Ik vind het niet te ver gaan, eerlijk gezegd. Je hebt er toch geen lading aan gegeven? Niet geheimzinnig over doen, hoor.
Mijn zoontje van drie :shock: vroeg me vandaag (out of the blue) ‘hoe papa de baby in mama’s buik doet’. Hoe hij daar nou precies bij kwam… Ik heb gewoon gezegd dat papa zijn piemel in mama’s vagina doet, dat er een zaadje uitkomt bij mama’s eitje en dat daar een baby van groeide. Gewoon een beetje ‘tussen neus en lippen door’. En wat vroeg hij:
“Is dat dan niet koud?”
Huh? Nee liefje, dat is helemaal niet koud.
Ja, vond het ook wel een ingewikkeld verhaal voor een kleintje, maar was best overdonderd en na ja. Hij vond het weer best, zo.
En als hij aan zijn piemeltje zit vraag ik wel eens: voelt dat fijn, liefje? En dan zegt hij ‘ja’ en dan gaan we weer over tot de orde van de dag. Haren wassen in bad bijvoorbeeld ARGH. Maar ik vind het belangrijk dat hij weet dat het er allemaal gewoon mag zijn en dat het niet raar of vies of stout is… Bovendien hoop ik toch ook dat als er een keer iets naars gebeurd, dat hij weet dat het hier thuis allemaal gewoon besproken kan worden. Hij is nu nog hartstikke jong, natuurlijk, maar ja, het hoort er nu toch ook al allemaal bij, en niet opeens pas als hij 7 is ofzo.
Groetjes,
LaBruja
Het lijkt me dan juist ook lastiger, als je voorheen alle echte vragen niet echt beantwoord hebt. Moet je dan opeens wel gaan voorlichten…
Ik had wel moeite met dat verhaal vertellen, maar dat is omdat ik me herinner dat ik het echt choquerend vond toen ik erachter kwam hoe die baby in de buik kwam. Maar ik heb dus nooit voorlichting gehad en vond dat uit op een leeftijd dat je er niet aan moet denken dat je ouders dat soort dingen doen en dat het zowiezo maar vies en raar en pijnlijk lijkt allemaal ik denk dat dat helemaal niet goed is. Een peuter of kleuter vind het niet vies, raar of eng klinken, die neemt dat gewoon aan als normaal, als jij dat ook zo brengt.
Flabbergasted, want ik snap de link echt ook niet tussen: seksuele voorlichting geven - seksuele misbruik…
On-topic: ik vind het prima hoe jij gereageerd hebt hoor!
Mijn nichtjes en neefjes van me oudste zus wisten ook al rond die leeftijd vanalles over hun eigen lijf. Nou prima hoor!
Me zus is familie-rechercheur, dus ziet genoeg leed. Zij heeft aan haar kids ook al vroeger duidelijk gemaakt van het: niet mee gaan met vreemden, de benamingen e.d.
Zal hier ook gebeuren hoor!
Levi is 3 jaar en weet dat maam borsten heeft en papa, Yari en Levi niet.
Hij weet dat mama ongesteld wordt, maar vraagt er verder niks naar dus hoort hij ook niks over.
Komt allemaal wel.