Rechtshandig afdwingen?

Mijn jongste is heel duidelijk links. Alleen is haar al op de psz aangeleerd om met rechts te knippen en te tekenen; met een ‘normale’ schaar knipt ze naar zichzelf toe en nu moet ze echt even nadenken hoe ze haar linkshandige schaar goed moet vasthouden. Tekenen en (letters) schrijven gaat haar veel beter af linkshandig als rechtshandig. Met wii-en en balspelen is ze ook overduidelijk links

Verder is het zo dat linkshandigen vaak in spiegelbeeld schrijven. Heel grappig.



Bij haar in de klas zit een jongen die nog steeds geen voorkeurshand gekozen heeft. Omdat hij na de vakantie naar groep 3 gaat en na observatie dat ie een lichte ‘natuurlijke’ voorkeur heeft voor links zijn ze bij hem wel aan het stimuleren om alles links aan te sturen met behulp van een fysiotherapeut.



En voor de rest maakt het ze op school geen drol uit of ze met links of rechts schrijven, alleen is het voor de kinderen zelf veel fijner als ze een echte voorkeurshand hebben.

@Lune wrote:

Tegen die tijd gebeurd dat ook altijd wel, veel kleuters gebruiken beide handen.

Hier in huis twee linkshandigen… leuk op een vrije school joh :roll: Daar vinden ze dus ook dat de wereld en het leven echt veel makkelijker is als je rechtshandig bent en dwingen ze dat graag af. Er was ook nog iets zweverigs over waarom het beter is rechtshandig te zijn maar dat heb ik dus niet onthouden :lol:

Wij zijn er bij 1 van de 2 helemaal niet in meegegaan, die was zo overduidelijk links. De ander wisselde nog wat dus mocht de leerkracht van ons stimuleren om rechts te gebruiken. Uiteindelijk gaf hij dus toch ook echt de voorkeur aan links.




welke vs zitten jouw kids dan?

@maantje wrote:

@Lune wrote:
Het verbaast mij eigenlijk ook wel dat er nog anderen zijn die dit stimuleren, ik vond het echt typisch zoiets waarin de vrije school een beetje is blijven hangen in de tijd.




maar dit vind ik wel erg kort door de bocht hoor. Hier op de vs is het duideijk neit het beleid, het zal wel per school verschillen net zoals er dingen verschillen per reguliere school.

Zelf ben ik vs juf en ik sta er dus echt niet achter.




Je ziet hier per leerkracht ook gewoon verschil hoor :wink: Die van onze oudste is over het algmeen helemaal niet ouderwets in dit soort dingetjes, maar vond dit toch niet leuk (dat wij het verder niet wilden ‘stimuleren’), terwijl die van de jongste het prima vond hoe wij het wilden.

@Lune wrote:

@maantje wrote:
@Lune wrote:
Het verbaast mij eigenlijk ook wel dat er nog anderen zijn die dit stimuleren, ik vond het echt typisch zoiets waarin de vrije school een beetje is blijven hangen in de tijd.




maar dit vind ik wel erg kort door de bocht hoor. Hier op de vs is het duideijk neit het beleid, het zal wel per school verschillen net zoals er dingen verschillen per reguliere school.

Zelf ben ik vs juf en ik sta er dus echt niet achter.




Je ziet hier per leerkracht ook gewoon verschil hoor :wink: Die van onze oudste is over het algmeen helemaal niet ouderwets in dit soort dingetjes, maar vond dit toch niet leuk (dat wij het verder niet wilden ‘stimuleren’), terwijl die van de jongste het prima vond hoe wij het wilden.
maar wat is het schoolbeleid dan?

Maar voor wie vond hij het niet leuk?

Voor jullie kind of voor hem zelf?

Wat ik wel handig vind is dat Victor zowel op de kleuterschool als nu in groep 3 een juf heeft die zelf linkshandig is. Zo krijgt hij wel een goed voorbeeld hoe het moet als linkshandige.

En het brood smeren enzo dat doet mijn man hem voor want als ik dat bij hem voor doe dan word het een geklieder ( of voor mij of voor hem :lol: )



Hmm, zo vrij is zo’n vrije school dus niet :eh: Op de een of andere manier had ik altijd het idee dat ze daar erg naar het kind kijken. Wat en hoe het iets kan, en vandaaruit verder leren. Veel meer kindgericht en zelfontplooiend voor de kinderen. Waarschijnlijk leg ik het verkeerd uit hoor maar ik had dus de ideeen over rechtshandig is beter daar niet verwacht.

@ollie wrote:

Maar voor wie vond hij het niet leuk?

Voor jullie kind of voor hem zelf?




Niet leuk is misschien niet helemaal goed verwoord, ze was het er iig niet mee eens omdat ze echt dacht dat het beter zou zijn om rechts te stimuleren.



Maantje ik zou niet weten wat het officiele beleid is. Wat ik ervan meegekregen heb is het volgens mij zo dat ze het graag willen stimuleren, zeker waar er twijfel is (maar waar zij dus twijfelruimte zagen vonden wij ons kind duidelijk links). Hoe dat dan precies ingevuld wordt zie je natuurlijk verschil in, bij de oudste vond ze die ene keer in de maand een schaar met rechts pakken genoeg, bij de tweede die veel meer wisselde vond zijn leerkracht het veel minder nodig om het te stimuleren.



Ariel; een vrije school is idd niet zo vrij, dat is een beetje een vooroordeel :wink: Ze kijken wel enorm goed naar je kind maar wel vanuit een bepaalde visie. Zo heeft mijn oudste al wat moeite met de grove motoriek en daar zit dan een zweverig verhaal achter :wink: waardoor ze het nog belangrijker vond dat hij dan wel rechts leerde gebruiken. Het is niet zo simpel omdat het nu eenmaal makkelijker is om rechts te zijn iig.

Vooroordeel is zo’n negatief woord. En zo bedoel ik het absoluut niet. voor mij is het onkunde over de vrije school.



Volgens mij heb ik een poosje geleden iets gelezen over linkshandigheid. Dat het niet alleen je handen/handelen is maar dat je hersenhelften ook gedeeltelijk andersom liggen. En daarom zou het ook geen fabel zijn dat linkshandige mensen creatiever zijn. Maar misschien is het hele verhaal wat ik las wel een fabel :lol:

Nu vraag ik me af (staat misschien al eerder in het topic, zijn me teveel pagina’s) is je man of jij ook linkshandig? Of is het bij jullie misschien afgeleerd? Want ik heb ooit geleerd dat dit erfelijk bepaald is! En dat je dus alleen links kan zijn als een van je ouders linkshandig is.



Alleen niet iedereen weet dat omdat het vroeger inderdaad afgeleerd werd, of doordat een ouder of het kind zelf eens een gebroken hand heeft gehad en daardoor met de andere hand is gaan schrijven (dan ook aangeleerd natuurlijk).



Maar voorkeurshand is dus aangeboren/ erfelijk bepaald, maar kinderen zijn nog erg flexibel daarin hoor, als hij alleen met links eet… Waar kleurt hij mee?



Groetjes

Wij zijn beiden rechtshandig… hij kleurt om en om links/rechts…

Denk dat Az zn reactie daarop ergens anders mee te maken heeft… maar dat is weer een ander verhaal… :mrgreen:

Stein is echt Rechts, maar eten hoor je toch met links?? Links vork en rechts mes. :think:



DUs kleine correctie: Stein is rechts maar eet wel met links.



Ikzelf ben trouwens echt linkshandig en heb altijd gewoon apparte dingen op school gehad. Apparte vulpen, schaar enzo. Geen probleem dus.

Ik muis ook alleen met rechts.

@Jannigje wrote:

Stein is echt Rechts, maar eten hoor je toch met links?? Links vork en rechts mes. :think:




Kleine man is bijna 4.. en hoeft thuis van mij niet met mes en vork te eten.. anders had ie het idd helemaal correct gedaan.. zal em de volgende keer een mes in zn rechterhand duwen.. heeft papa ook niks meer te zeuren.. :lol: :thumbup:

@faizaa wrote:

@Jannigje wrote:
Stein is echt Rechts, maar eten hoor je toch met links?? Links vork en rechts mes. :think:




Kleine man is bijna 4.. en hoeft thuis van mij niet met mes en vork te eten.. anders had ie het idd helemaal correct gedaan.. zal em de volgende keer een mes in zn rechterhand duwen.. heeft papa ook niks meer te zeuren.. :lol: :thumbup:
Oke....Stein had met 4 geen mes erbij. Maar at wel gewoonm links. :mrgreen:

Heeft ie een correcte start gehad Jannigje… :inlove: :mrgreen:

Ik heb niet alles gelezen, maar om op je vraag te antwoorden:



Zelf ben ik als linkshandige ‘geboren’. Mijn ouders vonden dat maar niks en hebben mij naar rechts gebogen. Op school werd wel ingespeeld op links zijn en nu weet ik nog steeds niet wat ik ben.



Ik schrijf met rechts, knip met links, kan met links beter ballen gooien, eet met rechts etcetcetc. Dus vrij verwarrend.



Een kind dat links is moet je lekker links laten zijn en omgekeerd. Gewoon kijken waar het naartoe gaat en niets afdwingen. Dat maakt het voor het kind later wellicht net zo lastig als dat het voor mij is geweest.

Ik deed vroeger ook veel met links, mijn moeder heeft ook gestimuleerd om mijn rechterhand te gebruiken. Ik kon daardoor met links en rechts schrijven, maar op school moest het met rechts. Ik heb ook een lelijk handschrift, zal t daardoor komen? :stuck_out_tongue:



Mijn dochter is echt rechtshandig, deed haast alles met rechts. Maar mijn zoon weet ik nog niet, doet ook veel met links (eten met vork of lepel bijv).

Ik stimuleer hem niet om alles met rechts te doen.

Mijn moeder, vriend, schoonmoeder en zwager zijn linkshandig.

Ik ben wel benieuwd of Kevin echt linkshandig wordt.

@DarkAngel wrote:

Ik deed vroeger ook veel met links, mijn moeder heeft ook gestimuleerd om mijn rechterhand te gebruiken. Ik kon daardoor met links en rechts schrijven, maar op school moest het met rechts. Ik heb ook een lelijk handschrift, zal t daardoor komen? :stuck_out_tongue:



Mijn dochter is echt rechtshandig, deed haast alles met rechts. Maar mijn zoon weet ik nog niet, doet ook veel met links (eten met vork of lepel bijv).

Ik stimuleer hem niet om alles met rechts te doen.

Mijn moeder, vriend, schoonmoeder en zwager zijn linkshandig.

Ik ben wel benieuwd of Kevin echt linkshandig wordt.




Mijn handschrift is ook belabberd :wink:

@Wicky wrote:

Want ik heb ooit geleerd dat dit erfelijk bepaald is! En dat je dus alleen links kan zijn als een van je ouders linkshandig is.




Klopt niet helemaal aangezien mijn man en ik beide rechtshandig zijn (en altijd geweest). Hier zijn de beide oma’s linkshandig geboren. Mijn moeder is nu verkapt linkshandig doordat het geprobeerd is om af te leren. Ze was basisschooljuf in de jaren 70 en moest “het goede voorbeeld” geven :wink:. Mijn schoonmoeder is wel altijd linkshandig gebleven.

Mijn oudste zoon heeft nooit gewisseld met links en rechts, maar vanaf geboorte meteen links. Hij is links en wat mij betreft blijft hij links. Op school doen ze er ook niet moeilijk over en moet hij met links alles doen (dus ook oefenen met schrijven/knippen). Hij krijgt speciaal materiaal voor linkshandigen.

de vaders van mijn kids zijn beide llinkshandig.

ze hebben er nooit problemen mee ondervonden.



mijn dochter is rechtshandig en mijn zoontje doet heel veel met links.



Ik ga er niks aan veranderen als dat voor hem fijner is dan is dat zo.

Erfelijk bepaald? Mijn man en ik zijn beide links, maar onze ouders niet.

J lijkt nu links maar misschien draait hij het morgen om. Het zal mij een biet zijn.

Ik zat zelf op een school die links schrijven net accepteerde maar er verder ook geen seconde energie aan wilde verspillen.

Ik had geen aparte scharen en pennen, in mijn hele schoolloopbaan niet gehad.

Ik kan keurig schrijven, knippen heb ik nooit erg recht gekund uit de losse pols. Nouja, trekken we een lijntje voor het knippen.

Verder ben ik sowieso onhandig, links en rechts :lol: . Mijn man is juist heel erg handig en ook zonder speciale pennen en scharen zo ver gekomen. Hij kan met alle machines die hij tegenkomt overweg en alles op wielen wat met schakelen te maken heeft, daar is hj dol op. Misschien een geruststelling voor je man?



Op de school waar ik werk wordt gekeken waar het kind het makkelijkst mee werkt en daar worden middelen voor aangeboden.

Ik vind het persoonlijk echt uit de tijd om voorkeurshanden te corrigeren, dit is idd niet een bepaalde eigenwijsheid maar volgens mij spelen je hersenen er wel degelijk een grote rol in.