roken waar de kids bij zijn

Wij roken altijd buiten, bezoek ook.

Als wij ergens op bezoek kwamen gingen de mensen ook buiten staan roken en omdat wij dan kwamen, gingen ze zelfs hun huis luchten omdat wij dan een baby hadden.

Maar nu de jongste ouder word, 5 en half, merk ik dat het steeds lastiger word. Vooral mijn vader, die steekt toch steeds een peuk op als we daar zijn en dan moet ik er steeds wat van zeggen. :roll:

Hoe gaat dat bij jullie? als je op bezoek bent.

(degenen met oudere kinderen, want het lijkt dat mensen toch wat makkelijker rekening houden met babys en peuters dan met wat oudere kinderen)

Hier in huis wordt zowiezo niet gerookt, manlief mag buiten staan!!!

Ik merk het helaas ook!! Onze jongste is nu 2,5 en “ineens” is het niet meer nodig om buiten te roken (niet thuis dan he!!! daar ben ik de baas :wink: )

Maar bij mijn ouders en bij mijn zus helaas wel. Ik durf er niets van te zeggen :oops: , maak wel eens een opmerking maar dat wordt dan weggewuifd onder het mom van…“vroeger was het ook zo”

Dus ik probeer er zo min mogelijk heen te gaan, wat onmogelijk is. Het ergste is dat mijn jongste zoon daar elke maandag heen gaat.

Nu zijn er vast mensen die gaan zeggen, dan moet je m niet meer laten gaan…maar dan mogen zij alvast de rekening gaan betalen voor andere opvang 8)

@minniemouse wrote:

Maar bij mijn ouders en bij mijn zus helaas wel. Ik durf er niets van te zeggen :oops: , maak wel eens een opmerking maar dat wordt dan weggewuifd onder het mom van…“vroeger was het ook zo”

Dus ik probeer er zo min mogelijk heen te gaan, wat onmogelijk is. Het ergste is dat mijn jongste zoon daar elke maandag heen gaat.

Nu zijn er vast mensen die gaan zeggen, dan moet je m niet meer laten gaan…maar dan mogen zij alvast de rekening gaan betalen voor andere opvang 8)

Dus omdat jij liever een ongezonde goedkope optie kiest dan een duurdere gezonde optie moet een ander het maar betalen als die aangeven dat je wel degelijk een keus hebt?

Hier is de oudste 7 en de jongste 3. Maar nergens last van rokende familieleden, enkel bij mijn broer, maar daar gaan ze nog steeds buiten staan.

Tja bij ons is het niet anders, toen Kaya ongeveer 6 maanden oud was begonnen mijn ouders weer binnen in huis te roken.

Ik ben wel eerlijk dat ik vind dat ik het maar moet accepteren. Het is hun huis en daar gelden hun regels hoe vervelend ik het ook vind.

Het blijft lastig helaas.

misschien een gesprek aan gaan met je ouders om aan te geven hoe vervelend je het vind?

Ik heb gelukkig het probleem niet omdat er geen rokers meer zijn in mijn omgeving. Ik vind dat iedereen moet weten of hij of zij wil roken, maar nooit waar een kind bij is. :hand:

Een kind kan er niet voor kiezen. Als ouder vind ik dat je verantwoordelijk bent voor de gezondheid van je kind. Ook je wel of niet begeven in een rokerige ruimte hoort daarbij.

Onder het mom van dat het vroeger ook zo was, vind ik geen goed argument. Vroeger hadden ze niet de wetenschap die ze nu hebben over roken. Nee, ik ga nergens op bezoek waar gerookt wordt. En mensen mogen hier binnen ook niet roken. Als het zou betekenen, einde vriendschap, dan het zij zo. als mensen hun sigaret belangrijk vinden dan de gezondheid van een kind… dan komen er bij mij veel vragen boven. Wat heeft die ander voor jouw kind over en ook voor jou. Juist opa’s en oma’s, voor je kleinkind wil je toch het allerbeste? :think:

oh ja en vroeger had ik trouwens wel rokers in mijn omgeving, maar ook 10 jaar geleden was ik heel stellig in dat bij ons niet gerookt wordt. Het heeft inderdaad wel een vriendschap gekost. (mee)Roken moet een vrije keuze blijven.

misschien toch eens de onderzoeken laten lezen over dat het vele malen schadelijker is om mee te roken dan zelf te roken…?

Want meeroken is echt heel schadelijk omdat de rook deeltjes veel meer uitgewaaierd worden in de zuurstofrijke lucht die de ander inademd, diep inademd.

Ik zou er echt niet blij van worden en wel degelijk op zoek gaan naar een andere opvang optie als mijn ouders zouden roken en niet bereid zijn om zorgvuldig om te gaan met de gezondheid van mijn kinderen.

Ik zou ook echt wel zeggen dat ik het heel egoistisch vind dat ze hun verslaving belangrijker vinden dan de gezondheid van hun kleinkinderen.

Dat zit wel op niveautje " kwalijk nemen" hier.

De enige die hier roken zijn een neef en nicht van manlief en die roken keurig buiten als we bij hen zijn of als ze hier komen.

Verder komt het niet voor.

Ben daar eigenlijk heel streng in.

Ik ben gestopt met roken toen ik stopte met de pil…En heb nooit meer een sigaret aangeraakt. Hier in huis word er door niemand gerookt. Als ze willen roken gaan ze naar buiten. Als we naar mijn ouders gaan dan roken ze ook niet, en gaan ze ook naar buiten. Ik kom gewoon nergens waar er gerookt word.

Sommige mensen vinden dat overdreven, omdat ik mijn kind dan dingen ontneem :wall: Mijn moeder begint er ook wel eens over van jaa: Deden wij vroeger ook, en jullie hebben er ook niets van gekregen. We hebben daar 3 maanden gewoond i.v.m verbouwing van ons huis, en hebben ze ook netjes buiten gerookt :thumbup:

hier in huis wordt idd ook niet gerookt en daar ben ik heeeeel strikt in (oa een keukenplaatser gehad die dag 2 een collega liet komen omdat ik dus echt niet pikte dat er in ons net gekochte, vers geverfde huis gerookt werd, OOK NIET onder de door hem opgehangen afzuigkap… voelde me net een waakhond die man in de gaten houdend, want hij probeerde het dus elke keer weer :eh: en mijn schoonmoeder vond het ook maar dikke onzin, want toen haar zoon nog alleen was mocht er wel gerookt worden in zijn huis… ja en dat was toen hij alleen was en dat was hij niet meer toen ik er was he of wel soms? :oops: )

Vanaf dat ik zwanger was van de oudste hebben mijn ouders nooit meer een sigaret (binnen) gerookt waar ik bij was en zijn ze zelfs helemaal gestopt met binnen roken, omdat ze toch niet wisten wanneer wij kwamen :thumbup: .

Inmiddels zijn ze zelfs helemaal gestopt met roken wat ik erg fijn vindt.

Mijn schoonouders vonden het in de zw.schap al dikke onzin dat ze niet mochten roken in mijn bij zijn in hun eigen huis… prima dan kom ik niet en we hebben er direct bij gezegd dat dit ook voor de kleine zou gelden na de geboorte.

Dus tja… als ik weet dat er gerookt wordt… dan gaan mijn kinderen gewoon niet mee (en ik zelf dus ook niet).

Maar tot welke leeftijd blijf je er zo streng over?

Mijn hele omgeving (vrienden/familie) rookt, zelfs waar hun eigen kids bij zijn, maar als wij dan komen gaat iedereen in een andere ruimte staan, omdat ik dat zo wil.

Het gaat tot nu toe nog wel zoals ik het wil, maar het gaat steeds minder makkelijk.

Hier in huis altijd… dan blijf ik altijd streng en naar anderen toe zal ik het ook altijd blijven vragen, zeker ook voor mezelf.

Wil je dat we komen, prima, maar ik kan slecht tegen rook, vind het erg naar dat daarna van iedereen de haren en kleren om over tassen en andere dingen maar te zwijgen, enorm stinken naar rook, dus gelieve dan om wille van ons allemaal niet te roken.

Zijn ze daar niet toe bereid, dan komen we toch niet, daar zit ik dan niet mee hoor

hier wordt er nog rekening mee gehouden.

Zeker als de kleine er dalijk ook is…

Maar ik was eenkeer bij mijnnichtje omdat ze net een nieuw huisje hadden en gingen we daar kijken.

Maar oom, tante, nichtje en vriendlief rookte en wij zaten daar als 3 niet-rokers tussen. ( en was de ene nog niet uit ging de andere aan )

Ik heb toen ook gezegd… Nicht ik hou van je en je moet zelf weten wat je in je huis doet daar heb ik niks over te zeggen.

Maar ik voel mij niet prettig vanwege mijn hele gezin die in de sigarreten lucht zit. De volgende keer hou ik er rekening mee en kom ik niet meer als er zo gerookt wordt.

Serieus al onze kleding stonk naar de rook en ik was gewoon misselijk…

EN ik vind het jammer want ik hou echt zielsveel van mijn nichtje…

Maar als er zo gerookt blijf, blijven wij weg.

NU zijn we nog niet die kant op gegaan hoor maar ik denk dat ze er de volgende keer wel rekeing mee houden …Want zij houd net zoveel van mij alleen had ze er op dat moment geen idee van…

Tja dat kan…

Bij mijn zus roken ze al niet meer binnen, meer omdat het stinkt en vanwege hun eigen dochter.

Maar bij mijn moeder , schoonmoeder, vader enzv. roken ze wel binnen.

Maar wij komen daar amper, bij mijn moeder en vader omdat het stomweg te ver is. (2x geweest nu, met Riley), maar bijv. bij mijn schoonmoeder, die luisterd niet eens ‘Vroeger deden we dit ook’…

We komen daar dan ook niet veel.

hier in huis wordt ook gerookt.

mijn man gaat echt niet buiten staan voor anderen.

visite gaat echt niet van ons eisen dat er buiten gerookt moet worden.

dan blijven ze er maar.

hier in onze familie en vriendenkring doet niemand daar moeilijk over.

en velen van jullie zullen het hier niet mee eens zijn.

maar zo denken wij er hier over

@stillewater wrote:

Wat maakt de leeftijd uit, meeroken is gewoon slecht voor iemand, of je nou 6 maanden bent of 6 jaar of 60 jaar.

Mijn schoonouders roken gelukkig niet, maar mijn ouders wel. Ik heb afgesproken dat ze buiten roken als wij een dag en/of weekend langskomen. Bij slecht weer (regen of sneeuw) dan roken ze wel eens uit de achterdeur of onder de afzuigkap, maar niet als de kids in dezelfde ruimte zijn. Mijn zwagers en een paar vrienden roken nog wel en als we met kinderen daarheen gaan dan rookt iedereen op het balkon.

Mijn man staat hier ook altijd buiten. We hebben allebei gerookt en ja, toen rookten wij binnen. Maar er kwamen hier ook geen kinderen over de vloer. Inmiddels hebben veel van onze vrienden ook het “niet-roken-beleid” ingevoerd.

Mijn familie daarentegen rookt wel. Mijn vader en oudste broer gaan nu ik zwanger ben buiten staan in hun eigen huis. Mijn schoonvader moet van mijn schoonmoeder al buiten staan :P. Mijn jongste broertje woont op kamers en daar kom ik eigenlijk zelden. Mijn zusje rookt ook niet in haar eigen huis.

Het maakt niet uit welke leeftijd, maar omdat hij nu 5 en half is, en ik voor mijn gevoel steeds minder makkelijk kan zeggen wat ik er van vind in andermans huis vraag ik me af tot welke leeftijd anderen het doen.

Stel je hebt kinderen van 14 en 18.

Ik lees hier de reacties wel, maar zie ook dat diegene nog hele kleine kinderen hebben.

Anderen houden toch makkelijker rekening met hele kleine kids dan volwassenen.

En als je iets kunt opnoemen, zoals allergie of zwangerschap of astma, dan is het verhaal ook weer anders.

@sassie1980 wrote:

@stillewater wrote:
Wat maakt de leeftijd uit, meeroken is gewoon slecht voor iemand, of je nou 6 maanden bent of 6 jaar of 60 jaar.

ja, maar voor rokers is er allicht wel een vershcil. Ik snap de vraag van Stillewater wel. Bij babytjes kun je ook verstokte rokers van de oude stempel nog wel aan hun verstand peuteren dat het niet gezond is voor het babytje. Maar op een gegeven moment kan ik me voorstellen dat het voor rokers een beetje ophoudt en dat het gevoel dat ze zin hebben om rekening te houden met een kind over is.

Ik heb er zelf gelukkig amper mee te maken, inmiddels rookt bijna niemand meer in mijn omgeving, en toen er nog wel gerookt werd, heb ik nooit hoeven vragen om rekening te houden met aanwezigheid van kind.
Of jawel, 1 keer, bij mijn oma, die had bezoek die van stevig paffen hield. Hele kamer stond blauw van de rook, toen ben ik maar met n gedwongen buiten gaan lopen totdat het tijd was om naar huis te gaan, en daar had ik dan 2 uur voor gereden.... :silenced:

Hier wordt niet binnen gerookt, en bij bijna niemand die ik ken trouwens.

Ja bij me schoonvader, en die rookt ook gewoon als wij er zijn. Zodoende kom ik er dus ook bijna nooit met de kids. Hij weet het goed, dat ik niet wil dat er bij de kids gerookt wordt, maar helaas…,

Dus tja dan komen we toch niet! Heel simpel…