Oeh Karin, da’s wel heel ernstig. Ik zou me niet weg laten sturen hoor! Ze lijkt precies op Julin toen en dat is niet gezond! Heb je ook een foto van haar gezichtje? Julin had namelijk hele grote ogen daardoor, want alles zat in de verdrukking van binnen.
Wat heeft Elin een lekker toetje!!!(Julin had de sluiting trouwens aan de zijkanten, een klein stukje klitteband)
Veron had ook rechts achter helemaal plat na 2,5 maand had een voorkeurshouding doordat hij is geboren met de vacuum. Wij hebben toen ook kinder fysio gehad en dat heeft hier redelijk geholpen. Veron zou misschien ook een helpje moeten. Toen kwamen wij erachter dat hij ook liever op zijn buik slaapt dus hebben we dat gedaan en nu is zijn hoofdje weer netjes bijgetrokken. Nu kan hij natuurlijk al lang draaien en slaapt hij nog steeds op zijn zij. Wel moet ik zeggen dat iedereen praat over wiegedood met op de buik slapen maar niemand heeft het er over hoeveel kindjes platte hoofdjes krijgen nu. Als wij ooit een 2de kindje verwachten laat ik het meteen op het buikje slapen.
Fijn dat ze het meteen heeft geaccepteerd :thumbup: en op naar een paar maandjes verder dat het helemaal goed is.
Liefs loes
Hier ook waarschijnlijk een toekomstige redressiehelm mama.
Damian is geboren op 26 april, 3 weken en een dag te vroeg.
Damian zat niet helemaal goed in het geboortekanaal maar door wat geduw en getrek is hij toch gewoon geboren.
Hij had een matige start en is vrij snel in de couveuse gelegt. Niet omdat hij te licht of te klein was maar omdat hij heel zwaar overstrekt was en ernstige tremoren had.
Ik ben van mening dat het door mijn medicijn gebruik komt, maar dat hebben ze nooit kunnen achterhalen.
Dat is vrij snel beter geworden. Mij viel op dat hij al steeds links keek. Maar ik was niet zo heel vaak bij hem, omdat we in het ziekenhuis lagen en hij lag boven, dus heb 'm niet steeds goed gelegt en wist ik veel, het was mijn eerste.
Na een week mochten we naar huis en heb steeds aangegeven met gesprekken bij cb dat hij een voorkeurshouding naar links heeft.
Wij legden hem steeds op zijn andere zij met slapen en probeerde hem zoveel mogelijk te stimuleren naar rechts te kijken.
Steeds zeiden ze dat we het goed deden.
Uiteindelijk werd zijn hoofdje alleen maar platter en kon hij nog steeds niet goed opzij kijken.
Met ong. 4 mnd kwamen we bij de therapeut terecht.
Zij kwam tot de ontdekking dat er een werveltje niet helemaal goed zat en hebben dat gecorigeert. Door dit alles liep hij wat achter met het ontwikkelen van zijn nek en hals spieren. Maar het gaat steeds beter met hem moet ik zeggen door de oefeningen. Hij blijft die overstrekkingen wel steeds houden en dat maakt ons en hem moeilijker om dingen te doen.
Damian zijn hoofdje is gemeten op 109.8% (ODDI) en je komt in aanmerking als het hoofdje tussen de 108 en 110% ligt.
Morgen moeten we naar de helmpjespoli en dan gaan ze weer meten en dan weten we meer.
Ik ben heel benieuwd.
Ik zit ook op een redressiehelmforum, staan goede resultaten op en veel info :thumbup:
Oh Chelleke als ik die foto zie, dan moet ik eerlijk zeggen dat hij wel aan een helmpje zou moeten hoor.
Mijn zoontje had dus ook zo’n schuine afplatting, dat zijn oren niet meer gelijk stonden.
Wij zijn in Zwolle geweest (zelfde als Kers)
Daar doen ze niet aan procenten en meten etc, dus ik weet helaas niet wat de metingen van Matthijs waren.
Ik weet wel dat ze snel zeggen dat het vanzelf wel goed komt, maar daar ben ik het dus NIET mee eens.
Ondanks dat Matthijs 7 maanden een helm heeft gedragen, is het nog niet 100% goed. Je ziet het als leek denk ik niet hoor, maar toch.
Ik zie dat je zoontje ook al 6 maanden is, meestal is dat ook een soort van grens om echt de behandeling te starten. Hoop dat ook voor jullie dat ze snel beginnen met de therapie.
Het redressieforum ken ik, heb daar ook een poosje geschreven. (ben er gestopt toen we helmvrij waren, was er klaar mee…een soort van afsluiting van een pittige periode)
Mijn dochter krijgt 5 december haar helmpje een roze met poesjes erop. Zij heeft rechts aan de achterkant een afplatting en haar voorhoofd groeit scheef. Ondanks dat ze al ruim 3 mnd fysio en manuele therapie krijgt moet ze toch een helmpje. Door haar krullen was de afplatting niet goed te zien. Afgelopen vrijdag zijn we in het ziekenhuis geweest en daar waren ze er gelijk over uit dat een helmpje nodig zou zijn. Ik zie er we ltegeb op maar ik doe het voor haar voor later.
gr Leonie
Wat ben ik blij dit te lezen ik was zo bang voor een helmpje voor ons zoontje…
We hebben ook veel geprobeerd en fysio over 1 mnd gaat ze meten en kijkt ze of we worden doorgestuurd voor een helmpje of niet.
T is wel wat minder geworden door t love nest kussentje…
Nu lees ik dat heel veel kleintjes er last van hadden en hebben…
Wist eerder niet dat dit voor kwam tot we zelf zagen dat zn hoofdje zo plat werd van achter…en t cb daar ook wat over zei…
Was er toen heel de dag elke dag mee bezig in mn hoofd wat als…
Toen zei mn vriend wat is een half jr op een heel leven met een plat achterhoofdje???
Ja dacht ik hij heeft helemaal gelijk.
We zn bezig gebleven met de oefeningen maar als t moet dan doen we t zeker en zag ook zulke mooie helmpjes…
En zie er best veel kindjes mee lopen hahaha mischien let ik er nu meer op en zie je t opeens ook veel meer.
Ben blij dat ze bestaan !!!
Leonie, succes met de helmpjesperiode!!!
Ik vond het ook geen leuke tijd, meer omdat ik slecht kon tegen de domme reacties van andere…dat het zielig was etc…
Maar zoals jij al zegt, het belangrijkste is dat ze later geen afgeplat hoofd heeft en jullie dat kwalijk neemt!!!
Even dit topic weer ophoog halen…
Mijn jongste zoon heeft sinds 2 weken een helmpje. Gisteren zijn we terug geweest naar RRT in Zwolle, omdat het helmpje te ruim was en daardoor scheef zakte. Nu dus weer opnieuw beginnen met het opbouwschema.
Ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden … Aan de ene kant weet ik heel goed dat het nodig is (ODDI was 113%), maar ik vind het zo vervelend. Het knuffelt niet lekker, het ziet er niet uit :oops:, dat soort dingetjes. Ik denk dat het een kwestie van tijd is, dat we er gewoon aan moeten wennen, maar toch…
Zijn er nog meer mama’s met kindjes die een helmpje hebben of krijgen?
Hoe vinden jullie het?
De fysio had het erover dat mits de afplatting niet minder werd Sean een helmpje moet hebben. Hij heeft een voorkeurshouding en ligt het liefst op zijn linkerzijde. Erg vervelend, want omstaanders zien ook een afplatting bij zijn gezichtje. Dus nu heel intensief bezig om hem toch naar de rechterzijde te lokken. Hopelijk heeft dat allemaal effect en hoeft hij uiteindelijk geen helmpje (ik vind het er ook zielig uitzien, maar ja de meeste kindjes hebben er geen last van en uiteindelijk krijgen ze een mooi rond koppie).
Mijn dochter heeft wel een afplatting, maar hoeft waarschijnlijk geen helmpje. Ik ben daar wel blij om, aangezien ze ook al een spreidbeugel heeft.
Ik vraag me alleen af (heb me er nooit in verdiept hoor), wat is het probleem van afplatting? Cosmetisch in elk geval… maar verder?
Sophia, knuffelen met een helmpje lijkt me niets nee.
Volgens mij is het puur cosmetisch hoor.
Ja, het is puur cosmetisch.
Er zijn momenteel een paar onderzoeken gaande naar het effect van het helmpje. Helaas voor ons te laat, tegen de tijd dat de resultaten bekend zijn, is Thomas al van het helmpje af. Ik ben wel heel benieuwd!
De meningen zijn namelijk verdeeld (onder fysio’s, kinderartsen enz.). De een beweert dat het nooit meer goed komt zonder helmpje en de ander denkt dat de natuur zijn werk doet in de loop van de jaren.
Wij hebben wel gekozen voor een helmpje, omdat je de afplatting erg goed kunt zien. We hebben er voor gekozen om hem voornamelijk tijdens de slaapjes op te zetten en hopen daarmee een mooi resultaat te krijgen.
Rainbow, hopelijk zijn de oefeningen voldoende! Succes, ik weet dat het niet makkelijk is. Slaapt Sean in een zijliggingskussen?
Merel, hopelijk hoeft je dochter geen helmpje! Dat zou wel erg vervelend zijn icm de spreidbeugel. Hoe lang moet ze die dragen?
Damian hoefde uiteindelijk toch geen helmpje bij de 2e meting (ik sta een paar berichten terug) toch kun je het altijd nog goed zien.
Nou zeggen ze dat je het echte eindresultaat met 4 jaar pas kan zien maar ik heb echt het idee dat het stil staat.
Misschien had ik toch liever een helmpje gehad hoor.
@Sophia wrote:
Rainbow, hopelijk zijn de oefeningen voldoende! Succes, ik weet dat het niet makkelijk is. Slaapt Sean in een zijliggingskussen?
Nee, Sean slaapt niet in een zijliggingskussen. De fysio zei dat ik Sean niet zonder toezicht daarin mocht laten slapen. In de kinderwagen heb ik een handdoekrol, zodat hij niet op zijn voorkeurszijde kan liggen.
Ik las trouwens ergens de tip om een kussensloop te vullen met kippengraan en je kindje met t hoofdje daarop te laten liggen.
Doen we hier wel, ik heb geen idee of te helpt, maar t klinkt wel logisch.
Ze ligt nu hoe dan ook altijd op haar rug, ivm spreidbeugel. Ik had haar overdag wel in de zijslaper, ging regelmatig ff kijken en ze had nooit de neiging door te draaien naar de buik, ik had ook nog een hydrofielluier opgerold tegen haar buikje liggen, dus dan moest ze wel heel hard haar best doen. Hier zei de fysio ook dat de zijslaper alleen onder toezicht mocht.
Tja, die van mij kon al heel vroeg van zijn rug naar zijn buik draaien. Dus ik stop hem sowieso altijd goed in of hij slaapt in een slaapzakje. Op zich draait hij alleen van rug naar buik als hij boos is :lol: . Ik heb nu een handdoek schuin tegen zijn hoofd, zodat hij niet op zijn voorkeurszijde kan liggen, nu moet hij recht liggen of met zijn hoofdje de andere kant op. Maar oh wat blijft het een gedoe!!!
Tja, t is een heel gedoe om ze goed te laten liggen met t hoofdje. Als ik het zelf probeer bij te draaien, wordt ze vaak wakker :? .
Overigens is twee weken geleden haar hoofdje weer gemeten, de afwijking was toegenomen . Hopelijk trekt het nu gauw bij en is een helmpje niet nodig.
Balen dat het is toegenomen. Wanneer gaan ze de meting doen of ze een helmpje moet of niet? Bij Thomas was die met 4 maanden al, met 5 maanden had hij de helm al.
Hij draagt de helm alleen 's nachts (vanaf 19u tot de volgende ochtend 8u). Hij heeft een erg gevoelige huid en heeft elke ochtend als ik de helm af doe rode plekken en pukkeltjes, die pas aan het eind van de middag weer weg zijn. Gelukkig is zijn hoofdje nu al aardig bijgetrokken!!
Rainbow, ja, een gedoe is het zeker. Ik was er elk moment van de dag mee bezig. Ligt hij wel goed, benader ik hem van de goede kant, hoe moet hij in de box liggen enz. enz.
Chelleke, jammer dat je de afplatting nog goed bij Damian kunt zien. Hopelijk trekt het toch nog wat bij in de loop van de jaren! Heb je misschien een foto van hem waarop je het kunt zien?
@Sophia wrote:
Balen dat het is toegenomen. Wanneer gaan ze de meting doen of ze een helmpje moet of niet? Bij Thomas was die met 4 maanden al, met 5 maanden had hij de helm al.
Hij draagt de helm alleen 's nachts (vanaf 19u tot de volgende ochtend 8u). Hij heeft een erg gevoelige huid en heeft elke ochtend als ik de helm af doe rode plekken en pukkeltjes, die pas aan het eind van de middag weer weg zijn. Gelukkig is zijn hoofdje nu al aardig bijgetrokken!!
Rainbow, ja, een gedoe is het zeker. Ik was er elk moment van de dag mee bezig. Ligt hij wel goed, benader ik hem van de goede kant, hoe moet hij in de box liggen enz. enz.
Chelleke, jammer dat je de afplatting nog goed bij Damian kunt zien. Hopelijk trekt het toch nog wat bij in de loop van de jaren! Heb je misschien een foto van hem waarop je het kunt zien?
Voor die plekken heb je een speciaal soort bandage iets wat je over het hoofdje kan doen…
Heeft Melinda ook gehad, Melinda heeft een helm gehad van haar 5e maand tot aan haar 1e jaar…
Zou het eens aan de helmmaker vragen , moet je vragen naar TUBIFAST
Sophia, over twee weken (met vier en halve maand) wordt t weer gemeten.
Heeft Thomas de helm altijd alleen s nachts gehad?
Ik zie mijn meissie nu gelukkig wel steeds vaker uit zichzelf op andere kanten van dr hoofdje liggen :thumbup: