Rapley methode als vervolg op fles/borstvoeding

Toen mijn oudste zoon (nu 16) geboren was vond ik het al heel apart, potjes, prakjes, gepureerd eten… Ik bedacht me… dit hebben ze ze heel lang geleden vast ook niet zo gedaan. Het stond me heel erg tegen, maar omdat ik niet beter wist en in die tijd er dus ook geen internet was, vond ik geen steun in mijn ideeën. Toch is het me altijd bijgebleven.



Toen mijn jongste zoon geboren werd (nu 7) was dat anders. Lang leve internet EN ik vond wel aansluiting bij mijn ideeën, het had zelfs een naam: Rapley Methode. Na veel meer informatie hierover lezen was ik helemaal overtuigd, eigenlijk bevestigd in mijn eigen ideeën.



Mijn jongste zoon zou dus gaan leren eten volgens de Rapley Methode.



Wat is de Rapley Methode?





Hier is het forumtopic erover:



http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=12556





Ik zal het in het kort toelichten en ook wat linkjes plaatsen. Het zou fijn zijn om hier met ouders deze ideeën en (voor mij hopelijk straks) ervaringen te kunnen delen.



Wat houdt het in?


  • Geen potjes, prakjes, pureren, voedsel door elkaar mengen etc.
  • Bijvoeden hoeft pas op het moment dat je kind zelfstandig kan zitten en dus zelf in staat is voedsel vast te houden.
  • Je begint met het wat zachtere voedsel: gekookte penen, gekookte andere groente, pasta’s, bananen, brood etc etc.
  • Je biedt het eten aan in 1 stuk, of gewoon op een bordje of op zijn/haar tafeltje.
  • en meer: zie links of google ook eens even.



    Voordelen:
  • Je kind leert veel beter smaken kennen en onderscheiden
  • Je kind leert veel beter wennen aan de textuur van het diverse eten
  • De smaak ontwikkeling zal beter zijn
  • Het kind zal meer dingen lusten
  • Voorkomt overgewicht op latere leeftijd
  • en meer. zie links of google eens.





    Nadelen:
  • Eng (je bent bang dat je kindje stikt)
  • Meer rotzooi tijdens het eten, dus ook meer schoon te maken
  • Geef je kind niet te veel, bij lekkere dingen kunnen ze over hun honger gevoel heen blijven proberen en teveel naar binnen werken (eigen ervaring, maar hij had ook echt wel veel op, we hadden ff niet door dat hij misschien over zijn honger gevoel heen door zou gaan, sindsdien ook niet meer gebeurd.)
  • Ik kan niet meer nadelen ontdekken.





    Toelichting:



    Vaak zijn ouders bang voor het stikken, dat komt omdat als een baby voor het eerst voedsel in zijn mond stopt lijkt te gaan kokhalzen/stikken. Dit is echter incorrect.

    Dat komt door het kokhalsreflex, omdat een baby eerst melk zal zuigen (borst of fles) ligt het kokhalsreflex voor op de tong. Dit komt omdat de fles/borst diep in het mondje zit tijdens het drinken. Als het kokhalsreflex achterin zou liggen zou het kindje niet goed kunnen drinken.



    Rond de tijd dat ze gaan leren zitten, verschuift deze plaats steeds meer naar achteren. Hierdoor wordt iets in de mond steeds meer ‘normaal’ en zal het kokhalsreflex dus meer naar achteren liggen, net als bij mensen die ouder zijn (denk aan het vinger in je keel stoppen)



    Er is dus niks aan de hand. Je baby vertoont simpelweg een natuurlijk beschermingsmeganisme, juist dat laat zien dat dit gewoon werkt. En juist doordat het voedsel aangeboden krijgt " van voren " zal het reflex verplaatsen.



    Je baby krijgt in het begin weinig binnen hierdoor, maar leert wel alvast smaken en wennen aan verschillende texturen. Dat geeft ook niet. Het krijgt tenslotte nog genoeg melk binnen en met een potje/prakje of wat dan ook hoeft het ook niet veel binnen te krijgen. Je hoeft ook niet moeilijk te doen het erin te krijgen. Naarmate de “normale” voeding belangrijker wordt, zal je baby ook meer binnen kunnen krijgen.



    Eigen ervaring:



    Bij mijn jongste (Xandor) dus al toegepast. Dit heeft fantastische momenten met zich meegebracht. Zijn eerste pasta, gewoon met zijn knuistjes, hij was er dol op trouwens, gekookte aardappels, wortels, boontjes, geweldig om te zien hoe hij genoot van de ontdekking van eten.



    Toen hij 2 was at hij gewoon spruiten en olijven. Toen hij 3/4 jaar oud was vond er een smaakontwikkeling plaats. Hierdoor luste hij ineens geen spruiten meer. Door te zeggen dat hij wel 1 moest proberen en het gewoon blijven geven, en toen hij er 1 kon eten er 2 moest eten en zo verder… Inmiddels eet hij weer gewoon spruiten. Niet zijn favoriete voedsel, maar hij eet het wel.



    Hij prakt zijn eten NOOIT, dat wil hij ook niet. Hij eet altijd alles netjes apart. Ik prak mijn eten bijna altijd. Dat viel hem eens op, hij vroeg waarom, dus ik legde hem dat min of meer uit… Zijn antwoord daarop was: nou Ik eet het liever gewoon zo. Perfect. Een kind wat bijna alles eet (chili con carne vindt hij echt niet lekker, maar een paar happen doet hij wel)



    Mijn ervaringen zij helemaal goed. Ik ben er erg enthousiast over. En vind het jammer dat ik er eigenlijk nooit wat van anderen over hoor en zelfs de consultatiebureaus maar bljven hameren op dat potje als ze 4 maanden oud zijn.



    Wie gebruikt of heeft ook gebruikt deze methode? Of vind deze methode toch wel interessant en had er bijvoorbeeld nog nooit van gehoord?



    http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/blw/bijvoeding.html



    http://www.ecomama.nl/voeding/leren-eten-met-de-rapley-methode/



    http://nl.wikipedia.org/wiki/Rapley-methode



    http://www.oeiikgroei.nl/baby/eten-drinken-baby/rapley-methode/



    http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3161044/2012/02/07/Baby-s-met-handen-laten-eten-voorkomt-overgewicht.dhtml

hier heeft Ella ook met de rapley methode leren eten, maar wel enkel de gezonde voeding. Zoet e.d. kreeg ze niet voor ze een jaar was. volgde hierbij het stefan kleintjes advies.



Lune is een ander verhaal, ze werd met zes maanden opgenomen met rs virus en wilde niks anders eten dan geprakt en zelfs een tijdje enkel potjes, ze weigerde mijn verse hap zelfs gewoon. nu eet ze natuurlijk wel weer zelf!

Hier gestart met 6 maanden en vond ze het nog niets. 3 weken later weer gestart en toen wilde ze wel proeven en spelen met haar eten.

met 10 maanden kreeg ze pas werkelijk perongeluk wat stukjes eten binnen die je dan weer terug vind in hun luier :wink:

Iets na 1 jaar konden we pas zeggen dat ze nu echt een volledige maaltijd kon eten.

Maar vind het echt ideaal, lekker altijd gezellig hetzelfde eten.



Hier ook het lijstje van stefan kleintjes op de deur :thumbup:



Vind dat het CB ook wel meer aandacht mag geven aan rapley bijvoeden. Vaak kende ze het niet eens en moest ik uitleggen hoe het precies zat, jammer dat het nog zo ‘onbekend’ is.



Mensen vinden vaak de rommel die je ervan hebt niets. En daarbij het kokhalzen/half stikken. Ik heb hier heel wat scheve gezichten gehad als mijn klein meisje zat te kokhalzen (ook al is dat niet overdreven vaak voorgekomen), en dat ik het zelf schuld zou zijn als ze zou stikken etc :shock:

J. stikte al zowat in zelf gepureerd eten…dus ik durfde het niet aan. Ze heeft tot ze 1 jaar en een maand oid was enkel potjes gekregen en toen weigerde ze die opeens en sindsdien eet ze gewoon met ons mee. Ze prakt niets, vindt eten dat door elkaar zit sowieso niets, behalve boerenkool en andijvie stamppot. Ze heeft tot ze 1 was geen zoete dingen gekregen (al deed het KDV het soms wel, ondanks mijn verzoeken het niet te doen…) en tot 2 ook zo min mogelijk, maar toen kreeg ze wel af en toe een Nijntje koekje of rozijntjes ofzo.



Hier heeft het CB geen Rapley genoemd, maar het CB was wel veel meer voor ‘met de pot mee eten’ dan voor potjes, die raadden ze juist af, omdat je je kind ‘daar nooit meer vanaf zou krijgen’. Mijn ervaring is dus dat dat wel meevalt, maar toch ben ik wel voor de smaken puur aanbieden (ik koos in eerste instantie dus ook voor alles apart in de potjes, maar qua smaak is zo’n potje het natuurlijk niet te vergelijken met vers - ik vind die potjes super vies en smakeloos…alles smaak hetzelfde). En ze waren ook voor vanaf 6 maanden bijvoeden.



Misschien dat ik het bij D. alsnog probeer, maar anders geloof ik dat het vanzelf ook wel komt. :slight_smile:

Lynn is nu (bijna) 6 maanden en willen ook gaan rapley’en binnenkort :mrgreen:



Ben benieuwd wat voor opmerkingen we gaan krijgen. Kom nu al om in de opmerkingen a la: bijna beginnen met fruithapje. Nog even en dan een geprakte banaan. Straks lekker potjes !.. En ik heb al zó vaak gezegd dat we niet gaan prakken, maar ze gewoon stukken zal krijgen (en we ook beginnen met groente). En toch de keren daarna weer over geprakte banaan, fruithapjes, potjes beginnen… :roll: En de blikken daarbij ook, en opmerkingen dat ze gaat stikken etc… Tot zelfs mijn schoonvader met een: ‘waag het niet’ tegen mij.



Wij willen trouwens wel gezond geven.



Een oliebol als een van de eerste happen met 6 maanden, zal hier echt niet gebeuren :shifty:

He leuk al wat reacties!! Fijn om te lezen.



Gelukkig heb ik uit mijn omgeving eigenlijk geen negatieve reacties gehad toen. Het CB heb ik maar lekker in hun waan gelaten, ik had al negatieve ervaringen met hun zo goed bedoelde adviezen dat ik daar bij de 2e al snel klaar mee was. De checkup voor ontwikkeling en groei vind ik prima, maar daar houdt het voor mij echt op. Fruitpotjes vanaf 4 maanden vond ik geheel nutteloos. In zo’n babybox zat eens een potje, toen hij een maand of 7 was wouden we hem die geven, omdat het toch in huis was. Nou dat moest hij dus helemaal niet!



Mbt tot het stikken/kokhalzen. Dat vond ik in het begin ook het meest eng, maar het mooie is eigenlijk dat dit juist VOORKOMT dat ze stikken. EN dat je je makkelijker verslikt met vloeibare producten (en dus ook het gepureerde eten en pap e.d.) juist omdat het geen stukken zijn. Dat was dus ook precies datgene op internet waardoor ik gerustgesteld werd dat mijn eigen idee dus zeker zo gek niet was.



Als ik soms kijk hoe slechte eters sommige kinderen zijn, vanwege vaak die strijd rondom het eten, ben ik heel blij dat ik hier toen voor gekozen heb. (ik snap dat in sommige omstandigheden het niet te doen is zeker niet als je kindje iets onder de leden heeft)



Wat is er trouwens ongezond aan een oliebol? Veel meer dan bloem, water, klein beetje zout en gist is het toch niet? Gebakken in zonnebloemolie.



Stefan Kleintjes? Nog nooit van gehoord, zo ook maar even googelen.



Moet wel zeggen mijn kinderen hebben allebei buiten natuurlijk zoete producten weinig in die trant gekregen van mij toen ze nog zo jong waren. Niks elke dag een koekje of kaakje of iets dergelijks. We halen ook nu nog weinig van dat soort dingen in huis. 2 pakken koekjes per week voor 4 volwassenen en 1 kind op het moment. Heb je late trek, pak je maar een boterham.



De jongste heeft vaak bij de keuze tussen snoep en een appel gekozen voor de appel. Snoep kregen ze simpelweg helemaal niet voor hun 2e jaar. En troosten met eten/snoep heb ik ook nooit gedaan. De snoepjes pot puilde later uit van de traktaties op school waar hij zat, er kwam meer binnen dan dat er uit ging.



De rotzooi vond ik nooit erg, kind in stoeltjes en na het eten hup lekker ff wassen, schone kleren aan, doekje eroverheen en het is weer schoon. Kost me minder tijd dan de hele tijd bij mijn kind zitten om het zijn hapjes aan te bieden/geven. Omdat het toch langzamer gaat dan je eigen maaltijd.

Wat is er trouwens ongezond aan een oliebol? Veel meer dan bloem, water, klein beetje zout en gist is het toch niet? Gebakken in zonnebloemolie.


het zou sowieso niet in mij opkomen om een maagje dat nog maar net gewend is aan vast voedsel, of daar eigenlijk nog maar net aan begonnen is te wennen, met iets gefrituurs te confronteren :shifty: Los daarvan zit er in oliebol natuurlijk meer dan wat jij noemt, zoals suiker bv. En zout vermijd ik ook bij die kleintjes.

verder qua rapley. ik geloof dat er veel goeds in zit, maar net als bij zoveel methodes en theorieën ga ik er niet prat op. Dus ik heb bij beide kinderen een combi gedaan van aanbieden in grote stukken en grof pureren. Dat grof pureren verdwijnt dan op een gegeven moment vanzelf.

Ik bedacht me... dit hebben ze ze heel lang geleden vast ook niet zo gedaan.

ik geloof zelf eigenlijk juist niet dat ze vroeger a la rapley hun kinderen voedde. Ik denk dat van nature moeders juist altijd voorkauwden/prakten en dat dit toch wel een behoorlijk modeverschijnsel is dat mede door het inzicht over bv het kokhalsreflex gehoor vindt.

@fiep klophout wrote:



het zou sowieso niet in mij opkomen om een maagje dat nog maar net gewend is aan vast voedsel, of daar eigenlijk nog maar net aan begonnen is te wennen, met iets gefrituurs te confronteren :shifty: Los daarvan zit er in oliebol natuurlijk meer dan wat jij noemt, zoals suiker bv. En zout vermijd ik ook bij die kleintjes.


In brood zit ook zout en suiker zit niet in het oliebollen beslag hoor!, poedersuiker erop doen kan je zelf doen (of juist laten).



Ik snap nu wel het idee ervan… mijn idee toen was ook, hij krijgt er amper wat van binnen, dus het is meer proeven en de textuur ontdekken dan dat er wat in het maagje komt.



Ik bedacht me... dit hebben ze ze heel lang geleden vast ook niet zo gedaan.

ik geloof zelf eigenlijk juist niet dat ze vroeger a la rapley hun kinderen voedde. Ik denk dat van nature moeders juist altijd voorkauwden/prakten en dat dit toch wel een behoorlijk modeverschijnsel is dat mede door het inzicht over bv het kokhalsreflex gehoor vindt.


Men vermoedt inderdaad dat vroeger, vroeger, moeders het voedsel voorkauwden, ik denk eigenlijk eerder dat dit vermoeden juist ontstaan is vanuit het verschijnsel dat we zijn gaan prakken enzo. Het is wel een fijt dat je je sneller verslikt in vloeibaardere stoffen, daarom kan ik me er zoveel in vinden. Dde mijne kreeg ook gewoon pap, maar liet hem dan zelf met de lepel vogelen :)

@sterredag wrote:



In brood zit ook zout en suiker zit niet in het oliebollen beslag hoor!, poedersuiker erop doen kan je zelf doen (of juist laten).




in kant en klaar oliebollenbeslag zit weldegelijk suiker
Ik heb een allergie. Wat zit er in Koopmans Oliebollen?
Koopmans Oliebollen bevat suiker, koemelkeiwit, lactose, gluten, gist, aardappelzetmeel, ongejodeerd zout. Het kan sporen van Ei en Lupine bevatten.

van de koomans site. Oliebollen zijn toch ook gewoon hartstikke zoet, is toch gewoon een zoete lekkernij, ongeacht of je er wel of geen poedersuiker op doet?

@fiep klophout wrote:

Wat is er trouwens ongezond aan een oliebol? Veel meer dan bloem, water, klein beetje zout en gist is het toch niet? Gebakken in zonnebloemolie.




het zou sowieso niet in mij opkomen om een maagje dat nog maar net gewend is aan vast voedsel, of daar eigenlijk nog maar net aan begonnen is te wennen, met iets gefrituurs te confronteren :shifty: Los daarvan zit er in oliebol natuurlijk meer dan wat jij noemt, zoals suiker bv. En zout vermijd ik ook bij die kleintjes.


Mijn idee, lune krijgt dat zeker niet voor ze anderhalf is.

IK heb hier ook altijd een combi gezocht. Ben geen fan van de potjes, dus ik kookte altijd zelf. Dat ben ik nu weer van plan. Ik begon altijd met broodkorstjes. Lekker sabbelen. En stukken banaan, geblancheerde appel. Heb er zin in om straks weer saen op ontdekingstocht te gaan.



En een oliebol… :eh:, nee, dat zou met 6 maanden ook niet echt mijn eerste keuze zijn. Los van de suiker zijn het gewoon vetballen en dat zou ik een pas ontwikkelend maagje ook niet direct aandoen… Maar goed, ieder z’n keuze natuurlijk!

Dat wat het eerste op ingredienten lijsten staat zit het meeste van in…oliebollenbeslag dus suiker als meeste.

Helaas. Hier de stelregel, geen toegevoegde suikers voor de eerste verjaardag. Verder zo ongeveer alles Rapley gedaan want potjes bliefde meneer toch al niet. :lol: Kokhalsreflex heb ik wel opgemerkt maar echt verslikken deed hij zich niet. Tot mijn SM (ja die, helaas voor haar) hem ooit eens in kleine stukjes gesneden brood voorzette (ik vermoed ook nog zonder korstje want dat is toch heul lastig voor een baby? 8) ) en ze zich wezenloos schrikte omdat kindlief daar geen raad mee wist en zich om de hap zwaar verslikte. :silenced:

Vind het iig een heerlijk voordeel dat ik behalve mijn kind alle etenswaren zelf laat ontdekken aan tafel ook zelf de tijd heb om mijn eten warm op te eten. :mrgreen:

Misschien maakte ze wel zelf beslag 8) mijn oliebollenbeslag zit niets in wat ik mijn ventje van tien mnd niet zou geven. Maar niet met 6 mnd :wink:



Los daarvan; ik vind het altijd zo stom dat er zo’n ding van gemaakt wordt. Nu moet je je ook al gaan verdiepen in hoe je bij wilt gaan voeden, compleet met voor en nadelen. Dan denk ik echt, doe toch es ff normaal…!

De bedoeling is dat het kind gaat mee eten, steeds een beetje meer. Dus, logischerwijs, geef ik mijn kind steeds meer stukjes van mijn bord. Eerst fruit en groente, later granen etc.

Hier wordt dus ook wel gerapleyd. Ook bij mijn oudste toen ik geen idee had dat het ‘een methode’ is.

ik krijg zin in oliebollen. dat dan weer wel.



rapley bijdrage aan het topic:

6 mnd oude leeuwin

@fiep



LOL geweldig, hahahahaha



En idd ik bak zelf mijn oliebollen met gewoon bloem en water en gist, er is niks zoets aan een oliebol op zich, vind een oliebol weinig anders dan een pannekoek wat dat betreft.



Verder eet ik al bijna zoutloos, anders gezegd ik gooi bijna nooit zelf zout op mijn eten of in wat ik klaarmaak. Er zit al genoeg zout in de standaard dingen :slight_smile: een beetje gefrituurd eten maak ik me inderdaad niet echt druk. Of je het nou in de boter bakt of in de olie, denk dat olie dan nog gezonder is voor je.



Patat op zich is ook niet zo slecht, mits gefrituurd in zonnebloem olie. Het is de saus die het meest erg is.



Ach en ik denk dat iedereen wel zo zijn zondes heeft (zeker in de ogen van anderen) dus maak me er niet druk om hoor. Vroeg me alleen serieus af wat er zo ongezond is aan een oliebol, maar als je denkt dat er suiker in zit, dan snap ik dat wel.



Weinig snoepgoed voor kids hier in ieder geval (niet eens dagelijks) en ben dus zeker wel een fan van Rapley, het beviel me heel goed en we gaan het zeker zo weer doen.





Ik heb zowiezo wel meer geleerd hier, want die persoon die eerder genoemd wordt, kwam ik dus tegen op het borstvoedingforum. Dat was even heel interessant. Ik weet nu waarom ik het dus niet lang volgehouden heb de borstvoeding (beide keren) En ben zeker van plan dat beter te gaan doen, als ik het geluk heb het nog een keer te mogen gaan doen. Zou leuk zijn als ik vol hou tot 9 maanden.

Verder eet ik al bijna zoutloos, anders gezegd ik gooi bijna nooit zelf zout op mijn eten of in wat ik klaarmaak. Er zit al genoeg zout in de standaard dingen Glimlach een beetje gefrituurd eten maak ik me inderdaad niet echt druk. Of je het nou in de boter bakt of in de olie, denk dat olie dan nog gezonder is voor je.


maar ook bakken in olie of boter vind ik helemaal niet passen bij die eerste maanden bijvoeden :wink: de eerste maanden vind ik zo puur mogelijk de meest logische stap. Dus dat is gewoon 'kale' gekookte groente. daarna droge rijst en pasta en zo. Ik kan me echt niet voorstellen dat het goed is voor een babymaagje om dingen te eten die in olie zijn gebakken of (nog een stapje verder m.i.) gefrituurd zijn.
Maar goed, punt gemaakt denk ik, en idd ieder zo z'n zonden.

Hier geen verslikkingen in de potjes, maar dus wel in zelf gepureerd eten. We hebben het dus opgebouwd: eerst de echt waterige potjes, vervolgens half waterig potje gemengd met potje met meer structuur, vervolgens half waterig potje gemengd met zelf gepureerd (en zoveel mogelijk hetzelfde soort door elkaar, dus wortel met wortel ed) en daarna steeds minder waterig potje met steeds meer met meer structuur. En uiteindelijk besloot ze dus dat potjes toch niet zo lekker waren en ging ze gewoon mee eten. :slight_smile:

@fiep klophout wrote:



maar ook bakken in olie of boter vind ik helemaal niet passen bij die eerste maanden bijvoeden :wink: de eerste maanden vind ik zo puur mogelijk de meest logische stap. Dus dat is gewoon ‘kale’ gekookte groente. daarna droge rijst en pasta en zo. Ik kan me echt niet voorstellen dat het goed is voor een babymaagje om dingen te eten die in olie zijn gebakken of (nog een stapje verder m.i.) gefrituurd zijn.

Maar goed, punt gemaakt denk ik, en idd ieder zo z’n zonden.




:slight_smile: En ik zou het ook helemaal met je eens zijn als ze idd alles naar binnen zouden werken. Denk dat ik idd wel wat makkelijker denk in deze dingen, want met een jaar krijgen ze al behoorlijk wat naar binnen natuurlijk. Ik heb er in ieder geval nooit problemen mee ervaren. Het is natuurlijk ook niet zo dat hij elke dag gefrituurd of gebakken eten kreeg, ook niet toen hij ouder was :slight_smile:



Ik hou het wel in gedachten dat als ik problemen merk dat ik mag bedenken dat dit een oorzaak zou zijn. Ik heb er serieus niet eens bij stil gestaan!

Fiep klinkt mss tegenstrijdig maar sommige dingen zijn mss gefrituurd nog wel makkelijker te verteren en zit minder vet in dan gebakken. Neem bv een aubergine en bak die in olie, hoppa die zuigt zich vol. Een (goed) gefrituurd frietje dat op de juiste temp gefrituurd is kan dus minder vet zijn. Maar ook hier de eerste maanden altijd het pure spul, groente fruit etc zo min mogelijk dingen waar ‘iets’ mee gedaan is. Maar ik begin ook pas met Rapley wanneer het zitten goed gaat zelfstandig en dat was bij Casper dus rond de 7 maand pas.

Voor Floris zal ik dat weer zo doen al heeft het weinig effect gehad op wat Casper bv wil eten. Want het peuterpuberen heeft ook resultaat dat werkt averechts. :angel:

@Rhiannon



Peuterpuberen met betrekking tot eten, kan ook smaakverandering zijn. Ze moeten dan weer helemaal opnieuw wennen aan bepaalde smaken. Dat had ik met spruitjes bij mijn zoon bijvoorbeeld. Hij vond het ineens zo smerig dat hij er spontaan van begon te kokhalzen, terwijl hij het daarvoor gewoon at.



Beloond omdat hij het geprobeerd had met een half spruitje. De keer daarop weer laten proberen, en vooral zo doorgegaan, na een paar keer at hij al gewoon een spruitje en een paar keer later 4 spruitjes en toen at hij het gewoon. Het is niet zijn favo voedsel, maar volhouden heeft zeker geholpen.



(en mijn man en ik zijn DOL op spruitjes, dus we eten het in het seizoen elke week)