Nou, ik vind die links op de eerste pagina handige info bevatten.
(En wat die woorden betekenen wist ik zelf al wel .)
grappig…
Onbewust hebben we hier dus behoorlijk gerapley-ed (als je het zo kan noemen)… Aniek kreeg wel al pap van rijstebloem met 4 maand, maar met 6 maand zijn we pas groente en fruit gaan geven en omdat ik zelf nogal een kookfanaat ben en zelf al gruwelde van de lucht uit “potjes” brrr banaan uit een potje (zat in zo een doos) jakkiebah :sick: Ben ik meteen banaan zo uit het vuistje gaan geven, maar ik heb het niet aan haar zelf gegeven :roll: Ik brak stukjes af en stak dat in haar mond. Ze vond het prima en ze heeft zicht er nooit echt in verslikt. Warm eten dat ben ik gaan prakken, maar das toch wel behoorlijk groffer dan gepureerd. Ik deed het dan ook gewoon apart op haar bord en terwijl we haar voerden mocht ze ook gewoon zelf voelen aan het eten op haar bord. Ze is nu ruim een jaar, gek op de warme maaltijd, eet als een bootwerker en stukjes maken haar geen lor uit, behalve als ze tanden krijgt, dan wil ze een dag of 10 alleen gepureerde rommel. zodra dat over is geeft ze het zelf aan want dan eet ze ineens de puree van t 1 of ander niet meer en als ik het dan weer “normaal” aanbied eet ze dat weer wel.
Op het moment is ze ook aan het rapleyen met de lepel en vork :mrgreen: Die bevoelt ze en likt eraan en mept ermee op tafel en doet alle bewegingen na die ik ook maak en zo speelt ze nog een poos met een leeg gegeten bord. Deed ze ook met een beker met als gevolg dat ze al heel behoorlijk uit een gewone beker drinkt.
Ik geloof dus wel in dat rapley, maar bij ons was het denk ik een tussenweg, niet helemaal “gehomogeniseerd” (leuk woord voor scrabble :mrgreen: ) maar ook geen hele grote stukken, net leuk geprakt en nog in stukjes dat er wat te ontdekken viel, en fijn genoeg dat ze er ook nog goed van at…
Ach ja, het beestje moet een naam hebben natuurlijk. Grappig dat de nieuwe Rapley-theorie aardig aansluit bij wat een heleboel ouders al lang deden!
@Xanna! wrote:
Nog even een leuk voorbeeldje van een Rapleysucces…
Vandaag zaten we weer met zijn drieën aan tafel en aten witlof met aardappels en een varkenslapje. Kars kreeg wat stukjes witlof op zijn tafelblad, maar na wat knijpen, lag het zo op de grond en daarna had meneer weinig zin om nog in zijn stoel te zitten, dus nam ik hem bij mij op schoot.
Meteen gingen zijn handen naar mijn bord, waarop de witlof en de aardappels met kaassaus lagen. Hij nam een flinke hoeveelheid in zijn hand en begon het meteen op te eten. Daarna stopte hij een handvol in mijn mond, om vervolgens zelf weer een grote hap te nemen. Hij heeft heerlijk zitten smullen en ik moest er snel bij zijn om zelf ook nog wat binnen te krijgen.
Kars weet dus heel goed hoe voedsel eruit ziet, wat je er mee moet doen en dat een maaltijd een gezellig samenzijn is. :mrgreen:
:lol: :lol: :lol: :lol:
Geweldig… Ook een goeie manier om af te vallen dus, begrijp ik???
Even een vraagje. Als ik het goed lees kan je hiermee pas met 6 maanden beginnen. In het topic showforum staan nl foto’s van jongere babies die al eten op de rapley manier krijgen. Kan dit dan wel?
Eigenlijk niet dus… :shifty: Pas rond de 6 maanden (kan dus ook met 5 maand en 2 weken zijn, maar zeker nog niet met 4 maanden…) kunnen ze ineens kauwen… En rond die leeftijd kunnen ze redelijk goed rechtop zitten… Dat is zo’n belangrijke voorwaarde… Dus please niet onderuit gezakt in de wipstoel Rapleyen… Ook niet in de meest rechte stand…
Stomme vraag maar zeer leuk dat Rapley (meen ik echt) maar mijn meisje heeft nog steeds het zogenoemde wurgreflex!!! Zelfs een rijststukje moet ze van kokhalzen terwijl zeer gepureerd perfect gaat!!! hoe ga ik het dan doen???
@Yolanda wrote:
Eigenlijk niet dus… :shifty: Pas rond de 6 maanden (kan dus ook met 5 maand en 2 weken zijn, maar zeker nog niet met 4 maanden…) kunnen ze ineens kauwen… En rond die leeftijd kunnen ze redelijk goed rechtop zitten… Dat is zo’n belangrijke voorwaarde… Dus please niet onderuit gezakt in de wipstoel Rapleyen… Ook niet in de meest rechte stand…Saba is nu, met 5,5 maand, eigenlijk nog iets te klein. Ze zit rechtop in d’r stoel (vraagt er voortaan zelf om door met haar armpjes richting de stoel te strekken :inlove:) maar het hele kauwen/slikken verhaal dringt nog niet zo door. Daaraan zie je echt dat we nog iets te vroeg zijn waarschijnlijk, maar we pakken toch iedere dag even een kwartiertje Rapley tijd saampjes. Likken vindt ze heerlijk en ze proeft ook echt uitgebreid, maar de kokhalsreflex is nog behoorlijk aanwezig.
Wij zijn nog altijd Rapley-fan!
Het is gewoon fantastisch om te zien hoe lekker Thomas eten vindt, hij eet bijvoorbeeld heel graag champignons, tomaten, andijvie, spruitjes. Ik leg altijd wel een lepel en vork naast zijn bord en hij probeert er mee te eten, maar meestal gooit hij na een tijdje de lepel en vork op de grond om verder te eten met zijn handjes :lol:.
Als hij genoeg heeft of geen zin meer, dan gaat hij er wel mee smeren en smijten (op de grond, niet door het huis) en dat geeft dan iets extra zooi en extra werk, maar toch ben ik blij met deze methode aangezien hij echt geniet van eten en zijn eten kan herkennen en heel handig is met kleine stukjes !
Mijn moeder Rapleyde ook grotendeels met ons, alleen heete dat toen niet zo, ten tijde van mijn broer vonden ze haar maar onverantwoord :lol: .
@Fannie wrote:
Saba is nu, met 5,5 maand, eigenlijk nog iets te klein. Ze zit rechtop in d’r stoel (vraagt er voortaan zelf om door met haar armpjes richting de stoel te strekken :inlove:) maar het hele kauwen/slikken verhaal dringt nog niet zo door. Daaraan zie je echt dat we nog iets te vroeg zijn waarschijnlijk, maar we pakken toch iedere dag even een kwartiertje Rapley tijd saampjes. Likken vindt ze heerlijk en ze proeft ook echt uitgebreid, maar de kokhalsreflex is nog behoorlijk aanwezig.
Leuk toch, ben je toch ontspannen met eten bezig…!! En op die manier loop je iig The Window of Opportunity niet mis…
Eigenlijk is dit erg grappig. Toen ik klein was kreeg ik op deze leeftijd ook gewoon stukjes. Dat was heel gewoon. Zo rond de vijf, zes maanden begonnen ze toen met brood en denk maar niet dat dat gepureerd werd . Het enige verschil met vroeger is dat we nu langer doorgaan met melk en dat we geen eten meer prakken.
Eigenlijk niet dus..... Pas rond de 6 maanden (kan dus ook met 5 maand en 2 weken zijn, maar zeker nog niet met 4 maanden..)
.... sorry, maar is niet helemaal waar :wink: Er zijn nog steeds veel snelle beebs...
Maar dit is mierenneukerij, dus doe het volgens mij meer omdat hier ook altijd zo op mijn woorden "gemierenneukt" wordt 8)
Sorry, maar is dus wel waar… Natuurlijk zijn sommige kinderen sneller dan andere kinderen met bepaalde vaardigheden zoals kruipen of lopen, maar sommige dingen zitten nu eenmaal geprogrammeerd in je genen, zoals dit gebeuren dus…
Overigens is die 6 maanden leeftijd wel op basis van correctie… Als je kind 2 weken “te laat” (dus met 42 weken) is geboren, dan zal “het moment” bij 5,5 maand al zijn… Is je kind 3 weken “te vroeg” (dus met 37 weken) geboren, dan zal “het moment” pas met 6 maanden en 3 weken zijn… Het onderzoek heeft uitgewezen dat circa 66 weken na de conceptie (40 weken zwangerschap + 6 maanden) “het moment” is aangebroken… Er kan een speling van een paar weken in zitten, maar niet van 2 maanden…
Dat heeft niks met mierenneukerij te maken, dan heb je de materie gewoon niet begrepen…
Dat heeft niks met mierenneukerij te maken, dan heb je de materie gewoon niet begrepen....
Jou andere materie snap ik wel, wat bedoel je hier mee? Maar ff rekenen en dan kom je nog uit op dat het wel mogelijk is :wink:
Ik wil ook even wat vragen… Ondanks ik (nog ) geen kinderen heb… Ik vindt dat wel wat die rapley methode… En wil dat later dat ook gaan doen… Maar nu een vraag… Verslikken kindjes zich niet sneller met deze methode?
Het schijnt dat kinderen een geweldig mechanisme hebben… Als ze dus (goed!) rechtop zitten en je gaat Rapley-en, dan kunnen ze zich verslikken. Door een bepaald mechanisme (god, wat klinkt dit plastisch… ) gooien ze dan hun lijfje naar voren en ‘hoesten’ het er weer uit.
Hier ook een enorme fan van Rapley-en!!! Ik ben Quentin nu van alles aan het leren proeven, en op de broccoli na (zie showforum… ) vindt hij alles héérlijk! Ik doe overigens -nu nog- gemengd, dus ik leg én bijvoorbeeld een stukje banaan bij hem neer om te oefenen, én ik geef hem ook geprakte banaan (met appel ofzo). Ik laat hem eerst met dat stukje banaan stoeien, en daarna geef ik hem hapjes gepureerd fruit. Het pureren doe ik steeds minder fijn, zodat er ook stukjes in komen te zitten. Quentin is alleen nogal slim… Hij eet keurig netjes (nou ja, keurig netjes… :shifty:) het fruit op, maar de stukjes gooit hij er -tot nu toe- nog steeds uit… :mrgreen:
Liga enzo geef ik van het begin af aan al zo in z’n handje. Het is net cement, niet te geloven. Maar als je ziet dat hij zo héérlijk zit te smikkelen en te smullen, dan kan ik alleen nog maar genieten… :inlove: Het is zelfs zó erg, dat ik dan gezellig met hem mee ga doen… :oops: :mrgreen: Maar owee als ik even iets weghaal of wat dan ook… Neen, meneer is dan druk bezig en dan mag je hem NIET storen! :lol:
Wat ik trouwens heel erg grappig vind, is dat zijn opa (mijn vader) écht een muts is in dit soort dingen… Als ik hem iets geef, is het van: “Zou je dit zo nou wel doen? Dalijk verslikt hij zich ofzo!” Hij is een échte opa, terwijl hij ALTIJD geroepen heeft dat hij géén standaard-opa is… Jammer pa, je valt GIGANTISCH door de mand… :lol:
Bij het CB hadden ze ook gezegd dat ze graag zouden willen zien, dat hij -voor de volgende afspraak (3 maart)- ook eens een korst brood op had. Dus gewoon zo geven en kijken wat hij ermee doet. Dit ga ik komende week voor het eerst doen, ik ben heel benieuwd! :dance:
Ik vind Rapley-en trouwens niet alleen voor hem heel erg leuk én goed om op zo’n manier de structuren e.d. te leren en echt te leren eten (bij de eerste keer dat ik pap gaf (wat hij verschrikkelijk vond, trouwens) pakte hij de lepel al DIRECT vast en bracht de lepel zelf naar z’n mond, in één keer goed gemikt… :shock:), ik vind het voor mezelf ook heel erg leuk om te doen. Het is écht een moment met z’n tweetjes, merk ik. Ik moet het dan ook niet in m’n hoofd halen om even weg te lopen als we zo bezig zijn, dus hij vindt het ook érg gezellig! Nu neem ik -als ik even naar de keuken moet ofzo- de kinderstoel dus mee naar de keuken! Ik heb er zo een op rolletjes (zie foto), geweldige uitvinding zeg… :dance:
Het lijkt me heel leuk om dit straks te proberen. Maar eigenlijk ook doodeng :shock: . Hebben jullie daar geen last van?
Ik zie mezelf haar nog niet straks zo een stuk appel geven terwijl ze nog nooit wat anders heeft gegeten.
Hoe kom ik over die drempel heen? (ik heb nog even :mrgreen: )
Ik heb nog ff een vraagje hè?!
Rapleyen gaat met rinke wbt fruit en brood en liga. soepstengel ed heel goed, doet ze allemaal zelf.
Maar met het warme eten gaat het niet zo goed. Ik geef dan wat stukken groente om mee te oefenen en de rest geef ik als een prak. Dat oefenen doet ze niet, ze gooit het weg of negeert het gewoon. De prak, mwah, daar wil ze maar een paar hapjes van.
Ik ben benieuwd hoe dat Rapleyen nu verder gaat, nu ze wat ouder wordt. moet ik zo doorgaan, of haar een lepel geven, of haar met de hand de prak op laten eten?? Ik weet het ff niet.
Mijn dochtertje is nu 6 mdn dus ik kan nu gaan beginnen met bijvoeding.
Nu heb ik gisteren geinformeerd op het cb of zij rapley kende en dus wisten hoe ik het moest gaan aanpakken maar voor hun ging er een wereld open. Niemand had er ooit van gehoord.
Gelukkig waren ze wel erg geinteresseerd en beloofde mij om dat ze zich er zeker in gingen verdiepen.
Alleen de cb-arts liet mij vrij om zelf de manier te kiezen hoe ik het voedsel wilde geven, fijn of heel.
De verpleegkundige raadde mij het echter af om “stukken” te gaan geven.
Dit omdat mocht ze zich verslikken en dus het wurg reflex krijgen ik op zo danige manier zou kunnen reageren dat dus mijn kindje mijn angst zou voelen en dus eten daarmee in verband zou brengen.
Maar tegelijkertijd zei ze dus wel dat een kind van 6 mdn rustig een soepstengel zonder moeite kan weg werken.
Nu wil ik heel graag met bijvoeding beginnen en het liefste met rapley dus hoe pak ik dat nu aan?
Ik heb het volgende voedingschema meegekregen:
-eerst 1 week groente met aardappel/rijst en volle yoghurt met water
gaat dit goed dan ook nog eens fruit er bij. De bv zou dan na 3x per dag moeten. 's ochtens, 's middags en voor het slapen gaan.
Petite