Rapley methode als vervolg op fles/borstvoeding

@Melanie wrote:



Bij Rapley is het idee dat het uitgerijpt zijn van de darmpjes samenvalt met het toe zijn aan eten. (hele stukken dus)

Is je kindje er niet aan toe dan beland het op de grond, word het fijngeknepen of op een andere manier mee gespeeld.




Zo te horen moet ik nodig een hartig woordje met Kaya dr darmpjes spreken dan! Wel toe zijn aan brownies maar niet aan groentes. tsssk. :naughty:



Daaropvolgend: Hoe wek je de interesse van een kind voor groentes? Kaya herkent dingen echt als zijnde groente en wil er dus níks van weten. Alle groente wordt heel netjes vastgepakt met een handje, het handje gaat dan naar rechts en het opent zicht weer. Waardoor de groente dus met een heerlijke “pets” op de vloer beland.

Ondertussen komt toch soms het idee bij me op om rapley toch maar te gaan combineren met voeren, hoewel we het er dan meestal ook niet echt inkrijgen. Maar letterlijk alles wat groen is weigert ze te eten. En paprika, bloemkool etc weet ze dus ook te herkennen.

Melanie: ik wil zeker geen potjes gaan gebruiken en alles vers koken. :thumbup: Misschien een keer een potje als we van de zomer weggaan een dagje, maar alleen als het niet anders kan.



En jij vertelt het verschil tussen jou kinderen wat een vriendin van mij ook ondervonden had. De oudste gaf ze gepureerd eten en hij wou een hele tijd alleen maar zo fijn geprakt eten hebben. (heeft tot zijn 3de geduurd), de tweede deed ze a la rapley en die eet echt alles. Wel kookte ze vers.



Selena: ben het met je eens hoor over bijvoeding. Ik wil het liefst ook wachten tot 6 maanden, maar meneer geeft aan honger te hebben tussen de flessen door. En niet door het eten uit mijn mond te kijken (hij ziet ons eigenlijk niet eten want met het eten slaapt hij of speelt hij ind e box)

maar hij huilt als de fles op is en trekt de 4 uur niet meer.

En meer flesvoeding mag hij niet dus ja moet dan toch wat, laat mijn kind geen honger lijden omdat zijn moeder zonodig tot 6 maanden wil wachten. Met borstvoeding kun je een kind niet teveel voeding geven, met de fles zit er een max aan.



Bedankt voor jullie reacties!



Ik ga gewoon eens proberen of hij eerst zo wil eten :inlove: Hij kan alleen nog niet zitten. Wel zit hij graag op schoot te koekeloeren dus dan kan ik hem ook wat in zijn handje geven.

Wou wel beginnen met groente, worteltjes enzo. Hij poept al erg moeilijk dus wil sowieso nog wachten met banaan.



Vind rapley een goede methode op papier, hopenlijk lukt het ook in de praktijk.



Mouse: haha moet zo lachen om je brownie verhaal, wat een portret is je dochter! :lol: :inlove:

@Mouse! wrote:





Zo te horen moet ik nodig een hartig woordje met Kaya dr darmpjes spreken dan! Wel toe zijn aan brownies maar niet aan groentes. tsssk. :naughty:



Daaropvolgend: Hoe wek je de interesse van een kind voor groentes? Kaya herkent dingen echt als zijnde groente en wil er dus níks van weten. Alle groente wordt heel netjes vastgepakt met een handje, het handje gaat dan naar rechts en het opent zicht weer. Waardoor de groente dus met een heerlijke “pets” op de vloer beland.




Lol wat toch betekend dat het verschillende smaken heeft leren onderscheiden. :slight_smile: Maar goed brownies? daar zitten toch wel toegevoegde suikers in? Een kind zijn voorkeur zal neigen naar zoet en als het heeft geleerd dat het ene voedsel lekker zoet is en het andere niet, dan heeft het geleerd te zorgen dat ze het andere voedsel krijgt :slight_smile:



Kortom, gezien je vraag. Geen brownies meer, helemaal geen gezoete dingen meer. Maakt ze ook onderscheidt in groentes? Zoals peentjes, die zijn van zichzelf best zoet, eet ze die ook niet of die wel? En wat doet ze met fruit? Banaan? Zoete appel? Zure appel?
k ga gewoon eens proberen of hij eerst zo wil eten Verliefd Hij kan alleen nog niet zitten. Wel zit hij graag op schoot te koekeloeren dus dan kan ik hem ook wat in zijn handje geven.
Wou wel beginnen met groente, worteltjes enzo. Hij poept al erg moeilijk dus wil sowieso nog wachten met banaan.

ik zou zeker als je rapley wil toepassen wel wachten tot je kindje goed rechtop zit. Rapley is een veilige methode, maar dan moet je je wel aan een aantal voorwaarde houdne, en goed rechtop kunnen zitten is daar 1 van.


mouse, blijven aanbieden, dat is het belangrijkste. Veel varieren in verschillende soorten (pompoen is bv heel zoet, vinden veel kindjes wel lekker). En uiteindelijk kun je er nog voor kiezen het te verstoppen (ik maak hier bv wel eens groente-muffins, en spinaziepoffertjes zijn hier echt onwijs in trek, ook bij niet-groente-etende-kindjes)

Hoe doe je dat dan met de latertjes ?



Sommige kindjes zitten pas met 9 maanden, maar met 9 maanden beginnen aan bijvoeding, is dat dan niet weer wat laat ? Ook i.v.m. een tekort aan ijzer wat zou ontstaan als je BV geeft, na de eerste 6 maanden…

@Selena wrote:

Hoe doe je dat dan met de latertjes ?



Sommige kindjes zitten pas met 9 maanden, maar met 9 maanden beginnen aan bijvoeding, is dat dan niet weer wat laat ? Ook i.v.m. een tekort aan ijzer wat zou ontstaan als je BV geeft, na de eerste 6 maanden…




Jenna kreeg rond de 10 maanden pas kleine stukjes voeding binnen. Ik maakte me ook wel eens zorgen en de diëtiste vertelde dat kindjes echt nog alle voedingstoffen uit de kv/bv kunnen halen het eerste jaar. Heb het toen gewoon los gelaten, en net na het eerste jaar ging het beter en konden flessen laten vallen.

Volgens mij is dat niet waar, zeker met borstvoeding en als je op verzoek blijft voeden krijgt het kindje alles binnen wat het nodig heeft.

Dat schijnt met flesvoeding weer anders te zijn omdat je daarmee aan een max zit en volgens mij is de nr 2 daar ook op ingesteld dat je bij voed.



Maar het blijft bijvoeding dus nog niet persé nodig tot ongeveer een jaar.

Die brownies waren niet mijn eigen idee om te geven. Ze zat bij iemand anders op schoot en toen zat het er al in voor ik het doorhad. Die brownies waren volgensmij een en al rotzooi, zo’n standaard pakje. Zeker niet iets wat ik haar voor haar eerste verjaardag had willen geven.



Het fruit eten wisselt een beetje. Bepaalde soorten fruit is ze gek op (druif, banaan, pruim) en anderen raakt ze niet aan.

Als ik een fruitsalade maak en dat haar voer eet ze alle fruit wat erin zit.



Groente bieden we ook continu aan vanaf een maand of 8, maar tenzij ze het inderdaad verstopt met een hapje soep of bladerdeeg meekrijgt komt het eigenlijk bijna niet in dr mond terecht, op een paar ongelukjes na. We blijven het gewoon proberen maar eigenlijk zijn we zelf ook niet zulke groeteneters, standaard dingen als boontjes, wortels etc eten we echt nooit. Meestal is het wok en geven we Kaya daar wat stukjes van. Ik heb voor haar speciaal een diepvrieszak gekocht met wortel, broccoli, asperge etc, maar ook gewoon gekookt gooit ze het direct van dr tafel af.

@Selena wrote:

Hoe doe je dat dan met de latertjes ?



Sommige kindjes zitten pas met 9 maanden, maar met 9 maanden beginnen aan bijvoeding, is dat dan niet weer wat laat ?


Het gaat erom, dat een kindje sterk genoeg is om met name zijn bovenlichaam zelf behoorlijk rechtop te houden. Ze hoeven dan dus nog niet geheel zelfstandig te kunnen zitten.



@Selena wrote:
Ook i.v.m. een tekort aan ijzer wat zou ontstaan als je BV geeft, na de eerste 6 maanden…


Dat is idd wat nog steeds veel wordt verteld, maar het klopt niet. Een ijzertekort als gevolg van borstvoeding komt maar zelden voor. Edit: link naar meer info toegevoegd: klik

Een gezonde, op tijd geboren baby heeft via de navelstreng (waarbij het goed laten uitkloppen van de navelstreng na de geboorte ook een belangrijke factor is) een ijzervoorraad meegekregen voor als ik me het goed herinner een periode van ongeveer vier tot zes maanden na de bevalling.

Daarnaast krijgt een baby via moedermelk ijzer binnen, wat optimaal wordt opgenomen (waar lactoferrine een belangrijke rol bij speelt). Dit blijft zo, ook na de leeftijd van zes maanden.



IJzer uit kv wordt slecht opgenomen. Om ervoor te zorgen dat een kindje dan toch nog voldoende ijzer binnenkrijgt, is de hoeveelheid ervan die aan kv wordt toegevoegd groter. Daar zit denk ik ook een deel van het misverstand, omdat het verhaal (ten onrechte) vaak wordt omgedraaid.

Ah, op die fiets…



Ik weet niet hoe vroeg echt te vroeg is, maar Lynn is geboren met 36w3d.

Over het uitkloppen van de navelstreng weet ik niks, ik was zowat knocked out van de bevalling en bloedverlies, dus heb weinig meegekregen. :roll:

Hier een kindje van 6,5 mnd die alleen nog maar bv krijgt, we zijn wel begonnen met bijvoeden (gepureerd) met 6 mnd maar dat ging helemaal fout ivm zn allergieen dus we zijn gestopt.



Wil pas weer beginnen met 7 a 8 mnd of het lukt maar dan ga ik ook beginnen met rapley, mits Mick een beetje kan zitten (nu nog niet in de kinderstoel/wipstoel op bijna zitstand zakt hij helemaal inelkaar en opzij).

Indy kreeg een combi van geprakt fruit/groente en rapley en dat ging goed, ben erg benieuwd hoe Mick het gaat doen.

Dat is ook nog zoiets, men zegt met 6 maanden dan…



Echter gaat men dan ook uit van een voldragen zwangerschap, als een kindje te vroeg geboren wordt, heeft het nog steeds ontwikkeling te gaan die het normaal gesproken in de buik zou doen. Dan kan het heel makkelijk dus ook zo zijn dat de darmpjes er met 6 maanden ook nog niet klaar voor zijn.



Er zijn baby’s die met 24 weken geboren worden, die zullen echt niet met 6 maanden aan de rapley toe zijn.



Vind het ook altijd wel een rare telling met dit soort dingen. Eigenlijk zou je moeten tellen vanaf de groei van de baby en dan dus stellen:



Met 40 weken + 6 maanden en dan nog is dat maar een benadering/gemiddelde.

@sterredag wrote:

Dat is ook nog zoiets, men zegt met 6 maanden dan…



Echter gaat men dan ook uit van een voldragen zwangerschap, als een kindje te vroeg geboren wordt, heeft het nog steeds ontwikkeling te gaan die het normaal gesproken in de buik zou doen. Dan kan het heel makkelijk dus ook zo zijn dat de darmpjes er met 6 maanden ook nog niet klaar voor zijn.



Er zijn baby’s die met 24 weken geboren worden, die zullen echt niet met 6 maanden aan de rapley toe zijn.



Vind het ook altijd wel een rare telling met dit soort dingen. Eigenlijk zou je moeten tellen vanaf de groei van de baby en dan dus stellen:



Met 40 weken + 6 maanden en dan nog is dat maar een benadering/gemiddelde.


Met prematuur geboren kinderen rekenen artsen ook met een gecorrigeerde leeftijd dus daar word wel op gelet :slight_smile:

Inderdaad, advies van de ka was bij mijn zes weken te vroeg geboren zoon ook pas met 7 mnd te beginnen rustig aan met bijvoeden. En eigenlijk merkten wij dat hij er pas met 8 mnd echt aan toe was.



Wb de succesverhalen over rapley; er zijn natuurlijk ook genoeg kinderen die alsnog slechte eters zijn. Vriendinnen van mij hebben samen vier zulke exemplaren. Mijn dochter kreeg nooit potjes, altijd vers, rapley, en toch ontwikkelde ze een rare voorkeur voor glad gepureerd eten en deed ik dat op een gegeven moment ook maar zo een a twee keer per week zodat ze iig wat groente binnenkreeg. Ging vanzelf weer over overigens.



Mouse, B. deed precies hetzelfde als Kaya, hij at echt alleen nog maar banaan en alle zoetigheid die hij te pakken kon krijgen. Daar zijn we strenger in geworden, geen hapjes meer jatten bij de grote broers/zus, maar eigenlijk was er toen al een keerpunt en nu eet hij opeens alles weer :slight_smile:

Rapley geeft totaal geen garanties :wink:





Ik heb onze dochter vroeger eindeloos veel potjes gegeven. We aten toen idioot scherp vaak en ik wist toen nog niet hoe ik dat het beste aan kon pakken. En ik vond het wel makkelijk…



Dochter eet en lust nu alles.



Zoon was een Rapley-baby. Borstvoeding en rapley. Fanatiek overigens, hij vond het beiden heerlijk.

Toen werd hij 2 en stopte hij met groenten. En met de rest… Hij weigert bijna alles wat geen brood is.



Jongste was een apart geval, die had te weinig kracht om goed te drinken en ik te weinig energie om te kolven, ze is veel ziek geweest en kreeg bijvoeding. Zij was totaal niet in staat om echt aan Rapley te doen, die stikte in bananen, kon het niet goed vasthouden, het werd niets.

Voor haar heb ik ons eten geprakt en:



ze eet en lust alles…



Ik heb in die zin weinig vertrouwen in het effect op lange termijn maar ik heb er wel van genoten moet ik zeggen :wink:

Nou wij wilden gisteren starten. Kinderstoel gekocht, in elkaar gezet, broccoli lag al klaar. Bleef mevrouw slapen :mrgreen: Vandaag nieuwe poging.

Heb haar wel voor het eerst in de kinderstoel gezet, wilde die foto’s toch ff delen hoor. :mrgreen: Vanavond foto’s mét broccoli.







@ Selena - Ik ben benieuwd :slight_smile:





@ Lydia



Mbt tot je zoon, het is helemaal niet gek dat hij met 2 jaar oud zich zo is gaan gedragen, dat kan door smaakverandering komen en ook door de zo bekende nee-fase. Volhouden is dan soms een kunst, maar daar pluk je dan toch wel de vruchten van.





Mbt tot je jongste, als ze niet in staat is een banaan vast te houden, dan is ze ook niet toe aan Rapley, want dat is toch een eerste vereiste, het zelf kunnen vast houden en naar de mond toe brengen.





En ook rapley is geen exacte wetenschap. Het is meer dat het de kans vergroot dat… En wil zeker niet zeggen dat een kind zonder raplay automatisch een moeilijke eter wordt.

Wij hebben zojuist voor het allereerst gerapleyd (uberhaupt bijvoeding) :mrgreen:







En een filmpje (hoe krijg je die als klikbare ‘foto’ ?) :mrgreen:



Prachtige beelden, Selena :inlove:

Ik klets hier dan wel helemaal niet mee (wel rapley geprobeerd en biedt 't nog wel es aan, maar meneer wil 't écht niet :snooty:) maar moet even reageren hoor :inlove:



Selena, wat is Lynn een poppetje zeg! :inlove: Wat is ze heerlijk met dr broccoli bezig :thumbup: super om te zien!