Rapley, wat is dat?????

joh… klonk bijna als een soort eng eten…

@jess wrote:

kom kinders we gaan gehomogeniseerde aardappels eten




:drool: En dan met kaas erdoor… :drool:


ze hebben wel even een poos gehad dat ze niet wilden eten, maar dat hoort meer bij de leeftijd als bij rapley of gepureerd geven.


Is ook zo hoor... Ook Chris heeft periodes dat ie leeft op een dieet van soepstengels en diksap... :roll: Maar het is wat anders als ze vanwege de stukjes het gewoonweg niet weg kunnen of willen krijgen..... En dat heeft weer wel te maken met wel of niet Rapley...

Mijn dochtertje krijgt ook bv maar die kouwbeweging die ze zouden moeten opdoen bleef bij haar lang uit!

:shock:

Hele dingen aanbieden was een ramp, ze stikte constant!!! :shock:

En hoe makkelijk daar ook over gesproken wordt;“ze hebben een kokhalz-reflext, het komt er vanzelf uit”. Ben ik niet van mening dat je kintje steeds hoort te stikken.



Waarom moeten kindjes vast voedsel kouwen als ze nog geen tanden hebben?!?!?! vraag ik me steeds af? Daarnaast gruweld :snooty: die van mij van vast stukjes en zeker als haar tandjes doorkomen moet alles zo fijn mogelijk.



Ik vind het een leuk methode maar naar mijn mening een beetje onzin. :wink:

@akie wrote:

Waarom moeten kindjes vast voedsel kouwen als ze nog geen tanden hebben?!?!?!




Omdat in het stenen tijdperk de staafmixer nog niet was uitgevonden… :wink:

hhmm, mijn hond eet geen fruit :lol:

Hahaha… Nou, de mijne is gek op banaan…!!! :drool: En broccoli… :eh:

akie schreef:
Waarom moeten kindjes vast voedsel kouwen als ze nog geen tanden hebben?!?!?!


Omdat in het stenen tijdperk de staafmixer nog niet was uitgevonden...
_________________


Denk zelf dat ze langer aan de moedermelk zaten

@Yolanda wrote:

@akie wrote:
Waarom moeten kindjes vast voedsel kouwen als ze nog geen tanden hebben?!?!?!




Omdat in het stenen tijdperk de staafmixer nog niet was uitgevonden… :wink:


:lol: :lol: :lol:



Maar ik had altijd begrepen dat moeders het voorkouwde en dan met hun mond in de mond van hun baby brachten.

Daar komt het tongzoenen ook vandaan!

@Yolanda wrote:

@akie wrote:
Waarom moeten kindjes vast voedsel kouwen als ze nog geen tanden hebben?!?!?!




Omdat in het stenen tijdperk de staafmixer nog niet was uitgevonden… :wink:




eeehh als ik de boeken van eeeh hoe heet die schrijfster nou, maar goed met Ayla en Jondalar als referentie neem, toen kauwde moeders het eten fijn voor babies…



Ik vind het wel leuk hoor dat rapley, maar wat voegt het toe? Daar kom ik dus niet helemaal uit… wat is het voordeel? Mijn kids kregen potjes enzo maar aten met een jaar ook allebei alles mee, zowiezo pureerde ik niets meer toen maar gewoon omdat ik teveel gedoe vond.



Ik snap het idee wel, van kind kan kauwen enzo maar wat is het voordeel?

ok juud volgende keer iets verder doorlezen, :oops: maar goed vraag wat rapley nou toevoegt blijft… wat is het voordeel?

@Yolanda wrote:

Hahaha… Nou, de mijne is gek op banaan…!!! :drool: En broccoli… :eh:




De onze eet tegenwoordig ook alles!

Banaan…peer… aardappel… spercieboon… :mrgreen:

Zou graag ook antwoord willen op de vraag wat het toevoegd… iemand?

Sommige van de voordelen:


  • Het is niet meer nodig om het eten fijn te maken. Het is verbazingwekkend om te zien wat een kindje allemaal kan eten met zijn handjes. Je kunt de stukken groente of brood aanbieden op een groot bord of in een kom. Op een goed moment kun je er ook yoghurt bijgeven, waar lekker met brood in gesopt kan worden.


  • Eigenlijk wordt het zo allemaal veel makkelijker, en dat is ook wat de moeders die aan het onderzoek meegedaan hebben zeiden. Je hoeft zelfs niet meer echt te beslissen wanneer je ermee begint. Zolang als je de baby eten aanbiedt, en niets in zijn mondje stopt, zal hij het pakken en eten wanneer hij er klaar voor is.


  • Baby’s gaan gevarieerder eten. En omdat het leuk is, ontwikkelen ze bij deze methode een grotere variatie aan smaak. Sommige van de baby’s uit dit onderzoek aten op de leeftijd van negen maanden ansjovis en olijven. Voedsel weigeren komt zelden voor en uit eten gaan is makkelijker.


  • Een ander voordeel van het los aanbieden van eten, in plaats van gemengde hapjes zoals bijvoorbeeld kip-en-groentepuree, is dat je kindje het eten apart kan proeven. Hij laat misschien de koolrabi staan, maar eet dan wel de kip, aardappels en wortelstukken. Wanneer alle ingrediënten door elkaar zitten, kan één sterke smaak er voor zorgen dat de baby alles afwijst.


  • Baby’s zullen ook eerder de smaak met het uiterlijk leren associëren. En zo voedsel leren herkennen. Als kinderen voedsel afwijzen, is dat vaak omdat ze het niet kennen, en mogelijk wantrouwen.


  • Zelf voedsel pakken stimuleert de oog-hand coördinatie. In culturen waar baby’s gestimuleerd worden om met alledaagse dingen te spelen, is speelgoed een onbekend fenomeen.


  • Het gezin kan samen eten, waardoor het een sociaal gebeuren voor het hele gezin wordt. En zo krijgen baby’s de ruimte om lang te doen over het eten wat het leuker maakt. En wat misschien voor de spijsvertering ook nog wel eens een voordeel zou kunnen zijn. Daarbij vervalt de noodzaak om apart te koken en de baby eerst te eten geven.



    Om er een paar te noemen… En natuurlijk kan het met kant-en-klare potjesvoeding ook gezellig zijn aan tafel, om maar alvast een tegenargument te ondervangen…

Nog even een leuk voorbeeldje van een Rapleysucces…



Ik ben met Kars begonnen met stukken fruit en groente aanbieden toen hij 7 maanden was. In het begin vond hij het reuzespannend en proefde overal van. Toen volgde een periode waarin hij alles wat er aan voedsel voor zijn neus werd gelegd, meteen werd fijngeknepen en op de grond gegooid. Toen hij 9 maanden was, gaf ik ook af en toe een korstje brood. Hier hetzelfde verhaal, in het begin enthousiast, daarna verdween alles op de grond (en helaas, hebben wij geen hond of kat :wall: )

Toch bleef ik het aanbieden. Het was immers ook ontzettend makkelijk, want Kars was eraan gewend om bij ons aan tafel te zitten als wij zelf een maaltijd namen. En tijdens het eten schoof ik zo wat stukjes zijn kant op. Er ging niets zijn mond in, maar het was wel erg gezellig!

Vandaag zaten we weer met zijn drieën aan tafel en aten witlof met aardappels en een varkenslapje. Kars kreeg wat stukjes witlof op zijn tafelblad, maar na wat knijpen, lag het zo op de grond en daarna had meneer weinig zin om nog in zijn stoel te zitten, dus nam ik hem bij mij op schoot.

Meteen gingen zijn handen naar mijn bord, waarop de witlof en de aardappels met kaassaus lagen. Hij nam een flinke hoeveelheid in zijn hand en begon het meteen op te eten. Daarna stopte hij een handvol in mijn mond, om vervolgens zelf weer een grote hap te nemen. Hij heeft heerlijk zitten smullen en ik moest er snel bij zijn om zelf ook nog wat binnen te krijgen.

Kars weet dus heel goed hoe voedsel eruit ziet, wat je er mee moet doen en dat een maaltijd een gezellig samenzijn is. :mrgreen:

Ik zelf vind het idee wel leuk, maar ben niet helemaal overtuigd over alle voorbeelden. Is ook moeilijk te toetsen denk ik.

Geef eigenlijk ook veel in zijn handjes, dus ben eigenlijk onbewust een halve rapley-volgeling, maar wil toch wel dat hij eerdaags een fles kan laten vallen, dus geef hem ook geprakte dingen (hij is nu bijna 8 maanden… dus wordt ook wel tijd)

Maar ik denk dat een ouder kind ook nog goed te leren is om andere dingen te eten en daar geen noodzaak is om voor sommige uitzonderlijke dingen te eten.

Maar het ziet er wel gezellig uit, daar ben ik het mee eens.

Ik zelf vind het idee wel leuk, maar ben niet helemaal overtuigd over alle voorbeelden


.....bedoelde voordelen....

ik vind het vooral praktische voordelen idd maar ik ben ook een halve rapley moeder :mrgreen: lees ik wel want fruit enzo pureerde ik zowieso eigenlijk nooit en ze kregen al snel banaan en mandarijn en appel enzo. en ook wel potjes. Met groente idem… ik gaf wel potjes maar ze zaten ook aan tafel en aten dan ook mee met ons eten, hapje dit hapje dat, zogauw dat meer werd kregen ze eigen bord met eten en dan vallen die potjes weer weg. En willemijn at idd met negen maanden ook olijven mee…



Ik ken idd ook wel moeders die de hele boel pureren en dan nog eens pureren en waar kids idd van twee nog steeds niets willen wat maar een beetje consistentie heeft maar goed dat zijn dan ook weer extremen denk ik.

Sorry, ik bemoei me er even tegenaan, maar is het een idee om dit topic sticky te maken? Ik vind dat er namelijk erg veel handige info in staat :thumbup: !



(Is niet zo bemoeiallerig bedoeld als het klinkt hoor…)

ehm… dit ook niet lullig bedoeld, maar welke handige info haal jij eruit? behalve dan de betekenis van woorden?