roken waar de kids bij zijn

Nu ik dit topic weer zie moest ik denken aan de vriendin van de neef van hubbie. Ze heeft een kindje van 3 maanden en dat kindje had heeel de avond in de rook gelegen op een feest waar tig mensen waren vertelde mijn schoonmoeder.

Dat vind ik dan zoooo zielig, en zooo slecht van die moeder :wall:

Hier thuis wordt buiten gerookt, manlief rookt niet binnen en we verwachten dan mensen ook gewoon buiten roken (kleine moeite vind ik).

Mijn ouders roken niet, maar mijn broertje wel, maar die rookt op zolder in zijn kamertje of onder de afzuigkap (die dan op de hoogste stand staat) en mijn man doet dat (nu in de winter ook bij mijn ouders).

Op een werknemer van mijn vader na… houd iedereen er ook rekening mee bij mijn ouders thuis, mijn moeder zegt er ook rustig wat van.

Met kerst bij mijn tante en oom, wordt er onder de afzuigkap gerookt, maar zodra mijn oma (die dus echt niet tegen rook kan) naar boven gaat, dan worden de asbakken op tafel gezet.

Nu stond mijn man op en zei… ik ga niet naast mijn zwangere vrouw een sigaret opsteken, ik rook wel even onder de afzuigkap… :inlove:

Daardoor besefte andere ook ineens… ohja… das waar ook! :wink:

Toen ik nog rookte, rookte ik altijd buiten. Dit is me bij mijn ouders al aangeleerd. Mijn vader rookt dus ook altijd buiten.

Mijn zusje wil nog wel eens haar sigaret binnen opsteken maar loopt altijd naar buiten/ bijkeuken.

Verder komen we eigenlijk nooit bij rokers.

Als mijn kind ergens gespeeld heeft waar ze roken, ruik ik dat gelijk ook al roken ze buiten. Zijn jas stinkt ontzettend naar rook (hangt aan kapstok tussen andere jassen) en ook zijn kleren omdat hij natuurlijk daar ook op de bank zit (die naar rook ruikt omdat de rooklucht van hun kleren daar uiteraard ook in trekt).

Ik heb astma, en voor mij is dat al genoeg om het benauwd te krijgen helaas en zijn kleren gaan dan ook gelijk in de was thuis en zijn jas hang ik te luchten.

Ik vind het heel vervelend, maar kan er niks van zeggen vind ik omdat ze immers al rekenig met de kids houden en buiten roken, maar ik blijf het ontzettend vies vinden.

Als ik ergens kom met de kids wordt er eigenlijk nooit gerookt :thumbup:

Mijn moeder rookt wel en lucht als wij komen of als de kids komen logeren. Meestal weet ze dus wanneer we komen. Soms wil ik ook wel eens oonverwachts en dan bel ik even op. Dan wordt er eingelijk maar heel even gelucht maar ja het is dan maar zo voor een keertje. Ik wil mijn kindern toch ook niet onthuiden dat we nooit spontaan naar oma gaan.

Als ze structureel zou oppassen en daarbij roken zou ik wel naar wat anders uit gaan zien.

Wat een geluk dat wij zo weinig rokers in onze omgeving hebben en de rokers die er zijn altijd buiten roken. Bij ons mag er sowieso nooit binnen gerookt worden. Al regent het pijpestelen, is er een onweersbui of vallen de hagelstenen uit de lucht. Het is buiten of niet roken. Gelukkig heeft niemand daar moeite mee. Manlief rookt dus ook altijd buiten, helaas is hij nog steeds niet gestopt :roll: :wink:

Gelukkig roken de meeste vrienden en familieleden (van de rokers dan) zelf ook al buiten. Mijn zwager was de laatste die nog binnen rookte, maar is nu uit zichzelf ook naar buiten verhuisd voor het roken.

Als ik buiten sta en iemand rookt in mijn buurt, dan ga ik zoveel mogelijk ergens anders staan (of ik nu alleen ben of met een kind). Ik zeg er wel wat van als ze in mijn gezicht of het gezicht van mijn kind de rook uitblazen.

ik verwacht sowieso dat mensenniet gaan roken in het bijzijn van een niet rokende medemens. Geen leeftijdsgrens dus. Ook als ik elders op vistie ben. Kan mensen niet verbieden om te roken in hun eigen huis. Maar ik dat geval voel ik me niet welkom en stap ik dus op.

Als er ergens binnen gerookt word wat bij ons eingelijk voorkomt want iedereen is gestopt gelukkig.

Dan neem ik geen kinderen mee als ik weet dat er binnen gerookt word.

Vind t zo goor!!!

Wil ze e rniet aan blootstellen en zolang dat lukt die ik dat en ik vind t zo vies ze ruiken dan naar een uitgerookte kroeg bahh

Alleen mn moeder rookt nog maar die rookt altijd onder de afzuiger en als de kinderen er zijn dan rookt ze niet of buiten.

En t erge is heb zelf altijd gerookt voor mn zwagerschap maar vind t zo goor nu alleen al bij t idee :oops: :oops:

maar ja de stoppers zijn erger als de mensen die nooit hebben gerookt hahaha

Ik lees her en der over roken onder een afzuigkap… Dat neemt misschien een deel van de rook weg, maar niet alles. Om nog maar niet te spreken van de stank die de afzuigkap vervolgens weer uitwasemt, blegh. Een paar jaar geleden zijn we op vakantie geweest naar Noord-Holland in een vakantiehuisje. Helaas vergeten te vragen of het een rookvrij huisje was en dat bleek dus bij aankomst idd niet het geval te zijn. Het heeft sowieso de hele week geduurd voordat het huisje weer wat frisser rook, maar iedere keer als we tijdens het koken de afzuigkap inschakelden, kwam daar ook nog eens een walm vanaf.

Ik vraag me echt af waarom het voor sommige rokers zo’n grote moeite is om gewoon rekening te houden met je medemens en niet in huis te roken.

Bron: Stivoro

Is roken onder de afzuigkap of roken bij het open raam goed?Veel mensen denk dit, maar dit is geen goede oplossing. De afzuigkap en het open raam halen maar een deel van de rook weg. De schadelijke deeltjes in de rook zijn het zwaarst. En die blijven tot op 90 cm van de grond hangen. Omdat kinderen klein zijn, ademen ze dus precies die schadelijke deeltjes in.

naar aanleiding van dit topic en mijn “probleem” met rokende oma waar kind is…

Mijn vriend en ik gaan nu toch een gesprek met opa en oma aan!!! Ik heb nog geen idee hoe ik het moet gaan vragen, maar het moet echt.

Die kleine man kwam maandag terug…en ik moest kokhalzen toen hij mij een knuffel kwam geven… :cry:

Hij stonk zo verschrikkelijk, zelfs in zijn blootje (gelijk douchen) stonk hij echt zo erg.

En dat is alleen zijn buitenkantje…ik wil niet weten hoe zijn longen hierop reageren…

oh oh oh, hoe moet ik dit gaan aanpakken…

en stel dat ze weigeren…wat moet ik dan doen?? Wachtlijst kdv is 1 jaar…(en de kosten zijn eigenlijk niet haalbaar voor ons)

Gelukkig zijn wij en bijna al onze vrienden gestopt met roken voordat de kinderen kwamen. Er zijn er een paar die nog wel roken, maar doen dat ook in hun eigen huis altijd buiten. Hier in huis wordt ook absoluut niet gerookt, kan buiten onder het afdakje of bij erg veel regen/hagel oid mogen ze in de schuur staan :wink:

Ik zou dus ook absoluut niet accepteren als er om mijn dochter heen gerookt zou worden en zou, hoe gezellig dan ook, echt opstappen. Als we nu feestjes hebben waar gerookt wordt is het vaak 's avonds en gaat onze dochter lekker een nachtje bij opa en oma logeren en zou het overdag zijn, dan zou ik ze ook naar opa en oma brengen of mn man en ik zouden even uitvechten wie er naar het feestje gaat.

De longetjes van kindjes zijn nog zo klein en zoals hierboven al gezegd, de schadelijke stoffen blijven precies op die hoogte hangen, geen haar op mn hoofd die er aan denkt om mn dochter daar aan bloot te stellen.

Je ziet t, ik ben een ex-roker :wink:

@minniemouse: Heb je al een keer echt laten berekenen hoeveel je voor het kdv kwijt bent. Je krijgt vaak nl. nog echt een heeeeeel stuk van de belasting terug (inkomensafhankelijk)! Ik zou iig het gesprek aangaan en als ze er niet in meegaan, dan kun je ze misschien met ze overleggen dat je je kindje gaat opgeven voor het kdv en of ze dan de tijd dat je nog geen plek hebt er rekening mee willen houden. En is er in dat jaar echt niets te regelen met je partner en eventueel vriendinnen, andere familieleden waar hij eventueel naar toe kan?? Het gaat toch om de gezondheid van je kindje.

Vind ik soms ook zo raar (gaat even over niemand hier speciaal hoor) maar sommige ouders zitten bij elk eerste hoestje, kuchje of 0,1 graad verhoging al bij de dokter, maar laten hun kind wel hele dagen in de rook zitten.

@loesje, Ik weet ongeveer wat het extra gaat kosten. Het zal wel kunnen hoor, maar toch weer een last erbij (terwijl we net wat lasten hebben verminderd)

daarbij is de wachtlijst voor de maandagopvang een heel jaar :shock: .

Dan zou hij nu nog dit hele jaar naar oma/opa moeten.

Verdere oplossingen?? Zus woont te ver, vriendinnen hebben allemaal werk en/of kleine kinderen, andere oma wil af en toe maar niet vast meer vanwege gezondheid.

Andere dagen werken kan ook niet, want ik heb al geswitched vanwege mijn stage (ik doe ook een opleiding naast mijn baan)

Ik vrees dat ze wel zullen zeggen er rekening mee te houden, maar het niet doen…

Naja, eerst maar eens even kletsen. Wie weet verbaasd de reactie me nog!!

Ik hoop dat het gesprek gaat opleveren wat je voor ogen hebt, zal voor je duimen.

Zou een andere optie een gastouder in je buurt kunnen zijn?

Gastouder? Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik daar geen vertrouwen in heb. Hoop niet dat ik mensen voor de kop stoot nu :oops:

Heb daar gewoon een akelig gevoel bij, dus dat is geen optie!

Misschien wil andere oma het overwegen om toch een jaar te doen!

Kan het altijd proberen!

@minniemouse wrote:

Gastouder? Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik daar geen vertrouwen in heb. Hoop niet dat ik mensen voor de kop stoot nu :oops:

Kan het altijd proberen!

Een ervaren erkende gastouder (met eerdere opvangkindjes wiens ouders je om referentie kan vragen) kan nooit erger zijn dat je kindje laten opvangen onder de huidige omstandigheden toch?
Gastouder? Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik daar geen vertrouwen in heb. Hoop niet dat ik mensen voor de kop stoot nu

Kan het altijd proberen!

Van de plek waar je kindje nu zit weet je in ieder geval zeker dat dat geen gezonde omgeving is.....
Ik hoop dat je gesprek verschil zal maken.

klopt, hebben jullie gelijk in hoor. Maar ik heb daar gewoon echt een slecht gevoel bij.

Ik weet heus wel dat het bij mijn ouders slecht is vanwege het roken, daar probeer ik wat aan te doen.

Maar bij de gastouder daar heb ik helemaal geen invloed op wat er gebeurd.

Ik zie wel eens iets in de omgeving waar ik mijn vraagtekens bij heb, nou dan vorm je er toch een bepaalde mening over. En daarom zei ik al dat ik niet iemand voor de kop wil stoten, maar gastouderopvang is niet mijn ding.

Ik werk momenteel op een kinderdagverblijf maaaaar mijn eigen zoon en onze toekomstige dochter gaan naar een gastouder :mrgreen:

Ondanks dat ik zelf op een kdv werk wil ik mijn kinderen juist absoluut niet op een kdv hebben :slight_smile: