Rechtshandig afdwingen?

Hier ook een linkshandige Job en een linkshandig kind.

Heb er nooit een probleem van gemaakt, ja soms met eten en je zit naast elkaar dan stoot je nog wel eens tegen de ellebogen aan.

Maar goed ik vind dat dat zoiets eigen is van die persoon dat wil en moet je toch niet willen veranderen

Ongelovelijk dat een CB dat zegt :shock: Zeker een zwaar gedateerde verpleegster ofzo. Ik vind zo’n opmerking echt uit de tijd.

Het CB zegt wel vaker dingen waarvan ik denk :eh:

Ik zie het niet als beperking…

Sommige zien bv homosexualiteit ook als een beperking.

Word je ook mee geboren, zullen we dat er ook maar ‘uitslaan’.

Als we er NU iets aan doen, valt ie later wel op vrouwen… :eh: :eh: :eh:

Dat ZIT erin… vanaf dag 1… en ga ik ook niet proberen te veranderen…

Oh oh oh… wat staat ons nog te wachten… soms denken we zo verschillend over dingen…

Uitvinden of je links of rechtshandig bent duurt tot een jaar of 6/7 dit heet lateralisatie. Tot deze leeftijd doen veel kinderen meestal dingen met beide handen.

Sommige hebben wel al heel jong een voorkeurshand. Als het kind naar groep 3 gaat is het in princiepe uitgelateraliseerd en is dus links of rechts.

Of een kind links of rechts is kun je niks aan doen, dit wordt in de hersenen bepaald en het is dus echt kindermishandeling om een kind te dwingen met rechts te werken als het links is of omgekeerd.

Tot ze uitgelateraliseerd zijn kun je hem wel dingen rechts aangeven, zo zal hij eerder met alleen met rechts werken als hij rechts is. Kindjes die links zijn zullen het weer doorgeven aan hun linkerhand. Als ze niet uitgelateraliseerd zijn maakt het ze niks uit en heeft je man wel gelijk dat dingen in deze maatschappij meer ingesteld zijn op rechts dus is het wel handiger.

Als ik het goed begrijp heeft hij zijn vork (of lepel) vast met zijn linkse hand en met die hand brengt hij het eten naar zijn mond?



Dan is het hem straks juist heel makkelijk aan te leren om ‘netjes’ met mes en vork te eten, want dan heeft hij zijn vork al in de goede hand :wink:

Misschien dat je Az zo duidelijk kunt maken dat het niet boeit :think:



Kleurt hij nu ook vooral met links of nog met beide handen?



Moet zeggen dat ik op een bepaald moment ook heb gedacht dat D. linkshandig was en mij daar totaal niet druk om heb gemaakt! “O, ze is links!” dat was mijn gedachten.

Bella Als de arts op het CB het had gezegd, had het me niks verbaasd. Want zij is zwaar gedateerd.

Maar dit was ook nog eens de verpleegkundige, een moeder van in de 30… :roll:

Zowel mijn man als mijn jongste zijn linkshandig. En ik heb normale scharen en pennen in huis. Nou okee, Victor schrijft wel eens met een stabilo voor links, net als Max die wel eens met een stabilo voor rechts schrijft. Maar over het algemeen gebruiken we alles samen.



Eten is inderdaad even rekening houden met de tafelschikking :smiley: En met een vulpen of anderen pen die vlekt schrijven ze niet. De wiicontroler stellen we voor Victor en mijn man links in. Verder hebben ze beide nergens problemen mee.

Voor het sporten is het alleen maar positief :lol: Wie weet wat voor toppertje je zoon word met voetbal joh!

Maantje, helder… thanx… :thumbup:



Volgens mij draait ie iets bij…

Hij ziet de wereld voor rechtshandigen als makkelijker dan voor iemand die links is…

Mijn zoon switcht onder het eten ook van links naar rechts en aan de hand daarvan zegt Az dat ie zn vork rechts moet nemen… dus dat aangeven is niet eens zo gek… maar toch, ik vertik het… ik laat hem daar zelf wel in ontwikkelen… ik ben beetje allergisch voor het ‘moeten’ Hij ‘moet’ zijn vork rechts nemen… brr… hij MOET niks… :mrgreen:



Hij eet en kleurt idd nog met beide handen…

@ariel wrote:

Voor het sporten is het alleen maar positief :lol: Wie weet wat voor toppertje je zoon word met voetbal joh!








:wink: :lol: :lol: :lol: :lol:

@faizaa wrote:

Maantje, helder… thanx… :thumbup:



Volgens mij draait ie iets bij…

Hij ziet de wereld voor rechtshandigen als makkelijker dan voor iemand die links is…

Mijn zoon switcht onder het eten ook van links naar rechts en aan de hand daarvan zegt Az dat ie zn vork rechts moet nemen… dus dat aangeven is niet eens zo gek… maar toch, ik vertik het… ik laat hem daar zelf wel in ontwikkelen… ik ben beetje allergisch voor het ‘moeten’ Hij ‘moet’ zijn vork rechts nemen… brr… hij MOET niks… :mrgreen:



Hij eet en kleurt idd nog met beide handen…




enne… rechtshandigen hebben overwegend de vork links vast volgens mij toch ook nog?

Geen idee… zoontje begon gisteren met links… daarna weer rechts… daarna bleef hij bij links… (ondanks commentaar papa :mrgreen: )

@mamaMarije wrote:

enne… rechtshandigen hebben overwegend de vork links vast volgens mij toch ook nog?


Volgens de etiquette wel ja. Mes rechts, vork links. Ik ben zelf rechtshandig maar vaak genoeg vork rechts hoor. Ik wissel vaak om tijdens het eten. Poep aan de etiquette :mrgreen:



Mijn Oma was linkshandig en moest leren schrijven met rechts. In de jaren '30 was dat. Ze is altijd rechts blijven schrijven, maar zoals als vaker gezegd: het zag er niet uit. Als je haar vroeg of ze rechts- of linkshandig was dan zei ze links. Je kunt dus volgens mij dwingen wat je wil, links blijft links. Ze deed ook verder alles links, behalve dus schrijven.

Hier zelfs eentje zie tweehandig is. Hij kan alles evengoed links als rechts. Als hij zijn naam schrijft kun je echt niet zien met welke hand hij dat gedaan heeft. Knippen, plakken, prikken,… hij doet het met allebei zijn handen even goed. Hij begint wel heel vaak links om dan over te schakelen naar rechts en dan weer naar links. Als zijn kleurtjes aan de rechtskant liggen gaat hij met zijn rechterhand gaan kleuren en omgekeerd. Of als zijn hand moe is gaat hij gewoon over op de andere hand. Op school hebben ze ook nog geen voorkeur kunnen zien.

We laten dat zo. Hij zit nu in groep 1, dus nog een dik jaar de tijd om te zien welke hand het uiteindelijk zal worden. In groep 3 zal hij wel een keuze moeten maken.

Tegen die tijd gebeurd dat ook altijd wel, veel kleuters gebruiken beide handen.

Hier in huis twee linkshandigen… leuk op een vrije school joh :roll: Daar vinden ze dus ook dat de wereld en het leven echt veel makkelijker is als je rechtshandig bent en dwingen ze dat graag af. Er was ook nog iets zweverigs over waarom het beter is rechtshandig te zijn maar dat heb ik dus niet onthouden :lol:

Wij zijn er bij 1 van de 2 helemaal niet in meegegaan, die was zo overduidelijk links. De ander wisselde nog wat dus mocht de leerkracht van ons stimuleren om rechts te gebruiken. Uiteindelijk gaf hij dus toch ook echt de voorkeur aan links.

Dus het word toch ook op scholen nog gestimuleerd… en CB’s… :roll:

En op de vrije school…

Ik ga dit topic maar niet laten lezen… :mrgreen:



grapje hoor… ik blijf bij mijn standpunt… er zijn genoeg dingen waar we onze zoon in kunnen/moeten motiveren en stimuleren… links- of rechtshandigheid is daar NIET 1 van… :naughty:

Het verbaast mij eigenlijk ook wel dat er nog anderen zijn die dit stimuleren, ik vond het echt typisch zoiets waarin de vrije school een beetje is blijven hangen in de tijd.

De wereld van rechthandigen is makkelijker :mrgreen:

Vind ik altijd een hele vreemde uitspraak.

Linkshandigen en rechtshandigen leven gewoon indezelfde wereld.



Als links je voorkeurshand is is het allemaal heel makkelijk hoor.



Het enige nadeel wat ik kan bedenken is het schrijven op school.

Daar hadden ze altijd van dat glade papier waardoor inkt niet gelijk droog was.

Ik had wel mijn manier om er niet overheen te hoeven gaan, maar dan was mijn schrijfhouding weer niet goed enzo.





Laat je man eens schrijven ed doen met zijn niet voorkeurshand.

Dat voelt zo ongemakkelijk.

Je kiest niet zelf je voorkeurshand, dat is nu eenmaal al zo.

@Lune wrote:

Het verbaast mij eigenlijk ook wel dat er nog anderen zijn die dit stimuleren, ik vond het echt typisch zoiets waarin de vrije school een beetje is blijven hangen in de tijd.




maar dit vind ik wel erg kort door de bocht hoor. Hier op de vs is het duideijk neit het beleid, het zal wel per school verschillen net zoals er dingen verschillen per reguliere school.

Zelf ben ik vs juf en ik sta er dus echt niet achter.