Project X in Haren

O wat erg dit, ik volg dit met kippenvel over mijn hele lijf :cry: Verschrikkelijk dat mensen zich zo kunnen misdragen, afschuwelijk gewoon. Geen woorden voor… Maar ik vraag me eerlijk gezegd ook wel af wat die ouders bezielt om hun kinderen daarheen te laten gaan, hoe bestaat het?

Echt ongelooflijk, tis 5 km van ons huis. Vanmiddag was de boel al afgezet. Waarom waarom waarom ,

Zelfs een pantoffel dier heeft een hoger iq dan dit tuig

@Yvonne Z. wrote:

O wat erg dit, ik volg dit met kippenvel over mijn hele lijf :cry: Verschrikkelijk dat mensen zich zo kunnen misdragen, afschuwelijk gewoon. Geen woorden voor… Maar ik vraag me eerlijk gezegd ook wel af wat die ouders bezielt om hun kinderen daarheen te laten gaan, hoe bestaat het?




Er is zelfs 1 kerel die heeft zijn zoon + vrienden MET kratten bier afgezet in haren… echt geen goed woord voor zo’n man…



En mocht er over een jaar of 8 nog eens zoiets zou zijn… en 1 van mijn jongens het in zijn hoofd halen er heen te gaan? Dan heb je een hele foute aan mij, je blijft thuis.

Maar Yvonne, denk je dat ouders stuur hebben over het tuig wat vanuit heel Nederland naar haren is gekomen? Ik denk het niet. Persoonlijk denk ik dat die ouders geenhaar beter zijn. Uitzonderingen daar gelaten.

Pffff, zeg ik, ouders zijn geen haar beter. :evil:



Mijn kind kwam er ook niet naar toe.

Het gerucht ging dat in de menigte een meisje is doodgedrukt, maar volgens de woordvoerder is daar geen enkele bevestiging van. Rond 23.00 uur waren politie en mobiele eenheid nog druk bezig om relschoppers uit Haren te verdrijven.
bron: nu.nl.......gelukkig maar

Tja, verder denk ik dat we ons er van bewust moeten zijn dat wanneer onze kids een bepaalde leeftijd hebben we er echt geen controle meer over hebben (wonen ze nog thuis misschien wel, wonen ze op zichzelf.............ben er bang voor :? )

Volgens de politie zat een harde kern van 25 relschoppers achter veel van de ongeregeldheden.



dit stond op rtv noord.

Wat vreselijk zeg als je de berichten leest hoe het is afgelopen…



Ik lees dat er meerdere feesten gepland zijn. Ook hier bij ons. :?

Ik zit het met verbazing te lezen! Ik kan me gewoon zó niet voorstellen dat je daar naartoe gaat. Wat is de lol ervan? Ik begrijp het echt niet.

Geweldig hoor, ruiten ingooien, brandjes stichten…wat zal dat een goed gevoel geven als je dat gedaan hebt. :?

Oplossing:



Facebook uit de lucht



Facebookmoord…

Facebookfeest wat verkeerd is afgelopen…



waar stopt dit???



Geloof dat ik mn account ga verwijderen…

Pooh, daar denk ik ook vaak aan ja. Ik ga het denk ik ook doen.

Dit gaat gewoon veel tever en wil ik niet aan mee doen.

Ja, dit gaat ook veel te ver. Maar facebook uit de lucht is niet haalbaar. Dan zou je heel internet moeten opdoeken. Niet mogelijk dus.



Zelf van facebook afgaan is voor mij ook niet de oplossing. Ik wil graag weten waar mijn kind mee bezig is. Nu is mijn oudste hier nog net even te jong voor maar hij zit bijvoorbeeld wel in het team met jongens die hier naar toe wilden. ik vind het als ouder mijn verantwoording wat mijn kind doet en waar hij naar toe gaat. Zolang dat kan dus. Nu nog heb ik zijn wachtwoorden overal van. Ik besef me best dat dat gaat veranderen. Maar zijn vrienden mijn vrienden is toch wel belangrijk denk ik.

ben ik dan de enige die wél snapt waarom er mensen op af zijn gekomen? Tuurlijk met de wetenschap van nu, dat er een aantal idioten op af zijn gekomen die totaal door zijn gedraaid, is het niet een feest waar je bij wil zijn. Maar op voorhand, als ik jonger (en vrijer) was geweest, dan zou ik me zomaar kunnen voorstellen dat je bij zo’n uniek iets wilt zijn. Het zou ook zomaar een leuk feestje kunnen zijn geworden. (of is dat heel naief?)

(ik ken van vroeger wel een paar spontane feestjes (zonder fb natuurlijk) die warn altijd heel tof en bijzonder (maar dat was dan wel met een bepaalde groep uit de bevolking zeg maar, en dat was nogal peace & love, dan is het goed toeven hoor!)



En als een burgemeester met een bibber in zijn stem oproept dat niemand moet komen want het is écht niet leuk in haren, tja, dan is dat natuurlijk alleen maar meer reden om te gaan.



neemt niet weg dat het vreselijk is wat er gebeurd is, dat het een stelletje idioten ziin zonder ook maar enige fatsoensnorm. Maar ik denk dat de grote kloof tussen jongeren en de burgemeester en zijn club er wel voor hebben gezorgd dat ze ondanks de voortekenen niet opgewassen waren tegen deze ellende.

Als ik dan gisteren hoorde dat ze de straatnaambordjes weg hadden gehaald zodat de feestvierders het huis niet konden vinden, tja dan heb je toch weinig kaas gegeten van hoe de huidige generatie aan haar info komt.

En als je denkt ze tegen te kunnen houden door te zeggen dat het niet leuk is hier, tja…



wat ze wel hadden moeten doen? ik denk dat het heel wat had gescheeld als ze het hadden omgedraaid naar iets positiefs, als ze op dat voetbalveld iets hadden georganiseerd. Ik denk dat dat heel wat had gescheeld.

Ik heb zo te doen met het meisje dat gewoon haar verjaardag wilde vieren en een fout maakte… Wat zal ze zich verschrikkelijk ellendig en schuldig voelen…

Ik hoop dat project Clean Haren ook zo’n "succes"is. Om 12 uur verzamelen op station Haarlem en vandaar uit naar Haren om te helpen opruimen…



‘Project Clean-X Haren’ op Facebook. Een dag na Project X worden mensen opgeroepen om het spoor van vernielingen op te ruimen. De vrijwilligers worden gevraagd zich om 12.00 uur te verzamelen op station Haarlem, bewapend met bezems en vuilniszakken. bron: Telegraaf



Zoals wij thuis geleerd hebben : 's avonds een vent, 's morgens een vent!

@fiep klophout wrote:

ben ik dan de enige die wél snapt waarom er mensen op af zijn gekomen? Tuurlijk met de wetenschap van nu, dat er een aantal idioten op af zijn gekomen die totaal door zijn gedraaid, is het niet een feest waar je bij wil zijn. Maar op voorhand, als ik jonger (en vrijer) was geweest, dan zou ik me zomaar kunnen voorstellen dat je bij zo’n uniek iets wilt zijn. Het zou ook zomaar een leuk feestje kunnen zijn geworden. (of is dat heel naief?)


Nee, ik snap het niet. Er is namelijk niets unieks aan. Mensen hebben een foutje van iemand anders totaal uit z’n verband getrokken en zijn er helemaal mee aan de haal gegaan zonder ook maar één moment bij de mogelijke consequenties stil te staan. Ik vind het te triest voor woorden. Wat bezielt je om bijvoorbeeld naar Haren te gaan in speciaal voor de gelegenheid bedrukte T-shirts en je te laten fotograferen voor het huis van het betreffende meisje? Waarom zoiets sowieso al ‘Project X’ noemen? En waarom toch gaan terwijl men duidelijk heeft aangegeven dat er géén feestje zal zijn? :wall: En als maar zo’n klein groepje verantwoordelijk was voor de ellende die ontstond, wat bezielt je om daar dan maar gewoon bij te blijven staan? Kuddegedrag, sentatielust, ramptoerisme, zeg het maar. Niet aan mij besteed in ieder geval en ik zou me werkelijk waar kapot schamen als mijn kind daar deelgenoot van was geweest.



@fiep klophout wrote:
Maar ik denk dat de grote kloof tussen jongeren en de burgemeester en zijn club er wel voor hebben gezorgd dat ze ondanks de voortekenen niet opgewassen waren tegen deze ellende.

Als ik dan gisteren hoorde dat ze de straatnaambordjes weg hadden gehaald zodat de feestvierders het huis niet konden vinden, tja dan heb je toch weinig kaas gegeten van hoe de huidige generatie aan haar info komt.

En als je denkt ze tegen te kunnen houden door te zeggen dat het niet leuk is hier, tja…


Ik heb groot respect voor de mensen die deze crisissituatie moesten aanpakken. Ik denk dat wat ze ook hadden gedaan of nagelaten, dat het toch nooit goed genoeg zou zijn geweest. Ik vind het daarom wel erg gemakkelijk om er zo over te oordelen…



@fiep klophout wrote:
wat ze wel hadden moeten doen? ik denk dat het heel wat had gescheeld als ze het hadden omgedraaid naar iets positiefs, als ze op dat voetbalveld iets hadden georganiseerd. Ik denk dat dat heel wat had gescheeld.


Dat had misschien gescheeld, al ontkom je er niet aan dat er ook dan mensen om verkeerde redenen op af komen en er daarom ook voorzorgsmaatregelen moeten worden getroffen. Toch zou ik het absurd hebben gevonden. Jongeren kunnen dan dus redelijk gemakkelijk een ‘feestje’ afdwingen, lijkt me geen goede zaak.

@Elka wrote:

Ik hoop dat project Clean Haren ook zo’n "succes"is. Om 12 uur verzamelen op station Haarlem en vandaar uit naar Haren om te helpen opruimen…



‘Project Clean-X Haren’ op Facebook. Een dag na Project X worden mensen opgeroepen om het spoor van vernielingen op te ruimen. De vrijwilligers worden gevraagd zich om 12.00 uur te verzamelen op station Haarlem, bewapend met bezems en vuilniszakken. bron: Telegraaf



Zoals wij thuis geleerd hebben : 's avonds een vent, 's morgens een vent!


Haren heeft Project Clean afgewezen (klik) en ik kan me heel goed voorstellen waarom.

Reken trouwens maar niet dat degenen die zich zo enorm hebben misdragen nu netjes de zooi komen opruimen hoor. En een vent vind ik zo iemand al helemáál niet.

Fiep, ik had wel gedacht dat er veel mensen op af zouden komen maar gehoopt dat het er geen duizenden zouden zijn.

Ik had ook verwacht dat het behoorlijk uit de hand zou lopen. Het had zomaar iets leuks kunnen worden. Ware het niet dat je hier te maken hebt met een gemeente waar de “rijkeren” uit onze noordelijke provincies wonen. Een elite dorp zeg maar. Bij relschoppers zeker niet gelieft. Noem het maar afgunst. Dat daar die harde kern van 25 mensen op af kwamen, tja dat was echt te verwachten. Die kwamen niet om te feesten en dat was ook uit de hand gelopen als er wel iets was georganiseerd. Misschien iets minder erg. Maar als je nu door mijn dorp een paar duizend mensen laat lopen voor een paar uur dan is het ook een puinhoop. Zelfs als ze heel harmonieus met elkaar kletsen en feesten.

Der oproep van de burgemeester heeft denk ik wel slachtoffers voorkomen. Wij gaan ook wel eens naar feesten of festivals waar duizenden mensen op af komen. Dan hebben we de kinderen mee en dat gaat prima. Net als heel veel mensen doen. De oproep van de burgemeester heeft er in iedergeval voor gezorgd dat die groep mensen thuis is gebleven.



Ik denk dat dit meisje beter had moeten opletten. Dat er meer aandacht gegeven moet worden aan internet en de gevolgen. En ja, ook dat de ouders een rol spelen.



Neemt niet weg dat ik ook ontzettend te doen heb met het gezin. Ben benieuwd of ze in het dorp blijven wonen.

Ik denk ook dat het een hoop ravage had gescheeld als de gemeente een alternatief feest had geboden.

Iedereen richting dat voetbalveld sturen, muziek is wel te regelen.

Alle jongelui die daar rondliepen waren uit op sensatie, kijken wat er te doen is.

Wat Fiep ook zegt, ik snap deels wel dat ze daar naar toe zijn gegaan. Iedereen heeft het erover, de media blaast het op tot een waar spektakel. En dan moet je vooral niet gaan?

Maar helaas roept zoiets ook altijd herrieschoppers op, er is altijd een groep relschoppers die het ‘verpest’ voor de rest. En helaas zijn er ook een hoop nieuwsgierigen die dan mee gaan doen.

Het is gewoon volledig uit de hand gelopen, met een hoop geschrokken bewoners en erg veel troep en schade tot gevolg.



Het meisje in kwestie moet zich rot geschrokken zijn, die heeft dit uiteraard niet gewild. Al vraag ik me wel af hoe de bewoners op haar zullen reageren, ik hoop ontzettend voor haar en haar ouders dat die haar niks kwalijk nemen. (zou ik persoonlijk niet doen, maar je weet nooit hoe er gereageerd wordt…)



Ik had trouwens op fb al uitnodigingen voor “het grootste feest van het jaar” :roll: Project X Gouda. Als dat maar goed gaat…



Laat Clean Project X maar net zo goed slagen :thumbup: