blote mensen die op elkaar liggen. Het enige wat je ziet is dat ze een beetje zoenen (geloof ik) en handen op een rug… Waarop zij dus zei; als je gaat masseren in je blootje, dan krijg je een baby in je buik!’ Eh… :shifty: Dus zij kent ook het echte verhaal, ik ga dat haar dan niet laten denken en ik kwam er niet vanaf met een nee joh (ik vond haar toen nog wel een beetje klein eigenlijk dus ik heb het wel geprobeerd :lol: ).
Als ik twijfel doe ik dat zowiezo, een kort antwoord geven met weinig uitleg, vragen ze dan door, dan krijgen ze hun antwoord en dan zullen ze daar ook wel aan toe zijn denk ik.
En Fryskefaam; je groeit er vanzelf in mee hoor! Ik was dus echt totaaaal niet gewend om over dit onderwerp te praten, dus heb tegen mijn man ook weleens geroepen dat hij dat maar moest doen…Ik heb er nu weinig moeite mee, al twijfel ik soms natuurlijk wel, met name of ze al echt toe zijn aan die info of niet (en dat is dan ook nog lastiger omdat er meestal drie tegelijk om me heen zijn waarvan de oudste en jongste toch krap drie jr verschillen).
@Lune wrote:
Ja, dat vind ik dus ook hoor.
Wij hebben het boekje "ik vind jou lief’ . Mijn dochter kijkt daar dus ook regelmatig in en stukje bij beetje wordt dat ook voorgelezen. Bij het hoofdstuk ‘vrijen’ ofzoiets, staat een plaatje van twee blote mensen die op elkaar liggen. Het enige wat je ziet is dat ze een beetje zoenen (geloof ik) en handen op een rug… Waarop zij dus zei; als je gaat masseren in je blootje, dan krijg je een baby in je buik!’ Eh… :shifty: Dus zij kent ook het echte verhaal, ik ga dat haar dan niet laten denken en ik kwam er niet vanaf met een nee joh (ik vond haar toen nog wel een beetje klein eigenlijk dus ik heb het wel geprobeerd :lol: ).
Als ik twijfel doe ik dat zowiezo, een kort antwoord geven met weinig uitleg, vragen ze dan door, dan krijgen ze hun antwoord en dan zullen ze daar ook wel aan toe zijn denk ik.
.
Haha dat herken ik, ik had het bij Kaylee ook eerst kort en krachtig geprobeerd en toen zei ze “ok mam”. Ik dacht nog “o dat ging makkelijk”. Maar 5 minuten later stond ze al naast me “maar mahaaaam hoe gaat dat dahaaaan??!”. Haha
Lune, ik vind het juist goed,d at je haar bewust maakt van hoe dingen heet, en wat het eventueel voor gevoel kan geven.
Het is niet , dat je het zo even aan de eettafel (bewijze van spreken), heb uitgelegd en even heb benoemd hoe en wat, toevallig was de gelegenheid er om het wel onder woorden te brengen, is toch alleen maar goed?
Ik wil ook open zijn, uitleggen wat iets is (Als ze geboren is, en ook zelf er mee komt, of de gelegenheid daar is), uitleggen dat het zo heet, waarom dingen anders benoemen?
Afgelopen week, vroeg mijn zus aan mij hoe wij haar vagina gaan noemen, ja we hadden het er toevallig over door luier uitslag bij haar dochter, en ik zei ‘Gewoon Vagina?’.
Net als dat Riley een piemel heeft, hij er soms aan zit, ik dit niet ineens sta toe te juichen, maar hem wel vertel dat hij dit thuis best mag doen, maar niet op straat, kinderdagverblijf oid.
Net als dat ik me kind moet leren over vreemde mensen, aanrakingen van familie enz. Dat hun daar bewust van zijn dát dat niet mag. Wil ze niet angst over brengen, maar wel bewust van maken , dat er grenzen zijn, dat er door familieleden niet aan hun gezeten mag worden op bepaalde plekken, en ook niet door vreemde mensen, oid. Moeilijk vind ik dat, om te bedenken hoe we dat doen, maar mij is het niet voldoende (of helemaal niet) uitgelegd…
@Sweet-Love wrote:
Lune, ik vind het juist goed,d at je haar bewust maakt van hoe dingen heet, en wat het eventueel voor gevoel kan geven.
Het is niet , dat je het zo even aan de eettafel (bewijze van spreken), heb uitgelegd en even heb benoemd hoe en wat, toevallig was de gelegenheid er om het wel onder woorden te brengen, is toch alleen maar goed?
Ik wil ook open zijn, uitleggen wat iets is (Als ze geboren is, en ook zelf er mee komt, of de gelegenheid daar is), uitleggen dat het zo heet, waarom dingen anders benoemen?
Afgelopen week, vroeg mijn zus aan mij hoe wij haar vagina gaan noemen, ja we hadden het er toevallig over door luier uitslag bij haar dochter, en ik zei ‘Gewoon Vagina?’.
Net als dat Riley een piemel heeft, hij er soms aan zit, ik dit niet ineens sta toe te juichen, maar hem wel vertel dat hij dit thuis best mag doen, maar niet op straat, kinderdagverblijf oid.
Net als dat ik me kind moet leren over vreemde mensen, aanrakingen van familie enz. Dat hun daar bewust van zijn dát dat niet mag. Wil ze niet angst over brengen, maar wel bewust van maken , dat er grenzen zijn, dat er door familieleden niet aan hun gezeten mag worden op bepaalde plekken, en ook niet door vreemde mensen, oid. Moeilijk vind ik dat, om te bedenken hoe we dat doen, maar mij is het niet voldoende (of helemaal niet) uitgelegd…
Mocht je daar meer informatie over willen wil ik je wel een pbtje sturen, ik herken je helemaal en heb me daar dus enorm in verdiept met hulp van een seksuologe dus ik weet zeg maar wel wat een goede aanpak is.
He ik vind het toch wel fijn om te horen dat iedereen hier het juist goed vind. Ik ga dan toch weer een beetje aan mezelf twijfelen, juist omdat ik hierin helemaal geen (goed) voorbeeld heb gekregen van huis uit.
Wij noemen het idd ook gewoon vagina en ik merk ook dat veel mensen dat vreemd vinden. Ik vond het wel even wennen (ook omdat ik het voor mezelf al nooit zo benoemde, het blijft een beetje een raar woord als je het op je 12e ofzo een keer hoort en nooit gebruikt), maar dat gaat best snel.
Wij noemen het ook gewoon vagina hoor. Alleen krijg je hier af en toe grappige woordversprekingen. Kaya was bij oma een boekje aan het lezen van tijgers en die hebben een staart. Dus oma vroeg of Kaya ook een staart heeft. Waarop Kaya zei, natuurlijk niet ik heb een vagina en papa heeft een heeeele grote vagina. Je kon oma opdweilen. De opa’s en oma’s moesten er ook wel even aan wennen dat we gewoon vagina benoemen maar zijn het nu gewend gelukkig
wij zijn er ook erg open over.
ikvind ook goed dat je zo gehandeld hebt. ik zou het ook zo doen
overigens noemen wij het ook wel eens plassertje. maar ook vagina wordt wel gebruikt. maar vroeger thuis werd het plassertje genoemd. dus ja dat zit er zo in geslepen.
Lieve schat, alle woorden die in de Dikke van Dale staan moeten kinderen toch eens een keer leren. En als een kindje van 6 vráágt is het niet meer dan eerlijk om gewoon antwoord te geven. Kinderen zullen nooit naar dingen vragen waar ze niet al aan toe zijn.
Zolang je gewoon antwoord geeft op de vraag zonder het al te moeilijk te maken, niets aan de hand.
Echt Lune, ik zou het op precies dezelfde manier doen, juist ook omdat ik op mijn twaalfde een boekje in de hand gedrukt kreeg met de mededeling ‘als je vragen hebt dan kom je maar’. Nou, alles wat in dat boekje stond had ik al lang op straat geleerd!
ik vind ook dat je goed hebt uitgelegd hoor! Er was een gelegenheid voor.
mijn oudste zat, toen hij net 3 was en net zindelijk, zo ongeveer iedere 5 min. met zijn hand in zijn broek te “friemelen” Wij hebben hem uitgelegd (steeds weer) dat het niet netjes is om te doen waar andere bij zijn, maar dat hij dat dan moet doen als hij alleen is. Het was natuurlijk erg interessant voor hem, eerst zat daar de luier en kon hij er niet bij, ni ineens wel. Het heeft even geduurd, nu doet hij het niet meer. Weet je ik denk als je zoiets gaat verbieden, maak je er taboe van.
Ben ik nu de enige die het te veel informatie voor een kleuterklas vindt?
Ik ben het helemaal eens met de andere verhalen, het benoemen, laten ontdekken etc. Maar om mijn zoon (in mijn geval) nu te gaan vertellen dat er een glans op zijn penis zit en het een fijn gevoel geeft als hij zijn preputium daaroverheen beweegt?
Ik denk dat het met name het woordgebruik is en kan me wel wat voorstellen van een geschrokken ouder. Komt je dochter thuis en vertelt dat het lekker voelt als je aan je clitoris zit…
En tja, misschien ben ik daarin bekrompen, want sec maakt het natuurlijk helemaal niet uit hoe je het noemt.
@Zusara wrote:
Ik ben het helemaal eens met de andere verhalen, het benoemen, laten ontdekken etc. Maar om mijn zoon (in mijn geval) nu te gaan vertellen dat er een glans op zijn penis zit en het een fijn gevoel geeft als hij zijn preputium daaroverheen beweegt?
Ik denk dat het met name het woordgebruik is en kan me wel wat voorstellen van een geschrokken ouder. Komt je dochter thuis en vertelt dat het lekker voelt als je aan je clitoris zit…
En tja, misschien ben ik daarin bekrompen, want sec maakt het natuurlijk helemaal niet uit hoe je het noemt.
ja maar daar ga je wat mij betreft al een beetje te ver. Want clitoris en vagina zijn gewone woorden. Ook al bestaan er 1000 andere woorden voor.
Preputium is gewoon voorhuid. Dat is niet een woord dat men heeft verzonnen omdat ze zich schamen om preputium te zeggen. Sommige bekenissen kan je op meerdere normale manieren zeggen. Voorhuid is een gewoon woord uit de van Dale.
Dat mensen uit schaamte andere woorden voor Vagina en Penis verzinnen vind ik heel wat anders dan dat jij uit je stukje naar voren doet komen.
Mijn zoon wrijft al 2 jaar met zijn knuffel tussen ze benen heen en weer voordat hij gaat slapen. Dat komt omdat hij dat een lekker gevoel vind. Waarom zou ik dat niet beamen dan?
ja, daar ben ik het wel mee eens. Mijn jongens weten ook wat hun voorhuid is (al is het maar zodat ze zich goed schoonmaken). Ze ontdekken zelf wel wat lekker is en ik vind er niets mis mee om dat te beamen. Ik denk zelfs dat het niet goed is voor de ontwikkeling als je dat niet zou beamen (zoals er vroeger werd gezegd dat je er ziek van kon worden, buikpijn van kreeg…).
@Zusara wrote:
Wel als je het als juf zo brengt naar een klas vol kleuters ja. Niet elke kleuter is daar aan toe.
Maar in context tussen moeder en dochter toch niet!
@Lune wrote:
Ze ontdekken zelf wel wat lekker is en ik vind er niets mis mee om dat te beamen. Ik denk zelfs dat het niet goed is voor de ontwikkeling als je dat niet zou beamen (zoals er vroeger werd gezegd dat je er ziek van kon worden, buikpijn van kreeg…).
Helemaal mee eens.
Neemt niet weg dat ik het te ver vind gaan om specifiek te gaan noemen dat er een clitoris is en bij de jongen een glans/eikel.
En ik denk (al weet ik natuurlijk niet exact hoe de andere ouder denkt) dat daar de schoen wringt.
Ik vraag me dan af ‘wat’ het ‘te veel aan informatie’ precies is, of over welk onderdeel je nou ‘te open’ was: Is het het benoemen met de volwassen woorden? Het beamen van het lekkere gevoel?
Of gaat het erom dat je dochter het op school verteld heeft :think:
Want heel eerlijk, over dat laatste zou ik als ouder misschien ook wel wat minder blij zijn. Puur en alleen omdat dus idd niet elk kind er op dezelfde leeftijd aan toe is, en ik graag als ouder zelf het heft in handen houd als het om de (seksuele) opvoeding van mijn kinderen gaat :shifty:
Een vriendin van mij is ook net zwanger van haar derde en heeft onlangs haar zoontje van 5 uit ‘moeten’ leggen hoe de baby daar kwam. Zij heeft er geen doekjes om gewonden en het in hele simpele, maar wel duidelijk taal(incl. papa’s zaadje uit z’n piemel en mama haar eitje in haar vagina…) uitgelegd.
En zo hoort het in mijn ogen ook, al weet ik niet of ik straks niet toch even een moment met een bek vol tanden sta als Jasper mij vraagt hoe de baby precies in mijn buik is gekomen- tot nu toe kom ik er met een simpele 'die heeft papa daar in gestopt weg ’