Schoonmaak-routine wie doet er mee?

hmm :think: misschien dat toch maar doorzetten dan. hoe lang doen jullie al mee en merken jullie echt verschil?

weet eigenlijk niet hoelang ik dit al doe. sinds ik de link heb gekregen van rhiannon :wink:

ik merk wel degelijk verschil. heb nu meer rust in mn hoofd :thumbup: ik doe niet dagelijks de opdrachten van kelly hoor. maar gewoon mn ochtendroutine en mn wekelijkse routine. en als ik dan tijd over heb doe ik de opdrachten van kelly of mn eigen ding.

tis ff wennen. maar ben nog steeds erg blij ermee :wink:

Ik doe al een paar jaar mee…Soms wel, soms niet. Tegenwoordig meestal wel :mrgreen:

Heb mijn routines al verschillende keren aangepast en ik geloof dat ik nu echt gevonden heb wat werkt voor mij, in de situatie zoals die nu is bij ons thuis.

Ik doe iedere ochtend mijn ochtendroutine, mijn eind-van-de-middag-routine en mijn avondroutine.

Ik heb mijn huis ingedeeld in zones. Ik heb een weekplanning wat betreft de huishoudelijke klusjes.

Als ik mijn routines doe en ik me hou aan mijn weekplanning is mijn huis op orde hoor! En dan red ik het tegenwoordig echt wel met een uur tot anderhalf uur per dag.

Dat zonewerk…dat schiet er nogal eens bij in. Heb ik gewoonweg niet altijd zin in en dat zijn alleen maar klusjes die niet al te vaak gedaan hoeven worden. Misschien komt dat ook nog weleens goed hier 8)

Weet je wat ik trouwens de beste tip ooit vond? De tip “a load a day keeps chaos away” met betrekking tot de was. Hier doe ik tegenwoordig dus braaf 1 was per dag (wassen, drogen, strijken, vouwen en opruimen). Da’s te overzien.

Thxs Debke…ik ga me geloof ik ook maar weer bezighouden met de load-a-day filosofie…het dreigt hier weer danig uit de hand te lopen. En ik denk dat ik mijn zwangerschap maar eens ‘gebruik’ om mijn kledingkast weer uit te mesten dat scheelt weer wasgoed wat in de wasmand beland en daarna nooooit meer eruit komt. :silenced: En het klinkt mss ongelofeloos maar ik heb dus 1 deur in onze kleedkast tegenover mijn man 2 deuren ivm al zijn pakken. :shifty:

Mijn uit-seizoens-kleding zit dan ook in dozen onderin mijn kast.

Verder ben ik de laatste tijd weer megalaks qua routines. Iets waar ik in het weekend niet mee wil beginnen maar waar ik maandag maar weer eens een begin mee maak.

Het controljournal heb ik wel, maar die ligt te verstoffen in de hoek. Het is voor mij meer een soort tipsverzamelmapje. Dus die ga ik als eerste maar weer eens voor de dag toveren.

En dan ga ik daar gelijk maar weer eens een overzicht in maken van dingen als onze vaste uitgaven en inkomsten. Kan hem nl ook gebruiken voor dingen als onze aangifte inkomstenbelasting. Dan heb ik alles daar al op een rijtje staan. Dingen als opzegdatum van bepaalde abonnementen. Wat ik ook een tijdje heb gebruikt is allerlei recepten in de map bewaren. Dat scheelde werkelijk stress qua wat willen we eten. Nu is het iedere avond ellendig, weet niet wat ik wil eten etc en in de map kan ik voor ettelijke weken afwisselend eten/recepten kwijt als planning. Dat bespaart me ook weer centjes.

Wat Debke ook al aangeeft is het een manier om dingen uit mijn hoofd (incl de kans op vergeten) op papier te krijgen zodat het rustiger is in mijn hoofd. Denk zelfs dat het handig kan zijn tegen de tijd dat we bevallen zijn zodat manlief kan zien hoe of wat in de map. 8)

En Maria… :o :thumbup: wat ontzettend goed zeg! Je hebt meer discipline dan moi :wink:

Ik doe het anders, het is nu toch baggerweer hier, ik ga nu straks lekker fröbelen in mijn controljournal! :mrgreen:

Debke en Maria :-* Jullie hebben me gemotiveerd

Heb zojuist mijn routines opgeschreven en heb nu dus ook een echt controljournal. Goed he :smiley:

Wat ik vooral geweldig vind is dat je moet declutteren. Ik heb een DH die houdt van dingen bewaren want ze kunnen misschien ooit op een dag van pas komen :roll: Ik ga sinds ik de link heb dus elke keer als ik dochter ophaal van school met volgeladen fietstassen en kar met zoooi die ik afgeef bij de retourette of de kringloop, en ik zie nu al het effect. En als ik de was doe dan haal ik er meteen uit wat weg kan scheelt ook een hoop werk :thumbup: .

Dus Rhiannon ook jij bedankt voor de link :-*

hihi…Rhiannon heeft vandaag Anti-procrastinating-day!

Ik heb trouwens ook mijn recepten in een aparte map. In diezelfde map heb ik een “standaard boodschappenlijst” met alle dingen die ik altijd in huis wil hebben. Die pak ik er iedere week als ik mijn boodschappenlijst maak even bij.

Ah Debke idd een andere map heb ik over gedacht, maar ik doe het anders. Maak een lijst van wat ik die week wil eten en hang die op de koelkast. En een weeklijst met wat ik in huis wil hebben heb ik eig niet eens. Moet ik me ook maar eens toe zetten denk ik. Which reminds me, ik moet mijn trapkast nog declutteren zoals Mir al aangeeft.

Hoppa zooi eruit die eig op zolder hoort, en de planken even netjes indelen met voorraad. Kan ik mss weer wat zooi uit de keuken verplaatsen. Wil de keuken het liefste alleen maar spul in als kruiden etc die ik dus ‘echt’ gebruik met koken.

Ha anti-procratination-day gaat beginnen hier! :lol:

Ik heb zoveel recepten (en die ken ik echt niet uit mijn hoofd) dat het wel in een map moet…

Ik heb een kalender in de keuken waarop ook ruimte is om mijn weekmenu neer te zetten, dus daarop kan iedereen hier zien wat we gaan eten!

Ik ben trouwens ook fan van het declutteren hoor! Die 27 fling boogies doe ik ook met regelmaat! Ga ik met een vuilniszak door het huis heen en (hoewel het hier echt geen overvloed aan spullen meer is) red ik het toch altijd weer om aan die 27 dingen te komen!

Miriam :thumbup: :thumbup: :thumbup: Een echt control journal!

Deb mag ik weten welke kalender je hebt? Ik heb bv nu boven in de werkkamer een jaarplanner maar dat is het toch niet. Ik kijk er te weinig en manlief al helemaal niet. :silenced: Dus ik zou liefst ook iets in de keuken hebben hangen. Heb wel al een prikbord ‘gekregen’ van de vorige bewoners in de trapkast daar prik ik van alles en nog wat op. Bonnetjes bv van de AH met korting. De kast is trouwens gedecluttert!

Hij is weer netjes, alle boodschappen staan erin. En nu is het kijken wat er allemaal staat, dan kan ik deels daarop mijn weekmenu voor volgende week op baseren. :dance:

Dus ik hops naar boven om mijn journal op te zoeken. Argh werkkamer is ook weer zoiets wat ik nog aan moet pakken komende week. Ik denk dat ik het daar ook eens volgens de ‘regeltjes’ ga doen. Elke dag van de week een uur oid.

Anders is het echt niet te overzien vrees ik. :shifty:

Tuurlijk mag je dat weten! Ik heb er een van plan-point, een homeplanner. Is volgens mij niet in de winkel te koop, maar alleen via het net te bestellen. Hier doet hij heel goed dienst!

En Rhi…geen vol uur aan declutterwerk inplannen waar je al als een berg tegenop ziet hoor! Pak je mobieltje, zet de wekker op een kwartier, leef je in dat kwartier even flink uit en vlucht daarna snel die kamer weer uit om een tijdje later hetzelfde nog eens te herhalen. Werkt (voor mij althans) stukken beter (lees: mijn humeur blijft er wat zonniger van zeg maar… 8) )

Ja Rhi pas op dat je niet crasht, gewoon 15 min per keer en je routines oppakken. Heb net ook 15 minuten studeerkamer erop zitten, da’s dus mijn hotspot he :oops: daar mik ik alles in wat ik niet op z’n plaats zet.

Staan traphekjes die we hebben gekregen maar dus nog niet op de trap hebben gemonteerd :oops: en andere meuk. kan zo boos op mezelf worden als ik dat zie :evil: maar dat mag niet meer :smiley: Ik ga FLM’en :mrgreen:

ja!, ben ik helemaal mee eens. in het begin was het even wennen dat ik niet allles in een keer deed. maar nu stukje voor stukje. vooral in de badkamer: die verdeel ik in 5 dagen: alle troeppies weggooien, ene kant tegels poetsen, andere kant tegels poetsen, meubels en spiegelwerk, en de vloer poetsen :thumbup: dan ben ik elke dag even bezig en word het veel schoner dan dat ik het in een keer doe en met een rood hoofd loop te zuchten en te kreunen en zie wat ik allemaal nog moet doen :shifty: :mrgreen:

recepten heb ik ook in een map. helemaal goed :thumbup: alles in insteekhoezen gedaan. en als ik eens inspriatieloos ben, dan pak ik mijn map. ik heb ook op een lijstje staanb waar geen recepten voor nodig zijn maar gewoon als geheugensteuntje van: oja, das ook lekker 8) :wink:

nou, ik ga nu door mn huis flyen :-*

Ik word eigenlijk zo langzamerhand wel een beetje nieuwsgierig hoe jullie “planning” en routines eruit zien…Dus vertel! Wat zit er in jullie routines en hoe lang doe je daar over?

@Debke wrote:

Ik word eigenlijk zo langzamerhand wel een beetje nieuwsgierig hoe jullie “planning” en routines eruit zien…Dus vertel! Wat zit er in jullie routines en hoe lang doe je daar over?

Ik heb mijn control journal voor me :mrgreen:

S morgens

beeb voeden en aankleden

beneden ontbijt klaarzetten

rest wakker maken

ontbijten

afruimen

vaatwasser aan

keuken schoon maken met doekje

beeb naar bed

wc schoonmaken

douchen badkamer bijhouden terwijl ik tandenpoets enzo

was ophangen nieuwe was erin

bed opmaken

zone opdrachten

ik sta om 6.45 op en om 9 uur heb ik t wel af

S middags

Langs retourettekringloop

Dochter ophalen

beeb naar bed

Eten koken

vaatwasser leegruimen

15 min hotspots

Dochter helpen met haar kamer ook 15 min

S avonds

afruimen

keuken schoonmaken

hotspots opruimen alles op z’n plek doen

spelletje doen met gezin :inlove:

kind naar bed, was opbergen

kleren voor morgen klaarleggen

wasmachine aandoen

en dan bankhangen :mrgreen:

Tips zijn welkom :smiley:

Hahaha, ik lees hier van allemaal moeilijke woorden en denk waar hebben ze het over?? Declutteren etc etc. Ga me er maar eens in verdiepen denk ik want het klinkt best aanlokkelijk! :mrgreen:

Hihi een uurtje is voor mij natuurlijk zo voorbij. Ik ben echt in dat uur niet het hele uur bezig. Net bv even gauw een 5 min opruimactie gehouden in de werkkamer. Want hoe kan het ook anders, kon mijn map niet vinden :o En ik wist zeker dat ik hem tijdens en na de verhuizing nog had gezien. :angel: Hoezo is het handig om vaste plekken voor dingen te hebben? Dat is me tot nu toe alleen nog gelukt met mijn sleutels (liggen op een glazen schaaltje in de hal) en mijn post. Heb een hotspot nl gemaakt voor mijn post op de eettafel netjes in 3 van die tijdschrifthouders van de Ikea. :mrgreen:

En heb net ook mijn routine gevonden zoals ik die in het vorige huis gebruikte. De middag houd ik altijd vrij voor ‘eigen tijd’.

Ochtend;

Bed opmaken

Aankleden

Badkamer en toilet via de snelle methode

Ontbijten en vaatwasser inruimen

Koffie en PC tijd (1 uur)

Daarna een weekklus, was ophangen en vouwen

Avond;

koken

eten

opruimen en vaatwasser

TV, spelletjes of PC tijd

Kleren klaarleggen en was draaien

bedtijd

En Deb die planner ziet er goed uit! Ga ik zeker voor 2009 bestellen. :thumbup:

Hebben jullie trouwens ook dat je uit je routine/ritme bent zodra DH thuis is? :oops:

Mijne is bv nu net thuisgekomen, an sich heel fijn hoor lekker op tijd thuis maar hoppa weg planning. Heb mijn journal nu weer voor me liggen en ga het weer voorzichtig opbouwen, routines, weekmenu’s, alle rekeningen bijhouden die binnenkomen etc.

Maar voor nu is het weer even klaar. Eerst maar even klaarmaken om me buiten te vertonen en dan gaan we even samen de stad in.

Fijne middag allemaal!

Enneuh Fryskefaam het is echt heel leuk, zeker als we het zoals hier ‘samen’ doen. Kunnen we profiteren van elkaars tips etc :mrgreen:

Mag ik ook die link?