Schoonmaak-routine wie doet er mee?

:wall: sokkenlades straal vergeten :doh: Thankx Debke :-*

een twee drie

START :mrgreen:

Was hier zo gepiept hoor Mir. Binnen de 5 minuten!

Mogge 8)

Nou ik had maar een paar sokken dat weg moest :smiley:

Moet geloof ik mijn routine uitbreiden met tijd voor Kok :mrgreen:

En de opdracht van vandaag heb ik ook al gedaan, er lag helemaal niks :smiley: word er zo blij van :mrgreen:

Ga ontbijten en dan weer vliegen :smiley:

Good morning!

Ben hier ook alweer klaar…Was vroeg op 8)

Heb mijn ochtendroutine eerst afgewerkt, daarna de douchekabine geschrobt, gestofd op zolder, gestofzuigd op zolder (ook onder het bed geweest :sick: ) en gedweild op zolder.

Verder alle deuren dus al schoongemaakt en ook mijn avondeten staat al te pruttelen (hachee, dus moet wel even pruttelen ook).

Ga straks nog even een kwartiertje hier door de speelhoek heenraggen en mijn wasje vouwen.

Debke :clap: :clap:

Hier ook klaar dus ga zo de tuin in 8) Het is heerlijk weer hier :smiley:

Bedoel ik! Gaan we goed of niet?! :dance: :dance: :dance:

Hier ook al van dat heerlijke weer. Straks lekker in de achtertuin denk ik, lui op een tuinstoel met een boek ofzo…Heerlijk!

Rhi, nog spannende plannen vandaag?

Gaat hier ook als een tierelier! Vanmorgen (ja ja fanatiek) al boodschapjes gedaan. Dus voor het eten is alles in huis. De badkamer is klaar want ik had nog wat achterstallige klusjes liggen daar. Dus maar gelijk helemaal goed aangepakt. De wasmachine staat daar nog dus daar het filter van schoongemaakt, de bakjes waar bij mij alleen maar oxi en wasverzachter ingaat (hmmm blijft best veel van achter zag ik :sick: ). Het douchegordijn zit nu in de machine, de haakjes eraf gehaald en schoongemaakt. Straks nog de andere (ergens in een laatje weet ik) opzoeken en dan kan het ervoor. Er zit een was in de machine maar de vloer moet eerste even drogen dus ik zit lekker achter een glaasje drinken. Ow en jullie sokkenla…de mijne zit eig nooit iets in wat wegkan want die gooi ik weg zodra ik het zie. Maar heb wel even de tijd benut bij het boodschappen om een brievenbakje te scoren en 7 paar nieuwe sokken en een onderbroek (om te proberen ken ze daar niet anders koop ik er meestal meerdere) gekocht! Mijn binnengekomen rekeningen kunnen dus eindelijk zich verheugen op een vast stekkie in de woonkamer :dance:

Heb een vuilniszak met ouwe meuk gisteren al weggegooit en had eindelijk ruimte in 1 van de kastjes in de badkamer voor al mijn wasmiddel. :oops:

Morgen ga ik de slaapkamer helemaal aanpakken. Begin lekker op mijn gemakkie morgen met de ramen zemen aan de binnenkant. Het is lekker weer maar nog niet te warm voor zulke dingen en anders zie ik al gebeuren dat ze helemaal niet meer gedaan worden. Wordt nu al lastig met mijn buik in de badkamer de hoge plaatsen te bereiken. :shifty:

Nu ga ik lekker even nixen, buiten zitten, wat snaaien en daarna gaat de wasmachine aan en ga ik de vaatwasser uitpakken. :mrgreen:

Oke heb net een aanhang wagen gehuurd om de schuur te declutteren :mrgreen: :oops: . Vrees dat het wel twee keer heen en weer rijden wordt :shifty: :oops: .

Iemand belangstelling voor een verwarming, grasmaaier zowel hand als elektrisch, kantjes steker, loopstoeltje, verroest driewielertje, resten verf, lak, isolatie, zo’n 5 vierkante meter beukenlaminaat, luxaflex uit het jaar nul, gourmetstelletje uit de jaren 70, pikhouweel, kapotte marokkaanse tafel, vrieskist, eeen bedspiraal, vogelkooitje of iets anders? Wees snel wat morgen is het weg :mrgreen:

Wat een ruimte zal dat geven zeg :slight_smile: . Ik ga mezelf niks verwijten dat het zo ver is gekomen :liar: maar genieten dat ik het eindelijk onder handen neem :clap: applaus voor mezelf :mrgreen:

Ik ga vliegen

:-*

:smiley: jij bent goed bezig Miriam, zeker weten een applaus voor jezelf!! :dance: Zoooo lekker dat je komende winter bv je tuinmeubelen kunt opslaan!

Moeten we hier tzt ook nog doen hoor want na de verhuizing zijn bepaalde dingen in de schuur/berging beland. En een jaar niet gebruikt (op kerstspul na :wink: ) betekend niet missen! Daarbij staan er nog emmers van het stuccen die mogen dus niet in de container. Maar daar mag manlief tzt mee helpen.

Ik ga zo eerst even mijn gedraaide wasje ophangen en de vaatwasser uitpakken en daarna mijn tweede kopje koffie drinken. :mrgreen:

Gister klein foutje gemaakt toen ik de wasmachine had schoongemaakt…filter niet goed aangedraait… :roll: hoppa waterballet in de badkamer. Gelukkig hebben we een afvoer midden in de badkamervloer anders was de zooi niet te overzien geweest. :silenced:

Wat zijn jullie goed bezig!

Ben al een half jaar bezig om het vliegen onder de knie te krijgen, maar tot nu toe zonder succes. Begin steeds heel enthousiast, maar na een week of 2 haak ik weer af :?

Mag ik me bij jullie aansluiten, dat helpt misschien :mrgreen:

Zit nu op mijn werk :shifty: dus zodra ik vanmiddag thuis ben ga ik ook weer starten. Want de organisatie is ver te zoeken :oops:

Liefs Janneke :-*

Rhi, da’s balen zeg dat waterballet. en inderdaad mazzel dat je een putje hebt. Maar wat goed van je dat je het filter hebt schoongemaakt :clap:

Inderdaad kan ik dan mijn tuinset in de schuur zetten :smiley: Had ik nog niet een bedacht :mrgreen:

Janneke welkom, dus jij bent een payrol SHE :mrgreen: knap hoor. Ik heb ook echt motivatie nodig om te vliegen :shifty: :oops: daarom ben ik zo blij met die link, i’m blessing my home zelfs als ik het niet perfect schoonmaak :slight_smile: .

Debke al uitgevlogen vandaag?

O DS :inlove: wordt wakker.

:-*

Mogguh!

Hier een lekker rustig dagje vandaag. Geen grote schoonmaakklussen op het programma. Hier is het beddenverschoondag…De eerste was is bijna klaar nu.

Verder even een menuplanning en boodschappenlijstje voor volgende week maken, de schuifpui schoonmaken en mijn tas even opruimen. En dan ook nog even een kwartiertje speelgoed uitzoeken…Gisteren heb ik de enorme zooi met klei uitgezocht. Nooit geweten dat wij zoveel van dat spul in huis hadden!

Mir, jij mag echt wel supertrots op jezelf zijn zeg! Je gaat als een tierelier! Zal echt wel lekker zijn als die zooi straks weg is.

Hier is het schuurtje ook wel weer toe aan een opruimbeurt, maar daar mag René fijn mee meehelpen hoor. 95% van de zooi daarbinnen is van hem namelijk!

Rhi, jij hebt wel erg hard gewerkt he! En voor vandaag weer grootste plannen…Vergeet niet af en toe ook even lekker te relaxen he!

Janneke, je verhaal is heel herkenbaar! Ben al jaren zo bezig hier…Het grootste probleem hier, was het feit dat ik vaak een beetje TE enthousiast begon. En dat hou je niet lang vol dan…Heb ondertussen geleerd dat je nou eenmaal niet alles in een paar dagen onder de knie kunt hebben. Geef jezelf wat tijd. Gewoon volhouden. Beginnen met een paar simpele routines en dat een maandje volhouden. Dan is het ingebakken en kun je wat dingen gaan toevoegen. Komt allemaal goed, als je het maar stapje voor stapje aanpakt. Mij lukt het ook nog steeds niet om én mijn routines, én de missies, én mijn zonewerk voor elkaar te krijgen hoor!

Janneke, kan het zijn dat je je teveel focust mss op een bepaald tijdstip? Dat je bv tijdens de middagslaap van Luuk iets gedaan wilt hebben? Of juist voor het avondeten, of voor je vertrekt naar je werk? Het tijdstip is nl bij mij ook iets wat niet werkt qua routine. Ik pas me zeg maar aan mezelf aan. Heb ik in de ochtend energie dan pak ik wat dingen (volgens de routine!) in de ochtend aan, is het juist de avond dan doe ik het dan.

Het tijdstip staar ik me nu nl niet blind op. Als ik bv zie dat ik nog een kwartier heb voor Oprah begint, dan pak ik in dat kwartier even gauw de keuken aan. En het is verbazingwekkend wat je soms in een kwartier gedaan krijgt!

Het probleem bij mezelf was nl dat ik te chaotisch aan iets begon. Wilde ik bv de badkamer doen dan strandde ik op stofzuigen en belandde ik bv in de werkkamer en was daar aan het opruimen :wall:

Nu doe ik het anders, wil ik de badkamer doen, dan mag ik ook nergens anders iets doen. Pak ik klusje voor klusje de badkamer aan. Te beginnen met (verrassend :lol: ) de wasbak. Vandaar ga ik naar mijn toilet, laten inweken, waarna ik het bad inspuit met schoonmaakmiddel (zo gebruik ik ook niet teveel zeep want als ik het rechtstreeks in de badkuip spoot dan werd het een schuimballet :silenced: ) terwijl dat intrekt doe ik de toilet. Daarna de badkuip schoonmaken en uitspuiten met de douchekop. Dan pas pak ik de kastjes aan (die druipen toch nat als ik de wasbak doe) en zo is het dan tijd om de tegels te doen waarna de vloer aan de beurt is. Scheelt me echt bergen met tijd! :mrgreen:

Vandaag ook, de keuken even aangepakt. Eerst de vaatwasser uitgepakt. Filter eruit gehaald en in het water te weken gelegt. Heb twee wasbakken gelukkig, dus in de andere was ik de pannen af die niet in de vaatwasser gaan. Als die opgeruimt zijn gebruik ik die wasbak om het fornuis schoon te maken (weer een spuitflacon met gewoon een oplossing van afwasmiddel erin) en voor ik het weet is de hele keuken weer klaar. :thumbup:

Routine is voor mij dus simpelweg meer structuur aanbrengen in het HOE en niet in het WANNEER. :think:

En ook helpt het hier om te bedenken dat ik niet alles ineens af moet hebben. Ik mag gerust 1 ruimte per keer aanpakken. Als ik in mijn hoofd het gevoel heb dat alles ineens moet dan krijg ik de kriebels want dan is het niet te overzien. :silenced: Zo bedenk ik me vaak dat ik met mijn spuitflaconmethode bv voor de toilet in 5 minuutjes een ‘snelle schoonmaakbeurt’ klaar heb. Dat motiveert al vele malen meer dan dat ik een emmer met water moet maken, perse moet dweilen etc. Terwijl als ik met de snelle methode begin ik toch vaak snel de dweil pak omdat ik zo snel klaar ben. :smiley:

hahaha Deb zegt het ook al…chaos vermijden en niet alles tegelijk te willen :wink:

En jaaa ik bouw ook relaxmomenten in. Zoals nu, de filter ligt nog in de wasbak maar de keuken is verder opgeruimt. Straks even de filter afspoelen en terug doen en dan de sinks laten shinen 8) en dan ben ik klaar. Ik heb me nog niet aangekleed (ja schandelijk en zooo niet routine) maar dat doe ik dus na de keuken. En als ik dan toch eenmaal even boven ben, hoppa bed afhalen en de was ophangen. Ik wil de wasmachine nog even laten draaien met schoonmaakdoekjes erin op 95 graden zodat de machine er weer even tegenkan. :thumbup:

Daarna mag ik lekker weer even relaxen en dan is het op pad naar de school voor de TSO. En dan is de middag voor mezelf, alleen nog even bij de Blokker langs voor een nieuwe mop (ik zag roest en als ik ergens een hekel aan heb is het spullen die kapot gaan, vies zijn waarmee ik schoonmaak :snooty: ). Ik zal vandaag ook even een plaatje maken van mijn nieuwe stekkie voor de rekeningen bij de telefoon. Dat tafeltje is helemaal weer netjes! :dance:

Rhi psies :mrgreen: dat je begint bij de badkamer om na 10 min te merken dat je bijvoorbeeld je bed opmaakt omdat je wat tegenkwam wat inde slaapkamer hoorde :roll: Ik ben dus erg gauw afgeleid en krijg dan nooit wat af en inderdaad als je per klus kijkt word je niet wanhopig dat je t nooit afkrijgt :shifty: :mrgreen: Klinkt zo simpel maar ik vind het zo moeilijk gefocust te blijven :oops: Daarom hou ik van vliegen ik doe babystapjes.

En wat Debke ook al zei elke keer iets nieuws aan je routine toevoegen en dan een maandje wachten zodat t inslijt. Ik maak dus nu elke dag mijn bed op kan me niet meer voorstellen dat niet te doe maar ik doe t pas een maandje :smiley: En heb ook altijd een shiny sink en echt das zo fijn en werkt motiverend :smiley:

En Rhi :clap: je bent goed bezig hoor maar geniet je ook van frummel :inlove: , rustig aan he :-

Debke nou t is hier verstandiger om de schuur alleen te doen ook al is meer dan de helft van DH :inlove: maar hij zou alles weer uit de aanhanger halen en in de schur onder het motto “misschien ooit handig” :roll: :mrgreen:. Ik gooi t gewoon weg en mocht hij ooit in de schuur komen dan is t fait accompli 8) , zal die wel even mopperen maar ja als ik een opgeruimde schuur wil moet ik t doen, moet vooral niet zeuren dat hij t niet doet toch :wink:

Ik ga verder

vlieg met me mee naar de regenboog rainbow ik hou alleen van jou*
:wink:

Hey,

Op aanraden van deb kom ik hier ook maar eens heb net een stuk gelezen maar wow wat is iedereen goed bezig zeg, hier kan je elkaar natuurlijk ook wel erg goed helpen.

Hier gaat het huishouden allemaal wat chaotisch, heb echt een ritme nodig, vooral de was is hier een echte mega klus, en mischien kunnen jullie me hier wat helpen, want ik heb in mijn hoofd zitten dat als ik de bedden doe het per se op maandag moet omdat dat het begin van de week is en ik denk een nieuw begin van de week begin je met een fris bed, leuk bedacht maar op maandag heb ik mega veel was en kom ik er gewoon niet door heen, en dan moet ik van mezelf ook nog de hele boven verdieping doen, want ja overal schone bedden dus ook de kamers netjes schoonmaken.

Op vrijdag wil ik dan de hele beneden verdieping doen omdat het dan voor het weekend is en ik alles dan netjes wil hebben, een mega klus dus, en nu is het zo dat ik denk ja het is wel een mega klus hoor elke keer zoveel, dus doe ik het of globaal of ik sla een stuk over en doe dat later, maar ja dan wel globaal en niet goed genoeg.

Ik heb dus gewoon een goed schema nodig waarbij ik goed kan overzien wat ik kan/moet doen, want op deze manier word ik overspoeld door huishoudklusjes, waarbij de zin echt snel weg gaat en het echt niet leuk meer word.

Dus ik hoop hier echt goeie tips te krijgen en mischien dat ik dan een goed schema in elkaar kan zetten zo dat het leuk blijft en overzichtelijk, en mischien moet ik ook wel af van mijn begin van de week idee met frisse kamers en bedden, want op maandag heb ik het mega druk.

Ok een heel verhaal geworden, maar goed weten jullie meteen hoe chaotisch het hier gaat, maar wil er wel even bij zeggen dat het wel netjes en schoon is hoor hier, alleen wel op een chaotische manier gedaan, snappen jullie.

@nette wrote:

Hey,

Op aanraden van deb kom ik hier ook maar eens heb net een stuk gelezen maar wow wat is iedereen goed bezig zeg, hier kan je elkaar natuurlijk ook wel erg goed helpen.

Hier gaat het huishouden allemaal wat chaotisch, heb echt een ritme nodig, vooral de was is hier een echte mega klus, en mischien kunnen jullie me hier wat helpen, want ik heb in mijn hoofd zitten dat als ik de bedden doe het per se op maandag moet omdat dat het begin van de week is en ik denk een nieuw begin van de week begin je met een fris bed, leuk bedacht maar op maandag heb ik mega veel was en kom ik er gewoon niet door heen, en dan moet ik van mezelf ook nog de hele boven verdieping doen, want ja overal schone bedden dus ook de kamers netjes schoonmaken.

Op vrijdag wil ik dan de hele beneden verdieping doen omdat het dan voor het weekend is en ik alles dan netjes wil hebben, een mega klus dus, en nu is het zo dat ik denk ja het is wel een mega klus hoor elke keer zoveel, dus doe ik het of globaal of ik sla een stuk over en doe dat later, maar ja dan wel globaal en niet goed genoeg.

Ik heb dus gewoon een goed schema nodig waarbij ik goed kan overzien wat ik kan/moet doen, want op deze manier word ik overspoeld door huishoudklusjes, waarbij de zin echt snel weg gaat en het echt niet leuk meer word.

Dus ik hoop hier echt goeie tips te krijgen en mischien dat ik dan een goed schema in elkaar kan zetten zo dat het leuk blijft en overzichtelijk, en mischien moet ik ook wel af van mijn begin van de week idee met frisse kamers en bedden, want op maandag heb ik het mega druk.

Ok een heel verhaal geworden, maar goed weten jullie meteen hoe chaotisch het hier gaat, maar wil er wel even bij zeggen dat het wel netjes en schoon is hoor hier, alleen wel op een chaotische manier gedaan, snappen jullie.

Ik snap je heel goed :mrgreen:

Ik ben ook zo iemand :roll:

Heb je de link al van deb? En tja die routines werken voor mij :thumbup: net als"a wash load a day keeps chaos away" :mrgreen:

Oef idd herkenbaar hoor Nette! Zoals je hierboven al kunt lezen is verdelen een mooie optie om de chaos te vermijden. Jij wilt bv op maandag alle bedden verschoond hebben maar krijgt er een berg wasgoed bij. Deel het eens in 2en, de zaterdag of zondag doe je je eigen bed (grootste onderdelen zeg maar want die lappen stof wordt een mens ook niet blij van) en dan op maandag de kleinere bed(den). Heb je de was ook verdeeld over 2 dagen en heb je zo per dag 1 was te draaien en op te hangen. Iets wat ook op de site te vinden is; a load a day!

De ‘kunst’ is dus alles in stukjes te hakken zodat je nooit overweldigt raakt. Want niets demotiveert zo als een enorme berg werk. :silenced:

Neus maar eens rond op de site en dit topic hier motiveert ook ontzettend, we moedigen elkaar aan, en we helpen elkaar met tips en trucs. Helemaal super! :mrgreen:

Miriam ik geniet dagelijks hihi. Juist de ingebouwde rustmomentjes is frummel heerlijk aan het druktemaken. Dus voor vanmiddag ga ik heerlijk een boekje pakken, drinken en dan duik ik de tuin in als het weertje lekker genoeg is :dance:

En oh zo lekker, de keuken is weer keurig aan kant kan ik vanavond rustig aan pannenkoekjes bakken :drool: gaat nog even tjekken of ik meel heb

pannenkoekmeel bedoel ik natuurlijk :lol:

Tot laterder dames! En Miriam zoooo herkenbaar hoor zo’n DH die alles wil bewaren. Ik ben redelijk makkelijk geworden met het eerste stapje althans. Mijne is gek op witte Tshirts maar oh wat zitten er soms lelijke tussen die niet meer mooi te krijgen zijn! Maar ja dan wilde hij ze bewaren voor in de tuin werken oid. Nou sorry maar 10 niet netten is toch echt teveel. Dus ik gooi er regelmatig een paar weg en vervang ze dan voor nieuwen. Hij heeft het niet eens meer door :angel:

Nette, ik heb je even een pb’tje gestuurd met wat meer info!

Gelukkig heeft mijn DH ondertussen geleerd dat het weinig zin heeft om alles maar te bewaren…Komt vooral door het gebrek aan opbergruimte in dit huis overigens. Hier gaan heel veel dingen “gewoon” weg. Maar in de schuur staan bijvoorbeeld zijn surfspullen…Ooit gekocht in zijn tienerjaren toen surfen heel hip en trendy was. Hij vond het altijd geweldig. Maar goed, ondertussen zijn we heel wat jaartjes verder en hoewel hij surfen nog steeds geweldig vindt, heeft hij het alweer heel wat jaartjes niet meer gedaan. Gewoon geen tijd voor met een druk gezin en werk. Die spullen liggen dus eigenlijk gewoon te liggen daar en als je bedenkt, dat ons schuurtje echt ieniemienie is en daar wel al onze fietsen, een extra (grote) vriezer en ons tuinmeubilair in moet, zou het eigenlijk heel fijn zijn als die surfzooi weg is.

Het liefst zou ik dat ook gewoon zelf doen, maar ik denk dat er hier eentje uit zijn voegen gaat barsten als hij er achter komt dat ik die zooi op eigen houtje heb weggeknikkerd…Nee…dat kan ik beter anders aanpakken. Hem zover krijgen mee te helpen het schuurtje op te ruimen en dan voorzichtig op hem inpraten…Net zolang tot hij denkt dat hij het zelf heeft bedacht dat het tijd werd om die spullen weg te doen :mrgreen: (ben ik erg he… :oops: )

Nette meis, ik weet hoe je je voelt. Ik ben ook zo diep van binnen. Maar geloof me, als je uiteindelijk die goede routines hebt opgebouwd ben je nooooit meer heel lang bezig om je benedenverdieping op orde te krijgen. Echt, het werkt! En die was, daar hebben we het al eens over gehad. Hier werkt het “een was per dag” principe echt als een tierelier. Behalve dan als de bedden verschoont worden (zoals vandaag) dan zijn het er 3, maar die hoef ik dan bijvoorbeeld weer niet te vouwen en strijken, die gaan meteen weer terug de afgehaalde bedden op!

Rhi, geniet ze vanmiddag! Ik denk dat ik je voorbeeld maar ga volgen!