Rapley methode als vervolg op fles/borstvoeding

Bij de andere 2 hebben we okok gewacht tot na de 6 maanden.

Maar omdat we morgen naar de kinderarts moeten vanwegen reflux

En hij de laatste 2 weken voordat we begonnen met bij voeden weer meer spuugte hebben we besloten om de bijvoeding vast te starten om de kinderarts een stap voor te zijn.

Ik was namelijk bang dat als we nog niet begonnen waren en we zouden vertellen dat we nog niet bij voeden dat hij dat dan eerst wil afwachten

Dus zijn we 2 weken eerder begonnen omdat voor te zijn.

Omdat ik merk dat hij er last van begin te krijgen ( van het spugen)

Misschien moet gewoon ze maagzuur remer omhoog of iets anders

Moet eerlijk zeggen dat hij nu toch gemalen krijgt en het heel erg wisselnd is met wat hij spuugt het is niet minder geworden maar ook niet meer

Wacht morgen even af wat de kinderarts verder te melden heeft met onze

Vragen en anders gaan we gewoon op nieuw beginnen met replay.

He meiden, even een kort vraagje…

Vanaf wanneer mogen ze een cracker a la cracotte ?

Ik hou altijd de lijst van borstvoeding.com aan, maar zie het daar niet staan

Lynn is nu bijna 9 maanden…

ik deed cracottes met 7/8 maand

die a la cracotte geweldig… hier wist onze zoon niet echt wat hij er mee moest. Hier is het een mix, maar vrij veel zelf laten eten.

Hier een fotootje van zelf doen:

Super al die foto’s!

@selena, volgens mij vindt ze het echt leuk!!

Ik zit er ook aan te denken om naast BV met rapley te starten als bij voeding. (wanneer hij er ‘klaar’ voor is) het enige wat ik dan niet zo zie zitten is om zacht voedsel met de handen te laten eten. Zoals appelmoes of aardappelpuree.

Kan je dus ook de groenten die je in stukken kan aanbieden a la rapley doen en bv rode kool met een lepel geven?

Wij hebben hier overigens een trip trapp, dus moet sowieso ter bescherming van de tafel zo’n table top kopen :mrgreen:

Ja hoor, je kan gewoon een lepel geven, of ze die gebruiken is een andere vraag :slight_smile: maar ik weet dat ik mijn zoontje toen ook een lepel in zijn handen gegeven heb, de ene helft werd geschept met de lepel, de andere helft gegraaid met zijn handje, ach er kwam wat binnen en de vloer en de tafel en zijn gezicht en zijn kleding zijn zo schoon :slight_smile:

Ja dat is waar! Ach het is natuurlijk bijvoeding, alles wat er tzt in gaat is meegenomen :smiley:

@Missme1 wrote:

Ja dat is waar! Ach het is natuurlijk bijvoeding, alles wat er tzt in gaat is meegenomen :smiley:

zo is het! nu worden er handjes gebruikt en dat gaat vanzelf wel in het gebruik van vork of lepel

De interesse in vork of lepel komt inderdaad vanzelf. Hoewel Kaya eigenlijk voornamelijk met haar handen eet zit ze toch de hele maaltijd naar ons bestek te wijzen, ze wordt helemaal blij als ze het zelf mag vasthouden en probeert het dan ook echt uit.

Hier wordt overigens ook yoghurt gerapleyd, met de vingers dus…

@Mouse! wrote:

De interesse in vork of lepel komt inderdaad vanzelf. Hoewel Kaya eigenlijk voornamelijk met haar handen eet zit ze toch de hele maaltijd naar ons bestek te wijzen, ze wordt helemaal blij als ze het zelf mag vasthouden en probeert het dan ook echt uit.

Hier wordt overigens ook yoghurt gerapleyd, met de vingers dus…

Hier net zo.

Banaan is hier ook erg grappig. Die kneed hij eerst helemaal fijn en dan gaat het in de mond.

Ik ben zo benieuwd hoe joey het straks doet!

Ach, vandaag eerst zijn 2e entingen… En hij is zondag pas 3 maanden dus rapley moet nog even wachten!

Al denk ik wel vanaf 4 maanden met een papje te beginnen niet a la rapley :oops: want heb het idee dat meneer wel wat lust. (grote eetlust)

Sja, de proefpakketjes nutriprut kwamen aan de datum, dus moest er maar het een en ander worden opgemaakt.

Let vooral op het “Misschien moet je kindje nog even wennen aan de grootte en structuur…” Deze rondjes zijn dus vanaf 12 maanden he! Dan krijgen kindjes toch geen splut meer?

… Toch?..

Bij gebrek aan dreumesmelk (pfffft! :lol: ) of andere (nep)melk werden dus de rondjes maar gerapleyd. Had Kaya ook eens sjippies. (die voor 20% uit suiker bestonden :shock: )

De afgelopen maand is ze ook echt spontaan gaan eten, maar echt rapley? Mwah. Madam blieft bestek, anders eet ze dus niet. Oftewel geven we haar overal een klein gebaksvorkje bij, waar ze fanatiek alles aan prikt, om het naar dr mond te brengen (en het daar de helft van de tijd weer van de vork af te pakken) en erin te stoppen.

Ondanks dat de Bumbo seat misschien door sommigen niet als verantwoord wordt beschouwd, is het wel een uitkomst bij Rapley eten. D. kan nog niet zelfstandig zitten (daar versta ik ‘zelfstandig gaan zitten’ onder), maar is niet echt weg van prutjes, maar wel van eten. In de Bumbo seat (of op schoot of in de kinderstoel natuurlijk) kan dat.

@Mouse! wrote:

De afgelopen maand is ze ook echt spontaan gaan eten, maar echt rapley? Mwah. Madam blieft bestek, anders eet ze dus niet. Oftewel geven we haar overal een klein gebaksvorkje bij, waar ze fanatiek alles aan prikt, om het naar dr mond te brengen (en het daar de helft van de tijd weer van de vork af te pakken) en erin te stoppen.

Joh, dat is precies waar Rapley om draait :thumbup: (motto volgens het bijvoedingforum: "No puree for me, ‘zelluf doen’ is my cup of tea!) Hoe cool is dat 8)

Nja, zodra het met bestek te maken heeft is het in mijn ogen al eigenlijk geen rapley meer, maar misschien zie ik dat dan fout? Ik vind het dan gewoon richting normaal eten gaan, daar zit weinig methode meer aan vast.

Bumbo heb ik ook erg over getwijfeld toen Kaya kleiner was, Nienke. Kaya kon met 6 maanden ook niet zelf gaan zitten (joh, dat kon ze met een jaar ook nog niet), dus hielden we haar maar in de kinderstoel. Dat voelde toch wat steviger dan zo’n bumbo zitje midden op tafel ofzo.

We hebben het eerst in de kinderstoel geprobeerd, maar D. is erg beweeglijk…bij de kinderstoel sloeg ze iedere keer met haar hoofd tegen de achterkant en kiepte ze er voorover bijna uit. In de Bumbo zit ze ook niet stil, maar ze kan zichzelf geen pijn doen, omdat dat ding zo zacht is en, tot nog toe, kan ze er ook niet zelf uit.

Bij Rapley gaat het idd om het zelfstandig doen en zelf doen, dat mag ook met bestek hoor. Het idee is dat ze het voedsel “puur” proeven in verband met de smaak ontwikkeling.

Met zelf zitten bedoelen ze ook niet dat ze zelf zelfstandig moeten kunnen gaan zitten. Met ondersteuning is dus ook prima, maar het moet niet zo zijn dat ze in elkaar zakken, omdat het ruggetje nog niet sterk genoeg is om overeind te blijven.

@sterredag wrote:

Bij Rapley gaat het idd om het zelfstandig doen en zelf doen, dat mag ook met bestek hoor. Het idee is dat ze het voedsel “puur” proeven in verband met de smaak ontwikkeling.

Met zelf zitten bedoelen ze ook niet dat ze zelf zelfstandig moeten kunnen gaan zitten. Met ondersteuning is dus ook prima, maar het moet niet zo zijn dat ze in elkaar zakken, omdat het ruggetje nog niet sterk genoeg is om overeind te blijven.

Yep, dat dus :thumbup: :smiley:

Ik vind zelf ook dat zitten zelfstandig kunnen gaan zitten is, dat heeft niets met Rapleyvoeden te maken. :wink: :slight_smile: Want dat gaat nu ook prima. :slight_smile:

Ik zit me een beetje af te vragen he, wat denken jullie van het eetschema van Lynn (9,5 maand) ?

's Morgens: 1 boterham kaal/boter

Tussendoor: 1 appel

's Middags: 1 of (vaker) 2 boterhammen kaal/boter

Tussendoor: Soepstengel/Rijstwafel/Cracker/Rauwkost

Avondeten: Aardappels en groenten (of soms, als wij iets eten wat ze niet mag, een bordje pap)

Zowel overdag als 's nachts krijgt ze nog borstvoeding erbij, ik denk zo’n 6 keer met de nacht erbij.

En alles gaat via de Rapley manier (behalve de uitzonderlijke bord pap, maar dan nog proppen we niks).

Het lijkt me zoveel, maar ze eet het met smaak allemaal, en doet het helemaal zelf. Zelfs de 3 boterhammen per dag gaan met smaak naar binnen. Alleen de appel laat wat restjes achter, maar ook daar krijgt ze echt van binnen.

Of is ze gewoon een lekkerbekkie :mrgreen: