Rapley, wat is dat?????

nou wij hebben het hier vanmorgen ook geprobeerd, leuk leuk en smeren! jammie.

vind ik de kids er zo schattig uitzien als ze zo super lekker aan het smeren zijn als ze eten.

maar goed, ik gaf haar een stuk(je) appel, niet te klein en ze was er heerlijk op aan het sabbelen, en ineens kwam ze tot de ontdekking dat ze een tandje heeft en deze kan gebruiken dus ze kauwde ineens een aardig stuk van de appel af.

deze schoot pardoes in haar keel en ik had het niet meer, dacht dat ze stikte :oops: ale het kwam goed en het stuk appel kwam er vanzelf uit, al had ik eerst geprobeerd het eruit te halen, maar ze beet me met haar 1ne kleine tandje in mijn vinger.

nu zit de schrik er bij mij goed in, maar kan ik wel gewoon appel blijven geven , en hoe doen jullie dat ?

ik snij de appel namelijk in 4-en en dan klokhuis eruit schil eraf en smeren en eten maar

Ik heb ook ff een vraagje over Rapley… Ik vind het een geweldige methode en de basis is gewoon ook heel logsich. Nu las ik alleen dat je dit niet zomaar met prematuurtjes kunt doen… En nu lees ik hier dat je moet uitgaan van 66 weken na conceptie, terwijl de rest van het eten volledig ongecorrigeerd gegeven wordt!!!

Valentijn is 7 weken en 4 dagen te vroeg geboren en heeft zo’n 4,5 week sondevoeding gehad (vanaf een week of 3 gedeeltelijk). Nu zou ik vanaf 5 maanden al mogen beginnen met groente, maar doe dit nog niet (hij is morgen 5 maanden en 1 week :wink: ) ik wil gewoon wachten tot hij 6 maanden is, maarrrrrrrrrrrrrrrrr… Kan ik dan beginnen met Rapley of zal ik eerst moeten beginnen met vieze potjesderrie of in elk geval gepureerd voedsel en dan wachten tot die 66 weken ongeveer voorbij zijn!!! Of kan ik als hij goed blijft zitten (wat steeds beter gaat) over een week of 4 gewoon beginnen met Rapley?! Of beter gewoon overleggen met de kinderarts?!

Ik hoor het graag, want het concept klinkt gewoon heel natuurlijk in de oren :thumbup:

Wat ik gemerkt heb, is dat als ze er niet aan toe was ze dus gewoon niet at. Wel sabbelen, flink kauwen en dan er weer uit. Ze heeft de eerste drie weken dat ik raplyede dus eigenlijk nauwelijk gegeten. De darmen rijpen ergens tussen de vier en de zes maanden, en bij de mijne blijkbaar laat.

volgens mij is dat ook een deel van de filososfie achter rapley: je kindje eet wanneer het er aan toe is, door het kind zelf de controle te geven, zal het -volgens de theorie- nooit iets eten als het lichaam er nog niet aan toe is. Wdb vind ik het ook raar dat er hier op kok af en toe zo fel wordt gezegd dat een kindje 6 maanden moet zijn, als je je kindje eerder eten aanbiedt, is het geen rapley…terwijl rapley ten eerste zelf al aangeeft dat je vanaf 5 (dacht ik of was het zelfs vier?) maanden kunt aanbieden, maar kindjes over het algemeen voor de 6 maanden niks zullen doorslikken, en ten tweede in de rapley methode voortdurend wordt gezegd dat mensen maar beginnen met bijvoeden omdat in de boekjes staat dat kindjes er op die en die leeftijd aan toe zijn, dat vinden ze onzin, iedereen juicht dat toe en volgt vervolgens tot op de dag precies haar advies op… :think:

Hier wordt gerapleyed, soms. Ik ben er neit onverdeeld positief over. Ik geloof niet helemaal in dat een kindje van deze leeftijd zelf kan bepalen wat goed is voor hem. Doch een hoop van de theorie spreekt mij wel aan. Hier wordt het dus half/half gedaan.

Vraga me wel iets af, waar vast iemand antwoord op heeft:als ik nano iets in stukken aanbied, vind ik die stukken vaak ook weer terug in zijn luier :angel: (dit is de eerste keer dat ik deze smiley gebruik, dacht altijd dat het een indiaan was, nu zie ik dat ie angel heet :shock: )Ik kan me niet voorstellen dat ie op deze manier evenveel voedingsstoffen uit zijn voedsel haalt als wanneer hij het gepureerd naar binnenkrijgt…Klopt mijn veronderstelling of niet?

Naar de antwoorden op Fiep’s vragen ben ik eigenlijk ook wel benieuwd. Iemand een idee…?

Ik heb op de homepage van KOK het een en ander over Rapley gelezen en ben enthousiast. Nu vraag ik me nog een paar dingen af:

• als de “window of opportunity” zo rond de 6 maanden ligt, moet je dan al niet eerder gaan aanbieden? Stel je voor dat je het moment anders mist als je pas bij 6 mnd begint. Of werkt dat niet zo? Eigenlijk vraagt Fiep zich dat ook af.

• Het telt alleen als Rapley als ze in een kinderstoel zitten toch? Mag een Bumbo ook?

Volgens mij telt het als Rapley als je het ongepureerd aanbiedt en ze zelf laat eten. Of ze dat in de kinderstoel doen, de bumbo of op de vloer, dat maakt niet uit.

Hee Yolanda, ik las dat je schreef dat fleskinderen wat langer nodig hebben om de kauwtechniek onder de knie te krijgen. Zou dat verklaren waarom Lara zo slecht kan kauwen? Die heeft immers ook niet aan de borst gedronken :think: . Dit moeizame kauwen, gecombineerd met haar afkeer van stukjes (echt de rillingen over d’r rug…), maakt dat ze zo goed als niets binnenkrijgt als ik haar zelf ongepureerd laat eten. Terwijl ze dan wél honger heeft…

Het gekke is ook dat ze wel brood, rijstwafels en soepstengels eet. Maar dezelfde truc met fruit en groenten lukt niet.

Dan zou Maaike het wel moeten kunnen en die ka nhet ook niet (ook niet goed brood, soestengel enz.).

Maja het gaat erom dat ze goed rechtop zitten dus die BUMBO lijkt mij prima (beter als een wipper).

Weet iemand hoe strikt de 6 maandengrens is? Ik ben gaan lezen op borstvoeding.com en las daar dat je met Rapley hooguit een weekje eerder dan 6 maanden zou mogen beginnen, en niet eerder.

Sanne is over 2 weken 6 maanden en we zijn nu net 3 dagen bezig. We waren altijd van plan geweest tot 6 maanden te wachten, maar sinds vorige week was het avondeten voor ons een ramp.

Ze wil er altijd bij als wij gaan eten, maar ineens moest en wilde ze per se aan tafel zitten i.p.v. in de bumbo erbij. Ze had al 3 avonden achter elkaar tijdens het avondeten gehuild, maar ik dacht dat ze gewoon moe was en aandacht wilde. Ik had haar wel eens op mijn schoot aan tafel gehad en dat vond ze meteen fantastisch, zat ze met haar handjes op tafel te slaan. Dus wij maar de kinderstoel met tafeltje erbij gepakt en dat bleek ook goed. Huilen was meteen over en mevrouw was blij. Totdat wij gingen eten en ze bleef met haar handje naar ons eten reiken en huilen. Met speelgoed was ze ook niet af te leiden, dat gooide ze meteen weg. Toen toch maar wat eten gegeven en tot onze grote verbazing deed ze er ook echt wat mee. Gister dacht ik dat ze van de broccoli niets binnen had gekregen, omdat ze veel uitspuugde. Maar normaal heeft ze 1 keer per week een poepluier en altijd op zondag. En vanmorgen had ik er 2 met veel dikkere poep en met stukjes brocoli er in. 's-Ochtends eet ik altijd fruit en heb haar ook een stukje gegeven en daar blijkt ze ook al van binnen gekregen te hebben, want haar boertjes vanmiddag na de bv roken naar banaan.

Wij dachten laat haar maar lekker ontdekken en het eten bestuderen en hadden verwacht dat ze pas wat na een aantal weken echt iets binnen zou krijgen.

Is het nu ze er toch wat mee blijkt te doen slim om toch maar te stoppen en nog even te wachten? Of kan het zo zijn dat ze er al aan toe is en maken die 7 nachtjes ook niets uit. Ik had zoiets van ze zal er wel aan toe zijn als ze echt kauwt en slikt, maar werd vanmiddag na het lezen van die site ineens zo onzeker.

Pfff… nou die twee weekjes… Ik heb keurig tot aan de magische datum gewacht, maar als Sanne nou zo graag wil… Het idee achter rapley is toch ook dat je kind zelf bepaalt wat ze wanneer eet?

Lara krijgt bijvoorbeeld geen snoep van ons. Maar van de week had ze op een terras een stukje speculaas gejat. Nou, dat ga ik dan niet uit haar mondje wrikken hoor, ook al is het ongezond en zitten er noten op.

Lena, dat dacht ik dus eerst ook. Maar werd ineens zo onzeker.

En graag willen doet ze zeker. Ze wordt helemaal enthousiast als ze iets proeft. Sterker nog ze werd boos toen haar stukje banaan op was. Wat uit de schil is gevallen is te glibberig om te kunnen pakken. Ik sneed een nieuw stukje en toen ze dat zag maakte ze pretgeluidjes en begon ze haar handjes op en neer te slaan.

Enige is dat ze nu net wat meer melk dan normaal spuugt. Ze spuugt regelmatig vooral als er wat langer tussen 2 voediningen zit en ze dus meer in 1 keer drinkt. Weet dat dat gewoon het maagklepje is dat niet goed sluit. Maar heb het idee dat het nu net wat meer is.

Ik heb het idee dat Sanne er gewoon aan toe is hoor!!

Ik werd ook onzeker van het lezen van al die info, maar eigenlijk meer andersom. Als er een soort “window of opportunity” is waarin ze eraan toe zijn, hoe weet je dan of je bij 6 mnd exact niet te laat bent? Ik had die vraag hier ook al gesteld, maar nog geen antwoorden gezien.

Dus wij bieden sinds vorige week ook af en toe wat eten aan. Noëmi is er blijkbaar nog niet aan toe (is ook een weekje jonger dan Sanne natuurlijk :wink: ), want zij speelt alleen maar met haar bord en verder niks.

Dat spugen is wel vervelend, geen tips helaas! Wat eet ze op die eerste foto’s eigenlijk?

Van Window of opportunity snap ik ook niet en daar vond ik ook niet veel over.

Bord gebruik ik niet want dat maakt het lastiger voor haar. Ik zorg gewoon dat het tafeltje schoon is en leg daar het eten op. Als het op het bord ligt verschuift het bord als ze het eten probeert te pakken.

Ze eet daar banaan. Ik laat er een stukje schil met steeltje aan zitten. dan is het heel makkelijk grijpbaar en niet glad. Aan de bovenkant snijd ik de schil er af. Maar als ze de bovenkant er vanaf gebeten heeft, knijpt ze de banaan uit de schil. En wat er nog in zit haalt ze eruit met haar mond door de schil tegen haar mond plat te drukken. Ze is echt bezig de banaan er uit te happen en gelukkig gaat ze niet op de schil sabbelen :sick: .

Ik denk dat als je de Rapleymethode volgt, je niet veel te vroeg kúnt zijn. Je kindje zal dan gewoon niet eten. Is zo mijn theorie…

Yo, grijp eens in en zeg eens wat :mrgreen: .

Heerlijk hoor dat Rapley. Mijn meisje eet dus geen potjes groenten of fruit met stukjes, maar wel alles vers en ze wil het liefst alles zelf doen. Ze volgt dus automatisch al de Rapley methode. :wink:

hoe doe je dat eigenlijk meet vlees?

Wij snijden het in handzame stukjes en daar plukt ze dan aan. Gehakt bak ik meestal rul en dan krijgt zij de grootste hompjes. Die stopt ze in hun geheel in d’r mond. Vis gaat niet, dat valt uit elkaar. Gerookte zalm krijgt ze in hapklare stukjes, want dat krijgt ze niet stuk getrokken.

en werkt dat ook zonder tandjes?

het is lastig inderdaad, het lukt wel, maar er komt meer op de grond terecht dan in haar buik. Ik vind vlees niet zo belangrijk, maar als je wel wil dat ze een bepaalde hoeveelheid binnenkrijgt, dan moet je het misschien toch gemalen geven. Vis gaat prima, maar vlees is moeilijk zonder kiezen. Hier dan, andere kids schijnen er geen moeite mee te hebben.

Okay! dus pureren en rampley samen werkt! dat wilde ik namelijk doen.

en wat betreft de leeftijd??? Ninthe wordt 5 mnd en ik wil al erg graag beginnen met die banaan in haar handen te geven.

goed idee??? als je de info leest hier op kok dan zeggen ze 6mnd.

Als het maar niet gevaarlijk is om te vroeg te beginnen, dat is meer mijn angst.

Iemand die daar iets over weet???

GR nala en augustus moeder.

De reden om te wachten is dat de darmpjes pas rond 6 maanden klaar zijn voor ander voedsel dan moedermelk. Daarvóór kunnen ze voedsel nog niet voldoende afbreken, waardoor het so to speak ‘ongefilterd’ in haar lijfje terecht komt. Dat kan allergische reacties opwekken die als je pech hebt haar hele leven kunnen blijven bestaan. Wacht je totdat darmen wel rijp zijn, dan loop je dus veel minder risico op een allergie.

Daarnaast kun je problemen krijgen met de wurgreflex. Om haar lijfje te beschermen tegen ander voedsel dan melk, zal je kind gaan kokhalzen als ze iets grovers in haar mond krijgt. Dat kun je omzeilen door het voedsel te pureren zodat het vloeibaar lijkt. Maar als je rapley doet, is het dus handiger te wachten totdat de wurgreflex afneemt en dat is (niet toevallig) rond zes maanden. Ook daarna zal je kind nog af en toe kokhalzen, maar dat vinden ze zelf doorgaans helemaal niet erg. Het is ook niet erg, maar als iedere hap eindigt in gekokhals, is de lol er gauw vanaf natuurlijk.

Het idee achter rapley is natuurlijk dat je niks pureert en het helemaal aan het kind zelf overlaat. Maar in de praktijk kiezen veel moeders toch voor een combi. Je kunt he beste kijken wat jij en je kind fijn vinden. Sommige kinderen vinden het vreselijk om gevoerd te worden en anderen vinden het juist wel lekker makkelijk. Wat je ook doet: veel plezier ermee en smakelijk eten!!!