Rose wolk/ wel niet

Dus in die zin denk ik wel dat mensen die antwoorden met "ik vind het af en toe behoorlijk zwaar" weliswaar de waarheid spreken, maar ook daar de nadruk op leggen. Dat is dan wat blijft hangen
Ik heb het niet zo op zulke negatieve eerlijkheid.

Hmm, vind ik moeilijk. Iemand IS tenminste eerlijk. Ik denk dat er geen onderscheid mag zijn tussen soorten eerlijkheid. Zo iemand ervaart het op dat moment zo en kiest er voor het zo te brengen. Misschien een signaal dat het inderdaad boven haar hoofd begint te groeien? Mag ze dat niet uiten dan? Bij wijze van.
Omdat het positief moet zijn?
Ik ga er blind van uit dat de mensen om mij heen daar echt wel nuance in aan kunnen brengen.
Als ik zoiets zou zeggen,dan is dat zeker niet absoluut. Dan is dat enkel voor dat moment zo. Morgen weer een nieuwe dag.

Zou zo'n dame "Over het algemeen gaat het super" zeggen (maar ondertussen stijgt inwendig haar bloeddruk van de stress),dan ben je denk ik niet eerlijk tegenover jezelf..

@Zeemeermin wrote:

@mandy_d. wrote:
Dus in die zin denk ik wel dat mensen die antwoorden met “ik vind het af en toe behoorlijk zwaar” weliswaar de waarheid spreken, maar ook daar de nadruk op leggen. Dat is dan wat blijft hangen

Hmm, vind ik moeilijk. Iemand IS tenminste eerlijk. Ik denk dat er geen onderscheid mag zijn tussen soorten eerlijkheid. Zo iemand ervaart het op dat moment zo en kiest er voor het zo te brengen. Misschien een signaal dat het inderdaad boven haar hoofd begint te groeien? Mag ze dat niet uiten dan? Bij wijze van.

Ik ga er blind van uit dat de mensen om mij heen daar echt wel nuance in aan kunnen brengen.

Als ik zoiets zou zeggen,dan is dat zeker niet absoluut. Dan is dat enkel voor dat moment zo. Morgen weer een nieuwe dag.

Zou zo’n dame “Over het algemeen gaat het super” zeggen (maar ondertussen stijgt inwendig haar bloeddruk van de stress),dan ben je denk ik niet eerlijk tegenover jezelf…

Ben ik met je eens Mandy.

Ik denk dat een groot deel van de moeders toneel speelt, want het sprookje van de roze wolk moet in stand gehouden worden. Babytijdschriften staan vol met hoe leuk en lief een baby is. Ze wekken de suggestie dat de zwangerschap en bevalling momenten in het leven zijn waarin je zult overlopen van geluk. Tv en reclame doen ijverig mee. In de praktijk werkt het iets anders. Een kind krijgen is een spannende en ontroerende periode, maar het is tevens een enorme stressfactor voor veel mensen. Waarom zouden we daar niet eerlijk over kunnen zijn?

Precies. Natuurlijk kies je vol voor je kinderen en de liefde is grenzeloos.

Ik ben juist iemand die lang niet eerlijk genoeg is,juist omdat ik niet WIL blijven hangen in de negatieve dingen. Dat begint me van binnen behoorlijk op te vreten soms, ik doe het mezelf wel aan,dat is lastig. De positieve instelling is niet iets wat je van de ene dag op de andere dag aan kan nemen. Natuurlijk probeer je steeds weer opnieuw te beginnen en als het een tijdje loopt,maar je plotseling weer vastloopt is de knal (of de val) des te harder.

Ik ben het niet oneens met je reactie Mandy, zie het eerder als een aanvulling, extra note.

Het lijkt mij juist heel menselijk en natuurlijk om niet altijd alles leuk te vinden, tijden te kennen van neerwaarts gaande energie. Been there, done that, got the t-shirt.

Maar heb wel in die tijden altijd gezegd dat ik er wel weer uit zou komen. Het is nooit echt zo zwart geweest dat ik werkelijk dacht… hemel dit komt nooit meer goed.

En met klagers versus dragers bedoel ik meer dat je mensen hebt die alles al snel dikke ellende vinden, die roepen achter 80% van hun zinnen “maar” en dan komt er een negatief ding.

Die schuiven de oorzaak van hun ellende af op anderen, zoeken zelden de oorzaak bij zichzelf.

Die mensen hebben altijd wat, van in hun pink gesneden tot dikke depressie omdat hun kind niet voor t 3e jaar zindelijk was… (om maar een zijweg te noemen)

dragers zijn in mijn ogen de realisten, de mensen die weten dat ook downs bij het leven horen, ze gaan erdoorheen, maar ze blijven er niet in.

Die zeggen, ja ik heb me even lelijk gesneden, maar dat geneest wel weer en is verder eigelijk de moeite van het vermelden amper waard.

Lastig dat mijn kind nog niet zindelijk is, maar dat komt wel, hij/zij zal vast niet meer met luiers lopen als het 16 is… :wink:

Sommige ouders zullen door karakter, visie en instelling dus nooit dat roze wolk gevoel ervaren, of zelden in elk geval.

Het leven is zo mooi als je het zelf ervaren wilt.

Heb ook het idee dat naarmate de maatschappij veeleisender is geworden en mensen in alles geneigd zijn perfectie na te streven, er meer ouders blijken te zijn die niet kunnen loslaten en geen roze wolk ervaren omdat ze dat plaatje wat in de bladen word beschreven voor ogen hebben en er aan willen voldoen.

(schrijf er even onder dat ik momenteel even niet beter onder woorden krijg, heb nou al 3 x gedelete… het zal dit even moeten zijn :wink:, indien eureka… kom ik er nog op terug)

overigens… ik heb dus helemaal niet het idee dat moeders toneel spelen… :think:

Afgelopen 2 jaar zijn er bij ons in de straat, inclusief die van ons, 6 babies geboren, 5 meiden, 1 jongen.

Ik heb met alle buurvrouwen wel gesproken en hoewel er 3 moeders bij zitten waarvan het de 1e was, waren ze heel eerlijk.

Dat waren reacties als “och, het is zo genieten met zo’n kleintje erbij, tuurlijk huilt hij wel en zijn die gebroken nachten een zware dobber waar we erg aan moeten wennen, maar toch vinden we het een geweldige ervaring”

Of de overbuurvrouw die zei “ben zo blij dat ik direct duidelijk ben geweest over het geven van flesvoeding, we hebben er weinig commentaar op gehad. L. doet het super goed, heeft zo zijn jengeluurtjes en ja, dan denk ik wel eens… doe me oordopjes, maar ach, we zijn zelf ook niet 24 uur per dag vrolijk en gezellig toch”

Dat vind ik dus geen oneerlijke commentaren, maar gewoon reeel en dat is toch wel wat ik al hoor sinds ik zelf moeder ben.

Wel geef ik zelf vaak antwoord als “prima hoor, kan niet beter” op vragen van mensen die ik totaal niet interessant vind en gewoon gauw vanaf wil :shifty: :oops:

Maar iets periodiek zwaar ervaren en er toch weer bovenop kruipen vind ik wat anders dan ouders die jaar na jaar alleen maar willen vertellen hoe zwaar ze het hebben.

Die ken ik dus wel en eerlijk gezegd heb ik dus op een gegeven moment tegen 1 van mijn vriendinnen die zo is gezegd. “zal ik het bonnetje dan maar opzoeken dan?”

Keek ze me raar aan, waarop ik dus eerlijk heb gezegd dat ik nu na 7 jaar echt wel wist dat ze het moederschap loei en loeizwaar vind, ik zelden tot nooit ook maar iets positiefs uit haar mond hoor en me afvroeg of ze haar kind dan maar terug moest gaan brengen naar de blokker (even referend aan een sketch van brigitte kaandorp) Ze vond dat uiteraard niet leuk, maar zo vond ik het niet leuk om 7 jaar lang als klaagpaal te fungeren. Wat wil je dan bereiken dan, gewoon iemand om je “ei” bij kwijt te kunnen?

Tja, daar ben ik, geef ik eerlijk toe, heeel slecht in. Een te mannelijk brein is me wel eens gezegd. Ben eerder oplossinggericht dan iemand die zich laat dienen als schouder om op uit te huilen.

Overigens zijn we nog steeds vriendinnen en klaagt ze nog steeds, maar ze probeert naar mij toe nu ook wel wat leuke dingen op te noemen.

Zegt zelfs… laat ik beginnen met de goede dingen, dan vallen de mindere dingen ook wel mee denk ik…

En dat vergelijken… dat is ook weer die druk van de maatschappij, wanneer mogen kinderen EN ouders weer zichzelf zijn dan?

Ik klaag heus wel eens, maar dan ook weer zo dat het eerder reeel en herkenbaar is dan geklaag waar je depri van word en dan ontlok je andere moeders verhalen van “oja… herkenbaar”

Zo van… hoe ist? “ja gaat goed hoor, even flink puinruimen, t is even aanpoten met 4 van die rommelkonten en een weekend, een raketbasis is er niks bij, dus maandag is niet mijn favo dag, maar ach, dat ben ik vanavond op een opgeruimde bank in een opgeruimde dag alweer vergeten” Dan hoor ik standaard gelach en kreten als… ja, hier net zo, heee blij te horen dat ik niet de enige ben die maandag hekelt om de weekendpuinzooi enz

Misschien dat het toneelspelen me daarom niet opvalt…

En voor wat betreft gezondheidsissues… daar word je ook gewoon ouder van

:hug: Vind het oprecht verdrietig om te lezen dat daar gewoon niet altijd ruimte voor is.

Weet nog goed dat 1 van onze vrienden een dochter kregen met direct al een blaasontsteking en een verwijd nierbekken, kindje lag met 6 dagen al in het zkh aan de antibiotica en ze was daar heel verdrietig en onrustig om.

Toen ze in tranen haar verhaal deed aan haar zus kreeg ze het commentaar dat ze op moest houden met zoveel zelfmedelijden te hebben omdat alle artsen zeiden dat het heus wel goed kwam met de kleine en dat ze haar dochter gewoon zou hebben terwijl die zus geen kinderen zou gaan krijgen en dus letterlijk zei “maar jij hebt tenminste nog een kindje”

Daar voelde onze vriendin zich dan weer schuldig over en ze gaf haar zus gelijk en worstelde ondertussen verschrikkelijk met haar eigen zorgen en verdriet.

Dat vond ik dus echt zot. Alsof je verdriet kan vergelijken.

Ze was net bevallen, had verdriet, zat midden in een hormonale en emotionele achtbaan en dat mocht niet omdat die zus niet een kindje had en dat veel verdrietiger was?

is het een wedstrijd?

Ben het dus wel met jullie eens dat er niet altijd bij iedereen evenredig ruimte is voor het delen van ervaring en het eigen invulling geven van geluk.

Maar de 1 kan gewoon meer hebben dan de ander en de 1 kan meer geduld en begrip opbrengen dan de ander.

Daar ligt voor mij ook nog wel wat werk beken ik eerlijk… zeker als het om dingen gaat die relatief bij veel mensen wel voorkomen of om dingen waar men mee moet leren leven, ben ik niet zo geduldig en begripvol… :oops:

@Zeemeermin wrote:

Ik ken wel toneelspelers. Zelfs meer dan 1. Ik denk dat het vaker voorkomt dan we denken. Sommige vrouwen vinden het nu eenmaal moeilijk om toe te geven dat ze iets zwaar vinden. Vanmorgen sprak ik met een moeder van 3 kinderen die er na de geboorte van de laatste helemaal door zat. Ze heeft dit nooit aan de buitenwereld laten zien, want zei ze: “een andere moeder met 3 kinderen kan het toch ook?” Dus vrouwen vergelijken zich ook nog eens gigantisch met anderen.

Zo heb ik 1 van mijn beste vriendinnen nooit kunnen vertellen dat de eerste 1,5 jaar met Lars me zwaar vielen, omdat zij geen kinderen kan krijgen. Ik dacht: “ik moet niet zeuren, ik heb tenminste 1 kind”, terwijl mijn gevoel hele andere dingen sprak.

Ik ben van nature heel positief ingesteld, maar sommige dingen zorgen ervoor dat je niet positief kan denken. De gezondheidsproblemen van Lars hebben er bij mij voor gezorgd dat ik af en toe moeilijk door de situatie heen kon kijken naar alles wat wel leuk was en goed ging. Ook al wist ik dat het goed zou komen, artsen er bovenop zaten… ik ben er wel een ander mens door geworden (dagje ouder ook)!

Op zich is er niets mis met ‘mooi weer’ ophouden op de juiste momenten en en tijden. Zo lang je jezelf niet verloochend.

Op dagen dat er veel mis gaat is mijn bodem al vroeg bereikt,maar het helpt de sfeer niet (laat staan de reactie van de kids op de sfeer). Dan hou je je groot. Niet goed,maar iedereen doet het.

Kom er later op terug,nu de soep redden…

@Cell wrote:

Maar iets periodiek zwaar ervaren en er toch weer bovenop kruipen vind ik wat anders dan ouders die jaar na jaar alleen maar willen vertellen hoe zwaar ze het hebben.

Die ken ik dus wel en eerlijk gezegd heb ik dus op een gegeven moment tegen 1 van mijn vriendinnen die zo is gezegd. “zal ik het bonnetje dan maar opzoeken dan?”

Keek ze me raar aan, waarop ik dus eerlijk heb gezegd dat ik nu na 7 jaar echt wel wist dat ze het moederschap loei en loeizwaar vind, ik zelden tot nooit ook maar iets positiefs uit haar mond hoor en me afvroeg of ze haar kind dan maar terug moest gaan brengen naar de blokker (even referend aan een sketch van brigitte kaandorp) Ze vond dat uiteraard niet leuk, maar zo vond ik het niet leuk om 7 jaar lang als klaagpaal te fungeren. Wat wil je dan bereiken dan, gewoon iemand om je “ei” bij kwijt te kunnen?

Tja, daar ben ik, geef ik eerlijk toe, heeel slecht in. Een te mannelijk brein is me wel eens gezegd. Ben eerder oplossinggericht dan iemand die zich laat dienen als schouder om op uit te huilen.

Overigens zijn we nog steeds vriendinnen en klaagt ze nog steeds, maar ze probeert naar mij toe nu ook wel wat leuke dingen op te noemen.

Zegt zelfs… laat ik beginnen met de goede dingen, dan vallen de mindere dingen ook wel mee denk ik…

En dat vergelijken… dat is ook weer die druk van de maatschappij, wanneer mogen kinderen EN ouders weer zichzelf zijn dan?

Ik klaag heus wel eens, maar dan ook weer zo dat het eerder reeel en herkenbaar is dan geklaag waar je depri van word en dan ontlok je andere moeders verhalen van “oja… herkenbaar”

Zo van… hoe ist? “ja gaat goed hoor, even flink puinruimen, t is even aanpoten met 4 van die rommelkonten en een weekend, een raketbasis is er niks bij, dus maandag is niet mijn favo dag, maar ach, dat ben ik vanavond op een opgeruimde bank in een opgeruimde dag alweer vergeten” Dan hoor ik standaard gelach en kreten als… ja, hier net zo, heee blij te horen dat ik niet de enige ben die maandag hekelt om de weekendpuinzooi enz

Misschien dat het toneelspelen me daarom niet opvalt…

En voor wat betreft gezondheidsissues… daar word je ook gewoon ouder van

:hug: Vind het oprecht verdrietig om te lezen dat daar gewoon niet altijd ruimte voor is.

Weet nog goed dat 1 van onze vrienden een dochter kregen met direct al een blaasontsteking en een verwijd nierbekken, kindje lag met 6 dagen al in het zkh aan de antibiotica en ze was daar heel verdrietig en onrustig om.

Toen ze in tranen haar verhaal deed aan haar zus kreeg ze het commentaar dat ze op moest houden met zoveel zelfmedelijden te hebben omdat alle artsen zeiden dat het heus wel goed kwam met de kleine en dat ze haar dochter gewoon zou hebben terwijl die zus geen kinderen zou gaan krijgen en dus letterlijk zei “maar jij hebt tenminste nog een kindje”

Daar voelde onze vriendin zich dan weer schuldig over en ze gaf haar zus gelijk en worstelde ondertussen verschrikkelijk met haar eigen zorgen en verdriet.

Dat vond ik dus echt zot. Alsof je verdriet kan vergelijken.

Ze was net bevallen, had verdriet, zat midden in een hormonale en emotionele achtbaan en dat mocht niet omdat die zus niet een kindje had en dat veel verdrietiger was?

is het een wedstrijd?

Ben het dus wel met jullie eens dat er niet altijd bij iedereen evenredig ruimte is voor het delen van ervaring en het eigen invulling geven van geluk.

Maar de 1 kan gewoon meer hebben dan de ander en de 1 kan meer geduld en begrip opbrengen dan de ander.

Daar ligt voor mij ook nog wel wat werk beken ik eerlijk… zeker als het om dingen gaat die relatief bij veel mensen wel voorkomen of om dingen waar men mee moet leren leven, ben ik niet zo geduldig en begripvol… :oops:

Dit is een goede post. Precies het verschil tussen waar het echt zinloos klagen en negatief blijven is en waar klagen en emotie echt op zijn plaats zijn,maar de omgeving er overheen walst…

Ik ken de jarenlange klagers. Heb er nogal wat om me heen. Allemaal met goede redenen,maar na verloop van tijd weet je gewoon niet meer wat je moet zeggen (en zeg dat ook).

Tegelijk ben ik er ook mee bekend,dat de omgeving niet of met weinig begrip kan reageren op iets wat mij bijvoorbeeld sterk bezighoud.

Het niet snappen kan ik overigens handelen, het bagatelliseren niet. Zeg dat niets…

Je haalt het voorbeeld van zindelijk zijn aan, mooi treffend voorbeeld. Ben absoluut niet depressief dat dat hier nou juist een hot item is (en heb het niet over onder de 3 of 4 jaar). Het is een zeer groot onderdeel van ons leven. Tegelijk zijn ook de uitvluchten (omdat je gewoon niet meer op een reactie zit te wachten) een even groot onderdeel geworden.

Het kost je meer energie dan het oplevert,dus weglaten is beter, voelt ook beter (kortom, je verspilt geen energie).

Wat juist negatieve emotie oproept is NIET het feit dat het allemaal anders loopt,maar hoe er van buiten af tegenaan gekeken wordt en hoe ze er buiten mee omgaan.

Vooral de “Oh de mijne was al zindelijk voordat hij 3 was”.

Nee, leuk,super, ben echt oprecht blij voor zo iemand,maar (ja er is een maar), het helpt mij op dat moment niet.

Op de achterliggende reden is het begrip al helemaal ver te zoeken.

Wat het toneelspelen betreft, natuurlijk is het niet zwart-wit.

Er zijn echt mensen die zo mooi ingesteld zijn,dat ze het inderdaad menen als het allemaal goed gaat.

Ik zie ook regelmatig moeders die als je een simpel probleempje (waar echt vrijwel iedere ouder mee te maken gaat krijgen) bespreekbaar maakt,dat je zo’n suffe,warrige kop terug krijgt met een reactie alsof ze werkelijk nog nooooooit van zoiets gehoord hebben,want hun kind doet dat echt niet, die is ALTIJD lief en luistert werkelijk altijd en overal.

Slaapt altijd meteen netjes in en maakt haar jurkje nooit vuil met spelen.

Daar trap ik werkelijk niet in! Van die types die echt onder een enorme steen leven en geen benul hebben hoe het er bij de buren aan toe gaat.

Of…ze hebben werkelijk een totaal karakterloos kind,dat kan natuurlijk. In dat geval van harte, ik heb er dan toch liever eentje met pit en een eigen mening, haha.

Uiteraard zijn het allemaal extremen.

@Zeemeermin wrote:

@mandy_d. wrote:
@Zeemeermin wrote:
Ik ken wel toneelspelers. Zelfs meer dan 1. Ik denk dat het vaker voorkomt dan we denken. Sommige vrouwen vinden het nu eenmaal moeilijk om toe te geven dat ze iets zwaar vinden. Vanmorgen sprak ik met een moeder van 3 kinderen die er na de geboorte van de laatste helemaal door zat. Ze heeft dit nooit aan de buitenwereld laten zien, want zei ze: “een andere moeder met 3 kinderen kan het toch ook?” Dus vrouwen vergelijken zich ook nog eens gigantisch met anderen.

Zo heb ik 1 van mijn beste vriendinnen nooit kunnen vertellen dat de eerste 1,5 jaar met Lars me zwaar vielen, omdat zij geen kinderen kan krijgen. Ik dacht: “ik moet niet zeuren, ik heb tenminste 1 kind”, terwijl mijn gevoel hele andere dingen sprak.

Ik ben van nature heel positief ingesteld, maar sommige dingen zorgen ervoor dat je niet positief kan denken. De gezondheidsproblemen van Lars hebben er bij mij voor gezorgd dat ik af en toe moeilijk door de situatie heen kon kijken naar alles wat wel leuk was en goed ging. Ook al wist ik dat het goed zou komen, artsen er bovenop zaten… ik ben er wel een ander mens door geworden (dagje ouder ook)!

Op zich is er niets mis met ‘mooi weer’ ophouden op de juiste momenten en en tijden. Zo lang je jezelf niet verloochend.

Op dagen dat er veel mis gaat is mijn bodem al vroeg bereikt,maar het helpt de sfeer niet (laat staan de reactie van de kids op de sfeer). Dan hou je je groot. Niet goed,maar iedereen doet het.

Kom er later op terug,nu de soep redden…

Ik hou meer van realisme…

Je hoeft niet heel negatief te doen, maar ook niet heel positief als het niet zo is. Er iets tussenin is mooi toch?

Is je soep gered?

In het kader van positief blijven:

Aan zo’n kant-en-klaar in een zaksoepje, valt niet veel te verzieken,dus ja. Hij is gered. En hij was nog best lekker ook (erwtensoep in de zomer, dat is het leuke van kinderen, zij hebben er maling aan).

Mandy,

Ik snap je volledig en toch sta ik er denk ik anders in.

Peet is gewoon anders, hij doet dingen anders, ervaart ze anders, is over gevoelig en snel geprikkeld en kon veel dingen op taalkundig en intellectueel vlak snel, maar motorisch is hij niet sterk.

Hij fietste laat (word 6 en kan het nog geen maand) houd niet van klimmen en klauteren, is achter met zwemmen vergeleken met kindjes die gelijk zijn gestart en zo zijn er nog wel tig dingen.

Maar de commentaren van anderen deden me vooral veel toen ik mijn kind zelf nog niet had geaccepteerd als hij was/is.

Hij voldeet niet aan mijn eigen hoop en verwachting van wat ik zag en vergeleken met anderen.

Maar nu ik dat wel accepteer hoor ik zulke opmerkingen niet eens meer.

Goh… die van mij kon al fietsen met 3,5… zeg ik “wat zal die jongen dan trots zijn geweest op zichzelf”

Mies is nu 3 en nog niet zindelijk, hij heeft Peuterdiarree en vind dat zo eng dat hij gewoon niet zonder luier durft… nou punt dan.

Dus op elke vraag “is hij nog niet zindelijk” antwoord ik standaard gewoon met “nee”

Mensen verwachten standaard meteen de reden erbij en die geef ik niet meer.

En apart genoeg, vragen ze er dan ook niet verder naar.

Ook heeft Mies van nature geen “vol” gevoel, hij eet gewoon door en stopt niet.

Enerzijds makkelijk, hij eet alles. Maar hij is toch echt stevig zat en dus houden we ons aan vaste aantallen en zeggen wij tegen hem dat hij “genoeg” heeft gegeten.

Ik hoor vaak opmerking als “laat dat kind toch, hij is nog in de groei” of “nou zeg, als hij nou honger heeft, dat is toch zielig?”

Nee dat is niet zielig, het is zielig als we hem zijn gang laten gaan en hij zichzelf tonnetje rond eet omdat er geen rem op zit.

Maar dan zeg ik eigelijk altijd, dat mag je vinden, even goede vrienden, neem maar aan dat wij onze doordachte redenen hebben.

Wederom zeggen we niets concreets. Ik vind het niet nodig om steeds mezelf te verontschuldigen en verantwoording af te leggen voor de keuzes die we maken.

Maar dat heb ik echt moeten leren hoor, dat zag ik mezelf 3 jaar geleden ook niet doen.

Dat neemt overigens niet weg dat ik nog steeds van mening ben dat je wel kan vragen naar iemand roze wolk, maar dat er altijd mensen zullen zijn die zoveel negatiefs “ervaren” voor hun gevoel dat ze nooit dat zelf opgelegde niveau van een roze wolk zullen ervaren.

De 1 is nu eenmaal met minder gelukkig dan de ander.

k snap je volledig en toch sta ik er denk ik anders in.

Dat denk ik ook. Hebben het als ik zo de volgende quote lees over vrijwel dezelfde ervaringen (nuances daargelaten).

Peet is gewoon anders, hij doet dingen anders, ervaart ze anders, is over gevoelig en snel geprikkeld en kon veel dingen op taalkundig en intellectueel vlak snel, maar motorisch is hij niet sterk.
Hij fietste laat (word 6 en kan het nog geen maand) houd niet van klimmen en klauteren, is achter met zwemmen vergeleken met kindjes die gelijk zijn gestart en zo zijn er nog wel tig dingen.
Maar de commentaren van anderen deden me vooral veel toen ik mijn kind zelf nog niet had geaccepteerd als hij was/is.
Hij voldeet niet aan mijn eigen hoop en verwachting van wat ik zag en vergeleken met anderen.

Maar nu ik dat wel accepteer hoor ik zulke opmerkingen niet eens meer.

Dat is het verschil, het accepteren. Natuurlijk denken wij dat dat al zo ver is,maar zo lang alles er omheen inwendig nog aan je kan zitten vreten, is dat waarschijnlijk nog niet zo. Tussen gevoel ervaren en uiten zit wel een verschil. Ik roep wel eens hardop dat ik geen sorry meer ga zeggen dat Jo niet meegaat met het boekje en zijn eigen lijn trekt,maar betrap me er op dat als ik dat zeg er een stuk frustratie los komt. Niet DAT hij zo is,want hij is geweldig (ahum),maar dat het soms voelt alsof je er alleen in staat.
Anyway, we zijn op weg. Praten er in de omgeving (verder weg) niet veel over. Snappen ze vaak toch niet. Alleen als ze dan horen dat Jo bij een therapeute loopt,dan hopen ze wel op een simpel en bekend antwoord.
Tja....heb je even?? Ook dat houden we voor veel mensen op "need to know basis". Dat is onze manier van naar het goede blijven kijken.

Goh.. die van mij kon al fietsen met 3,5... zeg ik "wat zal die jongen dan trots zijn geweest op zichzelf"
Mies is nu 3 en nog niet zindelijk, hij heeft Peuterdiarree en vind dat zo eng dat hij gewoon niet zonder luier durft.. nou punt dan.
Dus op elke vraag "is hij nog niet zindelijk" antwoord ik standaard gewoon met "nee"
Mensen verwachten standaard meteen de reden erbij en die geef ik niet meer.

Heel goed. Deden wij ook niet meer. Kost me wel moeite hoor.

Maar dat heb ik echt moeten leren hoor, dat zag ik mezelf 3 jaar geleden ook niet doen.

Dat is het verschil. Verstandelijk weet ik het allemaal. Emotioneel, hmmm..nog lang niet.

Dat neemt overigens niet weg dat ik nog steeds van mening ben dat je wel kan vragen naar iemand roze wolk, maar dat er altijd mensen zullen zijn die zoveel negatiefs "ervaren" voor hun gevoel dat ze nooit dat zelf opgelegde niveau van een roze wolk zullen ervaren.
De 1 is nu eenmaal met minder gelukkig dan de ander.

Dat is wel een rake opmerking. Het zelf opgelegde niveau. Misschien wel moeilijker af te leren dan de maatstaven van een ander.

Ondertussen blijven de momenten van intens geluk er zeker wel.

Ik vraag me wel eens af hoeveel van de roze wolk is opgelegt door de maatschappij of cultuur en hoeveel door bekenden die al kinderen hebben en hoeveel je jezelf zoiets kunt opleggen. :think:

Ben zelf behoorlijk van het blanco dingen ingaan, idem mbt zwangerschappen, bevallingen en opvoeden. Boekjes en verhalen zijn tof maar geen kind is hetzelfde, geen bevalling en ook geen enkele zwangerschap. Tijdschriften tjokvol reclame, geïdealiseerde verhalen, prachtige foto’s (waarbij je niet ziet dat de wallen van de nachtvoedingen in een 3 uur durende sessie door de visagie zijn weggewerkt 8) ) waarbij ik mezelf echt niet een uur na de bevalling al voor een fotosessie zag liggen. :lol: Het enige wat ik al mijn hele leven zeg is mss wel wat vergelijkbaar met wat Cell aangeeft; wat je aangereikt krijgt in het leven weet je niet van tevoren, hoe je ermee omgaat kun je voor een (groot) deel wel zelf bepalen. :thumbup: Dat betekend niet dat je emoties minder heftig of afwezig zijn (dan zou je afgestompt zijn) maar wel dat je voor jezelf bepaalde emoties accepteert, en daarna bedenkt wat je ermee kunt en hoe je dingen kunt ‘inpassen’ in de rest van je leven.

@Zeemeermin wrote:

Ik denk dat een groot deel van de moeders toneel speelt, want het sprookje van de roze wolk moet in stand gehouden worden. Babytijdschriften staan vol met hoe leuk en lief een baby is. Ze wekken de suggestie dat de zwangerschap en bevalling momenten in het leven zijn waarin je zult overlopen van geluk. Tv en reclame doen ijverig mee. In de praktijk werkt het iets anders. Een kind krijgen is een spannende en ontroerende periode, maar het is tevens een enorme stressfactor voor veel mensen. Waarom zouden we daar niet eerlijk over kunnen zijn?

Tsja, ik ervaar het dus helemaal niet alsof moeders toneel spelen. Waarom is die roze wolk haast niet te geloven? Ik accepteer het dat andere moeders het moederschap als zwaar ervaren, zou het prettig vinden als het feit dat ik extreem gelukkig ben niet wordt afgedaan als ‘toneel spelen’. Ik ken echt heel wat moeders, ze zijn stuk voor stuk heel open en realistisch over hun moederschap. De mooie kanten, maar zeker ook de minder mooie kanten.

Ik krijg bij sommige uitspraken in dit topic een beetje het gevoel dat je niet op een roze wolk mág zitten, want dan ben je gewoon ‘niet eerlijk’ - maar zo werkt het toch niet? Ik zie gewoon niet hoe het mij helpt om 3,5 jaar lang te klagen over het feit dat mijn zoon vier keer per nacht wakker wordt, al 3,5 jaar lang dus. Dat kan ik als heel zwaar ervaren, want ik moet echt extreem vroeg uit bed 's morgens en ik ben de enige die eruit gaat voor hem 's nachts en mijn slaap is belangrijk etc, maar ik kies ervoor om te accepteren dat het zo is, et voila, het voelt gewoon geen moment als zwaar of vervelend. Het is deel van ons leven, klaar. In die zin ben ik het wel eens met Cell: hoe je ergens instaat is absoluut een keuze. Steeds maar benadrukken dat we ‘echt wel eerlijk moeten zijn over hoe heftig het is’ is niet de mijne. :slight_smile:

@D. wrote:

@Zeemeermin wrote:

Tsja, ik ervaar het dus helemaal niet alsof moeders toneel spelen. Waarom is die roze wolk haast niet te geloven? Ik accepteer het dat andere moeders het moederschap als zwaar ervaren, zou het prettig vinden als het feit dat ik extreem gelukkig ben niet wordt afgedaan als ‘toneel spelen’. Ik ken echt heel wat moeders, ze zijn stuk voor stuk heel open en realistisch over hun moederschap. De mooie kanten, maar zeker ook de minder mooie kanten.

Ik krijg bij sommige uitspraken in dit topic een beetje het gevoel dat je niet op een roze wolk mág zitten, want dan ben je gewoon ‘niet eerlijk’ - maar zo werkt het toch niet? Ik zie gewoon niet hoe het mij helpt om 3,5 jaar lang te klagen over het feit dat mijn zoon vier keer per nacht wakker wordt, al 3,5 jaar lang dus. Dat kan ik als heel zwaar ervaren, want ik moet echt extreem vroeg uit bed 's morgens en ik ben de enige die eruit gaat voor hem 's nachts en mijn slaap is belangrijk etc, maar ik kies ervoor om te accepteren dat het zo is, et voila, het voelt gewoon geen moment als zwaar of vervelend. Het is deel van ons leven, klaar. In die zin ben ik het wel eens met Cell: hoe je ergens instaat is absoluut een keuze. Steeds maar benadrukken dat we ‘echt wel eerlijk moeten zijn over hoe heftig het is’ is niet de mijne. :slight_smile:

Ik noemde in 1 van mijn voorbeelden een extreem geval (met zo’n mierzoet, lief kind en een in mijn ogen ietswta naieve ouder die werkelijk nergens verstand van lijkt te hebben). Uiteraard weet ik wat jouw betreft wel beter. Heb immers hier voldoende berichten van je gelezen,waarin je wel degelijk over opvoedpuntjes en problemen schrijft (niet vanuit het idee dat je niet weet hoe je daar mee om moet gaan). Kortom, je kent ze dus wel degelijk,maar ervaart ze niet als een probleem.

Dat maakt al dat je niet toneel speelt.

Overigens is dat misschien een verkeerde term,want ik doe dat ook,maar dan anders. Noem het meer “schone schijn ophouden” dan.

Dus, ik zou me als ik jou was niet direct aangesproken voelen als de toneelspelende moeder.

Als iemand werkelijk helemaal happy is met alle ups en downs meegenomen,dan is dat prima.

Tegelijk voelt het voor diegene die er wat meer moeite mee hebben dan meer als falen (waarom kunnen zij dat gelukzalige gevoel dan niet ophouden). Denk dat je daar niet uit gaat komen,aangezien daar het discussiepunt ligt.

Gevoel kies je niet, het overkomt je. Wat je er mee doet is een 2e.

Even een noot: nou zitten we hier wel op een forum. Juist de plek waar dit soort onderwerpen sterker aan het licht komen,dan in terloopse gesprekken over ouderschap met mensen om je heen. Daar gaat het immers ook wel vaak ergens anders over.

Kortom, een ouder die hier (om het voorbeeld van D. te gebruiken) graag 3,5 jaar klaagt over het niet doorslapen,daarvan zou ik niet direct denken dat hij/zij een negatief persoon is. Zou die persoon mijn buurvrouw zijn en krijg het IRL elke dag te horen,dan komt dat toch anders binnen.

@Zeemeermin wrote:

D. ik vind het raar dat je het gevoel krijgt dat vrouwen de roze wolk niet mogen ervaren. Zo heb ik het niet omschreven en zo ook zeker niet bedoeld. Een roze wolk kan er heus wel zijn, ik ken ook gelukzalige momenten met mijn kind. Ik vind het heel mooi als er vrouwen zijn die dat oprecht ervaren. Maar ik zie er genoeg die doen alsof ze het ervaren, omdat de maatschappij dat vraagt. Hoe vaak zeggen we niet tegen net bevallen vrouwen: “lekker gaan genieten”. Ik ben daar zelf voorzichtig mee geworden, want (kunnen) genieten is niet voor iedere moeder vanzelfsprekend!

Maar dan nog bepaal je helemaal zelf of je maatschappij gaat geven waar het om vraagt of niet.

De maatschappij legt de lat neer, wij bepalen zelf de hoogte.

Geluk is maakbaar omdat het subjectief is en afhankelijk van ieders eigen referentie aan geluk.

Ik kan dus ook niets met mensen die ongelukkig zijn en beweren dat de schuld daarvan bij een ander ligt, bij de maatschappij, bij de politiek, bij hun echtgenoot of kinderen.

Geluksgevoel zit in elk mens zelf en de referenties en kaders daarvan, datgene wat voor ieder individu bepaalt wat geluk is, dan doen we allemaal zelf.

Laatst keek ik 's avonds naar “how the other side lives” of iets dergelijks. het ging in elk geval om arm en rijk.

Een arm gezin met 5 kinderen woont in England in een huis met 2 slaapkamers en weinig vierkante meters. En niets… was goed. Het huis was pet, hun situatie was pet enz… maar de tuin een puinzooi en het huis evenzo.

Alles stond of viel voor die moeder met dat huis.

Ze kregen de opdracht van hun supporters om het huis op te knappen en moeder ging uit d’r plaat, die vond dat zo zinloos allemaal.

Maar wat bleek… het was op korte termijn gewoon echt niet mogelijk om ze een groter huis te doen toekomen en dus wilde dat supportende gezin graag dat ze van het standpunt uitgingen om het beste te maken van de omstandigheden waarin ze zaten.

Toen de boel eenmaal opgeruimd en geschilderd was, een slaapprobleem was opgelost met een stapelbed, zag iedereen het direct wel weer rooskleuriger in.

En de dag erna kijk ik in het blad ikea family live en zie daarin een russisch meisje van 17 die samen met haar moeder, zus en broer (dus met 4 man) op een flat woont van 15 vierkante meter.

Maar ze zijn er zielsgelukkig mee want het is van henzelf.

Ze vroegen Ikea om inrichtingstips en de wanden werden volop benut, slaapbanken en stapelbedden geplaatst, verrijdbare meubels enz.

Het werden ineens 15 zeer leefbare en gezellige vierkante meters en die mensen waren er zo blij mee omdat ze beseften dat meer er voor hun, in dat land in die omstandigheden niet in zat.

Als het leven je citroenen geeft, dan maak je citroenlimonade…

dat is denk ik wel een uitdrukking waar ik me heel erg in vinden kan.

Net zoiets als: als ik invloed kan hebben op de dingen die gebeuren dan doe ik doet en anders accepteer ik het :wink:

Pooh herkenbaar hoor meid. Hier was het na de bevalling zeker geen roze wolk en hoe leuk ik het nu vind, zo erg vond ik de eerste 1,5 jaar!

Ik verstop me niet voor mijn gevoelens. Moeder zijn is soms hartstikke zwaar en vermoeiend. Maar ik kan Lars nooit meer missen hoor, ik hou hartstikke veel van hem :inlove: !

Mensen hangen van nature niet de vuile was buiten en zullen dus ook niet snel toegeven dat het zwaar is. Ik heb daar juist geen moeite mee, kinderen zijn namelijk niet altijd leuk en lief.

In mijn omgeving wordt daar helemaal niet zo gek op gereageerd trouwens. Waarschijnlijk begripvolle mensen in mijn zone :wink: !

Vandaag ben ik mijn Lars wel zooooo zat! Wat een verschrikkelijke peuterpuber, iemand een rolletje behang voor me :mrgreen: :wink: ?

@mandy_d. wrote:

Dus in die zin denk ik wel dat mensen die antwoorden met “ik vind het af en toe behoorlijk zwaar” weliswaar de waarheid spreken, maar ook daar de nadruk op leggen. Dat is dan wat blijft hangen

Zou zo’n dame “Over het algemeen gaat het super” zeggen (maar ondertussen stijgt inwendig haar bloeddruk van de stress),dan ben je denk ik niet eerlijk tegenover jezelf…

Ben ik met je eens Mandy.