Redressiehelm

Hoi,

Wij hebben afgelopen week te horen gekregen dat ons meisje een redressiehelmpje moet hebben voor haar vergroeide hoofdje.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Groetjes,

W78

Je hebt PB :mrgreen:

ALs je verder nog info wil weten dan kan ik je misschien nog antwoorden of foto’s geven. Je mag me altijd een PB sturen hoor!!

Mijn zoontje heeft een helm gedragen van 7 maanden tot 13 maanden.

Kers (ook van het forum) haar dochter heeft ook een helmpje gedragen, dus die kan je ook vast nog vragen stellen.

Succes ermee!!!

Hoi,

Mijn zoontje Teun heeft sinds 2 maand zo’n helmpje. Hij was 4 maand toen hij geopereerd moest worden, omdat zijn fontanellen aan elkaar gegroeid waren. De vorm van zijn hoofd wordt nu door het helmpje aangepast. Daarnaast had hij een afplatting aan zijn achterhoofd. Dit is gelijk maar meegenomen.

Is het bij jullie dochter n.a.v. een voorkeurshouding, of is er meer aan de hand?

(Uiteindelijk hebben de helmpjes hetzelfde doel, het vormen van het hoofd, nu de schedeldelen nog flexibel zijn)

Teun is nu 6 maand. De afplatting aan de achterzijde is al niet meer zichtbaar, voor zijn voorhoofd moet hij het helmpje nog zo’n maand of 7 op.

Zelf heeft hij er totaal geen last van. Zelfs met slapen niet. Wij ondervinden er meer hinder van, als meneer wil knuffelen. De helmpjes zijn best hard. Maar met goede duikbewegingen kom je een heel eind haha!

Zelf vind ik het wel jammer dat zijn haartjes niet goed zichtbaar zijn en vooraf dacht ik voorlopig niet meer te kunnen kroelen. Maar dit valt hard mee. Zo’n helmpje mag om de paar uur even af om te luchten en wij doen dit met de voedingsmomenten dus kan ik lekker met mijn neus in zijn kuikendons zitten haha!

En ik vind hem een veel leuker koppie hebben zonder helm natuurlijk!

@minniemouse wrote:

ALs je verder nog info wil weten dan kan ik je misschien nog antwoorden of foto’s geven. Je mag me altijd een PB sturen hoor!!

Mijn zoontje heeft een helm gedragen van 7 maanden tot 13 maanden.

Kers (ook van het forum) haar dochter heeft ook een helmpje gedragen, dus die kan je ook vast nog vragen stellen.

Succes ermee!!!

Hihi, daar ging de PB van mij over :mrgreen: :-* :-*

Hallo,

Wij hebben inmiddels bij Livit een helmpje voor ons meisje besteld. Over 2 weken is deze klaar. Elin krijgt de helm omdat ze een voorkeurshouding naar links heeft. Dit komt omdat ze torticollis heeft waardoor ze haar nek niet goed naar rechts kan draaien. Hierdoor is haar hoofd links achter afgeplat. De arts heeft haar hoofd opgemeten en er was een “afwijking” van 2cm.

We hebben ons er al wel bij neergelegd dat ze een helmpje moet, maar ik zie er toch erg tegenop.

Tot later!

Groetjes,

W78

Goede beslissing!!

Tis niet leuk zo’n helm, je moet je weren tegen allerlei belachelijke reacties…(mensen zijn bot en dom), maar je meisje heeft dadelijk een mooi rond koppie!!! :thumbup:

Dat is het belangrijkste.

Wij hebben iig nooit geen seconde spijt gehad van onze beslissing!! Matthijs heeft nu een bijna perfect rond hoofd. Heel iets nog een deukje, maar dat kan je alleen voelen niet zien.

Als we dit niet hadden gedaan, dan had hij voor altijd een "vreemd"achterhoofd gehad. Stel dat hij vroeg kaal zou worden of hij kiest voor een gemillimeterd kapsel, dan zou je dat altijd opmerken!!!

Hoi,

Heb je ooit een Osteopaat geprobeerd?

Weet niet of je iets hieraan hebt:

Mijn zoontje had sinds de geboorte ook last van een voorkeurshouding, mede door ook het advies op baby’s op hun rug te laten slapen ontdekte ik na een tijdje dat zijn hoofdje een scheve afplatting had. Ik was enorm in paniek mede door de verhalen over de helmpjes en een scheve schedelgroei.

Ik heb hem toen op zn buik laten slapen en ben met hem naar een Osteopaat geweest.(dankzij de adviezen en reacties hier!!)

De 1e keer daar kon ik wel janken, als de Osteopaat z’n hoofdje naar rechtsdraaide, draaide zn heel lichaam mee. Het gebrul was niet om aan te horen zoveel pijn had hij in zn nekje.

Na 4 behandelingen was mn kleine een heel andere baby. Hij had er plezier en schudde zn hoofdje alle kanten op. Ik ben ernorm opgelucht dat ik die beslissing toen heb genomen, Cb en huisarts vonden het toen niet nodig…

Groet, Alesi

Wij zijn met Elin al 6x bij de osteopaat geweest en ze heeft ook al intensief fysio gehad. Maar op een gegeven moment haalde dit alles niks meer uit. Bij Elin ligt haar voorkeurshouding echt aan de torticollis in haar nek.

Mijn dochter krijgt morgen voor de eerste keer fysio omdat zij een voorkeurshouding heeft naar rechts, zij is nu 8 weken oud. Haar rechter kant is al een stuk platter dan links. Ik hoop dat de fysio wat kan doen aan haar voorkeurshouding in de hoop dat ze geen helmp[je op hoeft.

gr Leonie

Osteopaat en fysio is allemaal heel mooi en het werkt ook wel, maar op een gegeven moment (tegen de 6 maanden ) moet je beslissen of je wel of niet voor een helm gaat.

Als je dan te lang wacht heeft een helm niet meer het effect wat het heeft in de periode 6 maanden tot een jaar. (heeft te maken met schedelnaden, fontanellen etc)

Matthijs heeft ook vanaf 4 weken therapie gehad. Hij raakte hiermee wel de voorkeurshouding kwijt, maar de afplatting was toen al te erg om zo weg te krijgen.

Nu bij die kleine letten wel heel goed op. Hij heeft geen voorkeurshouding dus we maken ons nu geen zorgen. Hij heeft een mooi rond koppie. Ik wil het namelijk ook niet nog een keer allemaal meemaken…

Tessa had ook een voorkeurshouding met vervorming van haar hoofdje…

Bij haar kwam het door het KISS-syndroom…

Bij haar heeft gelukkig de manueel therapuet en fysio erg goed geholpen en is het op tijd overgegaan, maar anders had ook zij een helmpje op gemoeten…

Een kennisje van mij haar zoontje heeft wel een helmpje gehad ( ook KISS). Hij had het alleen veel erger en heeft nu nog steeds een beetje een misvormd achterhoofdje dat je eigenlijk niet echt ziet als je er niet op let…

Had hij het helmpje niet gedragen had hij allerlei operaties moeten ondergaan om zijn schedel goed te krijgen, omdat anders zijn hersenen in de knel kwamen…

Zo’n helmpje krijgen ze echt niet zomaar… en hoe beter jij als ouder je aan de voorschriften houd ( qua ophouden enzo) hoe beter en sneller de resultaten te zien zullen zijn…

Mijn meisje heeft idd ook een helmpje gehad. Een hele mooie witte met roze vlinder! :inlove: Ook vanaf de leeftijd 7 maanden tot 13 maanden en ook haar hoofdje is er super op vooruit gegaan. En geloof me, bij haar was het behoorlijk erg. Als ze op haar buik lag kon ik zo een kopje op haar hoofdje zetten. :cry: Zal eens gaan zoeken naar foto’s.

En niet opzien tegen die helm joh! Het is voor een goed doel en ze krijgen er altijd zo’n stoer bekkie van.(vind ik) :inlove:

Het enige wat wat minder leuk is zijn de opmerkingen van buitenstaanders. (waarvoor heeft ze zo’n ding op d’r kop? Kan ik haar wat harder door de kamer slingeren :roll: )

En als het buiten wat warmer is, want dan is zo’n helm ook warm natuurlijk. gaat het een beetje schuimen en ruiken, maar 2x per dage en natte washand er door en het hoofdje van je kindje even wassen en dan valt het wel mee.

Julin 3 maanden oud

16 maanden oud

Wij zijn trouwens ook met haar bij de kinderfysio geweest, want ze had KISS. Maar ondanks zijn goede werk was het al te laat om de natuur zijn werk te laten doen. En waarom dan niet een handje helpen? Beter dan dat je dochter over 16 jaar zegt: Bedankt mam, ik zie er niet uit.

Heb nog even een link voor je…er was ooit al eens een topic over.

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=45489&highlight=

Er is een speciaal redressiehelm forum; http://www.redressiehelm.tk

Daar zitten heel veel ouders van kindjes met een redressiehelm en kun je met je vragen terecht.

Groetjes Meike

Bedankt voor jullie reacties. Nog een weekje en dan is het zover. Meike bedankt voor de link met het redressiehelm forum. Ik ga er gauw eens kijken.

Ja, goeie tip dat forum…heb ik ook veel aan gehad. :thumbup:

Je meisje moet nu haar helmpje al wel hebben…hoe gaat het?

Hoi meiden,

Ik wilde nét een topic hierover gaan openen, toen ik deze zag!

Wij kregen deze week ook van de fysio te horen dat het beter is om onze dochter Lies op de wachtlijst te laten plaatsen voor een helmpje.

Best even slikken, want we zijn al bijna 2 maanden intensief aan het oefenen, overdag op haar zij te laten slapen enzovoort. Maar ik zie zelf ook wel dat het effect daarvan te weinig is! Ze ligt s’nachts toch gewoon 9 uur lang op haar achterhoofd te slapen (eigenwijs kind :inlove: ).

Ik ben ook heel benieuwd naar jullie ervaringen, dus ik hoop dat jullie mij ook je ervaringen willen pb-en. Ik heb Kers al een berichtje gestuurd, maar misschien wil Judith of Miniemouse ook haar ervaringen delen??

Toen ik de foto van Julin zag, leek het nét alsof ik naar het achterhoofd van Lies zit te kijken!! Het gekke is dat je gewend raakt aan de vorm van je beeb’s hoofdje en pas als je de schedeltjes van andere kids ziet, schrik je hoe mooi rond die vaak zijn!

Alvast bedankt voor jullie reactie’s en voor de link naar het forum over redressiehelmpjes!!

:-* Karin

Hoi,

Onze Elin heeft haar helm inmiddels bijna 4 weken en het gaat heel erg goed. Ze heeft het helmpje vanaf het begin af aan geaccepteerd. Ze heeft hem gemiddeld zo’n 20 uur per dag op. In november moeten we terug op controle bij de kinderarts. Ik hoop dat er dan al een goed resultaat is zodat de aantal uren afgebouwd mogen worden.

Hier nog ff een foto van mijn meisje.

Tot later!

Groetjes,

Wilma