Rapley methode als vervolg op fles/borstvoeding

Het nadeel is waarmee belonen, ik kan nl praten als Brugman en stickers ed hebben ook niet echt effect. Mannetje is niet snel onder de indruk dus uiteindelijk komen we op het welbekende negeren uit mbt eten. Bordje maken, niet te vol (lees muizehapje) en daarna zelf lekker gaan eten onder het motto dat goed voorbeeld doet volgen. :shifty:

@Rhiannon wrote:

Het nadeel is waarmee belonen, ik kan nl praten als Brugman en stickers ed hebben ook niet echt effect. Mannetje is niet snel onder de indruk dus uiteindelijk komen we op het welbekende negeren uit mbt eten. Bordje maken, niet te vol (lees muizehapje) en daarna zelf lekker gaan eten onder het motto dat goed voorbeeld doet volgen. :shifty:




En vooral volhouden en niet opgeven!! :slight_smile: Als een kind behoefte heeft aan eten, omdat het het nodig hebt, komt het echt wel. 1 x waarschuwen dat het bordje ook weer weggaat als jullie klaar zijn met het eten. Hij komt er vanzelf achter als hij honger heeft dat dat de tijd is om te eten. Tenzij hij vlak voor het eten natuurlijk net wat krijgt en na het eten nog wat krijgt. Anders gezegd, eet hij het niet, dan daarna ook helemaal niks meer te eten geven. Anders denkt tie dat hij straks toch wel wat anders krijgt. Gewoon een tip :slight_smile: misschien dat je het ook al doet, dan gaat het goed en moet het vanzelf goed komen. Ik groei al met kinderen op vanaf mijn 14e en heb er inmiddels behoorlijk wat op zien groeien :slight_smile:



Belonen hebben we toen eigenlijk heel simpel gedaan. Hij had het geprobeerd, we waren mega trots dat hij het in ieder geval geprobeerd had en mocht de rest laten staan (er lagen bijvoorbeeld 4 spruiten op zijn bord en als hij het serieus geprobeerd had, dus in zijn mond genomen ook, dan mocht hij de rest van de spruiten laten liggen. En dan mocht hij wat eten wat hij wel lust, maar wat nog wel gewoon eten was, zoals z’n vlees. Eten is de grootste machtpositie die een kind heeft (je kan het namelijk niet dwingen) En zal dit zeker uitproberen.

Kaya krijgt ook grotendeels Rapley, alleen op haar KDV wilden ze daar niet aan beginnen. Gezien ze bij ons nu gewoon geleerd heeft om de stukken te eten durven ze haar daar echter nu ook een hele banaan te geven ipv te prakken :slight_smile:



Hoe stap je trouwens van Rapley over naar bestek? Niet dat ik dat nu al van plan ben, maar gewoon iets wat ik me al een tijdje afvraag. We geven Kaya soms een lepel of vork om mee te spelen, ze heeft al zeker door dat er eten vanaf komt, maar natuurlijk heeft ze nog niet door dat ze het ook terug in dr eten kan stoppen.

Dames, ik gooi deze naar het topic bijvoeding…



Er staat daar nu een enigszins gedateerd topic die ik naar het archief zal verplaatsen.

@Mouse! wrote:

Kaya krijgt ook grotendeels Rapley, alleen op haar KDV wilden ze daar niet aan beginnen. Gezien ze bij ons nu gewoon geleerd heeft om de stukken te eten durven ze haar daar echter nu ook een hele banaan te geven ipv te prakken :slight_smile:



Hoe stap je trouwens van Rapley over naar bestek? Niet dat ik dat nu al van plan ben, maar gewoon iets wat ik me al een tijdje afvraag. We geven Kaya soms een lepel of vork om mee te spelen, ze heeft al zeker door dat er eten vanaf komt, maar natuurlijk heeft ze nog niet door dat ze het ook terug in dr eten kan stoppen.




Ik heb meestal 2 vorken of 2 lepels bij het eten liggen wat M eet, en soms pakt hij er 1 om daarmee te eten.

Toetje eet hij wel met een lepeltje :slight_smile:

Ja hier ook. Gewoon een lepel of vork bij zijn bordje neergelegd of in zijn eten. Gaat vanzelf proberen :slight_smile:



De oudste van me, deden we dit ook al heel snel van mee. Die at erg snel met een lepel of vork.



Toen hij 1 jaar oud was en zijn verjaardagstaart mocht eten, wou hij pas een hap nemen als hij ook een lepel had, zodat hij daarmee kon eten. Die vond dat helemaal niks met zijn handen in dat gebak en wou over het algemeen altijd wel een vork of lepel.

z gaf heel duidelijk zelf aan dat ze ook een vorkje wilde, net als haar grote broer en ik. sinds een maand of wat weigert ze te eten zonder. tenzij de honger heel groot is :mrgreen:

Sterredag daar zijn we idd heel consequent in. :wink: Enige uitzondering is ziekte. Dan mag hij nl drinken zoveel hij wil en wat hij wil (of dat nu chocomelk of wat voor raars ook is 8) ). Verder is het, hoppa afruimen en klaar. Hoorde iig vandaag via de overdracht van de PSZ ook al dat meneer euhm behoorlijk eigenwijs is… :shifty: oeh hij lijkt echt (te)veel op mij. :lol:



Kaya hier is het bestek ook ‘afgekeken’ van ons. Dingen als in de zomer ijs als toetje vragen al automatisch om iets van een lepel dus dan groeit dat (en de rest van het bestek) er vanzelf in. :thumbup:

Ik wil straks ook rapley gaan proberen. Maar ook wel dingen grover gepureerd. Gewoon een combi :slight_smile:



Ik wil zo lang mogelijk toegevoegde suikers en dingen wat bomvol suikers en andere slechte dingen zit vermijden.

Mijn moeder hield van het weekend een stroopwafel in zijn mond, nou ik ben ontploft :evil: Ze zal het niet snel weer doen gok ik :twisted:

Zei al, kind heeft nog niet eens groente op laat staan een koek! Ben je mal :naughty: :silenced:



Ik krijg sowieso al heel veel opmerkingen, krijgt hij nog geen bijvoeding? Joh zo slecht is dat niet… ik ben ook begonnen met 4 maanden. Potjes is ook gewoon goed.

Ja heel fijn, maar mijn kind hoeft dat nog niet? Wat iemand zelf met zijn kinderen doet moet hij/zij zelf weten :slight_smile: Ik eet zelf toch ook niet elke dag kant en klaar?

Nu weet ik niet of we de 6 maanden halen, meneer zit op het max van de flesvoeding en begin te merken dat hij meer wil. Dus ik hoop dat we de 5 maanden nog halen :shifty:



Ik denk dat een 5 maand oude baby nog helemaal geen replay kan doen?

Lijkt me zo makkelijk, als je dan eens ergens bent kun je zo wat brood/fruit/groente geven ipv te miepen hoe je ergens een potje warm moet maken etc.



Potjes komen er hier niet in, misschien een keer als we een dagje uit gaan oid, maar zeker niet zomaar als we thuis zijn. Zal wel even puzzelen worden met als ik werk, maar de ijsklontbakjes en invriesdoosjes zijn al in huis :lol:

Mutsie: met 5 maanden kom je er alleen achter door het te proberen.

Je moet alleen niet bang zijn, neem een banaan, laat hem in de schil en snijd de bovenkant er af, daaronder nog een halve centimeter bananenschil wegsnijden en in zijn hand doen.

Je ziet vanzelf of en wat hij er mee gaat doen, de grap van Rapley is dus dat hij het gaat eten als hij er aan toe is :inlove:

En wees alsjeblieft niet bang voor die kokhalsreflex, dat hoort zo, dat betekent dat zijn lijfje doet wat het moet doen.



Als je toch combi wil doen koop dan geen potjes maar kook zelf, ik heb een groot verschil tussen Ryan en Nina gezien hier, Ryan kreeg potjes en at vervolgens mijn versgekookte eten niet en ontwikkelde stukjesgruwel.

Nina at en eet alles en nu nog steeds, ze at eigenlijk meteen met de pot mee :inlove:



Oh, en eigenlijk niet pureren maar prakken anders drinken ze nog hun eten op :lol:

idd met 5 maanden kan je het allicht proberen, het idee is dat ze in staat moeten zijn iets zelf vast te pakken en het richting hun mond te brengen en zonder al te veel ondersteuning kunnen zitten.



Dus bijvoorbeeld in een kinderstoeltje met een kussentje is ook goed. Ieder kind is anders :slight_smile:



Het idee bij rapley is ook het zelf eten. Dus prak je het eten wel, dan kan je ze nog zelf laten eten. Geef een lepel in de hand of laat ze lekker met hun vingertjes in het prakkie graaien. Het gaat juist om de zelf controle ipv het voeren.

Met 5 maanden zou ik uberhaupt nog niet bijvoeden.



Met 6 maanden zijn de darmpjes er pas echt klaar voor.

Dat er potjes bestaan voor 4 maanden, en miepen van het CB zeggen dat je best kan bijvoeden met 4 maanden, zegt nog niet dat het goed is.

Fabrikanten als olvarit zijn natuurlijk blij met dat geld. En tuurlijk zijn er mensen op groot geworden, maar of dat dan ook de gezonde keuze voor een babylichaampje is ?



Ik zou dus lekker wachten tot 6 maanden.

De gezondheid van je kindje vind ik belangrijker dan ‘ik moet en zal bij 4/5 maanden bijvoeden want IK vind het zo leuk, IK kan niet wachten etc…’. Dat is vaak de reden dat er zo vroeg aan begonnen wordt, want de ouders dit, de ouders dat…



En ja, ik wilde het in eerste instantie ook doen, maar nu ik beter weet heb ik toch maar gewacht. Morgen wordt ze 6 maanden, we gaan ergens in de aankomende weken eens wat introduceren. We zien het wel. Nu genieten we nog enorm van de borstvoeding.



Dat baby’s het voedsel uit je mond zouden kijken, en daardoor aan vast voedsel toe zouden zijn, is trouwens ook niet pertinent waar. Baby’s vinden namelijk alles interessant wat je naar je mond brengt. Of dat nou voedsel, speeltjes of je eigen voeten zijn. Hoort gewoon bij het ontdekken. Heeft weinig te linken met ‘toe zijn aan vast voedsel’.



Iedereen moet natuurlijk doen wat hij zelf wil. Maar ik wil geen risico lopen alleen omdat IK het zo leuk zou vinden, de eerste hapjes etc. :wink:

Dat baby's het voedsel uit je mond zouden kijken, en daardoor aan vast voedsel toe zouden zijn, is trouwens ook niet pertinent waar. Baby's vinden namelijk alles interessant wat je naar je mond brengt. Of dat nou voedsel, speeltjes of je eigen voeten zijn. Hoort gewoon bij het ontdekken. Heeft weinig te linken met 'toe zijn aan vast voedsel'.

dat riedeltje heb ik ook jarenlang geroepen. totdat ik z kreeg. dat was echt een wereld van verschil met n. en die had tussen de vijf en zes maanden echt wel onwijs veel interesse in eten, en dat had naar mijn mening wel degelijk te maken met 'toe zijn aan vast voedsel', itt tot wat ik al die jaren daarvoor dus altijd riep. Ik heb wel gewacht tot rond de 6 maanden. (want better safe than sorry (de onderzoeken spreken elkaar enorm tegen, er is niet EEN 100% zeker bewijs dat darmpjes pas met 6 mnd rijp zijn, maar het is wel de meest safe oplossing)
Maar ik moet zeggen dat ik er intussen best wel ambigu tegenaan kijk.Want hey, vanuit de borstvoeding heb ik niks anders gedaan dan kijken naar mijn kind. Niks tijden, niks schema's, niks regeltjes van hoeveel voedingen bij welke leeftijd. Babys hebben niks met door volwassen bedachte kalenders. En dan zouden we wel precies tot op de dag nauwkeurig die 6 mnd grens aanhiuden? en daarmee helemaal voorbij gaan aan dat je kindje misschien wel ietsje eerder of ietsje later toe is aan vast voedsel??? niks zo moi als dat je kind zelf aangeeft waar het aan toe is toch???
ik denk wel dat er een soort min-grens moet zijn dan of zo, en dat je idd toezijn aan vast voedsel nietmoet verwarren met bv een orale fase, of algemeen imitatiegedrag.

nou ja, ik ben weer zoekende. Hoeft niet meer want mijn 2 kids hebben die fase inmiddels alweer lang en breed achter de rug. :angel:

@Selena wrote:

Met 5 maanden zou ik uberhaupt nog niet bijvoeden.



Met 6 maanden zijn de darmpjes er pas echt klaar voor.

Dat er potjes bestaan voor 4 maanden, en miepen van het CB zeggen dat je best kan bijvoeden met 4 maanden, zegt nog niet dat het goed is.

Fabrikanten als olvarit zijn natuurlijk blij met dat geld. En tuurlijk zijn er mensen op groot geworden, maar of dat dan ook de gezonde keuze voor een babylichaampje is ?



Ik zou dus lekker wachten tot 6 maanden.

De gezondheid van je kindje vind ik belangrijker dan ‘ik moet en zal bij 4/5 maanden bijvoeden want IK vind het zo leuk, IK kan niet wachten etc…’. Dat is vaak de reden dat er zo vroeg aan begonnen wordt, want de ouders dit, de ouders dat…



En ja, ik wilde het in eerste instantie ook doen, maar nu ik beter weet heb ik toch maar gewacht. Morgen wordt ze 6 maanden, we gaan ergens in de aankomende weken eens wat introduceren. We zien het wel. Nu genieten we nog enorm van de borstvoeding.



Dat baby’s het voedsel uit je mond zouden kijken, en daardoor aan vast voedsel toe zouden zijn, is trouwens ook niet pertinent waar. Baby’s vinden namelijk alles interessant wat je naar je mond brengt. Of dat nou voedsel, speeltjes of je eigen voeten zijn. Hoort gewoon bij het ontdekken. Heeft weinig te linken met ‘toe zijn aan vast voedsel’.



Iedereen moet natuurlijk doen wat hij zelf wil. Maar ik wil geen risico lopen alleen omdat IK het zo leuk zou vinden, de eerste hapjes etc. :wink:


Dit stuk wat je schrijft doet mij denken dat je de Rapley methode niet helemaal begrijpt.

Bovenstaande slaat allemaal op normaal bijvoeden en niet op wat Rapley

inhoud.

Bij Rapley is het idee dat het uitgerijpt zijn van de darmpjes samenvalt met het toe zijn aan eten. (hele stukken dus)

Is je kindje er niet aan toe dan beland het op de grond, word het fijngeknepen of op een andere manier mee gespeeld.

Zijn alle omstandigheden goed dan zal er een klein beetje van gegeten worden.

Borstvoeding blijft de hoofdvoeding.

Je merk het ook vanzelf aan je kind, als je vast voedsel geeft en het is er nog niet aan toe, zal dat kokhals reflex heerlijk voorin de mond liggen en zal alles na het tasten en proeven er net zo hard weer uit gaan, dat kleine beetje wat ze dan wel binnen krijgen is bijna te verwaarlozen en wat dan wel binnen komt is dan het kleine beetje alvast wennen voor de darmen.



Als het kind eraan toe is verplaatst dat kokhals reflex zich vanzelf en gaat het vanzelf steeds meer binnen krijgen. Zo wennen de darmpjes vanzelf geleidelijk aan het andere voedsel.



Als je voert dan wil je dat ze goed hun mond open doen. Waarom? Omdat je dan de lepel goed naar binnen krijgt want als dat niet gebeurt, prut alles er net zo hard weer uit. Dat komt ook door dat kokhals reflex.



Dus ik denk niet dat je een risico loopt door het kind alvast te laten wennen aan textuur en smaak van het eten. Zeker omdat het grof is, is het juist veiliger dan gepureerd of geprakt ook want dan is de kans dat ze iets binnen krijgen gewoon groter als het er nog niet aan toe is.

Ik vond het hier heel opvallend hoe interesse en ‘het aankunnen’ samen op gaan, vooral bij mijn tweede.

Hier was de bijvoeding in de eerste instantie wel interessant. Interessant genoeg om in je mond te stoppen. En dan vervolgens ontzettend kokhalzen en het stukje groente er weer uit te werken, inclusief een sloot melk. Er volgende een hele periode van stoppen en opnieuw proberen, en verdwenen interesse.



Tot ze met een maand of 8 en half het ineens weer interessant vond, en zonder kokhals- en spuugpartijen de slag dan toch te pakken kreeg. Bijzonder om te zien dat dat zo tegelijk kan komen (ja, daar was ik altijd al van overtuigd, dat je lichaam zo werkt dat het dit soort dingen op zo’n manier aangeeft, leuk om het dan ook te zien gebeuren).

o, maar mijn antwoord sloeg ook niet op rapley specifiek hoor, maar bijvoeden an sich :wink:

@ Selena, dat begreep ik wel! Het leuke van Rapley is, dat je je er eigenlijk niet zo druk over hoeft te maken of het te vroeg is. :slight_smile: Bijvoeden, wordt pas bijvoeden als ze het ook binnen krijgen. Als je kind er zoveel interesse voor heeft kan het alvast heerlijk wennen aan textuur, vorm en smaak net zo als ze dat met andere dingen ook doen.

@Selena wrote:

o, maar mijn antwoord sloeg ook niet op rapley specifiek hoor, maar bijvoeden an sich :wink:


Ja maar dit is specifiek een rapley topic :mrgreen:

Dat is hetzelfde als fv gaan bespreken in een bv topic :-*

Idd Casper heeft ook altijd geboeid gekeken hoe wij aten, maar pas toen zijn lijfje eraan toe was bleef er ook wat van het eten binnen. En hij heeft ook echt nog een flinke tijd gekokt (als in gekokhalst niet forummen 8) ) bij het voelen en proeven. En oh dat vertrouwen dat je kindje dat stukje er zelf uitwerkt moet even groeien. Ik stond echt letterlijk NAAST de stoel die eerste keren. Maar de natuur is bijzonder en regelt dat heel erg goed. :thumbup: (en ja er zijn uitzonderingen dus erbij blijven is een must)

Het gemak is handig maar het is ook zooo leuk om je kindje te zien ontdekken. :inlove: En maanden/weken ed zegt mij niet heel veel. Net als dat er kindjes op verschillende termijnen geboren worden. Wanneer is een kindje er klaar voor? In dat lijfje zit geen klok en zo is het ene kindje er eerder klaar voor dan het andere. Het zitten vond ik eigenlijk de belangrijkste aanwijzing (tandjes zijn niet eens een must om eten te vermalen) dat geeft een stuk ontwikkeling in het lijfje aan voor mij althans. Diezelfde ontwikkeling zal ik dus ook aanhouden voor Floris straks. En ja met zijn nog niet eens 2 maanden ziet hij ons ook eten en vind dat boeiend maar hij krijgt zelf nog niet eens gecontroleerd zijn hand naar zijn mond. :lol: