Rapley, wat is dat?????

IK heb altijd geleerd dat domme vragen niet bestaan. Maar ik weet echt niet wat er steeds met Rapley wordt bedoeld en ik kom het steeds weer tegen, maar kan er niets van maken…



Alvast bedankt!



Viratine

Heel kort gezegd komt het erop neer dat je de voeding ongepureerd aan gaat bieden, dus hele stukken fruit en groente. Onder het motto:“Waarom prakken als je kunt kauwen?” Als je namelijk wacht tot 6 maanden, gaan die ukkies ineens vanzelf kauwen…!! En is het gepureerde voortraject niet nodig… !!!



'k Zal even wat linkjes parkeren…!!



http://www.borstvoeding.nl/congres2004/GillRapley.pdf



http://www.borstvoeding.com/kleintjes/rapley_guidelines.html



http://www.borstvoeding.com/kleintjes/vast_voedsel1.html



De Rapley foto galerij



De Rapley methode in het kort…



De Rapley methode…



Als je gerichtere vragen hebt, stel ze dan gerust…!!

Grotere stukken aanbieden, tja.

Ik zou denken dat je keuken een grote teringbende ervan wordt! Of niet soms. Dat eten komt toch overal terecht.

Ik heb Tijn laatst zelf eens een stukje brood gegeven. Nou dat knijpt hij met kracht samen in zijn knuistjes, en komt niet in zijn mond terecht.

Rapley is geweldig!!



Kars bepaalt zelf wat hij met het eten doet en of hij er wat van in zijn mondje neemt. Tijdenlang trok hij er een vies gezicht bij, wilde er alleen maar in knijpen en het op de grond gooien. Prima, ik wachtte het allemaal maar rustig af. En nu gilt hij het uit van pret als er een boterham in beeld komt en geef ik hem gewoon een dubbelgevouwen boterham met een beetje boter ertussen en meneer eet zo de helft op. Hij weet prima hoe hij de dingen die hij lekker vindt naar binnen moet werken. Als hij iets niet lust, dan verdwijnt het inderdaad op de vloer, maar dat is zo schoongemaakt natuurlijk…



En het is gewoon een hele gezonde en prettige manier van eten voor je kind. Zoals het op een leeftijd van 6 maanden ook al zijn speelgoed in zijn mond stopt, zo willen ze dat ook met eten en dat kan prima! Dus… geen lepeltjes, geen handjes vastbinden, gewoon lekker stukjes geschilde appel, banaan, peer, wortjeltjes, etc. voor ze neerleggen en genieten van de vindingrijkheid van je kindje! :inlove:

emma heeft ook zo gegeten, toen heette het nog geen rapley maar goed… die liet ik ook lekker aanknoeien… ze moet het materiaal ontdekken. nou ze knoeit nog veel en eet nog slecht… willemijn daarentegen zijn we consequenter mee en die eet keurig met een vork en een lepel.



Die had ook heel lang moeite met stukjes ed dus die kon dat echt niet wegkrijgen… beide aten rond een maand of 10 alles met de pot mee. Meestal in kleine stukjes maar bijna nooit geprakt



ik heb het idee dat dit weer echt zo’n mode ding is…

Dat denk ik dus ook, je hoort er nu opeens van en eerst (paar jaar geleden) had ik er nooit van gehoord, terwijl al mijn vriendinnen al kinderen hebben.

En het lijkt me best zielig als je kind dan te weinig binnen krijgt. Wij zijn toch ook gewoon met de paplepel groot geworden!!! Dat eten van die grotere stukken komt vanzelf hoor. Ze hoeven toch niet meteen volwassen te worden!

Dat het nu opeens “in de mode” is, is omdat in 2004 mevrouw Rapley (directeur van het Child Friendly Initiative van Unicef) zelf haar bevindingen na jarenlange studie heeft gepresenteerd op het Borstvoedingscongres. Via het borstvoedingsforum is destijds iedereen hierover geinformeerd. En wat bleek, bijvoeden volgens deze “methode” sluit perfect aan op de borstvoeding. Je kindje heeft al die tijd al zelf bepaald hoeveel hij wilde eten, dus mag hij of zij dat nu ook. Borstgevoede kinderen hebben ook beter ontwikkelde kauwbewegingen, omdat ze al die tijd aan de borst ook al een soort kauwbeweging hebben gemaakt. Rond de 6 maanden snappen ze ook ineens hoe ze moeten kauwen om voedsel fijner te malen (zelfs zonder tanden of kiezen), dit heet “the window of opportunity”… Laat je baby maar aangeven wat hij of zij wil… Het is immers een wezentje dat niet alleen maar passief en consumerend is… Hij of zij zou alles moeten mogen ontdekken… Geuren, kleuren, texturen, structuren en smaken… Het overgrote deel van de geobserveerde kinderen kende overigens niet de bekende “stukjesgruwel” rond de 10 maanden… Iets wat wel veel voorkomt bij kinderen die gehomogeniseerde voeding hebben gekregen…



Wordt het in het begin een zooitje op en rond je tafel…?? Yep… Broccoli en banaan hebben precies de juiste smeuigheid om lekker uitgesmeerd te worden over tafel… :mrgreen:

Is dat erg…?? Neuh… (al helemaal niet als je een hond hebt :mrgreen: ), want of ik nou de staafmixer schoon moet maken, of een lapje over de vloer en tafel moet halen… En als ik een permanent schoon huis had gewild, had ik niet aan kinderen moeten beginnen… Dus ik neem de rotzooi met liefde voor lief…

Krijgt hij in het begin genoeg binnen…?? Neuh, niet noemenswaardig veel… Maar hij is wel op een ontspannen manier spelenderwijs met eten bezig… Hij vindt het leuk en leert dat eten iets is wat je doet, in plaats van ondergaat… En wat hij niet genoeg binnenkrijgt, drinkt hij gewoon lekker aan de borst… (of uit de fles… het is immers BIJvoeding… Het vervangt in principe het eerste jaar nog geen melkvoeding), dus om z’n calorien hoef je je geen zorgen te maken…



Overigens, het eerste wat psychologen en hulpverleners de ouders aanraden als kinderen een eetprobleem hebben, is om de controle terug te geven aan het kind… Laat het hem of haar maar zelf doen…!!



Kortom, de “methode” gaat heel erg van het kind zelf uit… Het kind heeft de vaardigheden om zelf te eten, dus wie zijn wij dan om dat te negeren…?? Als een kind aangeeft er aan toe te zijn om te gaan staan, helpen we hem of haar daar ook bij, stimuleren we dat… Maar als het dan om eten gaat, dan gaan we ineens handdoeken om bovenlijfjes binden, om daarmee signalen dat het kind het zelf wil doen, te onderdrukken… Proberen we ze daarmee niet juist klein te houden…?? :eh:

Eén gericht vraagje nog (trouwens, súper info Yolanda, dank je!): is het mogelijk om je kindje gepureerd te geven, maar daarnaast ook op z’n Rapley’s te beginnen zodat je kindje zeker alle (of extra) calorieën binnenkrijgt? Of krijg je dan pureer/Rapley verwarring… :think: ?!

ja ik vind het leuk hoor maar ik laat mijn kids zowiezo dingen ontdekken en doen en ervaren enzo… maar dat hoeft niet perse knoeien met eten te zijn iedere dag…

@Fannie wrote:

Is het mogelijk om je kindje gepureerd te geven, maar daarnaast ook op z’n Rapley’s te beginnen zodat je kindje zeker alle (of extra) calorieën binnenkrijgt? Of krijg je dan pureer/Rapley verwarring… :think: ?!




Whoehahah… pureer/Rapleyverwarring… We noteren 'm…!!



Tuurlijk kun je het combineren…!! Heb ik ook wel eens gedaan hoor… De week voor en na mijn menstruatie had ik altijd een gigantische produktiedip (en dan bedoel ik echt dat het gehalveerd werd), dus moest ik Chris wel op een andere manier aan z’n calo’s laten komen… Dat deed ik door melk uit de vriezer erbij te geven, of door z’n banaan deels in stukken, deels geprakt te geven… Wel tegelijk dus (en ik liet zien wat ik deed), zodat hij snapte dat hetgeen hij met een lepel in zijn mond stopte samen met mij (want HIJ bepaalde of hij het at of niet) hetzelfde was als wat hij in zijn handen had… De smaak was ook hetzelfde… Geen probleem dus… Met avondeten deden we het soms net zo… Stronk broccoli in je ene hand, lepel geprakte broccoli in je andere… Zo leerde hij in ieder geval dat avondeten naar aardappel/pasta/rijst en groente smaakt, in plaats van naar nat karton (citaat uit "Dagboek van een ettertje :mrgreen: )

Ik heb ook heel veel over Rapley gelezen omdat ik er ook naar toe neig en ik las een keer de grappige zin: je moet geen smetvrees hebben! :lol:

Hihi… Klopt wel ja… Ze moeten er alleen ook bijzetten: neem er vooral een hond bij… :mrgreen: Schone vloer én gezonde hond… Tenminste, die van mij, want die eet meer groente en fruit dan ik… hahaha…

Hulp van hond is bij de Rapley inderdaad ten zeerste aan te raden.

Verder vind ik het gewoon een genot om te zien hoe Luca echt geniet van zijn eten.

Hoe ziet het eruit, hoe proeft, hoe voelt het als het door mijn vingers glijdt, hoe voelt het als ik het plet op tafel en natuurlijk lust ik wel of niet om het ook nog door te slikken of toch maar weer eruit te gooien en de hond er een plezier mee te doen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tuurlijk is het iets vuiler dan uit een potje of gepureerd maar dat heb ik er echt wel voor over zeker nu ik zie dat Luca heel goed kan aangeven wat hij wel en niet lust en daardoor erg goed en gevarieerd eet.

Ook ik heb natuurlijk wel eens geprakt (niet gepureerd) zijn fruit of groente gegeven om ook het leren eten van een lepeltje te stimuleren maar dit gebeurde dan ook op de manier zoals Yolanda al zei.

Hij kreeg dan bv een stukje banaan om dan waar hij bij zat de rest te prakken en aan hem te voeren en dit werkte vaak heel goed.

Houd er in ieder geval rekening mee dat het de eerste maanden inderdaad maar heel minimiem is wat hij of zij binnen krijgt maar de lessen die hij leert juist des te groter!!

Ik kan niet wachten tot Saba oud genoeg is zodat ik haar haar eerste banaan kan geven… de videocamera gaat dan áán :lol: ! Yolanda, bedankt weer voor je info!

Zodra onze hond merkt dat Esri in de stoel wordt gezet,

gaat ie er naast zitten… :inlove:

Alles wat valt wordt netjes opgegeten…

En hoe zit het met verslikken(stikken)? Hoe los je dit op?

Als Esri een iets te groot hapje heeft genomen, dan leun ik haar naar voren en door het wurgreflex wat ze heeft gooit ze het stukje zelf uit haar keel… Heel knap en kundig… vervolgens eet ze weer heerlijk verder… :inlove:



Voorwaarde is dat je begint wanneer je kindje kan zitten in een kinderstoel… goed rechtop… zodat het reflex zijn werk kan doen…



Verslikken doen baby’s trouwens sneller in vloeibaar voedsel…

Chris heeft zich in een half jaar uitsluitend borst (het eerste halfjaar dus) vele malen vaker verslikt, dan in het tweede halfjaar met Rapley… Om precies te zijn heeft ie tot op heden twee keer een probleempje gehad met eten… Uit gulzigheid, hij had geen geduld en viste zo een pasta penne (in olijfolie, dus ook lekker glibberig) van mijn bord en die schoot even verkeerd… Hij ging gewoon zelf voorover hangen in zijn stoel en het floepte er alweer uit… De tweede keer was toen het KDV dacht slim te zijn door zijn brood in hele kleine ieniemieniestukjes te snijden… Terwijl hij gewend was om zelf stukken eraf te bijten… Maar toen hetzelfde, voorover hangen en hij hoestte het er zo uit… En anders bestaat er ook nog zoiets als normaal op de rug kloppen, of de baby-Heimlich (die niet op de volwassen Heimlich lijkt)… Overigens ging Chris beide keren gewoon weer verder alsof er niks was gebeurd… Hahaha…



Die kleintjes zijn uitgerust met de wurg/kokhalsreflex… Als iets de luchtpijp in wil wat er niet thuis hoort, gaan ze dus proberen om het eruit te werken… (diezelfde kokhalsreflex is verantwoordelijk voor de stukjesgruwel bij kinderen die alleen gehomogeniseerde voeding hebben gehad…)… De ongerustheid voor wat betreft het verslikken is dus vreselijk overtrokken…

diezelfde kokhalsreflex is verantwoordelijk voor de stukjesgruwel bij kinderen die alleen gehomogeniseerde voeding hebben gehad



Wat is dat voor voeding?

Gehomogeniseerd betekent gepureerd…