Rechtshandig afdwingen?

Hier een discussie met mijn man… :mrgreen:



Mijn zoon zit met links te eten…

Man zegt: A, je moet met rechts eten…



:eh: :eh: :eh: :eh: :eh:



Heb even onder 4 ogen gevraagd waarom hij dit zegt… als die jongen met links wil eten… dan eet ie toch gewoon met links?



Hij zegt dat je het nu nog kan afdwingen en hem dus nu nog rechts kan ‘leren’



Ik vind dat raar… en heb daar eigenlijk nog nooit over nagedacht… mocht ie werkelijk links zijn… dan is dat toch ook ok? Of is de wereld voor linkshandigen nou zo vreselijk moeilijk? :think:



Graag jullie mening… :angel:

Alles is gemaakt op rechts zegt hij…

Sporten… schrijven… eten…



Oeh en nu word de discussie heftig hier… :mrgreen:

vroeger was dat zo… maar nu echt niet meer hoor

heb ergens gelezen dat linkshandige kinderen vaak erg artestiek en intiligent zijn

Dacht ik dus ook… :think:

We zijn sowieso al heel anders op bepaalde punten… (leuk dan, 2 kinders opvoeden)

Maar ik kan er slecht tegen een kind ergens toe ‘dwingen’ terwijl hij uit zichzelf toch zijn linkerhand vaak gebruikt…

Ik heb daar ook eigenlijk nooit op gelet… boeiend of hij links of rechts is… :shifty:

ben net als jij hoor… als hij met links wil eten laat hem lekker met links eten :lol:



Weet trouwens niet hoe oud je zoon is?

Maar onze 2e heeft tot hij 4,5 was eigenlijk alles links gedaan met afentoe een kort uitstapje met rechts. Ook juf dacht dat hij idd linkshandig zou zijn en blijven.

Maar in het afgelopen dik half jaar? Is hij hartstikke rechtshandig ‘geworden’. Is dus niet gestimuleerd, juf liet hem ook gewoon met links bezig, maar blijkbaar is toch een rechtspootje.



Ze zei toen trouwens tegen ons dat het sowieso nog kon veranderen tot de leeftijd waar ze echt op leren schrijven.



Vroeger gebeurde dit onder dwang (mijn opa was linkshandig en die werd gewoon de hand op de rug gebonden op school :shock: ) maar nu kijken ze gewoon echt naar het kind bij het schrijfonderwijs.

En is dat links? Dan krijg je een andere vulpen tegen de tijd dat je er aan toe bent en klaar.

That easy dus… :mrgreen: :angel:



Laat hem straks even lezen…



maar tis en blijft een verdomd koppig exemplaar… koppigheid net zo groot als zijn grote Marokkaanse neus… :lol: :lol: :lol:

Zoon word trouwens in mei 4 jaar… :angel:

Ik dacht altijd dat je gewoon met een ‘voorkeurshand’ geboren werd en dat het uiteraard aan te leren was om dan de andere hand te gebruiken, maar dat de voorkeur voor links of rechts TOCH blijft :think:



Overigens heb je tegenwoordig ook pennen, scharen etc. voor kinderen die links zijn :wink: dus niet alles is uitgericht op rechts :slight_smile: 8)

Dat moet je speciaal kopen zegt ie… die linkshandige scharen…

Liggen die niet gewoon naast de ‘normale’ scharen die-je-dan-ook-moet-kopen? :lol:

wat trouwens ook nog kan… is dat hij bepaalde dingen met links doet en andere met rechts.

Mijn man eet linkshandig.

Enige aandachtspunt: tafelsetting! Was vroeger ook altijd met mijn opa… dat je niet een links en rechtshandige snijder verkeerd naast elkaar zet en ze elkaar de hele tijd met de ellebogen lopen te raken.



Verder is hij overal rechtshandig in/mee.



En bedenk me trouwens net dat ik bij basketbal veel dingen als linkshandige deed en bij trampolinespringen maakte ik de draai als een linksiemand.



Niet zo gek eigenlijk dat onze ene zoon dus ook wat linkse trekjes heeft misschien :lol: .

@mamaMarije wrote:

linksiemand.





Las te snel.. dacht: een linksiemand.. wasda? :mrgreen:


Ja maar weet je.. ik snap niet dat hij zich er zo druk om maakt..
Bedenk me net dat ik tijdens handballen ook een goeie linkse had.. :think:

‘Vroeger’ werd er vanuit school wel had gewerkt om linkshandige,rechts te maken. Geloof dat dat nu niet meer zo aan de orde is.

1 van broer bleek links (met vreemde afwijkingen naar rechts). Hij deed een aantal dingen links en een evenredig aantal dingen rechts. Dat kon niet volgens school,dus er moest rechts ‘afgewongen’ worden.

Heeft uiteindelijk niets opgeleverd,behalve dan dat hij een beroerd handschrift heeft (links en rechts).

Uiteindelijk bleek de oorzaak er in te zitten dat hij zowel links als rechtshandig was. Hij kan met 2 handen tegelijk 2 richtingen op schrijven.

Tja, daar kon school weer niets mee.



Ik geloof niet dat je linkshandigheid af moet leren. Het is toch geen aandoening? Lastig kan het wel zijn als je er spullen voor moet aanschaffen (zoals scharen e.d.),maar veranderen doe je het niet zomaar meer denk ik.

Zielig, je kind dit soort dingen afdwingen.



Mateo is links en doet alles met links (behalve muizen) en ik heb er nooit overnagedacht hem het anders aan te leren.

Onze meid is grotendeels ook linkshandig. De meeste dingen doet ze met links, sommige dingen met rechts. Dit merkte ik al, toen ze een maand of 7-8 was. Toen ik twee weken geleden bij het CB was, zeiden ze dat ik rechts moest stimuleren en links moest afleren. Want daar zou ze in de toekomst veel profijt van hebben.



Ik heb zoiets van: Wat een onzin! Er zijn zoveel mensen linkshandig, waaronder mijn eigen vader. Ik heb hem nog nooit over problemen gehoord. Je kunt met links leren schrijven, er zijn speciale scharen voor links. Waarom zou ik dan rechts afdwingen?! Ik denk dat ik haar onbewust juist meer stimuleer om links te gebruiken, bijvoorbeeld bij het eten. Als ze met links eet, knoeit ze niet en kan ze goed eten. Als ze het met rechts doet, valt alles zo van de lepel af. Dus dan zeg ik vaak dat ze het met de goede hand moet doen, dus met links.

@mandy_d. wrote:

Ik geloof niet dat je linkshandigheid af moet leren. Het is toch geen aandoening? Lastig kan het wel zijn als je er spullen voor moet aanschaffen (zoals scharen e.d.),maar veranderen doe je het niet zomaar meer denk ik.






Eens…



En komt ook niet in me op het te veranderen…

Vind het ook niet vreemd… of anders… hij is dus misschien links… so what…

Het valt voor mij onder de categorie kindermishandeling - soort van. Vroeger moesten al die arme links handigen dus verplicht rechts schrijven.



Vroeger - toen er nog met vulpennen geschreven werden en de juf tikken uitdeelde met een lineaal enzo.



Lasse is linkshandig en geen haar op mijn hoofd dat dit anders moet.

@Madre wrote:

Zielig






Zei ik dus ook… :shifty:

@Jippie wrote:

Onze meid is grotendeels ook linkshandig. De meeste dingen doet ze met links, sommige dingen met rechts. Dit merkte ik al, toen ze een maand of 7-8 was. Toen ik twee weken geleden bij het CB was, zeiden ze dat ik rechts moest stimuleren en links moest afleren. Want daar zou ze in de toekomst veel profijt van hebben.



Ik heb zoiets van: Wat een onzin! Er zijn zoveel mensen linkshandig, waaronder mijn eigen vader. Ik heb hem nog nooit over problemen gehoord. Je kunt met links leren schrijven, er zijn speciale scharen voor links. Waarom zou ik dan rechts afdwingen?! Ik denk dat ik haar onbewust juist meer stimuleer om links te gebruiken, bijvoorbeeld bij het eten. Als ze met links eet, knoeit ze niet en kan ze goed eten. Als ze het met rechts doet, valt alles zo van de lepel af. Dus dan zeg ik vaak dat ze het met de goede hand moet doen, dus met links.






Wat erg dat dit dus door het CB nog geadviseerd word…

Vind het zo ouderwets ook…

Gelukkig heeft het CB al niet veel invloed gehad op mij… :mrgreen:

@Bella wrote:

Het valt voor mij onder de categorie kindermishandeling - soort van. Vroeger moesten al die arme links handigen dus verplicht rechts schrijven.



Vroeger - toen er nog met vulpennen geschreven werden en de juf tikken uitdeelde met een lineaal enzo.



Lasse is linkshandig en geen haar op mijn hoofd dat dit anders moet.






Gelukkig…



Ben helemaal gerust dat ik het toch goed doe…



Of ie nou rechts of linkshandig is…



:thumbup:

Ik trek me er ook niks van aan, hoor! Vind het middeleeuwse praktijken om rechts af te dwingen.

Maar sommige CB’s adviseren het dus wel.