Rapley, wat is dat?????

Lena bedankt voor de tip beter is het dus om te wachten tot 6 mnd om met Rampley te beginnen vooral ook wegens het wurgreflex.

Allergie komen niet voor in de familie dus met een fruithap is al gestart, en ze reageerd hier goed op, wel jammer dat de Rampley niet ook nu al gestart kan worden.

Maar dan met 6 mnd maar kijken en genieten van hoe ze dat gaat doen.

Ik heb nog even 1 vraag wordt groenten zoals brocolie en bloemkool rauw aangeboden? nee toch :think:

Gr Nala

nee die kook je gewoon :wink: . Het zijn handige groenten voor Rapley, omdat ze het steeltje zo makkelijk vast kunnen pakken. Niet al te gaar koken dus.

overigens heeft je kind 15% kans op een allergie als er geen allergieën voorkomen in de familie. Gelukkig reageert ze goed op wat je haar tot nu toe gegeven hebt, maar ik zou toch voorzichtig zijn. Better safe than sorry, nietwaar?

Daar heb je gekijk in :wink:

Gisteren begonnen met worteltjes en dat vindt ze zo heerlijk net of ze nooit anders heeft gehad.

Ik kan niet wachten tot ze 6 mnd is :wink:

hoi

ik vindt de raplay methode best interesant maat weet er eigenlijk nog niet super veel van

mijn zoontje eet nu potjes en dat gaat super goed

en sinds een paar dagen eet hij een half liga’tje in de hand.

maar zodra iets te grof is kokhalst hij gelijk :?

dus vraag me af of hij dan wel aan deze methode toe is ?

hoe ging dat bij jullie de eerste keer ?

precies zo :wink: .

Als je het niet erg vindt dat hij voorlopig nog niet zo veel binnen krijgt (met BV is dat ‘voedingdtechnisch’ in ieder geval geen punt, het is dan puur voor je gevoel), dan kun je hem gewoon zijn gang laten gaan en zul je zien dat hij steeds beter wordt. Wil je wel dat hij wat meer binnen krijgt, dat kun je het eventueel combineren met geprakt of gepureerd voedsel. Zolang je vast voedsel op dez manier blijft aanbieden, kan hij ermee oefenen en beter worden. De kokhalsreflex verdwijnt na een maand of 6, maar niet bij alle kinderen even snel. Met 9 maanden is het bij bijna alle kinderen wel weg. Tot 1 jaar kunnen ze leven op BV alleen, dus in principe is het geen probleem om hem aan te modderen, het is alleen hoe je daar zelf tegenover staat.

Zijn er ook (gedeeltelijke) flesvoedings mama’s die rapley-en?

Ik geef dus de fles maar wil wel rapley ,of een combi van, gaan doen.

Ik gaf BV in een fles, maar voor Rapley maakt het niet veel uit wat er in die fles zit :wink: .

Rapley is een logisch vervolg op drinken aan de borst omdat babies dat ook al zelf doen, itt drinken uit een fles, wat meer lijkt op gevoerd worden. Voor babies die gewend zijn zelf te eten (uit de borst), is gevoerd worden dus in zekere zin een stapje terug doen. Voor een kindje dat gewend is met een fles gevoerd te worden en dat nu voor het eerst zélf mag gaan eten, is Rapley natuurlijk een extra stapje vooruit. Lara is altijd een moeilijke eter geweest en op moeilijke moment is zelf eten gewoon relaxter voor haar (en voor ons…).

BV-babies hebben vaak wel een betere mondmotoriek dan flessenbabies. het kan dus zijn dat ze wat onhandiger zijn in het begin. De ste meer redne om ze de gelegenheid te geven om te oefenen nietwaar? Eerlijk is eerlijk, Lara was er zó slecht in dat ik over ben gegaan op een combi van zelf eten en gevoerd worden. Maar ik zal bij een tweede zeker weer met Rapley beginnen, al was het maar omdat het je veel werk bespaart als het goed gaat :lol: .

Het enige waar je rekening mee moet houden als je kind KV krijgt, is dat het dan belangrijker wordt dat ze ook echt iets binnen krijgen. BV biedt voldoende voedingsstoffen voor het eerste jaar, KV in principe niet. Dat wil niet zeggen dat het direct moet lukken of dat ze grote hoeveelheden moeten kunnen verstouwen, maar als ze na een tijdje nog niks binnenkrijgt, is het goed het even te overleggen op het CB.

Leonie is net een kleine week bezig met Rapley, en ze bakt er nog helemaal niets van :lol: . Als ze al iets in haar mond krijgt, dan zuigt ze er meer op dan dat ze kauwt. En áls ze kauwt, en ineens een stukje in haar mond heeft, dan kijkt ze verschrikt en werkt het stukje zo snel mogelijk weer naar buiten.

Ik vraag me af vanaf wanneer ze van het eten echt iets binnen zou moeten krijgen? Wie weet dat?

Geef het een paar weken :wink:

Hoe doen jullie eigenlijk Rapley met bladgroentes als Andijvie en paksoy bijvoorbeeld? Leggen jullie die gekookt in stukjes gesneden voor jullie kindje zodat ze die ook zelf met hunhandjes kunnen pakken?

Dat soort vieze zooi dat kook ik niet :mrgreen: .

Andijvie eten we hier alleen rauw door de stamppot. Lara eet de stamppot en peutert de andijvie weer uit haar mond. Paksoi gaat idd in stukjes in ons eten, dus zij krijgt het ook in stukjes (die 2 keer dat oma dat voor haar gekookt heeft :wink: ).

Paksoy is niet alleen blad, maar ook steel :wink: . Ik zou de steel (met blad er aan) koken en zo geven. Andijvie is voor ons nog een station te ver, maar zodra ze dat met haar handen op kan pakken uit een bordje lijkt me dat gewoon kunnen.

Ik weet niet eens hoe paksoi eruit ziet :shock: :oops:

Heb gisteren alvast eens een stukje banaan geprobeerd en vandaag sinaasappel. Wat me niet duidelijk is, is of sinaasappel nou wel of niet mag? Heb vanmorgen het boek van Stefan Kleintjes uit de bieb gehaald, en daar stond blijkbaar vanaf 9 maanden maar op die pakken Liga vanaf 4 (!) maanden staat maak de liga bijv klaar met sinaasappel (!) en banaan. Dus hoe zit dat?

Ze slikte overigens zo een stuk banaan door en ik dacht: Oei! Maar ze kokte een keertje lichtjes en het was weg. Heb het ook niet terug gezien in de luier trouwens??? En de sinaasappel ging ook best goed. Alhoewel ze er vlgs mij meer aan zoog. Maar goed… Ze keek bij beiden wel zuur zo van: Wat is dat?! Maar ze at het wel op!!! trots

Waren overigens maar een paar kleine stukjes hoor. Eerst eens zien hoe ze erop reageert.

Ik ben al wel broccoli tegen gekomen in de luier! :lol:

Even een vraag die hier misschien al staat, maar anders zoek ik me rot… :oops: .

Ik heb Yara al wat gepureerd eten gegeven, fruit dan, want groente lust ze nog niet zo graag. Gister gaf ik haar een stukje appel en dat stopte ze in haar mond om eraan te sabbelen. Wat leuk! Alleen vandaag beet ze er een stuk af en dat was best groot. Ik heb het snel uit haar mond gehaald, want ik was bang dat ze er in zou stikken. Hebben jullie die angst niet???

Leonie hapt er vrolijk op los, krijgt hele stukken in haar mond, maar weet dan niet wat ze moet doen. :mrgreen: Ze werkt zelf de stukken naar buiten! Als je er voor zorgt dat ze rechtop zitten is er niet snel iets aan de hand. Ik heb zelfs begrepen dat een kindje zich gemakkelijker verslikt in iets vloeibaars (banaan of gepureerd voedsel) dan in een hard stukje.

Hoe rapleyen jullie trouwens met spercieboontjes/peultjes/snijboontjes?

wat langer koken zodat ze ze ‘uit elkaar kunnen sabbelen’?

Ennum in het begin niets roergebakts geven neem ik aan toch? Alleen gekookte groenten?

Ik zou juist zeggen: niet te lang koken, dan blijft het wat steviger en dus beter te hanteren… Maar hier nog even geen kleine dingen, de fijne motoriek moet eerst nog wat beter worden.

We proberen wel steeds meer uit, alhoewel dat volgens ‘het boek’ nog niet mag (drupje yoghurt van mijn vinger, sla/tomaten -> vond ze heerlijk!). Het is echt super om te zien wat ze kan en hoe ze er van geniet! :inlove: