:hug: :hug:
Als ik weer in staat ben foto’s te maken zal ik dat even doen :thumbup:
Een van mijn zoontjes, Rubin, heeft ook een helmpje gehad. Hij had hem zo’n 20 a 22 uur per dag op. Dat werkt wel echt het beste hoor, een hoofd groeit nou eenmaal niet alleen 's nachts Ik had zoiets van 'nou ‘ie de helm toch heeft, dan maar zoveel mogelijk op’. Dat werd ook geadviseerd.
Rubin had een heel plat achterhoofd (er zat zelfs een flinke deuk in), hij lag altijd in zijn bed recht naar boven te kijken en duwde echt met zijn hoofd in het matras. Kon zijn hoofd makkelijk naar links en rechts bewegen, dat was het probleem niet. De verhoudingen van zijn hoofd zijn wel wat beter geworden (eerst was het net zo breed aan de achterkant dan dat zijn hoofd lang was). Zijn hoofd is nu langer (dus van bovenaf gezien van achterhoofd naar voorhoofd gemeten) dan dat het breed is. Het platte vlak aan de achterkant zit er nog wel, maar ze hebben gezegd dat dat in de loop der jaren nog wel wat bij kan trekken. De deuk zit er ook nog, maar is wel al minder.
Hij had geen last van de helm. Eerste keer opzetten thuis was drama, maar daarna was vond 'ie het niet erg meer. Ik kon de helm bij hem op en af zetten terwijl hij gewoon ongestoord verder speelde. Ik vond de rare reacties op straat ook heel erg meevallen. Wat ik het grootste nadeel vond is dat de helm tot best vlak boven zijn ogen zat, en zo’n helm is best dik. Dus zijn gezichtsveld was behoorlijk beperkt. Hij moest altijd moeite doen om onder de rand door te kijken, zeg maar. Toen hij de helm al een tijdje niet meer had, viel het me ineens op dat hij in een paar weken/maanden tijd een veel ‘opener’ mannetje was geworden. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik denk dat dat wel deels door de helm kwam.
Wij konden kiezen of we hem wel of geen helm zouden geven (het is inderdaad puur cosmetisch). Ik ben doorgaans niet zo van je lichaam aanpassen zodat je zéker niet opvalt in negatieve zin, ik vind het jammer dat er een soort ideaalplaatje bestaat waar steeds meer mensen aan willen voldoen, of zelfs vinden dat ze er aan moéten voldoen. Maar… ik had makkelijk praten, ik hoefde niet met zijn platte hoofd te leven. Ik ben me er heel bewust van geweest van dat ik de keuze niet voor mezelf maar voor mijn zoon moest maken. En als hij 18 is, zal hij niet gauw zeggen ‘had het maar nooit gedaan’ terwijl de kans best aanwezig is dat hij wel zou zeggen ‘had het maar wel gedaan toen het kon’ als ik er niet voor gekozen zou hebben.
Maar goed, ik vond heel eerlijk gezegd het resultaat minder spectaculair dan ik verwacht had. Maar ik heb ook veel foto’s gezien van kindjes waarbij het super veel scheelt. En zijn hoofd is hoe dan ook wél verbeterd. Zal eens kijken of ik nog wat foto’s kan vinden…
(sorry, lang verhaal geworden… :oops: )
begin april vorig jaar:
met helm:
reslutaat in september, we mochten toen afbouwen met de helm
in januari van dit jaar: je ziet nog steeds dat het vrij plat is van achter.
Drella, fijn dat je even vertelt hoe het bij jullie was… Die helm zit idd vlak boven zn oogjes, lijkt me niet handig.
Je ziet idd de afplatting wel bij Rubin, ook achteraf nog ja.
Ik kan t alleen absoluut niet inschatten, voor mijn gevoel is mijn dochters koppie platter, maar geen idee of t echt zo is. Je ziet t in elk geval heel goed. Moeilijk vind ik wel dat bepaalde dingen elkaar versterken: ze kan niet meer op de zij liggen door het spreidbeugeltje. dus ze ligt weer meer op haar rug :?
Jouw reden om de helm wel te doen is dezelfde als bij ons… Zij moet t ermee doen, wij hoeven dr alleen maar naar te kijken 8)
Hoe lang heeft Rubin de helm uiteindelijk gehad?
Fijn om hier een topic over te lezen!
Hier ook een meisje met voorkeurshouding…
Hoi mereltje, kom jou wel vaak tegen in dezelfde topics :mrgreen:
Wij hebben deze week de eerste meting gehad en krijgen dinsdag de uitslag.
De fysio vind het miniem, maar zegt dat het niets zegt hoe zij het ziet, de meting kan anders uitwijzen.
Zelf vind ik het best plat en enigzins scheef, maar gelukkig ligt ons meisje nu af en toe ook wel met haar hoofdje naar de goede kant te slapen dus miss valt het allemaal mee!
En ach ik denk maar zo het is (in dit geval) cosmetisch en als het wel op een helmpje uitdraait…prima…zal wel even wennen zijn maar ok…
Ze is gezond da’s veel belangrijker!
Atje, onze fysio zei de eerste keer dat de afplatting wel mee viel, een week later was ie ineens best wel ernstig :roll: . Dusse, afwachten op de uitslag dus maar…
Haha, ja we lopen elkaar weer tegen t lijf… wel vooral daar waar het gaat over wat ‘niet goed’ gaat met de kids geloof ik he… maar ach, t zijn wel laiverds he :inlove:
Ja ach…we wachten het rustig(nouja rustig…)af! Dinsdag weten we meer!
Dat absoluut!!! :inlove: , mooie avatar heb je!!
Ik ben benieuwd…
Wij zijn ons in elk geval al wat aan t verdiepen in helmpjes, dan zijn we maar vast wat voorbereid.
Tnx… ben echt zo’n trotse verliefde mama, haha :inlove: :lol:
San, wij hebben ook Tubifast voor Thomas gekregen. Dat werkt prima, maar we kunnen niet elke plek met dat spul bedekken, waar het helmpje zit, dus op die plekken is het hopeloos.
Merel, we hebben geprobeerd om Thomas de helm 23 uur per dag op te doen, maar dat kon zijn huid echt niet aan. We bekijken de komende weken of het genoeg effect heeft als hij hem alleen 's nachts op heeft.
Spannend, die meting over een paar weken! Weet je al waar je eventueel een helmpje laat aanmeten?
Drella, ik moet eerlijk zeggen dat ik het resultaat bij Rubin niet super vind :oops: , jammer hoor! Zijn hoofdje is wel ronder geworden volgens mij, maar het is idd nog behoorlijk plat. Hopelijk trekt het nog wat bij de komende jaren. Knap trouwens, hoe jij er mee om bent gegaan!!
Atje, morgen dus de uitslag. Vind jij het ook zo spannend?
Chelleke, ik ken het forum idd. Ideaal om wat op te zoeken enzo!
Wij moeten 6 april weer met Thomas naar de helmenmaker. Ben benieuwd wat hij er van vind. We zien zelf al wel wat verbetering, ik zal zo eens wat foto’s opzoeken.
Foto’s:
en nog een paar;
Jammer dat sommige foto’s niet helemaal duidelijk zijn, maar ik hoop dat jullie een beeld kunnen krijgen.
Hij heeft 'm nu 3,5 week, dus ik zal binnenkort weer eens nieuwe foto’s maken.
Nou Sophia ik zie echt al een duidelijk verschil!!! Wat gaat dat snel zeg!!!
Enne best een schattig koppie met dat helmpje
En ja vind het wel een beetje spannend…:shifty:
Wel vervelend van die zere plekken! Hoop dat dat wel snel beter is!
Chelleke, heb me toevallig net geregistreerd…nog niet echt de tijd gehad om er echt op te kijken! Maar ga ik zeer zeker snel ff doen! tnx anywayz
Kom morgen wel even weer melden!
Sophia, duidelijk wel verbetering naar mijn idee…
Het koppie van mijn dochter lijkt wel wat op dat van Thomas, qua scheefheid, denk iets minder nog. HEeft Thomas ook een afplatting achter? dat heeft E.ke wel.
Ik denk dat als we aan de helm moeten, we richting Zwolle gaan, dat is de dichtsbijzijnde die ik zo gauw heb gezien.
Vervelend dat Thomas’ zn huid er zo slecht van wordt.
Ik hoop eigenlijk dat de komende weken gauw gaan voor mn gevoel, wil eigenlijk wel graag snel weten waar we aan toe zijn.
Atje, ik snap dat je t spannend vind… Ben erg benieuwd. Gaan jullie nu net beginnen met fysio of heb je dat al langer?
Mijn dochter is nu 6 weken oud. Enkele dagen geleden kwam ik erachter dat haar hoofdje zowel aan de rechter zijkant als de achterkant is afgeplat. Aan de zijkant is het meer afgeplat dan aan de achterkant.
1,5 weken geleden zijn we pas bij CB geweest en ze hebben toen niets bijzonders gezien.
Sinds gisteren ben ik haar gaan observeren of zij een voorkeurskant heeft, ik heb het idee dat zij een voorkeurskant heeft naar rechts.
Nou heb ik een aantal vragen:
- Wat voor soort oefeningen hebben jullie gedaan?
- Hoe hebben jullie kind in bed gelegd met slapen (zijligging, buikligging, rugligging)
- Hoe hebben jullie het hoofd van jullie kind neergelegd? Steeds op een kant (niet afgeplatte kant); of bijvoorbeeld 2x niet afgeplatte kant en 1x afgeplatte kant. Ik kan me voorstellen als je het hoofd steeds een kant opgelegt dat de andere kant van het hoofd ook platte wordt.
- Wanneer hebben jullie een kinderfysio ingeschakeld?
Alvast bedankt!
Merel, Thomas heeft vooral een scheef hoofdje, maar die scheve kant is ook plat. De achterkant van zijn hoofdje is niet enorm plat. (beetje lastig uit te leggen)
Dat gevoel dat je wil dat de komende weken snel voorbij gaan herken ik wel. Op een gegeven moment had ik echt zoiets van; kom maar op met dat helmpje!
Atje, weet je al meer?
Deirdre,
- Veel op de buik leggen, en verder allerlei oefeningen die heel lastig te beschrijven zijn. De fysio deed ze voor en ik deed ze thuis elke dag met Thomas.
- We hebben een zijliggingskussen geprobeerd, maar Thomas draaide zich daarin ook op zijn rug en ging dan weer op zijn voorkeurskant liggen. Jammer, want volgens mij kun je met zo’n kussen best goede resultaten krijgen.
- Ik heb hem op advies van de kinderfysio steeds op de kant gelegd die niet is afgeplat.
- Thomas is met 5 weken begonnen met fysio.
Je kunt natuurlijk altijd een keer een afspraak maken bij een kinderfysio. Erg handig voor allerlei tips!
Deirdre, ik zou gewoon direct een kinderfysio opbellen. Ik zou, net als Sophia, haar steeds op de niet-voorkeuskant leggen. Als ze tussendoor eens wakker wordt of wat onrustig is in haar slaap, is de kans dat ze weer terug draait al groot genoeg (overigens liet onze dochter dat niet toe, zij was/is heel vast in haar voorkeur).
Wij hebben een zijligkussen gebruikt, hier ook de ervaring dat ze vrij makkelijk wat naar de rug draait. We legden een opgerolde hydrofielluier achter haar rug, zodat dat wat minder makkelijk ging.
Hoi!!
Ben ik dan weer! Nou de fysio is dus vanmiddag geweest en het zit op het randje…
Haar afplatting kwam op 105%…en bij 107 komen ze in aanmerking voor een helmpje…
Maar in de breedte was het 95 en dat is weer het minimale voor een helm…
Dus we gaan gewoon heel intensief aan de slag en hopen dat dan met de tweede meting het verbeterd is!
Tis wel lastig hoor want ze gaat gewoon echt steeds weer naar rechts met dat hoofdje :?
We hebben nu nog weer als tip erbij van de fysio…een handoek opgevouwen in de lengte onder haar matrasje zodat haar hoofdje als ze slaapt de goede kant oprolt…omdat ze 's nachts niet in de babysleep gaat…
Ben het nu eerst aan het proberen zodat ik af en toe even kan kijken!
Vanmiddag werkte het nog niet in elk geval :?
Merel, ik heb toen I.vey 8 weken was zelf al de fysio gebeld…dus we hebben al best lang fysiotherapie…
Kan me ook goed voorstellen dat je het nu wel geregeld wilt hebben! Als het dan toch moet, dan ook maar direkt! Maar ja dat gaat niet zo heh?!
Deidre, gewoon bellen hoor!! Je kan nooit te vroeg zijn!
Ja lastig he, om ze de andere kant op te laten liggen. Hier gaat dat moeilijk. Hopelijk verbetert het bij I.vey.
107 indicatie voor een helm? Hier was de laatste meting 110 en onze fysio zei dat dat de ondergrens is voor een helm. Ik denk ook dat als de fysio zegt dat het niet hoeft, maar de score is nog wel hoog, dat ik ga kijken voor ‘second opinion’ zeg maar. Heb toch liever wel een helm dan dat ik over een paar jaar baal als we het obv haar uitspraken niet hebben gedaan terwijl anderen lmet dezelfde waarden wel worden doorverwezen.
In de breedte zitten wij nu op 97 geloof ik (weet t niet zeker hoor).