Wij hebben zelf ook gerookt, al was dat niet veel, meer op feestjes en bij het uitgaan. We zijn ook al wel een jaar of 8 gestopt. We hebben nooit tegen vrienden en familie hoeven zeggen dat ze in huis niet mochten roken, dat zeiden ze zelf nadat we net verhuisd waren. En bij anderen word er ook niet in huis gerookt. Alleen bij mijn vriendin doen ze het dus wel weer. Er mocht eerst nooit gerookt worden omdat mijn vriendin er benauwd van werd en ze later kinderen kregen. Sinds 2 jaar ofzo roken haar man en ouders weer in huis. Begin december waren we bij ze op de verjaardag van hun jongste dochter en er was ook iemand met een baby. Toen werd er niet gerookt, dus ik was blij dat ze dat niet deden, maar die mensen waren amper buiten of de asbakken kwamen te voorschijn en bijna iedereen stak een sigaret op. Binnen een kwartier ben ik ook weggegaan. Mijn kinderen zijn 4 en bijna 2 en ik vind het niet nodig dat ze in de rook van een ander zitten. De jongste zat op de terug weg constant te hoesten, zei hoest sowieso snel, ook met weersveranderingen van warm naar koud.
Ik ga het nog wel tegen mijn vriendin zeggen, dat ik in het vervolg op een andere dag kom.
@Muiz wrote:
Als je kindje of jijzelf astmatisch ofzo is dan vind ik het ook een ander verhaal
Voorkomen is beter dan genezen lijkt me…
Vriend rookt buiten, heeft ook nooit binnen gerookt in mijn oude huis en ook niet in ons nieuwe.
Wij komen eigenlijk nergens waar binnen gerookt wordt, tot nu toe dus nog geen problemen mee gehad.
Manlief moet fijn buiten roken en er mag ook niet gerookt worden binnen. Mijn oudste zoon heeft zwaar astma, dus als ik ergens heen ga en er wordt gerookt zeg ik er wat van. Ik vraag dan of ze buiten willen roken ivm mijn zoon. Willen ze dat niet of bevalt het ze niet, nou dan pak ik mijn kids in en ben ik weg.
Wat dus al eens is gebeurd bij mijn moeder.:thumbdown:
Ik ga niet de gezondheid van mijn kind in gevaar brengen.
@Yvonne Z. wrote:
@marietje wrote:Wat ik dus altijd vreemd vind bij een hoop ziekenhuizen, je moet door een waar rookgordijn voor je naar binnen kunt :sick: .
Ik kan daar idd ook met mijn verstand niet bij hoor, dat mensen dát doen. Om dit tegen te gaan heeft het ziekenhuis bij mij in de buurt tegenwoordig een rode lijn getrokken ruim om de ingang heen en binnen dat gebied mag niet worden gerookt.
bij het martini staat duidelijk ddat er voor de ingang niet gerookt mag worden (er zijn speciale plekker voor) en nog presteren ze het om pal voor de ingang te gaan roken :evil:
Wij roken allebei niet hier in huis mag ook niet gerookt worden iedereen weet dat dus ze roken in de tuin.
Als wij ergens heen gaan met kids dan wordt daar ook niet gerookt doen ze het wel kom ik daar niet met de kids.
@inkie wrote:
@minniemouse wrote:
Maar bij mijn ouders en bij mijn zus helaas wel. Ik durf er niets van te zeggen :oops: , maak wel eens een opmerking maar dat wordt dan weggewuifd onder het mom van…“vroeger was het ook zo”
Dus ik probeer er zo min mogelijk heen te gaan, wat onmogelijk is. Het ergste is dat mijn jongste zoon daar elke maandag heen gaat.
Nu zijn er vast mensen die gaan zeggen, dan moet je m niet meer laten gaan…maar dan mogen zij alvast de rekening gaan betalen voor andere opvang 8)
Dus omdat jij liever een ongezonde goedkope optie kiest dan een duurdere gezonde optie moet een ander het maar betalen als die aangeven dat je wel degelijk een keus hebt?
en dat bedoel ik dus… 8)
Ik zeg niet dat ik LIEVER een goedkope keuze heb…
Ik heb die keuze helemaal niet, want ik kan niet nog een dag extra KDV betalen. Ik kan ook niet stoppen met werken, want dan kan ik geen boodschappen meer doen.
Tuurlijk heb ik mijn kind het liefst in een rookvrije omgeving (als er iemand roken haat, dan ben ik het wel)
maar dat lukt dus blijkbaar niet voor de volle 100%…
Manlief rookt altijd buiten (hij hangt nog al eens uit het zolderraam, hij weet altijd precies wat er in de buurt gebeurt, haha)
Verder hebben wij 1 roker in onze omgeving, een vriendin, en zij gaat altijd buiten staan. Zowel als zij hier is als ik daar ben met de kinderen. Heb ik nooit om hoeven vragen, deed en doet ze altijd uit zichzelf. :thumbup:
Ik geloof dat ik het ook wel lastig zou vinden om het te vragen als ik bij een ander in huis ben.
@minniemouse wrote:
@inkie wrote:@minniemouse wrote:
Maar bij mijn ouders en bij mijn zus helaas wel. Ik durf er niets van te zeggen :oops: , maak wel eens een opmerking maar dat wordt dan weggewuifd onder het mom van…“vroeger was het ook zo”
Dus ik probeer er zo min mogelijk heen te gaan, wat onmogelijk is. Het ergste is dat mijn jongste zoon daar elke maandag heen gaat.
Nu zijn er vast mensen die gaan zeggen, dan moet je m niet meer laten gaan…maar dan mogen zij alvast de rekening gaan betalen voor andere opvang 8)
Dus omdat jij liever een ongezonde goedkope optie kiest dan een duurdere gezonde optie moet een ander het maar betalen als die aangeven dat je wel degelijk een keus hebt?
en dat bedoel ik dus… 8)
Ik heb die keuze helemaal niet, want ik kan niet nog een dag extra KDV betalen. Ik kan ook niet stoppen met werken, want dan kan ik geen boodschappen meer doen.
Tuurlijk heb ik mijn kind het liefst in een rookvrije omgeving (als er iemand roken haat, dan ben ik het wel)
Even de beruchte stok in het kippenhok: voor het KDV krijg je toch heel veel terug? Wij hebben hier een redelijk goed inkomen, en krijgen echt heel veel terug van de belasting. Het is echt tientjeswerk dat ik bij moet betalen. ALs je een lager inkomen hebt, krijg je volgens mij nog meer terug. Zonder jou te veroordelen, zou ik je willen aanraden dit eens na te rekenen. Verder kan er niemand (ik zeker niet) in je portomonaie kijken, dus zie het vooral als tip.
Ik heb mijn oudste voor de lieve vrede ook 2 jaar naar een rokende oppas gebracht, ook met het idee dat dat beter was als naar een kdv oid. Ik heb daar spijt van gehad als haren op mijn hoofd. Maar ik was veel te bang om haar voor het hoofd te stoten ipv te kiezen voor de gezondheid van mijn kind. Later stond ik sterker in mijn schoenen en jongste is zelfs nog nooit in een ruimte waar binnen gerookt wordt geweest. Ben erg blij met de wet!
@Soleil wrote:
@minniemouse wrote:@inkie wrote:@minniemouse wrote:
en dat bedoel ik dus… 8)
Even de beruchte stok in het kippenhok: voor het KDV krijg je toch heel veel terug? Wij hebben hier een redelijk goed inkomen, en krijgen echt heel veel terug van de belasting. Het is echt tientjeswerk dat ik bij moet betalen. ALs je een lager inkomen hebt, krijg je volgens mij nog meer terug. Zonder jou te veroordelen, zou ik je willen aanraden dit eens na te rekenen. Verder kan er niemand (ik zeker niet) in je portomonaie kijken, dus zie het vooral als tip.
Ik heb mijn oudste voor de lieve vrede ook 2 jaar naar een rokende oppas gebracht, ook met het idee dat dat beter was als naar een kdv oid. Ik heb daar spijt van gehad als haren op mijn hoofd. Maar ik was veel te bang om haar voor het hoofd te stoten ipv te kiezen voor de gezondheid van mijn kind. Later stond ik sterker in mijn schoenen en jongste is zelfs nog nooit in een ruimte waar binnen gerookt wordt geweest. Ben erg blij met de wet!
Dit geldt dus niet meer vanaf vandaag. Ze willen de toeslag flink gaan verminderen. We hebben het uitgerekend en met het salaris wat wij hebben en nee dat is niet veel, zelfs minimaal. moeten we zelf 300€ per maand betalen vd 600€ die we vooraf betalen voor 2 dagen opvang. Nou sorry hoor maar daarvoor ga ik niet werken. En nee zo’n goed salaris heeft m’n vriend niet dat ik thuis kan blijven.
over het buiten roken, daar zeg ik niets van ik kan gemakkelijk ergens anders gaan staan. vind dat echt muggeziften…
Hier wordt binnen ook nooit gerookt. Vond het altijd al vies en stinken, dus is dat al zo sinds vlak nadat we hier gingen wonen.
Onze jongens zijn nog nooit in een rookruimte geweest. Ze zijn natuurlijk wel pas 1,5 maar ik ga dit toch echt lang zo volhouden, dat weet ik wel al.
Met mijn schoonouders is afgesproken dat ze niet roken als we komen, doen ze het wel, dan gaan we meteen weg en dan weten ze ook dat het wel weer een tijd zal duren voordat we weer komen. Daar gaan ook netjes de sigaretten uit en het raam open als we ernaar toe gaan. Van de zomer was ik wel even trots, want mijn sm heeft daar best wel moeite mee en vindt het zelf eigenlijk maar onzin dat wij dat willen. Toch respecteert ze het nu wel echt. Haar moeder wilde toen een sigaret opsteken (mijn vriends oma dus) en toen zij ze dus meteen dat ze dat even buiten moest doen. (was in juli) en toen haar moeder vroeg of ze niet in de keuken kon roken… Nee, echt buiten, dat doen we voor de tweeling
Verder vraag ik altijd of er ergens gerookt wordt als R&R meegevraagd worden. Wordt er gerookt dan gaan ze niet mee, simpel genoeg.
En buiten ga ik echt aan de andere kant van de straat lopen of op een terras aan een andere tafel zitten. Buiten ga ik het vreemden niet vragen, dat is openbaar en net zo goed van hen als van mij. Dan pas ik me gewoon aan en kies dus voor een andere plaats. Ik zeg er wel iets van als rokende mensen in de kinderwagen willen kijken. (en dat kijken gebeurt echt héél vaak met een tweeling ;))
hier in huis wordt ook niet gerookt.
Maar ja als je op visite bent ergens kun je het ze niet verbieden.
Gelukkig hebben wij veel mensen om ons heen die dag gewoon ook echt niet binnen roken.
En de mensen die toch stug binnen blijven roken gaan we gewoon niet meer heen. Ik heb er zelf ook erg last van nu ik een rookloos huis gewend ben en vind het ook niet fijn in de rook te zitten. En dan maakt het mij niet uit wie het is. Gelukkig roken mijn ouders en broer niet dat scheelt een discussie
Van het kdv, dat wordt steeds duurder. Hij gaat nu nog 2 dagen in de week, maar we hebben dus vanaf volgende maand al 1 dag geschrapt.
Als hij een hele dag extra zou gaan kost me dat denk ik 100 euro in de maand…(en we zijn net zo druk bezig om de lasten te verminderen, omdat we gewoon weinig overhouden)
Vandaag nieuwjaar wensen. Ik heb even een paar rake opmerkingen neergemikt (echt grensgevalletjes van wat je wel/niet kan zeggen), maar er werd lachend gereageerd…
We zijn 20 minuten geweest en toen stond ik erop weg te gaan!!
Geloof dat de boodschap wel aankwam, maar helaas zal er absoluut niet op gereageerd worden zoals ik het wil.
@anjella80 wrote:
@Soleil wrote:@minniemouse wrote:@inkie wrote:@minniemouse wrote:
en dat bedoel ik dus… 8)
Tientjes werk??? Dan weet ik niet hoeveel jij moet betalen voor de opvang?
Mijn. Zoon gaat 2 dagen naar de opvang en dat kost ons na teruggave €300,-
Wil niet weten wat we straks betalen met de nieuwe regeling.....
Maar dan nog zou ik er zeker wat van zeggen, zo erg is dat toch niet om even buiten te roken en 1 dag in de week rekening te houden met een kind?
Verbaas me trouwens hoeveel reactie ik lees van mensen die er niets van durven te zeggen, of ben ik nou zo brutaal?? :oops:
Overgens als ik ergens buiten ben zo als in een pretpark of dan zou ik er niet zo snel wat van zeggen en gewoon uit de rook gaan staan, ze hoeven mij nou ook weer niet overal rekening te houden met.
Tenzij het in een wachtrij is, zoals we laatst hadden in de Efteling, dan sta je dicht op elkaar en steekt iemand een peuk op :sick:, dat vindt ik echt associaal, dan trek ik wel mijn mond open. (ook als ik niet met mijn kind zou staan)
Een tijd geleden was er een man die in een overvol bushok een peuk op stak en precies in mijn wandelwagen uitblies, dan vraag ik gewoon vriendelijk of mevrouw wellicht even de andere kant op zou willen blazen.
Heb nog nooit vervelende reacties terug gehad, meestal zeggen iets in de trant van sorry had ik niet in de gaten....
Ik ben zelf een roker en ik vind en heb altijd gevonden: Wat je in je eigen huis wel/niet wilt moet je zelf weten en is prima, maar je hoeft mij bijvoorbeeld niet te gaan vertellen in mijn eigen huis of ik er mag roken of niet. Dan blijf je maar gewoon weg. Heb ik met mn zus ook gedaan, en die komt dus ook gewoon niet meer. (heb niet zo’n heel beste band met haar, dus ben er ook niet rouwig om)
@dragon wrote:
@anjella80 wrote:@Soleil wrote:@minniemouse wrote:@inkie wrote:@minniemouse wrote:
en dat bedoel ik dus… 8)
Tientjes werk??? Dan weet ik niet hoeveel jij moet betalen voor de opvang?
Mijn. Zoon gaat 2 dagen naar de opvang en dat kost ons na teruggave €300,-
Wil niet weten wat we straks betalen met de nieuwe regeling.....
.
Ik heb me vergist in het aantal uren dat je op een KDV kwijt bent. Ik betaal maar 2 dagdelen per week BSO, en dan is een dagdeel ook nog veel korter in aantal uren dan van een KDV. Het gaat dus om een denkfout, excuses. Als ik het aantal uren zou afnemen dat jullie af moeten nemen, zou ik veel meer kwijt zijn. Ik heb nooit gebruik gemaakt van het KDV, maar van een gastouder die alleen de uren rekende die ik daafwerkelijk nodig had.
@sabje373 wrote:
Ik ben zelf een roker en ik vind en heb altijd gevonden: Wat je in je eigen huis wel/niet wilt moet je zelf weten en is prima, maar je hoeft mij bijvoorbeeld niet te gaan vertellen in mijn eigen huis of ik er mag roken of niet. Dan blijf je maar gewoon weg. Heb ik met mn zus ook gedaan, en die komt dus ook gewoon niet meer. (heb niet zo’n heel beste band met haar, dus ben er ook niet rouwig om)
Dat is dan toch je goed recht?
Ik heb er geen problemen mee als mensen willen blijven roken in hun eigen huis. Ik zal er alleen niet bij zijn.
Leven en laten leven is voor mij begrip hebben voor elkaar, maar geen last hoeven hebben van elkaar (en dan ook wederzijds begrip en no hard feelings over en weer).
Ik begrijp wel dat het lastig is als je voor het werk aangewezen bent op een rokende oppas. Hoever gaat je principe dan? Onmogelijk om dat te bepalen voor een ander denk ik.
hier wordt buiten gerookt ik rook zelf en al regend het of is het nog zo koud buiten ik (wil) roken en doe dat buiten de visite die hier komen kunnen gewoon mee na buiten hier binnen geen sigaret aan ben heel eerlijk ik ben een roker maar binnen in een huis vindt ik het stinken
als ik ergens op visite ga en daar wordt wel gerookt kan ik daar na mijn mening niets van zeggen en doe ik ook niet het is iemand anders huis en heeft het daar zelf voor het zeggen ik kom daar en kan mij dus schikken na de regels van die mensen.
wel heb ik er altijd rekening mee gehouden toen ze echt nog babys waren dat als wij op visite moesten er er dan veel gerookt werdt dat we op andere dag zouden gaan omdat ik niet wil eisen dat er buiten gerookt werdt dit was en is iets wat ik zelf persoonlijk te ver vindt gaan
als ik ergens op visite ga waar binnen gerookt wordt steek ik geen sigaret op ik ga daar dan zelfs na buiten en het gekke meestal volgen de mensen je dan ook.
en ja ik vindt het stinken ik rook buiten ook zal er van zelf een tijd komen dat ook ik stop maar wanneer :think:
@Ninanien wrote:
Qua buiten roken denk ik inderdaad dat veel mensen het niet eens bewust doen. Het is denk ik geen opzet (de uitzonderingen die je kind aankijken en het dan in zijn/haar gezicht blazen daargelaten). Buiten zeg ik er niks van. Ik ga dan gewoon even ergens anders staan. Kleine moeite voor mij toch?
zo doe ik dat ook, ik ga ergens anders staan. Maar blijf zeker niet in de rook staan.
Ik kan niet zo goed begrijpen dat mensen niet durven te vragen of anderen niet willen roken. Is het misschien de weg van de minste weerstand?
Een kind… als ouder zijnde ben je verantwoordelijk. Ik vind het echt heel erg dat er kleine kinderen in de rook zitten. Kinderen moeten beschermd worden tegen inhaleren van rook. Of ze nu 0, 10 of 15 zijn. Als ze zelf volwassen zijn, dan pas is het hun eigen verantwoordelijkheid.
Iedereen heeft altijd (hoe moeilijk die soms ook zal zijn) een keuze hierin!